پرستاری کودک و سالمند شادی در سالمندی و روشهای ایجاد شادی در سالمندان که خانواده و پرستار سالمند باید بیاموزند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

افزایش احساس شادی در سالمندی Happiness in Old Age یکی از مهم ترین مسائلی است که در بهبود کیفیت زندگی سالمند تاثیر بسزایی می گذارد.

اَحساس شادی در سالمندی

بسیاری از ما تصور می کنیم که سن جوانی اوج خوشبختی یک انسان است و بر عکس دوران سالمندی زمانی برای داشتن احساس شادی و سلامتی نیست.

با این حال تحقیقات داشنشمندان نتایج متفاوتی را بدست آورده اند . به نظر می رسد که رضایت از زندگی مانند یک منحنی U شکل است. ما از کودکی کاملاً خوشحال شروع می کنیم و سپس با پیشرفت در بزرگسالی ، در نیمه زندگی احساس خوشبختی ما به شدت سقوط می کند.
این امر اغلب با استرس کاری ، تلاش های مختلف ، مراقبت از والدین و فرزندان و چالش های ازدواج (یا طلاق) همراه است.
سپس ، در جایی در اواسط زندگی – حتی برای افراد بدون فرزند – شاخص شادی دوباره افزایش می یابد. علت این موضوع چیست؟
احساس پیر شدن به رشد احساس خوشبختی کمک می کند
برخی این نظریه را مطرح می كنند كه مواردی در ارتباط با سن بالاتر وجود دارد كه حتی با پیر تر شدن بدن به افزایش احساس خوشبختی كمك می كنند ، مانند:

افزایش میزان پذیرش خود –

هرچه سن ما بالاتر باشد ، نگرانی ما در مورد کامل شدن کاهش می یابد. در سن پیری ما تمایل داریم که دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم و نسبت به هرگونه نقصی در وجودمان احساس و نگرش پذیرش داشته باشیم. در این شرایط به جای “خودسازی” مداوم ، تمایل داریم که با آنچه هستیم به آرامش برسیم.

درک اینکه ما نمی توانیم همه را راضی کنیم –

بسیاری از ما تلاش می کنیم همسر ، رئیسان ، والدینمان ، دوستانمان و غیره را همواره راضی نگه داریم، هر چه پیر می شویم به بی فایده بودن خشنود کردن همه اطرافیان پی می بریم.
سالمند بر طبق سخن هربرت بایارد به این نتیجه می رسد که “من نمی توانم به شما یک فرمول مطمئن برای موفقیت بدهم ، اما می توانم یک فرمول برای شکست شما بدهم: سعی کنید همیشه همه را راضی کنید”

توانایی زندگی در زمان حال –

به نظر می رسد که بسیاری از قسمت های عمر ما صرف فکر کردن در مورد دوران کودکی وحشتناک یا نگرانی در مورد آینده می شود .
برای افراد سالمند ، زندگی در زمان حال اغلب آسان تر است. مشکلات گذشته اغلب پذیرفته شده و حل و فصل شده اند و آینده دیگر چیزی دور از ذهن نیست که نتوان در آن تأمل کرد ، منتظر آن بود ، برای آن آماده شد یا از آن ترسید.
تحقیقات دانشمندان مشخص کرده است که کسانی که در زمان حال زندگی می کنند بسیار خوشحال تر از کسانی هستند که در گذشته یا آینده زندگی می کنند.

زندگی برای لذت بردن –

در دوران جوانی کارهای زیادی مهمتر از شادی و نشاط وجود دارند که اساس زندگی ما را تشکیل می دهند . ما به راحتی لذت بردن از زندگی را فدای کار ، موقعیت اجتماعی، جلب رضایت دیگران ، تلاش مالی و غیره می نماییم. در سنین بالاتر ، تشخیص می دهیم که زندگی کوتاه است و نه تنها برای هر روز زندگی خود سپاسگزار هستیم ، بلکه همچنین از هر اتفاقی برای لذت بردن استفاده می کنیم.

بصریت و احساس شادی در سالمندی
خرد و بصیرت  –

پس از گذراندن بسیاری از مشکلات و تجارب زندگی ، افراد سالمند دیدگاهی خردمندانه به زندگی دارند که شامل دانستن نحوه کنترل بسیاری از موانع زندگی است.
سالمندان با درسهایی که از زندگی آموخته اند در مواجهه با چالشها خردمندانه تر عمل می کنند . آنها در مقابله با مشکلات مهارت و دانش و اعتماد به نفس کافی را کسب کرده اند.

 

خود مراقبتی و شادی در سالمندی

درست است که هرچه سلامت جسمی بالاتری داشته باشید ، از ازندگی لذت بیشتری خواهید برد. قطعا هیچ کس خواهان استفاده از زانو بد و سفتی مفاصل یا بیماری مزمن نیست . بنابراین ، یک عامل در خوشبختی این است که برای حفظ سلامتی هر کاری ممکن است انجام دهید. در اینجا لیستی از ملزومات یک جسم سالمند در دوران سالندی بیان شده است :

خوب خوردن
خوب خوابیدن
اجتماعی بودن
ورزش کردن
قرار گیری در معرض نور خورشید

داشتن این عادات تضمین کننده طول عمر است . داشتن این رفتار ها در زندگی بدون توجه به بیماری های مزمن یا سایر مشکلات سلامتی ، موجبات رفاه و شادی سالمندی را فراهم می کنند.

مراقبت از سلامت خود می تواند این پیغام را به ذهن شما ارسال کند که “شما مهم هستید” و این حس باعث افزایش احساس ارزشمندی در ما می شود. بنابراین حتی اگر هنوز سفتی مفاصل یا چالش های جسمی مختلفی دارید ، عمل ساده مراقبت از خود می تواند روحیه سالمند به شدت تقویت کند.

 

فعالیت هایی برای دستیابی به شادی در سالمندی

مواد شیمیایی موجود در مغز به پایدار ماندن روحیه ما کمک می کنند. تئوری این است که وقتی این مواد شیمیایی از تعادل خارج شوند ، ممکن است افسردگی بر ما غلبه نماید.
متأسفانه ، بسیاری از افراد سالمند برای برطرف شدن این مشکل بجای تغییر در سبک زندگی به داروهای شیمیایی رو می آورند . در زیر لیستی از تغییرات در سبک زندگی بیان شده است که می تواند به تقویت احساس شادی در سالمندان کمک نماید :

یک روتین روزانه سالم داشته باشید:

افسردگی می تواند زمانی شروع شود که روزها در بی برنامگی طی شوند و برنامه ریزی خاصی وجود نداشته باشد . داشتن یک روتین و برنامه ریزی روزانه می تواند شما را درگیر و فعال نگه دارد. لازم نیست یک برنامه سخت برای زندگی خود داشته باشد – بلکه یک برنامه کلی برای ایجاد ساختار و ریتم در زندگی شما هدف اصلی است.

کنترل خواب و شادی در سالمندی

کنترل خواب و شادی در سالمندی:

افراد سالمند می توانند عادت های نامناسبی در مورد خواب داشته باشند که چرت زدن قسمت زیادی از روز را شامل می شود که باعث از بین رفتن خواب مطلوب شبانه در زندگی انها می گردد . ورود به یک روال خوب برای خواب می تواند سلامت روانی سالمند را حفظ کند.

تعیین اهداف و به انجام رساندن آنها:

حتی اگر اهداف شما بسیار کوچک باشد – مانند “۱۰ دقیقه بیرون رفتن و پیاده روی کردن” ، تحقیقات نشان می دهد که نوشتن اهداف خود و سپس تایید اتمام آنها در هنگام دستیابی به اهداف می تواند به شما قدرت تسلط بر زندگی را بدهد. و موفقیت در این اهداف کوچک احساس شادی ما را نسبت به زندگی تقویت می کند.

به دیدن مناظر طبیعی بروید :

گاهی اوقات ، ممکن است احساس کنیم نیاز داریم تا به دل جاده بزنیم . برنامه ریزی برای سفر به یک شهر نزدیک مانند یک گردشگر ، بازدید از همه مناظر جالب اطراف می تواند راهی ساده برای از بین بردن روال معمولو تکراری زندگی باشد . گاهی اوقات ، بازدید از یک منظره طبیعی ، همان چیزی است که برای تنظیم روحیه مجدد نیاز داریم و با این کار می توانیم احساس انرژی و انگیزه بیشتری برای زندگی بدست آوریم

شادی در سالمندی با ورزش و خواب خوب:

ورزش و خوب غذا خوردن در احساس شادی بسیار دخیل هستند. غذا خوردن منظم به ویژه برای سالمندانی که تنها زندگی می کنند بسیار مهم است و ممکن است به دلیل عدم حضور اطرافیان در زندگی سالمند انگیزه ای برای غذا خوردن منظم را نداشته باشد.
کمبودهای تغذیه ای می تواند باعث ایجاد اختلالات شناختی در مغز و خلقی خصوصاً در افراد سالمند شود. برای اطمینان از بدست آرودن مواد مغذی مناسب با پزشک صحبت کنید.

ورزش در حفظ سلامتی بدن بسیار اهمیت دارد . لازم است در این مورد دقیق باشید اما سخت گیر نه. تنها با یک پیاده روی روزانه در اطراف خانه ورزش می توانید ورزش کنید که این کار می تواند سفتی ، درد در عضلات را از بین برده و دیدگاه ذهنی مثبت را برای سالمند بوجود ارود.

معاشرت و شادی در سالمندی
معاشرت با اطرافیان :

تنها بودن برای همه مضر است. سالمندان هم هیچ تفاوتی ندارند. اگر مراقبت و پرستار سالمند هستید بهتر است از سالمند بخواهید که با بستگان سالمند خود ارتباطات دوستانه ایجاد نموده و به ملاقات آنها برود. اگر سالمند دارای خانواده ای است که به طور مداوم با او در رفت و آمد هستند این موضوع یک حسن بزرگ به حساب می اید . این عادت به ملاقات دیگران می تواند برای کسی که تنها زندگی می کند یک مزیت بزرگ محسوب شود ، خصوصاً اینکه به فرد سالمند موضوعی برای انتظار و اشتیاق می دهد .

 

ایجاد محیط مثبت و شادی در سالمندی:

سالخوردگانی که در خانه خود به تنهایی زندگی می کنند یا افرادی که مشکلات حرکتی جدی دارند ، نیاز به یک محیط شاد و مثبت در خانه دارند . ایجاد این شرایط با انجام کارهایی در مورد نظافت ، تغییر دکور اتاق ، نور ملایم ، موسیقی ، رایحه ها انجام پذیر است . قطعا محیط بی روح یا بهم ریخته می تواند برای سالمند و هر شخص دیگری دلگیر کننده باشد.

یادآوری خاطرات گذشته عامل شادی در سالمندی:

مشاهده مجدد فیلم های خانوادگی قدیمی یا آلبوم های عکس می تواند برای سالمند بسیار سرگرم کننده باشد و سبب تقویت روحیه شادی او گردد .
همه ما می خواهیم خوشحال و شاد باشیم. داشتن احساس شادی برای بعضی ها سخت تر از سایرین است. اما ، یک چیز مسلم است و آن این است که اگر به کاری که می کنید ادامه دهید ، به نتایج شادی بخش خواهید رسید.

بنابراین ، یکی از بهترین کارهایی که امروز می توانید انجام دهید تا به احساس شادی خود یا شخصس سالمندی که دوست دارید کمک کند ، این است که از خود بپرسید “امروز چه کاری می توانم انجام دهم که باعث شادی و خوشحالی خودم و اطرافیانم شود ” برای لذت بردن از چیزهای کوچک ، لیست فوق و امکانات موجود را بررسی کنید از تک تک لحظات زندگی استفاده کنید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری آمادگی دارد در عرصه پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار به ارائه خدمت بپردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 500 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.