پرستاری کودک و سالمند اهمیت بازی در کودکان و نقش والدین در رشد تکامل ذهنی ، اجتماعی و جسمی کودکان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اهمیت بازی در کودکان The Importance of Play in Children  به عنوان یکی از مهم ترین بخش های تکاملی ذهن و جسم کودکان است.

در دنیای امروز که والدین در تلاش برای برقراری تعادل بین برنامه های کاری و خانگی  هستند ، والدین به سختی می توانند که زمان قابل قبولی را با فرزندا خود بگذرانند. این کار برای والدین ضروری است که بهترین استفاده را از زمانی که در کنار فرزندان خود هستند نمانید. فرزند شما نیاز دارد که والدین زمانی به آنها اختصاص داده و بتوانند درکنار والدین بازی و آرامش کسب نمایند.

اهمیت بازی در کودکان شاد

اهمیت بازی کردن والدین با کودکان :

بسیاری از فعالیت هایی  که حول محور بازی با کودکان است سبب ساختن پیوند های محکم بین فرزند و والدین می شود.این بازی ها باعث می شود که والدین متوجه استعداد های منحصر به فرد هر کودک را بشناسد.

همچنین بازی با کودکان باعث کاهش استرس والدین میگردد.  . بازی به والدین اجازه می دهد تا از منحصر به فرد بودن هر کودک قدردانی کنند. بازی کردن با فرزندانتان می تواند کاهش دهنده استرس باشد. خندیدن و آرامش برای سلامتی خودتان و همچنین فرزندانتان بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که والدین اولین و محبوب ترین همبازی کودکان هستند. از همان ابتدای زندگی فرزند تان مشغول بازی با شما است ، به عنوان مثال حرکات چهره مادر در هنگام عوض نمودن پوشک و تغییرات چهره والدین در هنگام رویارویی با کودک همگی برای کودک نوعی بازی محسوب می شود.

در ذکر فواید اهمیت بازی در کودکان مهم است بدانیم که کودک هنگام بازی با والدین با الگو برداری از رفتار های آنها مهارت های اجتماعی را فرا می گیرند.

بازی به کودکان اجازه می دهد تا قدرت تخیل ، مهارت ، توانایی جسمی ، شناختی و عاطفی خود را رشد دهند. بازی برای رشد کامل مغز مهم است. کودکان از طریق بازی می توانند در سنین بسیار پایین با دنیای اطراف خود تعامل نمایند.

بازی به آنها اجازه می دهد تا چیزهای جدید را با سرعت خاص خود کشف کنند ، توانایی خود را در زمینه توانایی های بدنی افزایش دهد ، مهارت های جدید بیاموزند و کارها را به روش خودشان پیش ببرند. در حین بازی با دیگران ، کودکان مهارت های رهبری را با هدایت فعالیت ها و یا با پیروی از رهبر گروه یاد میگیرند.

دلایل بازی در کودکان

کودکان در بازی های خود به صورت تدریجی پیشرفت می نمانید و مراحلی را طی می کنند که شامل موارد زیر است:

رفتار تماشاگر:

در این مرحله کودک به تماشای بازی بقیه کودکان می پردازد ، اما به این بازی نمی پیوندند.

بازی انفرادی:

بازی کردن به تنهایی و بدون توجه به دیگران. درگیر شدن در فعالیتهای مستقل مانند بازی با لوگو یا اسباب بازی های دیگر.

فعالیت های موازی:

مرحله بازی در نزدیکی سایر کودکان اما در تعامل نبودن با آنها ، حتی هنگامی که همگی درحال انجام یک نوع بازی هستند.

بازی های جمعی:

بازی در گروه های کوچک و بدون قوانین مشخص یا نقش های تعیین شده

بازی های تعاملی:

تصمیم به همکاری با یکدیگر برای تکمیل یک بازی یا وانمود کردن به انجام بازی با نقش های خاص برای همه اعضای گروه. ایمنی در بازی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت بازی در کودکان و  ویژگی های اسباب بازی های کودک:

  • بدون قطعات تیز ، شکاف و تکه های شکسته ساخته شده است
  • به اندازه کافی برای تحمل وزن کودک مستحکم باشد
  • غیر سمی و بدون سرب
  • به راحتی تمیز شود
  • غیر برقی
  • به دلیل ایمنی بررسی شود
  • در کودکان نوپا قطعات ریز نداشته باشد
  • توسط شرک سازنده گواهی سلامت داشته باشد.

از موارد اهمیت بازی در کودکان این است که در مراحل ابتدایی زندگی کودک شروع می شود و در طول زندگی او ادامه می یابد. در طی بازی کودکان یاد می گیرند که  چگونه معاشرت کنند ، فکر کنند ، مشکلات را حل کنند ، بزرگ شوند و از همه مهمتر به تفریح بپردازند.

شراکت والدین در دنیای بازی های کودکانه نه تنها برای کودک مفید است بلکه برای والدین نیز بسیار سودمند است.

بازی والدین با کودکان پیوندهایی را برقرار می کند که  سبب تقویت ارتباطات ، تبادل ارزش ها ، تعامل در حل مشکلات را آموزش خمی دهد.  سرانجام ، به والدین این امکان را می دهد که یک بار دیگر جهان را از چشمان یک کودک ببینند.

فواید و اهمیت بازی در کودکان

اهمیت بازی در کودکان در مراحل اولیه زندگی :

سالهای اولیه کودکی زمانی سرشار از بازی های مختلف و یادگیری بدون توقف است.

در حالی که همه ما می دانیم که کودکان هنگام بازی زندگی کردن را  یاد می گیرند ، اما  درک واقعی  این مسئله که مغز تا چه حدی در طی بازی رشد و تکامل پیدا می نماید  بسیار جذاب است .

در اینجا به یادآوری برخی از مزایای بازی می پردازم، به این ترتیب دفعه بعد که یک فعالیت سرگرم کننده را با فرزندان خود شروع می نمایید می توانید اطمینان داشته باشید که کاری که انجام می دهند دارای مزایای آموزشی شگفت انگیزی است.

 

– اهمیت بازی در کودکان در یادگیری زبان و واژگان

در حالی که کودکان بازی می کنند ، آنها مهارت های زبانی خود را پرورش می دهند. قرار گرفتن  مداوم در معرض چیزها و فعالیتهای جدید ، سبب سازماندهی و گسترش دایره واژگان آنها می شود. در این شرایط کودک با بیان اینکه در حال انجام چه کاری است مهارت استفاده از زبان را گسترش داده و ساختار گرامر و روش صحیح جمله سازی را یاد می گیرند.

از کودک خود بپرسید که درحال انجام چه کاری است؟ در مورد اسباب بازی ها و وسایلی که با آنها بازی میکند بپرسید و اینکه هدف هر بازی چیست .

می توانید وقتی فرزند شما در حال نقاشی کردن است از او بپرسید که در مورد چیزی که کشیدی برای من صحبت کن ..با اینکار می توانید از روش تفکر فرزند خود در خلق چیز های مختلف آگاه شوید.

– پرورش توانایی شناختی

هر بازی جدید راهی برای کودکان فراهم می آورد تا درک خود را از مفاهیم جدید بسازند. کودک از طریق بازی ، جهان را کشف می کنند و می توانند یاد بگیرند که چگونه مسائل را در هنگام  جستجو و بررسی حل نمایند.

در طی بازی مغز کودک تحریک می شود و دائماً توانایی های فکری (شناختی) خود را پرورش می دهند. کودکان مهارت ها یی مانند حافظه ، درک ،  توانایی حل مسئله ، مهارت های تفکر و غیره را در طی بازی پرورش می دهند.

 

– مهارتهای اجتماعی

هیچ راهی بهتر از بازی وجود ندارد که کودکان معاشرت را  یاد بگیرند. خواه این بازی بین کودک با خواهر و برادرش باشد و خواه با دوستان دیگر. آنها همچنین این مهارت ها را از طریق تعامل با والدین فرا می گیرند.

اهمیت بازی در کودکان و  مهارت های اجتماعی که می توان آموخت:

  • نشان دادن همدردی
  • قاطع بودن اما قادر به پیروی و حمایت از دیگران بودن
  • رعایت نوبت دیگران
  • پیروی از قوانین
  • درک چیزهای مختلف از دیدگاه دیگران
  • یادگیری رفتار قابل قبول اجتماعی
  • ابراز همدردی و همدلی
  • در نظر گرفتن احساسات دیگران
  • حل و فصل مسائل به طور مستقل
  • یادگیری سازش

اسباب بازی و اهمیت بازی درکودکان

– رشد عاطفی

برخی از اشکال بازی ، مانند زمانی که کودکان لباس می پوشند و نقش بازی می کنند ، روش های بسیار خوبی برای ابراز احساسات کودک می باشد. و در حین بازی ، کودک هوش هیجانی خود را گسترش می دهد.

 

– مهارت های تحرک جسمی

مهارت های بدنی بخش مهمی از پیشرفت ذهنی و جسمی کودک است.

در حین بازی های جسمی کودکان  ماهیچه های بلند در سرتاسر بدن حرکت و پرورش می یابند .  فعالیت های نظیر کوهنوردی ، تعقیب و گریز ، سوار کاری ، شنا، طناب بازی سبب پرورش مهارت های جسمی کودک است.

 

– توانایی حل مسئله و اهمیت بازی در کودکان

هنگامی که کودکان مشغول به بازی هستند ، اغلب باید با چالش روبرو شوند و مشکلات را در طول مسیر بازی حل کنند.

این مشکلات ممکن است به صورت درگیری با یک دوست به وجود آید ، یک سازه که مدام در حال سقوط است و یا رنگی که در بسته مداد رنگی وجود ندارد و باید از ترکیب رنگها بو جود آید.

هر چه بازی چالشی تر و سرگرم کننده تر باشد ، کودک مشتاق به یافتن راه حل های مناسب برای حل مسائل می شود و این مهارت مهم را در زندگی یاد میگیرد.

– مهارت های ریاضی

مهارت های ریاضی  با گذراندن کلاس های مدرسه گسترش نمی یابد بلکه در نخستین سال های زندگی کودک و طی بازی گسترش می یابد.  دوران کودکی  زمان شکل گیری  و درک مفاهیم بنیادی است. اگر این مهارت ها در اوایل دوره کودکی به کودک آموزش داده شود ، یادگیری آن برای كودكان طبیعی خواهند بود و بعداً مفاهیم  اصلی ریاضی  را بهتر خواهند آموخت .

مرکز پرستاری قاب چاریتی  با کادری ماهر و باتجربه  در امر مراقبت از کودک در منزل و ارائه خدمات روانشناسی، سال هاست که توانسته است  رضایت استفاده کنندگان از خدمات این مرکز را فراهم آورد.  پرستاران با تجربه این مرکز در پرورش کودکانی سالم و موفق به والدین گرامی یاری رسانده و در هر ساعت شبانه روز آماده خدمت گذاری و همراهی می باشد.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 529 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.