پرستاری کودک و سالمند حقایقی که درباره ویتامین ها نمی دانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ویتامین ها Vitamins  ترکیبات آلی هستند که افراد به مقدار کم به آنها نیاز دارند. بیشتر ویتامین ها باید از مواد غذایی حاصل شوند زیرا بدن یا آنها را تولید نمی کند یا تولید بسیار کمی دارد.

ویتامین ها

برای جذب بهتر ویتامین های A ، D ، E و K  آنها را با چربی مصرف کنید

ویتامین ها شامل گروه متنوعی از مواد شیمیایی در رژیم غذایی هستند که برای حفظ متابولیسم سالم ضروری هستند و به ترکیبات محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند.

“ویتامین های اصلی محلول در آب ویتامین C و گروهی از ویتامین های گروه B است که به عنوان کمپلکس B شناخته می شوند.” در حالی که بسیاری از ویتامین ها محلول در آب هستند – این بدان معنی است که تقریباً در هر زمان از روز با یک لیوان آب مصرف شوند ، در بدن حل شده و جذب بدن می شوند .

چهار ویتامین محلول در چربی وجود دارد که فقط در صورت وجود چربی  جذب می شوند. چربی: A ، D ، E و K.”  ” اگر شما از مولتی ویتامین حاوی ویتامین های محلول در چربی استفاده می كنید ، باید آن را به همراه یك وعده غذایی مصرف كنید. وعده غذایی باید مقداری چربی در آن داشته باشد!” ما در مورد صبحانه چاق کننده صحبت نمی کنیم. ما فقط در مورد برخی از چربی های سالم مانند کمی آووکادو صحبت می کنیم.

 

ویتامین E و مکمل روغن ماهی را با هم مصرف نکنید

روغن ماهی می تواند یک آب کننده عالی چربی شکم باشد ، اما گوش کنید! “[هر دوی اینها] رقیق کننده خون هستند و می توانند کبودی یا خونریزی شما را راحت تر کنند. و اگر روزانه آسپیرین مصرف می کنید ، همان کار را انجام می دهد – بنابراین قطعاً قبل از ترکیب هر یک از این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

ظاهر ویتامین A ارزش آن را ندارد

“در حالی که مکمل ویتامین A به احتمال زیاد ایمنی را در کودکان در کشورهای در حال توسعه بهبود می بخشد ، هیچ شواهدی وجود ندارد که انتظار بهبود ایمنی در مصرف مکمل ویتامین A را در کشورهای توسعه یافته داشته باشد که از قبل به مواد غذایی و مواد مغذی خوب دسترسی دارند.” متخصص تغذیه و بنیانگذار The Well Nunities. “در کشورهای پیشرفته که به غذای سالم دسترسی دارند ، پزشکان مکمل های ویتامین A را توصیه نمی کنند زیرا می توانند خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی و شکستگی استخوان را افزایش دهند. در خانم باردار ، ویتامین A بیش از حد حتی می تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند. ”

ویتامین ها را با معده خالی مصرف نکنید

 

آیا معمولاً قبل از صبحانه یک مولتی ویتامین می خورید ؟ مصرف ویتامین ها با معده خالی می تواند حالت تهوع ایجاد کند زیرا گاهی اوقات بدن شما بیشتر از حد لازم آب گوارشی اسیدی دفع می کند ، فقط برای تجزیه مکمل به تنهایی – که می تواند پوشش معده را تحریک کند. اگر هیچ ماده غذایی دیگری برای کاهش و دفع آب های گوارشی وجود نداشته باشد ، نتیجه آن می تواند ناراحتی معده باشد.

ویتامین ها

B6 ممکن است به خواب شما کمک کند

ویتامین B6 برای ساخت تریپتوفان استفاده می شود و همچنین میزان سروتونین مغز ما را تنظیم می کند سروتونین معمولاً چیز خوبی است – ما را خوشحال می کند! – اما همچنین می تواند احساس هیجان و بی قراری به ما بدهد. “مقدار زیاد سروتونین باعث پایین آمدن سطح خواب می شود و باعث می شود مرتباً بیدار شویم.” غذاهای غنی از B6 شامل نخود ، ماهی قزل آلا و پسته است.

ویتامین های محلول در چربی “قدرت ماندگاری” بیشتری دارند

اکنون که از اولین نکته در مورد معنای ویتامین های محلول بیشتر می دانید ، در اینجا یک بینش دیگر برای یادآوری وجود دارد: “ویتامین های محلول در آب اغلب باید استفاده شوند  زیرا در بدن به مقدار زیادی ذخیره نمی شوند.” “اگر مقدار کمی ویتامین محلول در آب در رژیم غذایی دارید ، می توانید نسبتاً سریع دچار کمبود شوید. اما اگر ویتامین های محلول در چربی در اندام های بدن ذخیره کرده اید ، کمبود این ویتامین ها زمان بسیار بیشتری طول می کشد. ”

ویتامین C را با آهن استفاده  کنید

درست مثل اینکه همه ما ترجیحات کاری خاصی داریم ، غذاها و مواد مغذی نیز به همین منوال است: بعضی از آنها به تنهایی کار می کنند ، برخی در حضور دوستانش کمی تقویت می شوند و دیگران بدون هم تیمی نمی توانند کار کنند. وقتی نوبت به آهن می رسد ، بدن شما می تواند آن را خیلی راحت تر جذب کند اگر با ویتامین C مصرف شود. “هنگامی که یک غلات صبحانه غنی شده یا چیزی شبیه به مواد غذایی زیاد بخورید ، یک میوه مرکبات ، فلفل قرمز یا سایر غذاهای با ویتامین C زیاد بخورید.

کلسیم برای جذب با آهن رقابت می کند

كلسیم مانع از ورود آهن به سلول می شود. برای جلوگیری از این تداخل ، مکمل های کلسیم را خارج از وعده غذایی مصرف کنید.” یک مثال: یک سالاد اسفناج همراه با نارنگی ،  بنابراین بدن شما آهن را جذب می کند و سپس چند ساعت بعد از مکمل کلسیم ، قبل از خواب استفاده کنید .

 اگر وگان هستید B12 مصرف کنید

آیا شما گیاه خوار هستید؟ از آنجا که شما غذاهای غنی از B12 مانند گوشت و تخم مرغ نمی خورید ، رژیم شما احتمالاً فاقد آن است. “گیاهخواران بزرگسال که از محصولات غذایی غنی شده استفاده نمی کنند باید ویتامین B12 در ۲٫۴ میکروگرم در روز به صورت مکمل استفاده کنند. مغز ، سیستم عصبی و خون شما به این ویتامین نیاز دارند.

هرچه بیشتر بهتر همیشه درست نیست

این یکی مخصوص کلسیم است. “جذب کلسیم زمانی بهتر است که فرد بیش از ۵۰۰ میلی گرم مصرف نکند.” “بنابراین ، کسی که مثلاً ۱۰۰۰ میلی گرم در روز از مکمل های کلسیم مصرف می کند ، باید به جای مصرف یک باره ، دوز را تقسیم کند.”

مصرف ویتامین خود را پس ازابتلا به  اسهال افزایش دهید

اگر چندین روزمبتلا به  اسهال بوده اید . باید بدانید که بیش از حد معمول ویتامین از بدن دفع کرده اید . ایده خوبی است که تا زمانی که حالتان بهتر شود از مکمل ها  استفاده کنید.

اگر از مکمل آهن استفاده می کنید مراقب باشید

“افراد سالمی که از دوزهای بالای مکمل آهن استفاده می کنند می توانند ناراحتی معده ، یبوست ، حالت تهوع ، شکم درد ، استفراغ و غش داشته باشند.” “دوزهای بالا همچنین می توانند جذب روی را کاهش دهند . دوزهای بسیار زیاد آهن (صدها یا هزاران میلی گرم) می تواند باعث نارسایی عضو ، کما ، تشنج و مرگ شود.

  کمپلکس ویتامین B برای پوشش داخلی دستگاه گوارش مهم است

افرادی که از زخمهای آفتی مکرر رنج می برند – زخمهای معمولاً سفید ، مانند زخمهای لب یا نزدیک لب – با استفاده از یک مجموعه ویتامین B  و مصرف روزانه بهبود  خواهند یافت .

 روی و آنتی بیوتیک ها را مخلوط نکنید

بسیاری از افراد معمولاً به عنوان یک ماده ضد سرماخوردگی از  روی استفاده می کنند . “در هنگام مصرف آنتی بیوتیك (مانند كینولون و تتراسایكلین) روی مصرف نكنید ، زیرا روی مقدار  آنتی بیوتیكی را كه بدن می تواند جذب كند كاهش می دهد.” بعلاوه ، تحقیق در مورد تأثیر روی در مبارزه با سرماخوردگی تا حدودی بحث برانگیز است زیرا بیشتر آمریکایی ها بیش از اندازه کافی دریافت می کنند. بنابراین ، قبل از افزودن این ماده معدنی به رژیم خود  ، با پزشک مشورت کنید

ویتامین ها

اگر می خواهید باردار شوید از  اسیدفولیک مصرف کنید

گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد ، مکمل اسیدفولیک – ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم در روز – را توصیه می کند.” بسیاری از زنان چند ماه قبل از شروع بارداری ، اسید فولیک مصرف می کنند.

 ویتامین C برای ترمیم بافت بسیار مهم است

هر کسی که آسیب جدی دیده باشد یا عمل جراحی انجام داده باشد ، باید مکمل ویتامین C مصرف کند تا ترمیم پوست سریعتر انجام شود. برای تعیین بهترین دوز مصرفی با پزشک خود مشورت کنید .

  دوزهای زیاد ویتامین C می تواند اتلاف پول باشد

ویتامین C محلول در آب است ، به این معنی که وقتی اضافی می گیرید ، به راحتی از طریق ادرار خارج می شود .اگر سرما خورده اید ، استرس دارید ، پنج وعده یا بیشتر سبزیجات و میوه ها را در روز دریافت نمی کنید یا در یک محیط پر از دود یا آلوده زندگی کنید ، بیشتر به دنبال آن باشید.” در غیر این صورت نیازی  ندارید .

 ویتامین K یک عامل مهم در لخته شدن خون است

برای برخی از انواع داروهای ضد انعقاد خون (داروهایی كه به جلوگیری از لخته شدن خون كمك می كنند) ، مقدار ویتامین K در بدن باید در حد نسبتاً ثابت حفظ شود تا از انعقاد بیش از حد یا كم شدن انعقاد جلوگیری شود. بنابراین ، اگر دکتر شما داروی ضد انعقادی تجویز کرده است ، باید در مورد اندازه ویتامین k  در بدن خود مطمئن شوید .

ویتامین ها

آیا ویتامین های محلول در آب از طریق عرق دفع می شوند

از آنجا که ویتامین های محلول در آب تقریباً هر روز باید از رژیم غذایی دریافت شوند ، مراقب شرایطی باشید که احتمالاً دچار کمبود ویتامین می شوید زیرا از طریق تعریق نیز ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب از بدن دفع می شوند .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب و حرفه ای در زمینه ارائه خدمات پرستاری به صورت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 568 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، پرستاری ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.