پرستاری کودک و سالمند دلایل ایجاد کننده همانژیوم  خارجی و راههای درمان آن - موسسه پرستاری قاب چاریتی

همانژیوم  hemangiomas هنگامی اتفاق می افتد که رگهای خونی اضافی ایجاد شوند. همانژیوم خارجی به عنوان یک لکه  قرمز بر روی پوست قابل مشاهده است.

این عارضه پوستی همچنین به عنوان ماه گرفتگی عروقی  یا همانژیوم نوزاد نیز شناخته می شوند ، معمولاً جدا از شکل ظاهری آن  مشکلی ایجاد نمی کنند و اغلب بدون درمان از بین می روند.

همانژیوم  و دلایل ایجاد کننده آن

همانژیوم خارجی به صورت یک علامت قرمز در نزدیکی سطح پوست ظاهر می شود. برخی از مردم به دلیل ظاهر قرمز روشن آنها را “علامت توت فرنگی” می نامند. همانژیوم نیز می تواند در داخل بدن ایجاد شود ، اما در این مقاله مواردی که روی پوست ظاهر می شوند بررسی می شود

همانژیوم چیست؟

همانژیوم نوعی تومور خوش خیم است که رگ های خونی را تحت تأثیر قرار می دهد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که رگ های خونی بیش از حد در یک نقطه تشکیل می شوند.

همانژیوم ها معمولاً در چند هفته اول نوزادی ظاهر می شوند. بعضی از آنها به علت قرار گرفتن در عمق پوست مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تظاهر پیدا کنند .

سریع ترین رشد همانژیوم سطحی کودک معمولاً در سنین ۱ تا ۳ ماهگی اتفاق می افتد.همانژیوم  معمولاً در ۳ ماهگی به ۸۰٪ از رشد  رشد  خود می رسند و بیشتر آنها در ۵ ماهگی رشد خود را به پایان می رسانند.

به طور معمول ، وقتی کودک در حدود ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است همانژیوم شروع به کوچک شدن می کند  و در سن  ۳ تا ۱۰ سالگی  این لکه ها معمولا از بین می روند .

همانژیوم ممکن است در هر نقطه از پوست ایجاد شود ، اما اغلب در سر ، گردن و تنه ظاهر می شود. برخی از افراد عوارضی مانند درد و زخم را تجربه خواهند کرد.

دقیقاً میزان شیوع همانژیوم مشخص نیست ، اما یک تخمین نشان می دهد که ۴-۱۰ درصد از نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهند. نوزادان دختر بیشتر از نوزادان پسر به همانژیوم مبتلا می شوند.

این بیماری در کودکان نژاد قفقازی بیشتر دیده می شود و نوزادان نارس بیشتر از نوزادان با رشد کامل  این عارضه را نشان می دهند. عمق ، اندازه و شکل همانژیوم متفاوت است .

انواع

همانژیوم انواع مختلفی دارد.

همانژیوم مویرگی در نزدیکی سطح پوست ظاهر می شود. آنها وقتی ایجاد می شوند که تعداد زیادی مویرگ در یک نقطه تشکیل شوند . بافت همبند این مویرگها را با هم نگه می دارد. اگر گروه رگهای خونی بزرگ باشد ، ممکن است همانژیوم کمی بلند شده و دارای بافت اسفنجی باشد. این نوع از همانژیوم بیشتر در نوزادان دیده می شود.

 

همانژیوم غار مانند ، بر رگهای خونی لایه های عمیق زیر پوست تأثیر می گذارد. آنها هنگام گشاد شدن یا بزرگ شدن رگهای خونی بزرگ شکل می گیرند . این رگهای خونی به فشرده  در کنار هم قرار ندارند و وقتی خون فضاهای بین رگ های خونی را پر می کند ، همانژیوم غارمانند  ایجاد می شود.

همانژیوم مویرگی لوبولار زمانی بوجود می آید ، که رگهای خونی آنقدر زیاد باشد که یک توده ایجاد کند. این نوع همانژیوم می تواند به راحتی خونریزی کند.

افراد بالای ۳۰ سال غالباً دچار آنژیوم گیلاسی (خال قرمز) می شوند که به عنوان لکه کمپبل دی مورگان نیز شناخته می شود .انواع دیگر همانژیوم می تواند در داخل بدن ایجاد شود ، به عنوان مثال همانژیوم کبدی.

اندازه و شکل

بعضی از همانژیوم ها کوچک هستند ، در حالی که برخی دیگر منطقه وسیعی را پوشش می دهند. همانژیوماس معمولاً به صورت یک ضایعه منفرد با شکل مشخص ظاهر می شود. گاهی اوقات ، همانژیوم  به شکل  شکسته تر و بزرگتر ظاهر می شود. این لکه ها به ندرت ممکن است  در چندین مکان از پوست ظاهر شوند.

آشنایی با نحوه شکل گیری همانژیوم 

در ابتدای  ظاهر شدن همانژیوم ، اندازه آن و میزان  تراکم  رگ های خونی به سرعت افزایش می یابد. سپس ثابت باقی می ماند . بعد از چندین سال ، اغلب شروع به کوچک شدن می کند.

عوارض

همانژیوم معمولاً عارضه ای ایجاد نمی کند ، اما موارد زیر بسته به نوع آن امکان پذیر است:

درد

خونریزی بعد از خراش

عفونت

زخم در ۵-۲۵ درصد موارد

مشکلات لخته شدن خون

خونریزی : اگر فرد مبتلا به همانژیوم  دچار خراش جزئی یا بریدگی شود که روی پوست نزدیک به محل همانژیوم باشد  ممکن است باعث خونریزی شود.

زخم : گاهی اوقات ممکن است زخم ایجاد شود. این می تواند دردناک باشد و ممکن است پس از ناپدید شدن همانژیوم جای زخم باقی بماند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ، آنتی بیوتیک تجویز کند.

همانژیوم که روی لب ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد زخم شود. بهبود این موارد ممکن است زمان بر باشد. زخم می تواند تغذیه را مختل کند زیرا دردناک خواهد بود.

قرار دادن مقداری ژل نفتی روی سرشیشه بطری شیر نوزاد یا نوک سینه در صورت تغذیه با شیر مادر  یا روی لب نوزاد  می تواند مقداری آرام بخش باشد . پزشک در این موارد دارو تجویز می کند .

 

مشکلات چشمی : اگر همانژیوم در اطراف چشم ایجاد شود ، ممکن است به چشم فشار وارد کند و از رشد مناسب جلوگیری کند. ممکن است خطر مشکلات چشمی مانند آمبلیوپی ( amblyopia )  یا گلوکوم (glaucoma  )  وجود داشته باشد. پزشک برای کاهش این خطر ، همانژیوم را در اسرع وقت درمان می کند.

 

سایر شرایط : بعضی اوقات ، همانژیوم نشانه سندرم است که سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد ، به عنوان مثال مغز ، قلب ، رگ های خونی یا چشم. پزشک برای بررسی علائم در طی رشد نوزاد معاینات منظم دوره ای را انجام خواهد داد.

اگرچه همانژیوم نوعی تومور ( تومور عروقی ) است .  تحقیقات انجام شده نشان می دهند  که به ندرت  همانژیوم گسترش می یابد و بعید است که سرطانی شود.

تشخیص

پزشک معمولاً می تواند همانژیوم را با مشاهده آن تشخیص دهد. به طور معمول ، آنها به هیچ تحقیق و درمانی بیشتری نیاز ندارند. همانژیوماس معمولاً هنگامی که کودک در حدود ۵-۱۰ سالگی است ، کوچک شده و از بین می رود.

شکلهای مختلف همانژیوم 

پس از ناپدید شدن همانژیوم ، ممکن است لکی به جا بگذارند که شامال:

منطقه ای از پوست کمی روشن تر

رگهای خونی کوچک

کشیدگی و چین خوردگی پوست

کج و کوله شدگی پوست

جراحی زیبایی اغلب می تواند هرگونه اثر ناخواسته را بهبود بخشد.

درمان خانگی

افراد باید مراقب باشند که از خراشیدن یا مالش دادن  همانژیوم  جلوگیری کنند ، زیرا این امر می تواند منجر به خونریزی یا تشکیل زخم شود.

نکات زیر می تواند کمک کند:

برای جلوگیری از خشک شدن همانژیوم صابون را کنار بگذارید و از کرم های ساده و مرطوب کننده  استفاده کنید

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

از ضد آفتاب با فاکتور بالا استفاده کنید

در صورت ایجاد زخم یا ایجاد تغییرات دیگر به پزشک مراجعه کنید

اگر همانژیوم شروع به خونریزی کرد:

حداقل ۵ دقیقه با یک پارچه تمیز فشار وارد کنید

اگر خونریزی متوقف نشد از کمک پزشکی استفاده کنید

اگر زخم ایجاد شود:

به دنبال کمک پزشکی باشید

محل را به طور مرتب با آب گرم ساده تمیز کنید و از مالیدن آن خودداری کنید

قبل از پوشاندن زخم با پانسمان نچسب ، بگذارید تا به طور طبیعی خشک شود

درمان پزشکی

اگر همانژیوم مشکلی ایجاد کند ، پزشک پروپرانولول (propranolol ) را تجویز می کند که یک بتا بلاکر( beta-blocker ) است پزشکان اغلب این دارو را برای درمان بیماری های قلبی تجویز می کنند. مطالعات نشان می دهد که می تواند اندازه همانژیوم را کاهش دهد. این یک روش درمانی ابتدایی  برای همانژیوم نوزادی  است.

با این حال ، پزشک فقط در صورت لزوم این دارو را تجویز می کند زیرا می تواند بر ضربان قلب و فشار خون اثرات سو بگذارد. پزشک در صورت تجویز این دارو، کودک را تحت نظر خواهد گرفت. با این حال ، همه نمی توانند از پروپرانولول استفاده کنند. به عنوان مثال ، برای کودکان مبتلا به آسم مناسب نیست.

اگر کودک نتواند از پروپرانولول استفاده کند ، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا موضعی را برای کوچک شدن رگ های خونی تجویز کند. با این حال ، این داروها  نیز می توانند اثرات سوئی داشته باشند. اگر زخم ایجاد شود ، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

عمل جراحی

در صورت لزوم ، پزشک ، جراحی را برای جلوگیری از آسیب همانژیوم به بافت اطراف ، به عنوان مثال ، در صورت بزرگ یا نزدیک بودن به  چشم ، توصیه می کند.

همانژیوم  و درمان آن

جراح تومور را برش داده و زخم را با استفاده از بخیه می بندد. با این حال ، عوارضی شامل خونریزی و یا  احتمال بازگشت همانژیوم وجود دارد . در بیشتر موارد ، ضایعه  به خودی خود به موقع از بین می رود.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و  کادری مجرب و حرفه ای در زمینه ارائه خدمات پرستاری در منزل به صورت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 494 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، پرستاری ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.