پرستاری کودک و سالمند روشهای تقویت استخوان و عضلات در سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

تقویت استخوان و عضلات در سالمندان  Strong Muscles & Bones  از اهمیت زیادی برخوردار است که لازم است از طریق روشهای خاصی به بهبود وضعیت این اندام ها اقدام نمود.

تقویت استخوان سالمند

با افزایش سن ، ماهیچه ها و استخوان های سالمندان شروع به از دست دادن قدرت می کنند ، که این مسئله آنها را در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان ، شکستگی استخوان ها و عوارض زیادی قرار می دهد که با این مشکلات همراه است.

ضعف عضلات می تواند احتمال زمین خوردن را افزایش دهد که منجر به از دست دادن تحرک و در بعضی موارد مرگ می شود. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به سالمند انجام دهید تا قدرت عضلات و استخوان او را افزایش دهید.

غذاهای مقوی برای تقویت استخوان و عضلات

بدن برای حفظ قدرت استخوان به کلسیم و ویتامین D نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که سالمند غذاهای حاوی این مواد مغذی می خورد.
بیشتر لبنیات کلسیم زیادی دارند اما می توانید این ماده را در بادام ، کلم پیچ ، پرتقال ، کلم بروکلی ، ساردین و بسیاری از غذاهای سالم دیگر نیز پیدا کنید.

برای داشتن عضلات قوی ، مطمئن شوید که سالمند پروتئین زیادی مصرف می کند ، پروتئین زیادی در غذاهایی مانند مرغ ، ماهی ، گوشت گاو ، گوشت خوک ، بوقلمون ، تخم مرغ ، ماست ، عدس ، بادام ، لوبیا و جو دوسر وجود دارد.
اگر سالمند برای تهیه وعده های غذایی مقوی نیاز به کمک دارد ، پرستار سالمند حرفه ای استخدام کنید.

تشویق به ورزش و تقویت استخوان و عضلات

فعالیت بدنی باعث ایجاد عضلات و استخوان های قوی می شود. هر نوع ورزش استقامتی می تواند عضلات قوی ایجاد کند ، اما همچنین باعث فشار بر استخوان های متصل به عضلات می شود و آنها را مجبور به بازسازی می کند.
سالمند را با فعالیتهایی مانند پیاده روی ، وزنه برداری ، رقص ، استفاده از دستگاه های ورزشی ، شنا ، دوچرخه سواری ، یوگا یا بازی تنیس فعال نگه داشته و همواره مشوق او برای انجام ورزش باشید .

تقویت استخوان و عضلات سالمند

اگر سالمند از قبل پوکی استخوان دارد یا در معرض خطر زمین خوردن است ، به تمریناتی بپردازید که فشار و ضربه کمتری به استخوانها وارد می کند تا به این وسیله سلامت سالمند تامین گردد. در هر صورت ورزشی را انتخاب نمایید که مطمئن شوید کل بدن سالمند را ورزش می دهد.

 

پوکی استخوان یک بیماری جدی است که می تواند بر سلامتی و کیفیت زندگی کلی سالمند تأثیر بگذارد. انجام کارهای روزانه ضمن کنترل همزمان علائم یک بیماری جدی ، برای بزرگسالانی که نیاز به مراقبت گسترده ۲۴ ساعته دارند ، می تواند چالش برانگیز باشد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با کارد معتمد به صورت شبانه روزی این امکان را فراهم می کند تا سالمند عزیز شما در هر شرایطی تحت مراقبت قرار گرفته و از امنیت و آرامش برخوردار گردد.

 

تقویت استخوان و عضلات با کاهش مصرف کافئین و قطع الکل

اگر سالمند از قهوه یا نوشابه لذت می برد ، ممکن است زمان کاهش مصرف آن فرا رسیده باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد کافئین می تواند بر نحوه جذب کلسیم توسط استخوان ها تأثیر بگذارد.

فرد سالمند را تشویق کنید بیش از یک فنجان قهوه یا نوشابه در روز ننوشد. مصرف زیاد الکل ممکن است تأثیر مشابهی در توانایی جذب ویتامین D داشته باشد. در هر صورت توصیه می شود که از مصرف الکل اجتناب ورزید.

قطع مصرف کافین سبب بهبود وضعیت خواب ، کاهش افسردگی ،جذب بهتر مواد غذایی،دندان های سالم تر ،هورمونهای متعادل تر در زنان ، کاهش فشار خون ،کنترل مواد شیمیایی داخل مغز،کاهش سر درد ،گوارش سالم تر ، پیری سالم تر می گردد.

تقویت استخوان و عضلات با ترک سیگار

سیگار کشیدن فقط بر ریه ها و سیستم تنفسی تأثیر منفی نمی گذارد. همچنین می تواند بر روی استخوان ها تأثیر بگذارد ، به ویژه در سالهای سالمندی تاثیرات مخرب بیشتری بر بدن می گذارد.

تقویت استخوان و ترک سیگار
نیکوتین مانند کافئین ، از جذب مقدار مناسب کلسیم در بدن جلوگیری می کند ، که می تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود.
سیگار کشیدن در حال حاضر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز افزایش می دهد و ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. این امر نشان دهنده نیاز به ترک سیگار ، به ویژه برای افراد بالای ۶۵ سال و بالاتر است.

سیگار کشیدن در مدت زمان طولانی می تواند به شدت بر ظاهر افراد تأثیر بگذارد. مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث خشک شدن پوست و ایجاد چین و چروک می شود که باعث می شود ۱۰فرد سال یا بیشتر پیرتر به نظر برسد.

برخی از آسیب های جسمی که سیگار می تواند به بدن یک فرد سالمند وارد کند به شرح زیر است:

خشکی پوست و چین و چروک: سیگار کشیدن باعث خشک شدن پوست و کشش آن می شود که باعث ایجاد چین و چروک می شود.

مخاط ضخیم و تیره: با تمام آسیبی که سیگار به ریه های سالمند وارد می کند ، می تواند باعث سرفه های  خشک  شود. محصول جانبی این ماده  سرفه ها مخاطی تیره است که وقتی ریه های شما تحریک می شوند ، به خصوص کمی بعد از بیدار شدن ، ظاهر می شود.

اختلال نعوظ: سیگار کشیدن خطر عدم توانایی در ایجاد یا حفظ نعوظ را افزایش می دهد.

عضلات کمتری: سیگار کشیدن به دلیل پایین آمدن اکسیژن در بدن ، به زوال یا عدم رشد عضله کمک می کند.

 

دریافت نور خورشید برای تقویت استخوان و عضلات

هرچه پوست سالمند بیشتر در معرض آفتاب قرار گیرد ، ویتامین D بیشتری در بدن وی تولید و جذب خواهد شد . افرادی که پوست تیره دارند ممکن است به اندازه افرادی که رنگدانه های روشن ندارند ویتامین دی جذب نکنند.

تقویت استخوان با نور خورشید
با دعوت سالمند به پارک ، ساحل یا گل کاری در حیاط خانه ، سالمند را تشویق کنید که کمی اشعه خورشید دریافت کند. به سالمند کمک کنید تا یک سرگرمی در فضای باز مانند باغبانی را شروع کند یا یک مکان راحت برای او در هنگام نشستن در حیاط ایجاد کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور منظم طبیعی ترین راه برای دریافت کافی ویتامین D است. برای حفظ سطح قابل قبول این ویتامین در بدن، لازم است سالمند ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در ظهر در معرض نور آفتاب قرار گیرد و این کار را ، چندین بار در هفته انجام دهد.

افرادی که پوست تیره دارند ممکن است  برای تقویت استخوان و عضلات کمی بیشتر از سایرین به نور خورشید نیاز داشته باشند.  ضعف عضلانی و استخوان های شکننده تنها برخی از مشکلات و بیماری های افراد سالمند است . سالمندان ممکن است با افزایش سن با چالش های مختلفی روبرو شوند که بسیاری از آنها را می توان با پرستاران حرفه ای در منزل درمان و کنترل نمود .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 377 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستاری تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.