پرستاری کودک و سالمند روشهای کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

مرگ حیوان خانگی Death of a Pet برای اکثر بچه ها ، معنای یک حیوان اهلی چیزی فراتر از یک حیوان است و به عنوان عضوی از اعضای خانواده و گاهی بهترین دوست آنها در نظر گرفته میشود .

متأسفانه ، همواره لذت داشتن یک حیوان خانگی ، همراه با غم  از دست دادن او همراه است ، چه به دلیل کهولت سن ، چه اتفاقاتی ، مانند بیماری یا تصادف ، یک حیوان خانگی ممکن است از بین برود.

درک این موضوع می تواند برای کودک بسیار سخت باشد . حیوان خانگی اغلب اولین کسی در منزل است ،  که صبح  قبل از مدرسه و بعد از ظهر بعد از بازگشت به  استقبال  کودک می آید .

شناسایی روشهای کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی

برای بسیاری از کودکان یک حیوان خانگی ممکن است همان همراهی بوده ، که در هنگام بیماری یا احساس عدم محبوبیت و ناراحتی در کنار کودک حضور دایمی داشته و تحمل شرایط را برای او آسانتر نموده است .

گرچه مرگ حیوان خانگی محبوب کودک می تواند برای او بسیار ناراحت کننده باشد اما می توانید به کودک کمک کنید تا از پس این مشکل برآیند.

هرچند  که مرگ یک حیوان خانگی ممکن است اولین رویارویی کودک با مسئله مرگ باشد،  اما انجام عزاداری می تواند به بچه ها کمک کند تا یاد بگیرند چگونه در مقابل مرگ و پیامدهای آن کنار بیایند.

 

روش گفتن خبر مرگ حیوان خانگی به کودک :

ممکن است یکی از سخت ترین قسمت های مربوط به از دست دادن حیوان خانگی ، قسمتی باشد که والدین مجبور هستند این خبر بد  را به بچه ها بدهند.

سعی کنید این کار را در مکانی انجام دهید که  کودک در آن احساس امنیت و راحتی داشته باشد و عامل حواس پرتی در اطراف او وجود نداشته باشد .

همانطور که در مورد بیان  هر مسئله سن ، سطح بلوغ و تجربه زندگی کودک را در نظر می گیرید در این شرایط نیز در حد درک و تحمل کودک به بیان این واقعیت بپردازید .

اگر حیوان خانگی شما بسیار پیر است یا بیماری طولانی دارد ، قبل از وقوع مرگ ،در نظر داشته باشید که با کودک در این مورد صحبت کنید . اگر مجبور به  کشتن حیوان خانگی خود هستید ، ممکن است بهتر باشد که این حقیقت ها را به کودک خود بگویید:

دامپزشکان هر آنچه در توان دارند را انجام داده اند

حیوان خانگی ما هرگز بهتر نخواهد شد

آموزش روشهای کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی

این مهربانانه ترین راه برای از بین بردن درد حیوان خانگی است

حیوان خانگی بدون داشتن احساس صدمه و ترس از بین خواهد رفت

همانطور که قبلا ذکر شد ، سن ، سطح بلوغ و سوالات کودک تاثیر زیادی در انتخاب نوع پاسخ شما دارد . اینکه چه توضیحی در مورد اتفاقی که  خواهد افتاد می دهید کاملا مربوط به سطح پذیرش کودک دارد .

در این صورت گفتن جملاتی مثل این که دامپزشک اول به حیوان خانگی آپول می زند و او به خواب می رود و بعد قلبش از حرکت می ایستد،  می توان جواب مناسبی باشد . بسیاری از بچه ها می خواهند از قبل فرصتی برای خداحافظی داشته باشند ، و بعضی از آنها ممکن است به اندازه کافی بزرگسال باشند که بخواهند حیوان خانگی خود را راحت کنند .

اگر مجبور هستید حیوان خانگی خود را از روی ترحم بکشید  ، مراقب عباراتی که در مورد به خواب بردن حیوان یا بیهوش کردن حیوان بکار می برید باشید زیرا ،بچه های معمولاً مسائل را با تمام جزئیات  می گیرند ، بنابراین این می تواند ایده های ترسناکی در مورد خواب یا جراحی و بیهوشی را به ذهن کودکان متبادر کند.

اگر مرگ حیوان خانگی ناگهانی است ، با خونسردی اتفاق افتاده را توضیح دهید. مختصر باشید ، و اجازه دهید سوالات فرزندتان میزان اطلاعاتی را که ارائه می دهید راهنمایی کند .

چسبیدن به حقیقت

از اینکه بخواهید واقعه را با دروغ نادیده بگیرید ، خودداری کنید. گفتن به کودک اینکه “باستر فرار کرد” یا “مکس به سفر رفت” ایده خوبی نیست. این احتمالاً ناراحتی از دست دادن حیوان خانگی را برطرف نخواهد کرد و اگر واقعیت آشکار شود ، کودک شما احتمالاً از دروغ گفتن شما عصبانی خواهد شد.

اگر کودک از شما پرسید که برای حیوان خانگی پس از مرگ چه اتفاقی می افتد  ،با توجه به دین و بینشی که نسبت به مرگ دارید به بیان توضیحاتی مفید و مختصر درباره جهان پس از مرگ با کودک گفتگو نمایید .

از آنجا که هیچ یک از ما  جواب تمام سوالات کودک را نمی دانیم در مواقعی که پاسخی برای سوال کودک ندارید تنها با یک کلمه ” نمی دانم” صادقانه به او پاسخ دهید . اما اگر می توانید پاسخ سوال او را با تحقیق و بررسی بدست اورید پس به او بگویید “که تلاشم را می کنم تا پاسخ سوالت را پیدا کنم ..”

آشنایی با روشهای کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی

 

کمک به کودک

مانند هر کسی که با مرگ  یکی از عزیزان روبرو شده است ، کودکان معمولاً بعد از مرگ حیوان خانگی علاوه بر غم و اندوه ، احساسات مختلفی را تجربه می کنند.

ممکن است کودک پس از مرگ حیوان مورد علاقه اش ،  احساس تنهایی ، عصبانیت و سرخوردگی نماید و هرگز قبول نکند که حیوان دیگری می تواند جایگزین قبلی گردد . حتی گاهی اوقات ممکن است کودک از پذیرفتن حیوان خانگی دیگر به این دلیل اجتناب ورزد که احساس گناه می کند .

به بچه ها کمک کنید تا درک کنند که این احساسات همگی طبیعی هستند .  ممکن است کودک در ابتدا تمایلی به صحبت کردن در مورد احساسات خود نداشته باشد ، و این  اشکالی ندارد،   اما به آنها اطمینان دهید که وقتی آنها آماده صحبت هستند شما آماده شنیدن هستید.

لازم نیست که والدین اندوه خود را از مرگ حیوان خانگی پنهان کنند در حقیقت ابراز احساسات و  نشان دادن ناراحتی و صحبت در مورد آن می تواند الگوی خوبی برای کودک باشد .

شما با ابراز احساسات خود به کودک نشان می دهید که احساس ناراحتی هنگام از دست دادن یکی از عزیزان ، صحبت در مورد احساسات  و گریه  کردن در هنگام احساس ناراحتی اشکالی ندارد  و برای بچه ها دلگرم کننده است که بدانند آنها در احساس ناراحتی تنها نیستند.

برای کودک درباره حیوانات خانگی که در جوانی داشته اید – و آنها را از دست داده اید – صحبت کنید  و اینکه خداحافظی از آنها چقدر برایتان سخت بوده است.

 

کارهای مفید برای آینده

پس از کمرنگ شدن شوک خبر مرگ حیوان خانگی ، کمک به بهبود وضعیت روحی کودک در ادامه کار مهم است.این  کار می تواند به بچه ها کمک کند تا روش های خاصی را برای به یاد آوردن حیوان خانگی پیدا کنند. ممکن است تصمیم بگیرید که مراسمی برای دفن حیوان خانگی خود داشته باشید یا فقط خاطراتی از اوقات تفریح و گردشی را که با هم داشته اید بازگو نمایید .

دعایی را با هم بنویسید و با سایر اعضای خانواده این دعا را برای حیوان بخوانید . بهتراست هر یک از اعضای خانواده داستانهایی از لحظات خنده داری که با حیوان خانگی داشته اند را تعریف نماید .  همچنین می توانید یک آلبوم خاطرات از حیوان خانگی و عکس های او درست کنید .

به خاطر داشته باشید که غصه خوردن از دست دادن یک حیوان خانگی به خصوص برای کودک ، درست شبیه از دست دادن یکی از عزیزان خانواده است .

فراگیری روشهای کنار آمدن کودک با مرگ حیوان خانگی

برای بچه ها ، از دست دادن حیوان خانگی که  برای آن ها منشا عشق و همراهی بود بسیار دشوارتر از ، از دست دادن یکی از اقوام دور است.

شاید مجبور باشید این موضوع را برای دوستان ، اعضای خانواده یا دیگران که صاحب حیوانات خانگی نیستند یا این  موضوع را درک نمیکنند توضیح دهید.

همواره در مورد حیوان خانگی که از بین رفته است با عشق صحبت کنید. به کودک خود اطلاع دهید که هرچند این درد از بین خواهد رفت ، اما خاطرات خوشحال حیوان خانگی همیشه باقی خواهد ماند.

وقتی زمان مناسب رسید  ممکن است کودک  یک حیوان خانگی جدید را قبول کند – نه به عنوان یک جایگزین ، بلکه به عنوان یک دوست  خوب دیگر در خانواده…

مزکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سالها تجربه ارزشمند در زمینه خدامات پرستاری و کادری مجرب و حرفه ای به صورت شبانه روزی آماده ارئه خدمت به شما عزیزان می باشد .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 390 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.