پرستاری کودک و سالمند اختلال شخصیت مرزی و مهمترین نکاتی که در زمینه خود مراقبتی باید توجه کرد - موسسه پرستاری قاب چاریتی

 

برای بهتر شدن و کنترل نشانه ها و علائم اختلال شخصیت مرزی باید شما به عنوان فردی که با این بیماری درگیر هستید ماهیت بیماری خود را بپزیرید و آن را قبول کنید. از سوی دیگر مشارکت فعال در روند درمان آن از سوی شما می تواند به بهتر شدن شرایط و کنترل علائم و نشانه های آن کمک کند.

اختلال شخصیت مرزی

برای این کار لازم است که چند نکته را رعایت کنید!

در روند درمانی خود با مشاور، خانواده و مراقب خود همکاری کنید تا برنامه منظمی برای کنترل نشانه های این اختلال طراحی کنند.

در جلسات مشاوره درمانی خود به صورت منظم شرکت کنید.

درمورد مسائلی که باعث نگرانی و ناراحتی شما می شود با مشاور خود صحبت کنید.

به مشاور خود اجازه دهید تا در عادات زندگی روزمره شما تغییراتی را ایجاد کند و در این زمینه با او همکاری کنید.

هر فعالیتی که جزئی از روند درمانی شما محسوب می شود را با دقت انجام دهید.

در مورد داشتن این اختلال با خود صادق باشید و آن را بپذیرید

در این مسیر تلاش کنید تا کنترل زندگی و سلامت خود را به دست بگیرید.

درمورد بیماری خود اطلاعات علمی و موثق را مطالعه کنید. گاها در فضای اینترنت ممکن است اطلاعات گمراه کننده ای را کسب کنید. برای این کار از مشاور خود کمک بگیرید.

تطابق پیدا کردن با و شرایط روحی دشوار

شما در موقعیت هایی قرار خواهید گرفت که برای شما بسیار سخت و مقابله و کنترل آن بسیار دشوار است. به حدی که ممکن است در این مواقع احساس ناتوانی به شما دست دهد. در شرایط بحرانی سعی کنید درمورد تجربه های گذشته خود صحبت نکنید و زمان مشاوره خود را به زمانی که حال عمومی شما بهتر است موکول کنید.

زمانی که در حال تجربه کردن علائم این اختلال هستید باید به دنبال پیدا کردن مناسب ترین راه حل برای کنترل آن باشید. شما باید مهارت های لازم در زمینه مقابله با بحران و تصمیم گیری را کسب کنید. در این موقعیت ها همیشه مشاوران نباید به شما راهکار ارائه دهند. بلکه شما در این زمینه می توانید بعد از گذشت مدت زمانی از دوران درمان خود و با نظر مشاور برای تعدیل روحیه خود تصمیم گیرنده باشید.

اختلال شخصیت مرزی

روش های درمانی اختلال شخصیت مرزی

با توجه با ناشناخته بودن علت دقیق این اختلال در افراد، متخصصین این حوزه چند عامل را به عنوان فاکتورهایی که می تواند در بروز اختلال نقش داشته باشند معرفی کرده اند.

ژنتیک

در افرادی که در بستگان درجه یک خود (پدر،مادر،خواهر و برادر ) اختلال شخصیت مرزی تشخیص داده شده است، احتمال بروز این اختلال بیشتر از سایرین است.

عوامل محیطی

شرایط زندگی مانند دوران کودکی پرتنش، حوادث و … نیز در بروز این اختلال نقش خواهند داشت.

مشکلات مغزی

عدم تکامل و یا اختلال عملکرد در بخش هایی از مغز که در احساسات و قضاوت افراد نقش دارند می تواند در بروز اختلال شخصیت مغزی تاثیر گذار باشند.

اختلال شخصیت مرزی

آیا اختلال شخصیت مرزی عواقبی را برای فرد به دنبال خواهد داشت؟

با توجه به تغییراتی که در احساسات فرد رخ می دهد، همچنین عدم توانی این افراد در کنترل احساسات خود اگر این اختلال به موقع تشخیص داده نشود و مهارت های لازم توسط بیمار فراگرفته نشود، شرایط زندگی و فعالیت های اجتماعی این افراد تحت تاثیر قرار می گیرد.

افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند در دوران کودکی در فضای مدرسه و تحصیلات با شکست مواجه می شوند، این کودکان در برقراری ارتباط با معلمین و هم کلاسی های خود موفق نیستند و در اغلب مواقع تحصیلات خود را به اتمام نمی رسانند.

بسیاری از این افراد به دلیل رفتارهای تنش زا و خشونت آمیز خود دعوا های مکرر را تجربه می کنند و از این طریق موجب آسیب رساندن به خود و دیگران می شوند. به همین دلیل اغلب سوءسابقه دارند.

در سنین اشتغال در حیطه کاری خود با شکست های پی درپی مواجه می شوند و مدام در حال تغییر شغل هستند.

از جمله مواردی که در مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی قابل توجه و پیگیری است اقدام به خود کشی و آسیب به خود است. در بیش از ۸۰ درصد موارد افراد دارای اختلال شخصیت مرزی تصمیم اقدام  به خود کشی خود را اعلام می کنند به همین دلیل باید تهدیدات آنها را کاملا جدی گرفت و در این مسیر از کمک مشاوران و متخصصین این حوزه بهره مند شد.

 

پرستار کودک، پرستار سالمند، پرستار بیمار

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 371 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.