پرستاری کودک و سالمند حقایقی در مورد سوراخ قلب نوزاد یا نقص دیواره دهلیزی که والدین و پرستار کودک باید بدانند؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

سوراخ قلب نوزاد یا نقص دیواره دهلیزی Atrial septal defect نوعی نقص مادرزادی است که در آن یک سوراخ در دیواره (تیغه میانی) قلب وجود دارد که این سوراخ در بین حفره  های فوقانی قلب (دهلیزها) بوجود می آید.

علل سوراخ قلب نوزاد

اندازه این سوراخ ممکن است متفاوت باشد و ممکن است به خودی خود بسته شود یا نیاز به جراحی داشته باشد. نقص سپتوم دهلیزی یکی از انواع نقص های مادرزادی قلب است. مادرزادی یعنی بیماری که در بدو تولد در بدن نوزاد وجود دارد.

همانطور که قلب کودک در دوران بارداری ایجاد می شود ، به طور معمول چندین سوراخ در دیواره حفره های فوقانی قلب (دهلیزها) وجود دارد. این موارد معمولاً در طول دوران بارداری یا اندکی پس از تولد بسته می شوند.

اگر یکی از این حفره ها بسته نشود ، سوراخی باقی می ماند و به آن نقص تیغه دهلیزی می گویند.

این سوراخ مقدار خون را از طریق ریه ها افزایش می دهد و با گذشت زمان ممکن است به رگ های خونی ریه آسیب برساند.

آسیب به رگهای خونی در ریه ها ممکن است در بزرگسالی مشکلاتی مانند فشار خون بالا در ریه ها و نارسایی قلبی ایجاد کند. سایر مشکلات ممکن است شامل ضربان غیر طبیعی قلب و افزایش خطر سکته مغزی باشد.

 

شیوع سوراخ قلب نوزاد :

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ با استفاده از داده های سیستم های ردیابی نقایص مادرزادی در سراسر ایالات متحده ، محققان تخمین زده اند که هر ساله حدود ۲۱۱۱ نوزاد در ایالات متحده با نقص دهلیزی متولد می شوند.

به عبارت دیگر ، از هر ۱۸۸۵۹ نوزادی که هر سال در ایالات متحده متولد می شوند ، تقریباً هر ساله ۱ نفر با مشکل سوراخ قلب نوزاد  متولد می شود

علل و عوامل خطر

دلایل نقایص قلبی مانند نقص دیواره دهلیزی در بیشتر نوزادان ناشناخته است. برخی از نوزادان به دلیل تغییر در ژن ها یا کروموزوم هایشان نقص قلبی دارند. همچنین تصور می شود که این نوع نقایص قلبی ناشی از ترکیبی از ژن ها و سایر عوامل خطرزا باشد ، مانند مواردی که مادر در محیط با آنها تماس می گیرد یا آنچه مادر می خورد یا می نوشد یا داروهایی که مادر استفاده می کند.

انواع تشخیص سوراخ قلب نوزاد

 تشخیص سوراخ قلب نوزاد:

ممکن است سوراخ قلب نوزاد در دوران بارداری یا پس از تولد کودک تشخیص داده شود. در بسیاری از موارد ، ممکن است تا بزرگسالی تشخیص داده نشود. در دوران بارداری ، آزمایشات غربالگری (آزمایشات قبل از تولد) برای بررسی نقص مادرزادی و سایر شرایط وجود دارد.

نقص سپتوم دهلیزی ممکن است در طی سونوگرافی (که تصاویر واضحی از بدن را ایجاد می کند) دیده شود ، اما به اندازه سوراخ و محل آن بستگی دارد. در صورت مشکوک بودن به نقص سپتوم دهلیزی ، یک متخصص باید تشخیص  سونوگرافی را تأیید کند.

ممکن است بعد از تولد سوراخ  قلب نوزاد وجود داشته باشد ، اما بسیاری از نوزادان هیچ علائم و نشانه ای ندارند.

روش های تشخیص سوراخ قلب نوزاد :

پزشک عمومی ممکن است پس از شنیدن صدارهای غیر معمول قلبی که در حفره های  تیغه دهلیزی ایجاد می شود ، کودک را به یک متخصص قلب کودکان ، پزشکی که در تشخیص و درمان بیماری های قلبی در کودکان و نوجوانان متخصص است ، ارجاع دهد.

متخصص قلب ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایشات را نیاز داشته باشد

اشعه ایکس قفسه سینه:

تصویری از قلب و اندام های اطراف آن

استالکتروکاردیوگرام (EKG):

سابقه ای از فعالیت الکتریکی قلب

استاکوکاردیوگرام (اکو):

تصویری از قلب و جریان خون از بخش های مختلف آن. اکو اغلب ابزار اصلی است که برای تشخیص ASD استفاده می شود.

علائم و نشانه های نقص بزرگ یا درمان نشده در دیواره دهلیزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونتهای مکرر تنفسی یا ریوی

مشکل تنفس

خستگی در هنگام تغذیه (نوزادان)

تنگی نفس هنگام فعالیت یا ورزش

ضربان قلب تند یا احساس  نمودن ضربان قلب

سوفل قلبی یا صدای هولناکی که با استتوسکوپ شنیده می شود

تورم پاها

درد در ناحیه معده

سکته

ممکن است سوراخ قلب نوزاد تا بزرگسالی تشخیص داده نشود.

یکی از رایج ترین راه های یافتن نقص دیواره دهلیزی ، تشخیص صداهای نامتعادل قلب در  هنگام گوش دادن به قلب یک شخص با استتوسکوپ است.

اگر این صداها شنیده شود یا علائم یا نشانه های دیگری وجود داشته باشد ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است یک یا چند آزمایش برای تأیید تشخیص درخواست کند رایج ترین آزمایش اکوکاردیوگرام یا سونوگرافی قلب است.

درمان سوراخ قلب نوزاد

درمان ها

درمان نقص دیواره دهلیزی یا سوراخ قلب  نوزاد  به سن تشخیص ، تعداد یا جدی بودن علائم ، اندازه سوراخ و وجود سایر شرایط بستگی دارد.

گاهی اوقات برای ترمیم سوراخ به جراحی نیاز است. بعضی اوقات داروهایی برای کمک به درمان علائم تجویز می شوند. هیچ دارویی شناخته نشده است که بتواند سوراخ را ترمیم کند.

اگر  مشکل سوراخ قلب نوزاد در قلب تشخیص داده شود ، ممکن است ارائه دهنده خدمات بهداشتی بخواهد آن را مدتی کنترل کند تا ببیند سوراخ به خودی خود بسته می شود یا خیر.

در این دوره از زمان ، پزشک متخصص قلب  ممکن است علائم را با دارو درمان کند همچنین  ممکن است برای جلوگیری از بروز مشکلات بعدی در زندگی ، جراحی نقص سپتوم دهلیزی را برای کودک دارای نقص بزرگ دیواره دهلیزی توصیه کند ، حتی اگر علائم کمی وجود داشته باشد.

بستن سوراخ قلب توسط جراحی  نیز ممکن است برای بزرگسالانی که علائم زیاد یا شدید دارند توصیه شود. بستن سوراخ ممکن است در حین کاتتریزاسیون قلب یا جراحی قلب باز انجام شود.

بعد از این مراحل ، مراقبت های بعدی به اندازه حفره ، سن فرد و اینکه فرد نقایص مادرزادی دیگری دارد یا خیر بستگی دارد.

والدین چه نکاتی را باید پس از جراحی کودک رعایت نمایند؟

در هفته های بعد از جراحی یا کاتتریزاسیون قلب ، متخصص قلب و عروق پیشرفت بهبود فرزند شما را بررسی می کند. ممکن است کودک نیاز به انجام نوار قلب یا اکوکاردیوگرام دیگری داشته باشد تا مطمئن شوند نقص قلب کاملاً بسته شده است.

بیشتر بچه ها به سرعت پس از درمان بهبود می یابند و فقط به ویزیت های پیگیری منظم با متخصص قلب خود احتیاج دارند.

حتی ممکن است متوجه شوید که در عرض چند هفته ، کودک شما بیشتر از قبل جراحی غذا می خورد و تحرک بیشتری دارد. با این حال ، برخی از علائم و نشانه ها ممکن است مشکلی را نشان دهند.

اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد ، سریعاً با پزشک تماس بگیرید یا به بخش اورژانس مراجعه کنید. ا

اگر فرزند شما هر یک از این علائم را دارد با پزشک تماس بگیرید:

رنگ مایل به آبی در اطراف دهان یا روی لب ها و زبان

اشتهای ضعیف یا مشکل در تغذیه

عدم افزایش وزن یا حتی کاهش وزن

بی حالی یا کاهش سطح فعالیت

تب پایدار یا غیر قابل توضیح

افزایش درد

حساسیت به لمس یا چرکی که از برش خارج می شود

درمان سوراخ قلب نوزاد

 

تشخیص اینکه کودک شما با یک بیماری قلبی متولد شده است ممکن است برای والدین بسیار ترسناک باشد.  اما خبر خوب این است که متخصص قلب و عروق اطفال به خوبی با این بیماری آشنایی دارد و شما را با چگونگی  مدیریت و درمان این بیماری آشنا خواهد شد. بیشتر بچه هایی که تحت درمان بیماری سوراخ قلب نوزاد قرار گرفته اند زندگی سالم و فعالی را ادامه می دهند.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبتی و بهداشتی به سالمندان،بیماران و کودکان آماده ارائه خدمات شبانه روزی به همشهریان گرامی میباشد. کافی است با کارشناسان این مرکز تماس گرفته تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستار های مجرب این مرکز برای عزیزان شما اقدام گردد.

 

 

 

۳٫۹
/
۵
(
۱۱

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 241 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.