پرستاری کودک و سالمند دلایل فشار خون بالا در افراد سالمند و روشهای کنترل و درمان آن - موسسه پرستاری قاب چاریتی

دلایل فشار خون بالا  Causes of High Blood Pressure  در دوران سالمندی بسیار متنوع است و این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که سالمندان را درگیر می کند. در صورت عدم کنترل ، می تواند منجر به عوارض جدی مانند بیماری های کلیوی ، ایست قلبی ، سکته مغزی و غیره شود.

دلایل شایع  فشار خون بالا
حقیقتا ، دلایل فشار خون بالا  چیست و چگونه می توانید آن را کنترل کنید؟ بهتر است ابتدا بفهمیم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون فشاری است که خون را به رگها وارد می کند. هنگامی که این فشار از حد طبیعی بالاتر می رود ، می تواند قلب را مجبور به کار بیشتر کند ، که در طی یک دوره طولانی می تواند رگ های شما را سخت کند و منجر به ایست قلبی و سایر عوارض جسمی شود.

فشار خون معمولاً در قالب “سیستولیک / دیاستولیک” خوانده می شود که چیزی در حدود “۱۲۰/۸۰” یا “۱۳۰/۸۰” است. اولین عدد ، یعنی سیستولیک ، فشار موجود در رگهای خونی هنگام ضربان قلب شما است و عدد دوم یعنی دیاستولیک ، فشار هنگام استراحت قلب است.

فشار خون را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

فشار خون طبیعی: کمتر از ۱۲۰ تا ۸۰ (۱۲۰/۸۰)
فشار خون بالا: ۱۲۰-۱۲۹ / کمتر از ۸۰
مرحله ۱ فشار خون بالا: ۱۳۰-۱۳۹ / ۸۰-۸۹
مرحله ۲ فشار خون بالا: ۱۴۰ به بالا / ۹۰ به بالا
بحران فشار خون: بالاتر از ۱۸۰ / بالاتر از ۱۲۰

دو دامنه اول خطری برای سلامتی ندارند. دو مورد بعدی فشار خون بالا نام دارند که نشان می دهد شما به درمان مناسب نیاز دارید.
با این حال ، اگر فشار خون شما در آخرین محدوده قرار دارد ، یعنی دچار یک بحران فشار خون هستید ، و درمان این مشکل یک امر ضروری است و شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دلایل فشار خون بالا

دلایل فشار خون بالا به صورت قطعی، هنوز توسط متخصصان مشخص نشده است. با این حال ، آنها این مشکل را به موارد زیر نسبت داده اند:

– سیگار کشیدن
– مصرف زیاد الکل (بیش از ۱-۲ نوشیدنی در روز)
– سابقه خانوادگی فشار خون بالا
– استرس و اضطراب
– چاقی
– شیوه زندگی کم تحرک

چگونه می توان فشار خون را کاهش داد؟

اگر فشار خون شما در محدوده ۱۲۰-۱۳۹ / ۸۰-۸۹ باشد ، باید سریعاً اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا از مشکلات جدی سلامتی جلوگیری کنید.

در زیر برخی از راه های کاهش و کنترل فشار خون بیان شده است :

۱- کاهش مصرف سدیم

سدیم ، که معمولاً در غذاهای شور یافت می شود ، برای فشار خون بسیار مضر است و از دلایل فشار خون بالا در دوران سالمندی است . به این دلیل که باعث می شود بدن شما آب بیشتری نگه دارد و این مایعات اضافی فشار خون را بالا می برد.

با کاهش مصرف سدیم ، می توانید از مشکل فشار خون بالا جلوگیری کنید. در حالت ایده آل ، مصرف روزانه سدیم شما نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.
با این حال ، اگر علاقه مند به خوردن تنقلات شور مانند چیپس سیب زمینی ، پفک و غیره هستید ، ممکن است در مقادیر بیش از حد سدیم مصرف کنید.
بنابراین ، سعی کنید تا حد امکان خوردن غذای فراوری شده و میان وعده ها را محدود کنید. همچنین ، باید از استفاده آزادانه نمک در غذا خودداری کنید و از گذاشتن نمکدان در سر سفره اجتناب ورزید.

دلایل فشار خون بالا با تغذیه

۲٫ افزایش مصرف پتاسیم

پتاسیم اثرات مضر سدیم را کاهش می کند. بنابراین ، با خوردن غذاهای غنی از پتاسیم ، می توانید فشار خون خود را نیز کاهش دهید. برخی از بهترین منابع پتاسیم شامل شیر بدون چربی یا کم چربی ، آب نارگیل ، میوه ها ، چغندر و غیره است.

۳٫ کاهش وزن اضافی

افراد چاق، بیشتر از افراد سالم مستعد ابتلا به فشار خون هستند و چاقی یکی از اصلی ترین دلایل فشار خون بالا در هر سنی است . این اتفاق به این دلیل است که وقتی اضافه وزن دارید ، قلب شما مجبور است بیشتر کار کند تا خون را به قسمت های مختلف بدن برساند.

رسیدن به وزن متعادل می تواند معجزه ای در راه کاهش فشار خون شما باشد. در واقع ، با از دست دادن ۴-۵ کیلوگرم به تنهایی می توانید فشار خون خود را به میزان قابل توجهی پایین بیاورید

علاوه بر این ، بدن متناسب می تواند انواع دیگر مشکلات جسمی را نیز از بین ببرد که شامل دیابت ، کلسترول بالا ، آرتروز و غیره می شود.
برای داشتن تناسب اندام ، بسیار توصیه می شود که به یک رژیم غذایی سالم و  متعادل روی بیاورید و حداقل ۲۰-۳۰ روزانه وقت صرف ورزش کردن نمایید . این ترکیب می تواند سریعاً شما را به نتایج دلخواه برساند.

۴- کاهش استرس

هنگامی که استرس دارید ، فشار خون شما می تواند به طور موقت افزایش یابد. با این حال ، اگر استرس مکرر باشد ، می تواند به ابتلا به بیماری فشار خون بالا منجر شود.
اگر در حال حاضر فشار خون بالا ندارید ، استرس مزمن می تواند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهد و از دلایل فشار خون بالا در سالمندان است.

موارد زیر برخی از راه هایی است که می توانید استرس و اضطراب را از زندگی خود حذف کنید:

– هر روز مراقبه و یوگا کنید. اولی برای سلامتی روانی شما عالی است و دومی هم برای سلامت روحی و هم جسمی.

دلایل فشار خون بالا با خواب
– اطمینان حاصل کنید که هر شب حداقل ۷-۸ ساعت خواب عمیق خواهید داشت. دلیل این امر این است که کمبود خواب یکی از مهمترین دلایل فشار خون بالا و استرس است و همچنین باعث می شود در طول روز احساس بی حالی وکسالت کنید.

– برای تسکین فوری اضطراب در یک موقعیت استرس زا ، تنفس عمیق را امتحان کنید. برای این کار می توانید چشمان خود را ببندید و فقط ۱۰ بار آرام آرام تنفس خود را بشمارید تا آرام شوید.

– در صورت امکان سعی کنید هر ماه ۲-۴ بار جلسات طب فشاری یا ماساژ درمانی داشته باشید. تکنیک های موجود در این روشها عضلات و اعصاب شما را شل می کنند که برای کاهش استرس و فشار خون بالا مفید است.

پیشگیری بهتر از درمان است

فشار خون ممکن است یکی از شایع ترین بیماری های جسمی باشد که در افراد سالمند یافت می شود ، اما با انجام اقدامات ساده می توان به راحتی از بروز آن جلوگیری کرد.

بیشتر تکنیک های این مقاله کاربردی و قابل استفاده است و بنابراین توصیه می شود برای کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به مشکلات قلبی عروقی در دوران سالمندی به اصلاح سبک زندگی خود اقدام نمایید و سعی کنید سبک زندگی سالم تری را در پیش گرفته و به آن پایبند باشید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از معتبر ترین مراکز در عرصه ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل است که سال هاست مشغول به فعالیت است. کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک در هر ساعت شبانه روز آماده ارائه خدمت به همشهریان گرامی است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 506 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.