پرستاری کودک و سالمند تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز و هر آنچه لازم است در پرستاری از بیمار مغزی بدانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز effects of ketogenic Diets on brain  امید بخش بوده و نشان  تاثیرات مثبت بر سلامت روان  هستند و تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی ممکن است بر سلامت روان بیماران زیر  تاثیر گذار باشد:

افسردگی

اختلال دوقطبی

روانگسیختگی

زوال عقل

تاثیر رژیم کتوژنیک بر مغز آلزایمری

در این مقاله ، ما به  تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز و  شرایط بهداشت روان و چگونگی اثرات کتون برای تثبیت خلق و خو می پردازیم.

ابتدا به مقایسه بین رژیم کتوژنیک و رژیم کم کربوهیدرات بپردازیم :

 

رژیم کتوژنیک:

 

کربوهیدرات ها به ۵۰ گرم یا کمتر در روز محدود می شوند.

پروتئین اغلب محدود است.

یک هدف اصلی افزایش سطح کتون ها در خون است ، مولکول هایی که می توانند تا حدی جایگزین کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی مغز شوند.

رژیم کم کربوهیدرات

کربوهیدرات ها می توانند از ۲۵–۱۵۰ گرم در روز متفاوت باشند.

پروتئین معمولاً محدودیتی ندارد.

کتون ها ممکن است به سطح بالایی در خون برسند یا نباشند.

 

در حالی که تحقیقات نوید بخش این موضوع است  ، در حال حاضر فقدان مطالعات بالینی قوی وجود دارد که اثر رژیم کتوژنیک را بر سلامت روان بررسی کرده اند.  بنابراین ، در حال حاضر فواید رژیم های کتوژنیک بر سلامت روان اثبات نشده است.

 

چگونه رژیم غذایی کتوژنیک برای بهبود سلامت ذهنی کار می کند؟

 

رژیم های کتوژنیک به نظر می رسد از طریق چندین روش مثبت بر مغز تأثیر می گذارد ، از جمله:

 

  • ارائه  “احساس خوب”
  • تقویت قدرت مغز
  • دارای اثرات آنتی اکسیدانی

رژیم کتوژنیک و سلامت مغز

 

تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز و تقویت كننده های  انتقال دهنده های عصبی :

 

تحقیقات نشان داده اند  که در حالت کتوز تولید یک انتقال دهنده عصبی مشترک در مغز به نام GABA افزایش می یابد.  شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اختلالات اضطرابی مختلف ناشی از فعالیت ناکارآمد و کمبود GABA است.

 

به عنوان مثال مطالعات انجام شده در مورد استفاده از رژیم کتوژنیک در اختلالات تشنج ، نشان می دهد که تعادل مناسب  GABA د رخون  منجر به تمرکز ذهنی بهتر ، کاهش استرس و اضطراب می شود.

 

تاثیر رژیم های کتوژنیک بر تقویت مغز

برخلاف تصور عمومی که گلوکز برای مغز ضروری است ، اجسام کتونی تولید شده از چربی ، مانند هیدروکسی بوتیرات بتا ، می توانند سوخت آماده جایگزینی به جای گلوکز برای مغز فراهم کنند.

تحقیقات نشان می دهد که کتون ها حتی می توانند سوختی کارآمدتر از گلوکز برای مغز باشند. اعتقاد بر این است که کتونها تعداد کارخانه های تولید انرژی (میتوکندری) در سلولهای مغزی را افزایش می دهند که باعث افزایش سطح انرژی در آن سلول ها می شود.

این مهم است ، زیرا بسیاری از اختلالات روانی یک مشکل عمده دارند وآن هم کمبود تولید انرژی است.  مطالعات نشان داده اند  که اثرات ضد انتی اکسیدانی قوی که رژیم کتوژنیک دارند ممکن است  استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز را کاهش دهد.  محققان بر این باورند که با مصرف کتونها در مغز ، مقادیر کمتری از التهاب مشاهده شده است.

همانطور که مشخص شد ، مطالعات نشان داده است که یکی از روش های رژیم کتوژنیک در درمان تشنج می تواند افزایش سطح یک آنتی اکسیدان اصلی به نام گلوتاتیون باشد که از بیمار  در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

 

علم درباره تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز و سلامت روان چه می گوید؟

 

در حالی که کمبود مطالعات بالینی قوی درباره تأثیر رژیم های کتوژنیک وجود دارد ، اما شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی می تواند به سلامت روان کمک کند.

 

افسردگی

مطالعات اخیر در مدل های حیوانی نشان داده است که ممکن است فوایدی برای استفاده از رژیم کتوژنیک در درمان افسردگی وجود داشته باشد. مکانیسم عملکرد نحوه کار رژیم غذایی کتوژنیک بر افراد افسرده در حال حاضر مشخص نیست. اما تصور می شود که رژیم کتوژنیک اثرات مشابه داروهای ضد افسردگی معمولی داشته باشد ، اما برای تأیید آن نیاز به مطالعات بیشتر در انسان است.

اثرات رژیم کتوژنیک بر مغز

تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز و اختلال دوقطبی

بسیاری از داروهایی که ثابت شده است به بیماران دو قطبی کمک می کنند دارای خواص ضد تشنج هستند که ارتباطی بین رژیم کم کربوهیدرات و چربی و تأثیرات آن بر مغز ایجاد کرده است.

داده های پشتیبانی از استفاده از رژیم کتوژنیک به عنوان درمانی برای دو قطبی محدود است ، اما با این وجود چند مورد بالینی ثبت شده وجود دارد که امید بخش هستند.

یک مقاله در سال ۲۰۱۳ نشان داد ، به عنوان مثال ، دو زن مبتلا به اختلال دو قطبی نوع II که بیش از دو سال رژیم کتوژنیک داشتند ، هر دو با رژیم غذایی نسبت به دارو تثبیت خلق و خوی بهتری داشتند.

 

روانگسیختگی

رژیم های کم کربوهیدرات و رژیم های کتوژنیک نشان داده اند که علائم اسکیزوفرنی را در مطالعات حیوانی و مطالعات انسانی در مقیاس کوچک تسکین می دهند.

این رژیم غذایی ممکن است به مدیریت اسکیزوفرنی از طریق همه مکانیسم های مختلف عملکردی که قبلاً بحث شد ، به ویژه از طریق افزایش سطح GABA و دور زدن نیاز به گلوکز به عنوان سوخت ، کمک کند.

 

زوال عقل

مطالعات نشان داده است که غلظت بالاتر کتون در خون ممکن است به اختلال شناختی خفیف کمک کند ، بیماری که احتمال ابتلای فرد به زوال عقل را بیشتر می کند

یکی از دلایل مشکوک که به اختلال شناختی در فرد منجر می شود ،داشتن  سطح بالای التهاب در مغز است که از تجمع پلاک های آمیلوئید ناشی می شود که این مورد  بیماری آلزایمر دیده می شود.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک ممکن است برای کاهش تشکیل این پلاک ها و التهاب مفید باشد. برای تأیید این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر است.

اثر رژیم کتوژنیک بر حافظه

سایر مزایا و  تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز:

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک ممکن است چندین مزیت دیگر برای مغز داشته باشند:

حافظه:

افراد سالمند که در معرض خطر بیماری آلزایمر هستند پس از شش هفته رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات (۳۷ منبع معتبر) بهبود حافظه را نشان داده اند.

عملکرد مغز:

تغذیه رژیم غذایی کتوژنیک با موشهای مسن و چاق منجر به بهبود عملکرد مغز می شود (۳۸ منبع معتبر ).

هایپرنسولینیسم مادرزادی:

این شرایط باعث افت قند خون می شود و می تواند منجر به آسیب مغزی شود. هایپرنسولینیسم مادرزادی با موفقیت با یک رژیم کتوژنیک درمان شده است (۴۰ منبع معتمد).

سردردهای میگرنی:

محققان گزارش کردند که رژیم های کم کربوهیدرات یا کتوژنیک می توانند به بیماران میگرنی تسکین دهند (۴۱ منبع معتبر ).

بیماری پارکینسون  و تاثیر رژیم های کتوژنیک بر مغز :

در یک مطالعه کوچک و کنترل نشده ، از هر هفت نفر ۵ نفر مبتلا به پارکینسون که یک رژیم غذایی کتوژنیک چهار هفته ای را پشت سر گذاشتند ، پنج نفر بهبود ۴۳ درصدی در علائم خود  را گزارش  نموده اند (منبع ۴۳).

آسیب مغزی ضربه ای:

بیمارانی که از ناحیه سر دچار آسیب دیدگی شدید شده اند و از فرمول غذایی بدون کربوهیدرات تغذیه می کنند ، می توانند ضمن جلوگیری از افزایش قند خون ، که می تواند مانع بهبودی شود ، تغذیه مناسبی داشته باشند .

 

بنابر این همانطور که بیان شد رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک فواید زیادی برای سلامتی دارند. همین طور مشخص شده است که رژیم کتوژنیک می تواند باعث کاهش وزن شوند و به مبارزه با دیابت کمک می کنند. اما یکی از تاثیرات شگفت انگیز این نوع تغذیه اثرات آنها بر اختلالات مغزی است.

 

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از مراکز معتبر و شناخته شده در زمینه ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل است. کادر ماهر و متخصص این مرکز متشکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی خدمت رسانی نماید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 512 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.