پرستاری کودک و سالمند بیماری سرخک و نکاتی که پرستار کودک باید رعایت نماید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

سرخک بسیار مسری
است. این همان دلیل مهمی است که پرستار کودک باید در مورد شیوع بیماری سرخک بسیار نگران
آن باشد. ۹۰٪ از افرادی که نزدیک به کسی هستند
که مبتلا به سرخک است و نسبت به آن ایمن نیستند، آلوده خواهند شد. علاوه بر این، ویروس
سرخک می تواند تا دو ساعت در هوایی زنده بماند که در آن فرد آلوده، سرفه یا عطسه کرده
است. این مورد بیشتر نگران کننده به نظر می­رسد زمانی که پرستار کودک درباره­ی تمام
مکان­های عمومی که سرخک در آن پراکنده شده است، فکر می­کند.

جوش­های قرمز معمول که با سرخک رخ می دهند، عموما تا زمانی که فرد در حدود ۴ روز به آن ابتلا یافته است، پدیدار نمی­شود. در ابتدا پرستار کودک تب و نشانه های اصلی سرماخوردگی را مشاهده می­کند. متأسفانه این بدین معنی است که کودکان تحت نظر پرستار کودک که به سرخک ابتلا دارند، به راحتی این بیماری را، قبل از اینکه حتی بدانند به آن مبتلا شده اند، انتقال می­دهند. افرادی که مبتلا به سرخك هستند، تا حدود ۴ روز پس از برطرف شدن جوش­ها هنوز می­توانند ناقل بیماری باشند. اما نگران این موضوع نباشید خیلی وقت است که می توان با انجام اقداماتی مانع از سرایت این بیماری به سایر نمود.

آیا سرخک چیزی است که پرستار کودک باید واقعا نگران آن باشد؟

بسیاری از پرستار های کودک شنیده­اند که این بیماری فقط جوش و دانه روی پوست است.احساس مشترک کسانی که مخالف واکسن هستند این است که سرخک یک بیماری جدی نیست. پرستار کودک باید توجه کند که این احساس کاملا نادرست است.

بیماری سرخک کودک
بیماری سرخک کودک

در سراسر جهان، سالانه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نفر از سرخک می­میرند، که بیشتر آنها کودکان زیر ۵ سال هستند. طبق گزارش CDC، از هر ۲۰ کودک مبتلا به سرخک، یک نفر دچار ذات الریه می شود؛ همچنین یک نفر در ۱۰۰۰ نفر مبتلا به آنسفالیت می­شود (تورم مغزی)؛ یک یا دو نفر از میان ۱۰۰۰ کودک جان خود را از دست می­دهند.

در طول شیوع سرخک در سال ۲۰۱۸ در مینسوتای آمریکا، یک کودک به مدت ۱۵ روز درPICU زیر دستگاه قرار داشت. همچنین عارضه دیررس پیشرفته عفونت سرخک، شناخته شده با نام Subacute Sclerosing Panencephalitis یا SSPE نیز وجود دارد. در حالی که SSPE نادر است، بسیار غم انگیز است و همیشه با مرگ پایان می یابد.

یک پدر در آلمان، پسرش را در ۲۲ سالگی به دلیل ابتلا به SPEW از دست داد زیرا فرزندش در دوران نوزادی به سرخک مبتلا شده بود. پرستار کودک بهتر است داستان این پدر و درخواستش را از والدین برای واکسیناسیون فرزندان خود بخواند. سرخک بیماری­ای نیست که پرستار کودک آن را کم اهمیت تلقی کند.

بیماری سرخک کودک به خصوص برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند خطرناک است

نوزادانی که نمی­توانند واکسینه شوند، کودکان خردسال، زنان باردار و سالمندان، خطرناک است. روآل داهل، نویسنده مشهور کتاب “چارلی و کارخانه شکلات سازی”، نام ه­ای دل خراش را سال­ها پس از آنکه دخترش اولیویا را در اثر ابتلا به سرخک از دست داد، نوشت. نکته­ی اصلی این نامه این بود که به والدین، خطرناکی و گاه مرگبار بودن سرخک را خاطر نشان کند و پرستار کودک نیز باید این کار را انجام دهد.

داهل، “جیمز و هلوی غول پیکر” را به اولیویا در حالی که هنوز زنده بود و کتاب “غول بزرگ مهربان” را پس از مرگ اولیویا به او تقدیم کرد. متأسفانه امروز، سرخک در اروپا به میزان قابل توجهی رسیده است و تنها در نیمه اول سال ۲۰۱۸، ۴۱،۰۰۰ نفر را مبتلا کرده است.

در طول دوره بیماری بهتر است از غذاهای آبکی استفاده شود ، قرنطینه کردن کودک به هیچ عنوان نیاز نیست و فقط می بایستی فضا و محیط پیرامون او مرتبا استریل شود تا بیماری به بچه های دیگر سرایت نکند.

برای پرستاری از کودک مبتلا به سرخک چه نوع پرستاری باید استخدام شود؟

جهت مراقبت و نگهداری از کودک مبتلا به سرخک باید پرستاری انتخاب نمائیم که اصول اولیه مراقب از بیماری های مسری را بداند حدالمکان او یک مراقب آکادمیک باشد و بتواند با استفاده از اصول که به صورت تئوری آموخته است به پرستاری از کودک بپردازد ، می توانیم از شخصی استفاده نمائیم که قبلا سابقه پرستاری چنین بیماری هایی را دارد ، از او بخواهیم بر طبق دستور پزشک موارد را بازرسی نماید و تا نرسیدن به نتیجه مطلوب ( دوره افول بیماری ) دست از اقدامات پزشکی بر ندارد . این مقاله نگارش شده در وبسایت مرکز پرستاری در منزل قاب چاریتی است هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 183 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.