فروش آنلاین فایل

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند از ما در مقابل آلودگی هوا محافظت کند؟ - موسسه پرستاری قالب چاریتی

رژیم مدیترانه ای  The Mediterranean diet که غالباً به عنوان یک دارو برای همه بیماری ها شناخته می شود ، بر میوه ها ، غلات سبوس دار ، سبزیجات ، روغن زیتون ، ماهی و گوشت و مرغ تمرکز دارد و در عین حال مصرف گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده را به حداقل می رساند.

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس عادات غذایی سنتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه مانند یونان ، ایتالیا و اسپانیا است ،همچنین به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت دسترسی به محصولات محلی ، یکی از ساده ترین الگوهای رژیم غذایی برای طولانی مدت در نظر گرفته می شود.

شناخت رژیم مدیترانه ای

نشریه اخیر سازمان بهداشت جهانی  (WHO)  رژیم مدیترانه ای را به عنوان یک استراتژی مناسب در رژیم غذایی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر  (NCDs) ، که در حال حاضر عامل اصلی مرگ زودرس در سطح جهان (زیر 65 سال) هستند ، شناسایی کرد.

نشریات علمی  موجود به شدت نشان می دهند که الگوهای غذایی مدیترانه ای برای پیشگیری و کنترل NCD های مربوط به رژیم غذایی مفید است.بسیاری از افراد می توانند رژیم مدیترانه ای را یک استراتژی موثر برای کمک به کنترل وزن و بهبود سلامتی بدانند .

در مطالعات اخیر ، محققان به بررسی اینکه چگونه رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر مرگ ناشی از آلودگی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد پرداخته اند

لیست 5 ماده ضروری در رژیم مدیترانه ای

اصلی ترین چربی بکار رفته در رژیم مدیترانه ای روغن زیتون است .

غذای دریایی

حبوبات (مانند عدس یا نخود)

آجیل و دانه ها

سبزیجات

آب اصلی ترین نوشیدنی در این رژیم غذایی است

چای و قهوه قابل قبول است ولی نباید با شکر شیرین شده باشند

موارد ممنوع در  رژیم غذایی مدیترانه ای

غلات تصفیه شده ، مانند نان سفید ، ماکارونی سفید ، و خمیر پیتزا حاوی آرد سفید.

روغنهای تصفیه شده ، که شامل روغن کانولا و روغن سویا هستند.

غذاهای حاوی شکر اضافه شده مانند شیرینی ، نوشابه و آب نبات.

گوشت های خوراکی ، هات داگ و سایر گوشت های فرآوری شده.

مواد تشکیل دهنده رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای و فواید آن

رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از آنتی اکسیدان است ، مواد شیمیایی که مولکول های اکسیدشده به نام رادیکال های آزاد را به طور کامل از بین برده و نابود می سازند.

محققان بر این باورند که هر روز بر تعداد فواید ومزایای رژیم سرشار از آنتی اکسیدان ها اضافه می شود و لیست این فواید در حال طولانی تر شدن است .

به عنوان مثال ، مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای  با بهبود سلامت قلب و عروق ، کاهش وزن مرتبط با سن و کاهش خطر سندرم متابولیک ، دیابت و سرطان پستان مرتبط دانسته اند.

این رژیم محبوب برای مغز نیز مفید می باشد. و محققان  نتیجه گرفته اند که “رعایت یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به پیشگیری از یک سری بیماری های مغزی کمک کند.”

در تحقیق دیگری نتیجه گیری شد که ” استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش مشکلات شناختی در مغز  و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر همراه است.”

در جدیدترین مطالعه برای کشف شگفتی های احتمالی این رژیم غذایی این نتیجه بدست آمد که آیا این رژیم می تواند ازما در برابر آسیب های ناشی از آلودگی هوا محافظت کند یا خیر؟

رژیم مدیترانه ای و آلودگی هوا

این مطالعه توسط کریس سی لیم ، دانشجوی دکترای دانشکده پزشکی NYU در شهر نیویورک انجام شد. وی درباره نقطه شروع  این مطالعه بیان نمودکه : “مطالعات قبلی نشان داده است كه تغییرات رژیم غذایی ، به ویژه افزودن آنتی اکسیدان ها ، می تواند اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلودگی هوا را در مدت زمان کوتاه کم رنگ کند.”

آلودگی هوا از طریق استرس اکسیداتیو و التهاب باعث اثرات منفی بر  سلامتی  می شود  و رژیم غذایی مدیترانه ای واقعاً غنی از غذاهایی است که ضد التهاب هستند و دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که  ممکن است تا حدود زیادی عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهند

تاثیرات رژیم مدیترانه ای در کاهش عوارض آلودگی هوا

خاصیت ضد التهابی رژیم مدیترانه ای به علت وجود ترکیب آنتی اکسیدانی به نام هیدروکسی تیروزول است که  در غذاهایی که از مشخصه های این رژیم غذایی هستند (میوه ها ، آجیل ها ، روغن زیتون فوق بکر) یافت می شود .

نتایج این تحقیقات در کنفرانس بین المللی مطرح شد.  این تحقیقات به طور خاص به  تجزیه و تحلیل بر اثر قابل اندازه گیری رژیم غذایی مدیترانه ای بر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از حملات قلبی متمرکز بود.

آنها دریافتند که ، در کسانی که کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای  استفاده کرده بودند و در معرض دی اکسید نیتروژن به مقدار( 10قسمت در میلیارد) قرار گرفته بودند میزان مرگ و  میر بالغ بر  5 درصد  بود. در حالی که در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده نموده بودند میزان مرگ و میر 2 درصد بود.

 اثر  این رژیم بر بیماری های قلبی عروقی

مطالعات زیادی اکنون نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند باعث کاهش وزن شود و به جلوگیری از حملات قلبی ، سکته های مغزی ، دیابت نوع 2 و مرگ زودرس کمک کند.

مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی به ازای هر 10 میکروگرم افزایش مقدار PM2.5  به میزان 17 درصد افزایش پیدا می نمود اما در مورد افرادی که از این رژیم غذایی استفاده نمودند میزان مرگ و میر به 5 درصد بالغ گردیده بود .

مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی به ازای هر  10 ppb افزایش در NO2   در افرادی که از این رژیم استفاده نمیکردند  10 درصد و در  استفاده کنندگان از این رژیم 2 درصد ارزیابی شده بود.

مرگ در اثر حمله قلبی

وقتی محققان مرگ های ناشی از سکته قلبی را بررسی کردند  مشخص شد افرادی که در معرض PM2.5 قرار داشتند  و از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می نمودند تنها 5 درصد مرگ و میر را نشان دادند در حالیکه  افرادی که از سایر رژیم ها ی غذایی استفاده می کردند این میزان به 20 درصد بالغ گردیده بود .

مرگ و میر ناشی از سکته قلبی در افرادی که در معرض  NO2 قرار داشتند در طرفداران رژیم مدیترانه ای در حدود 4 درصد و در افرادی دیگر به 12 درصد بالغ شده است . .

با توجه به اینکه آلودگی هوای ناشی از احتراق سوخت های فسیلی با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب بر سلامتی تأثیر می گذارد استفاده از رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها میتواند تاثیرات بسیار موثری بر سلامتی افراد بگذارد.

نتایج این تحقیق جذاب است و سبب تاکید بر محاسن رژیم مدیترانه ای می باشد .ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که همه ما به رژیم غذایی مدیترانه ای روی بیاوریم.

ساده ترین راه برای استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای شروع با قدم های کوچک است. می توانید برای شروع  این کار را انجام دهید:

تفت دادن غذا به جای کره در روغن زیتون.

خوردن میوه و سبزیجات بیشتر در سالاد های مختلف به عنوان غذای اصلی و فرعی

میان وعده میوه  و افزودن سبزیجات به غذاهای مختلف

تنوع و تارگی رژیم مدیترانه ای

چه مدت زمانی میتوان از رژیم مدیترانه استفاده نمود

هیچ شکی در مورد  فواید و مزایای این رژیم وجود ندارد و سالها تحقیق نشان داده است که رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالمترین رژیم های  جهان است.

بهتر است برای کاهش وزن ، بیش از 6 ماه (ترجیحاً برای همیشه) با این رژیم همراه باشید ، ورزش منظم داشته باشید و تغییرات مثبت جسم خود را تماشا کنید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و ورزیده در زمینه خدمات پرستاری و سالها تجربه ارزشمند به طور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

بازدید : - بار دسته بندی : پرستاری ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.