پرستاری کودک و سالمند روشهای تربیت نادرست کودکان که اشتباهاً توسط والدین و پرستار کودک به کار برده می شوند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

تربیت نادرست کودکان Bad Parenting یکی از چالش های والدین درتربیت فرزندان  است.  ممکن وقتی والدین این لیست را برای اولین می خوانند موجی از شرم و خجالت آنها را در برگیرد. زیرا هر پدر و مادری میداند که در روش های تربیتی خود گاهی تعادل را از دست داده و به عنوان مثال بیش از حد اقتدارگرا و یا بیش از غیرفعال  هستند.

انواع تربیت نادرست کودکان

 

بهترین کار در این شرایط این است که والدین خود را در معرض یادگیری این اطلاعات قرار دهند تا بتوانند از اشتباهات خود درس بگیرند و به جلو حرکت نمایند.

با مطالعه  روشهای تربیت نادرست کودکان،  والدین می توانند راه کار های بهتری برای فرزند پروری را بدست آروند.

پرهیز از غفلت از فرزندان :

غفلت از فرزندتان فقط از نظر جسمی معنی ندارد. این غفلت می تواند از نظر احساسی و مالی نیز معنی داشته باشد. آیا فرزند شما در ابعادی از زندگی به حال خود واگذار شده است ؟ به عنوان مثال آیا توجه کافی به کیفیت تغذیه فرزندتان دارید ؟ آیا بر ساعاتی که او در فضای مجازی یا تلویزیون وقت می گذراند توجهی دارید ؟ آیا بدون اینکه به مقدار قابل توجهی به کودک پول تو جیبی می دهید و هیچگونه نظارتی بر خرج آن دارید؟

 بد رفتاری کلامی یا جسمی با کودک :

اگر فرزندتان را به صورت فیزیکی تنبیه می کنید ، و یا کلامی او را تهدید می کنید که او را خواهید زد یا اینکه به صورت مداوم به تهدید های مختلف متوسل میشوید شما از روش بدی برای تربیت فرزندتان استفاده می نمایید.

تربیت نادرست کودکان و استفاده از الگوهای نا مناسب :

چه الگوهایی را برای فرزندان خود تعیین می کنید؟ لازم است بدانید که هر الگویی که انتخاب می کنید قطعا به روی سرنوشت کودک تأثیر دارد.

آیا خودتان به عنوان والدین کودک سیگار می کشید اما انتظار دارید که آنها در آینده اینکار را نکنند؟ با عصبانیت در هنگامی که خشمگین هستید منفجر شوید ، وسایل را پرتاب کنید و فریاد می زنید  اما انتظار دارید که کودکان خشم خود را کنترل کنند ؟

در این که  والدین اولین  الگوهای تاثیر گذار بر رفتار کودک هستند هیچ گونه شکی وجود ندارد و کاملا به رفتار والدین بستگی دارد که بتوانند الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند یا خیر .

پرورش جسمی و ذهنی کودک در گرو رفتار های مثبت و متعادل والدین است . اما گاهی والدین با شکایت های مداوم از رفتار های نا مطلوب فرزندان سعی در کمرنگ نمودن سهم خود در بروز این رفتار های کودک دارند.

 

کودکان با نگاه های کنجکاو و تعقیب گر خود همواره والدین و پرستار کودک را زیر نظر داشته و از تک تک رفتارهای آنها الگو برداری می نمایند . این مدل سازی در تمام جنبه های زندگی حال و آینده کودک تاثیر گذار خواهد بود .

اعتمادی و تربیت نادرست کودک

بی اعتمادی به کودک :

آیا همه کارهایی که فرزندتان انجام می دهد را زیر سوال می برید و همیشه به بدترین نتیجه می رسید؟

این  روش تربیت نادرست کودکان  سبب از بین بردن اعتماد به نفس کودک شده و آنها را نسبت به توانایی هایشان بد بین می نماید . این رفتار باعث میگردد که کودک نسبت به خود نگرش نامناسبی پیدا نموده و به طور ناخودآگاه به سمت افکار و اعمال منفی سوق داده شود .

با شک و تردید با کودک رفتار نکنید و به گونه ای با آنها رفتار کنید که گویی مهربان ترین و باهوش ترین موجودات  بر روی کره زمین هستند. و این همان چیزی است که روح آنها را بزرگ می کند و با بخشیدن احساس عزت نفس و اعتماد به نفس تاثیر چشمگیری بر پرورش روح و ذهن آنها خواهد گذاشت.

مراقبت بیش از حد از کودک  :

همه ما والدین این چنینی را  می شناسیم.  والدینی که  همه کارها را برای بچه های خود انجام می دهد ، حتی زمانی که آن بچه ها مدتها است که روش انجام آن کار را  یاد گرفته اند . به عنوان مثال دادن لیوان آب به دست کودک یا پوشاندن لباس بر تن او در حالتی که خودشان توانایی پوشیدن لباس هایشان را دارند. این گونه از والدین ممکن است به تمام تقاضاهای کودک تن در دهد و به صورت مداوم در خدمت او باشد .

مراقبت و حمایت بیش از حد از کودک نمی تواند تاثیر مثبتی بر کودک داشته باشد و در واقع سبب تخریب اعتماد به نفس او می شود. زیرا این کودکان هرگز فرصت این را پیدا نمی کنند که به دستاوردهایی که خودشان به دست آورده اند افتخار کنند.

بهتر است که والدین این فرصت را به کودک بدهند که برای بعضی از چیزهای ارزشمند تلاش نموده و به سختی تلاش کنند و از نتیجه کار خود بهره مند شده و از دستاوردهای خود خوشنود باشند.

 

 توبیخ بیش از حد در تربیت نادرست کودکان :

گاهی والدین برای یک اشتباه کودک چندین بار او را توبیخ می نمایند . این کار  از روش های تربیت نادرست کودکان و جزو اشتباهات بزرگ والدین است زیرا اینکار کودک را ترغیب می نماید که در بیان واقعیت ها تعلل نموده و از ترس توبیخ های والدین به دروغ متوسل شود.

گاهی والدین در هنگامی که واقعا عصبانی هستند فرزند خود را به شدید ترین شکل ممکن توبیخ نموده و بعدا در شرایط دیگری  دوباره موضوع  قبل را با آنها مطرح می نمایند که این کار به هیچ وجه روش درستی نمی باشد.

حتی گاهی با اینکه کودک مراتب پشیمانی و ندامت خود را از موضوعی مطرح نموده باشد باز هم ممکن است توسط والدین مجددا مورد توبیخ قرار گیرد که این کار نه برای والدین و نه برای کودک مفید نخواهد بود.

 

دریغ نمودن محبت :

وقتی والدین به کودک خود محبت و توجه کافی را ننمایند و گاهی او را در آغوش نگرفته و از الفاظ محبت آمیز استفاده نکنند تعجبی ندارد که روابط عاطفی والدین و کودک قطع گردد . پنج روش برای نشان دادن عشق به کودکان وجود دارد که لازم است تا والدین این روشها را عمیقا درک نموده و از انها استفاده نمایند .

روش تربیت نادرست کودک

این ۵  روش عشق ورزی به کودک شامل موارد زیر است :

 

کلمات تأیید کودک  – با استفاده از  این کلمات به پرورش جسم و ذهن کودک خود

هدیه به کودک – یک هدیه  حتی کوچک به فرزند شما می گوید که به او  فکر می کردید.

اعمال کمکی برای کودک – انجام کاری برای فرزندتان که می دانید کودک دوست دارد. (مانند تمیز کردن اتاقشان یا پختن غذای مورد علاقه کودک )

گذاشتن زمان با کیفیت  برای توجه به علایق کودک.

محبت فیزیک به شکل در آغوش گرفتن  ، فشار شانه ، بوسیدن کودک

 

مقایسه کودک با دیگران :

آیا فرزند خود را با خواهر و برادر یا بچه های دیگر مقایسه می کنید؟ مقایسه هرگز کارساز نیست ، تمام آنچه که انجام خواهد داد این است که کودک احساس بسیار بدی پیدا کند. این مقایسه به هیچ وجه انگیزه ای برای انجام بهتر کارها به کودک نخواهد داد . هرگز فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید! هر کودکی  ویژگی های متفاوتی دارد که مختص او می باشد .

به عنوان مثال ممکن است کودک شما هنوز راه نرفته باشد اما فرزند یکی از  اقوام که هسمن  او است  به راحتی در این سن راه برود. شما با این مقایسه کودک خود را آزار خواهید داد و با این مقایسه هیچگونه کمکی به افزایش توانایی راه رفتن او نخواهید کرد .

 

توقعات بیش از حد در تربیت نادرست کودکان :

داشتن انتظاراتی که بیش از حد  توانایی های کودک باشد می  تواند برای همه عمر به کودک احساس شکست دهد  از بدترین روشهای تربیت نادرست کودکان است.

البته داشتن انتظارات معقول از کودک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این امر  نشان می دهد که به عنوان والدین  از کودک خود به اندازه کافی مراقبت می کنید و  منطقی است که اگر انتظار داشته باشید در زندگی عملکرد خوبی داشته باشد.

 

با شناختن این علایم که نشان دهنده  فرزند پروری نادرست است والدین و پرستار کودک می توانند به روش های درست تربیتی پی برده  و از این روشهای تاثیر گذار و سودمند در فرزند پروری استفاده نمایند .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه و خدمات ارزشمند به سالمندان، کودکان و بیماران گرامی ، آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 346 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.