پرستاری کودک و سالمند ام اس و روش های مقابله با علائم و نشانه های آن در بیماران - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ام اس یک بیماری التهابی مزمن سیسیتم اعصاب مرکزی است که دارای ماهیت پیشرونده است. در گیر شدن سیستم اعصاب مرکزی باعث اختلال در عملکرد بخش های مختلف بدن می شوند. برای تشخیص این بیماری آزمایش اختصاصی ویژه ای وجود ندارد. در واقع تشخیص این بیماری از طریق رد گزینه های دیگر به دست می آید.

به همین دلیل در زمان تشخیص این بیماری پزشکان دست به بررسی تاریخچه و ازمایشات کلی بیمار می زنند. ازمایش خون، ازمایش مایع نخاعی، ام از آی و … از جمله این ازمایشات هستند.

درمان بیماری ام اس

در حال حاضر درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد و درمان های پیشنهادی در جهت کنترل و کاهش علائم و حملات این بیماری هستند.

در برخی از بیماران حملات به حدی خفیف هستند که نیاز به دارو درمانی نیست. اما در برخی دیگر علائم به صورت پیوسته تشدید می شوند و یا به صورت دوره ای قطع و تکرار می شوند.

ام اس

درمان حملات ام اس

کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزولون  و متیل پردنیزولون برای کاهش التهاب عصبی پیشنهاد می شود. این داروها عوارضی مانند بی خوابی، افزایش فشار خون و نوسانات خلقی از خود به جا می گذارند.

تعویض پلاسما نیز از دیگر روش هایی است که در صورتی که بیمار به درمان با  کورتیکواستوئیدها پاسخ نداد از این روش استفاده می کنند.

درمان برای کنترل علائم و نشانه ها
فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می تواند با اموزش حرکات و تمرینات کششی و تقویتی و همچنین اموز کار با تجهیزات، انجام کارهای روزمره را برای شما آسان تر کند. همچنین فیزیو تراپ می تواند وسایل کمک حرکتی را نیز برای کمک به شما پیشنهاد کند.

شل کننده های عضلانی

استفاده از شل کننده های عضلانی برای بیمارانی که به اسپاسم عضلانی شدید دچار هستند می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از داروهایی که احساس خستگی را در بیماران کاهش می دهد. در افراد مبتلا به ام اس مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از داروهایی که برای افسردگی تجویز می شوند نیز برای این بیماران پیشنهاد می شوند تا سطح سروتونین خون را تنظیم کنند.

داروهایی که برای افزایش سرعت در راه رفتن استفاده می شود.ر برخی از متخصصین برای افزایش سرعت راه رفتن در بیماری های مبتلا به ام اس از داروهایی مانند ۴آمینوپیریدین در کشورهای توسعه یافته استفاده می شود.

داروهای دیگری توسط بیماران مبتلا به ام اس برای درد، اختلال عملکرد جنسی، افسردگی، بیخوابی، مشکلات عملکرد مثانه و یا روده ها تجویز می شود.

ام اس

سبک زندگی و مراقبت در منزل

به عنوان مراقب و یا پرستار بیمار مبتلا به ام اس به سبک زندگی بیمار خود توجه کنید و تغییرات لازم را در این زمینه انجام دهید.

تنظیم الگوی خواب

خواب کافی و استراحت از مهمترین نکاتی است که باید در زندگی بیماران مبتلا به ام اس مورد توجه قرار گیرد. اگر بیمار دچار اختلال خواب است حتما باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کند و از نظر آپنه مورد بررسی قرار گیرد.

انجام فعالیت بدنی

انجام ورزش منظم در بیماران مبتلا به ام اس در سطح خفیف و متوسط می تواند به قدرت عضلانی، بهبود تعادل و حتی بیان بیماران نیز کمک می کند. به این نکته توجه کنید اگر بالا رفتن دمای بدن وضعیت بیمار را تشدید می کند می تواند ورزش های آبی را جایگزین کرد.

ام اس

کاهش دمای بدن

در اغلب بیماران مبتلا به ام اس علائم بیماری با افزایش درجه حرارت بدن تشدید می شوند. به همین دلیل سعی کنید دمای محیط بیمار را مرتب بررسی کنید و از تجهیزات خنک کننده برای او استفاده کنید.

استفاده از یک رژیم متعادل

در برنامه غذایی روزانه بیماران مبتلا به ام اس از تمامی گرو های غذایی استفاده کنید. به ویژه میوه و سبزیجات تازه را در سبد غذایی بیمار قرار دهید. سعی کنید مصرف غذاهای چرب، سرشار از مواد قندی، مود غذایی کنسروی و یا دارای افزودنی ها را به حداقل برسانید.

میزان ویتامین دی در این بیماران باید بررسی شود و از طریق رژیم غذایی، نور آفتاب و همچنین مکمل ها کمبود احتمالی ویامین دی برطرف شود.

کاهش استرس

هیجانات به ویژه سطح بالای استرس می تواند موجب عود و بدتر شدن نشانه های این بیماری شود. به بیمار کمک کنید تا با استفاده از روش های آرام سازی مانند یوگا، تای چی و… به کاهش سطح استرس کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 440 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.