پرستاری کودک و سالمند انحراف شست پا چیست و روشهای تشخیص و درمان آن چگونه است - موسسه پرستاری قاب چاریتی

انحراف شست پا  Bunions    که به آن هالوکس والگوس  نيز مي گويند – نوعی مشکل و برجستگي استخواني است که به طور معمول از کنار انگشت شست پا خارج مي شود.

عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترلی وجود دارند که یک فرد را برای ابتلا به این مشکل مستعد تر می سازد. یک پزشک معمولاً با دیدن پای شما می تواند یک  انحراف شست پا را تشخیص دهد. اکثر اوقات این مشکل با روشهای مراقبت از خود درمان می شود ، اما ممکن است در برخی موارد نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

علایم انحراف شست پا

علائم  انحراف شست پا

در صورت بروز علائم انحراف شست پا  ، این علائم معمولاً با گذشت زمان و پس از تشکیل برجستگی ایجاد می شوند. علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

 

  • درد و / یا احساس سوزش در ناحیه شست پا
  • قرمزی ، سفتی و تورم در اطراف مفصل انگشت شست
  • پینه زیر شست پا
  • میخچه یا سایر تحریکات پوستی در جایی که انگشت اول و دوم با هم همپوشانی دارند

 

علل انحراف شست پا

در حالی که علت دقیق تشکیل انحراف شست پا کاملاً شناسایی نشده است ، متخصصان معتقدند که فرم های خاصی از پا فرد وجود دارد که فرد را در معرض ابتلا به این مشکل قرار می دهند و معمولا این شکل از پا در اعضای یک خانواده بیشتر مشاهده می گردد .

به طور خاص ، متخصصان بر این باورند که ترکیبی از یک نوع پا خاص ، همراه با سالها فشار غیر عادی بر روی مفصل انگشت شست (که اولین مفصل متاتارسوفالانژیال نامیده می شود) همان چیزی است که معمولاً منجر به تشکیل انحراف شست پا می شود.

به ویژه ، پوشیدن کفش هایی که سبب فشردگی انگشتان می شود یک عامل مشکل ساز است . این مشکل بیشتر در زنان شایع است و تا حدی دلیل این امر این است که زنان بیش از مردان تمایل به پوشیدن کفشهایی با سبک فشرده در جلو دارند . همچنین کفش های پاشنه بلند می توانند انگشتان پا را در نوک کفش در حالت باریک تر و فشرده تری قرار دهند.

 

علاوه بر کفش های پاشنه بلند وتنگ، شکل و فرم پا و ارث  ، سایر عواملی که ممکن است در تشکیل انحراف شست پا موثر باشند عبارتند از:

 

  • پاهای صاف یا قوس کم کف پا
  • آسیب یا ضربه به پا
  • آرتروز التهابی پا ، مانند آرتریت روماتوئید
  • مشکلات عضلانی عصبی ، مانند فلج مغزی
  • بی نظمی ژنتیکی

 

تشخیص

تشخیص انحراف شست پا  را می توان تنها با معاینه فیزیکی انجام داد ، زیرا این ناهنجاری استخوانی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.  برای تشخیص کامل میزان انحراف شست پا  و مفصل انگشت شست ، پزشک ممکن است یک عکس با اشعه ایکس  را تجویز کند.

 

درمان :

درمان انحراف شست پا فقط در صورت ایجاد علائم مورد نیاز است. در حالی که گزینه های درمانی غیر جراحی متعددی در دسترس است ، اگر علائم انحراف شست پا شدید یا مداوم باشد ، ممکن است جراحی برای اصلاح ناهماهنگی در نظر گرفته شود.

درمان  انحراف شست پا

استراتژی های خودمراقبتی

هنگام مقابله با درد حاد انحراف شست پا ، این استراتژی های مراقبت از خود ممکن است به شما کمک کنند:

 

  • کفش های خود را در بیاورید و پاهای خود را در جای بلندتری بگذراید، تا مقداری از فشار و التهاب برطرف شود.
  • اگر درد و تورم شدید است از کیسه یخ استفاده کنید (چندین بار در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه  در روز ). حتما کیسه یخ را به اطراف حرکت دهید و یک حوله نازک بین کیسه و پوست خود قرار دهید.
  • پاها را در آب خنک (نه یخ) خیس کنید تا تورم کاهش یابد. اگر سفتی مفصل انگشت شست پا را تجربه کردید از یک حمام آب گرم یا یک حوله مرطوب و بخار استفاده کنید.
  • برای انعطاف پذیری پا و جلوگیری از سفتی مفصل ، پاهایتان را به ورزش معمول عادت دهید .

داروها

برای تسکین درد انحراف شست پا ، ممکن است پزشک مصرف داروی ضد التهاب بدون نسخه ، مانند ایبو بروفن را تجویز کند.

به ندرت ممکن است پزشک برای تسکین التهاب  از تزریق دارویی مانند یک استروئید (کورتیزون) به  اطراف مفصل انگشت شست پا استفاده کند .

پد انحراف شست پا

 

کفش مناسب :

اگر یک شست پای دردناک دارید ، می توانید مقداری از درد را از پدهایی که از بیرون به شست پا فشار می اورند بهبود بخشید یا  با فشار از داخل انگشتان پا را به حالت طبیعی تری قرار دهید .

 

پد انحراف شست پا در اکثر داروخانه ها به راحتی در دسترس است  که از نوعی ژل ساخته شده است. در هنگام پوشیدن کفش ، از فشار وارد شده به  شست پا  کاسته می شود و هنگام پوشیدن کفش با نوک گشاد و باز ، بیشترین عملکرد را دارد.

اسپیسرهای انگشتان پا  Toe spacers  ، بین انگشتان پا قرار می گیرند . بیشتر آنها از پلاستیک ساخته شده اند. در حالی که برخی فقط فضای بین انگشتان شست را باز می کنند ، مدلهای جدیدتری ساخته شده و هر پنج انگشت پا را از هم جدا می کنند.

 

در میان انواع وسایل تسکین این مشکل ، آتل های شبانه وجود دارد که می توانند به تدریج  این مشکلات پا را اصلاح کنند.

فیزیوتراپی

برخی از پزشکان بیماران خود را به یک فیزیوتراپیست متخصص در درمان بیماری های پا ارجاع می دهند.

 جراحی انحراف شست پا

عمل جراحي

اگر درد انحراف شست پا شدید یا مداوم است و یا از کیفیت زندگی شما می کاهد ، گفتگو در مورد جراحی با پزشک معقول به نظر می رسد . اهداف جراحی کاهنده انحراف شست پا،  کاهش درد و ناهنجاری در شست پا است.

بسته به عوامل مختلفی مانند سن ، سطح فعالیت و شدت درد  ، جراح یکی از بسیاری از روشهای جراحی را انتخاب می کند ، از جمله استئوتومی (تجدید آرایش استخوان) ، آرتروز (همجوشی مفصل) ، آرتروپلاستی برداشتن (برداشتن مفصل آسیب دیده) ، یا اگزوستکتومی (فقط برداشتن برجستگی شست پا ) اگزوستکتومی به ندرت به تنهایی انجام می شود چون ممکن است مجددا عود نماید.

 

بررسی لزوم جراحی شست پا

اگر مطمئن نیستید که آیا جراحی برای شما مناسب است یا خیر ، این سوال را از جراح بپرسید:

خطرات و مزایای این نوع درمان چیست؟

چه نتایجی می توانم انتظار داشته باشم؟

چه عواملی در بهبودی کامل نقش دارد؟

چگونه درد پس از عمل کنترل می شود؟

این پاسخ ها ، همراه با هزینه روش پیشنهادی ، می توانند به شما در انتخاب آگاهانه کمک کنند.

 

انحراف شست پا می تواند یک بیماری دردناک و آزاردهنده  باشد. با این حال ، با داشتن استراتژی های مراقبت از خود ، اکثر افراد می توانند مشکل خود را به خوبی مدیریت کنند.

با این اوصاف ، اگر با اقدامات ساده نمی توانید تسکین پیدا کنید یا  این مشکل  بر روی تحرک یا کیفیت زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد ، حتماً در مورد مراحل بعدی درمان با پزشک خود صحبت کنید. در این مرحله ممکن است جراحی گزینه مناسبی برای شما باشد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به  هشمهریان گرامی بپردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 447 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.