پرستاری کودک و سالمند ماساژ نوزاد و تاثیرات آن بر بهبود کیفیت سلامت جسمی و روحی نوزاد - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ماساژ نوزاد Baby Massage یکی از مهم ترین و دلچسب ترین فعالیت هایی است که والدین کودک می توانند برای سلامت کودک خود از آن استفاده نمایند.

چگونه می توان یک نوزاد را ماساژ داد

آیا شما آماده ماساژ دادن به نوزاد خود هستید اما دقیقا نمیدانید که چه کاری باید انجام دهید؟ کافی است مراحل زیر را دنبال کنید :

ماساژ درمانی نوزاد

 

– شرایط محیط را تنظیم کنید:

نور چراغ ها را ملایم  کنید ، تلفن خود را خاموش کنید ، در صورت تمایل موسیقی ملایمی را روشن کنید و از گرم بودن  دمای اتاق اطمینان حاصل کنید. چه دمایی گرم تلقی می شود؟ حدود ۷۵ درجه فارنهایت یا ۲۴ درجه سانتی گراد.

 

– کودک را روی یک سطح امن قرار دهید

یک سطح راحت و صاف انتخاب کنید. این  سطح ممکن است  کف اتاق  و یا تخت کودک  باشد (کودک را بدون محافظ رها نکنید!) یکی دیگر از بهترین  انتخاب ها میز تعویض  پوشک کودک است.

 

تمام لباس های کودک را از تن او  دربیاورید :

اگر بخواهید می توانید پوشک را از تن کودک در بیاورید . در صورت داشتن  زخم های پوستی مربوط به پوشک یا  زخم ناشی از عرق سوز و گرما ، چرخش جریان هوا  برای پوست  بچه مفید خواهد بود. فقط لازم است  اگر پوشک را از بدن کودک در آوردید ، یک یا دو حوله زیر کودک قرار دهید تا در صورت دفع ادرار یا مدفوع محیط آلوده نگردد .

 

– لمس آرام بدن در ماساژ نوزاد :

اکنون زمان قلقلک دادن نوزاد نیست. برای ماساژ نیاز به شرایط آرام و  بدون هیجان وجود دارد.  برای نوزادان کوچکتر از مالش های نرم و ملایم و کوتاه استفاده کنید. برای کودکان بزرگتر می توانید از حرکات ماساژ محکم تری استفاده کنید. لازم است که ماساژ به جای کشیدن پوست کودک شما ، آن را صاف  گرداند.

ماساژ کف پا نوزاد

 

– اعضای بدن مناسبی را مورد ماساژ قرار دهید:

ماساژ دادن پای و بقیه اعضا کودک با استفاده از حرکات نرم و ملایم انجام می شود. از فشردن قسمت های حساس بدن کودک تحت هر شرایطی اجتناب ورزید.

نکته مهم : از ماساژ دادن سر کودک اجتناب ورزید چون هنوز قسمت های از سر نوزاد ممکن است نرم باشد.

 

– با کودک خود پیوند و رابطه عاطفی برقرار کنید

با کودک خود به نرمی صحبت کنید، یک لالایی بخوانید یا به آرامی برای او شعر بخوانید . در چشمان کودک بنگرید تا ارتباط بین شما دو نفر بیشتر شود.

 

– بدانید چه موقع باید ماساژ را متوقف کنید

اگر کودک شروع به سر و صدا کرد ، ماساژ را متوقف کنید و بعد از گذشت چند دقیقه کار ماساژ را از سر بگیرید. دلایل عمده ای که باعث می شود نوزادان در هنگام ماساژ سرو صدا کنند می تواند شامل  گرسنه بودن ، سرمای محیط و یا حتی سررفتن حوصله آنها است. بله ، نوزاد نیز مانند یک انسان بالغ  ممکن است نیاز های مختلفی را تجربه و ابراز نماید.

 

آیا برای ماساژ نوزاد نیاز به روغن ماساژ کودک دارم؟

در حالی که لازم به ذکر است که برای این کار به روغن ماساژ کودک نیازی ندارید ، اما استفاده از روغن ماساژ می تواند این تجربه را راحت تر و لذت بخش تر کند ، زیرا اصطکاک بین پوست  نوزاد و دستان ماساژ دهنده را کاهش می دهد.

طبق تحقیقی که در ژورنال Indian Pediatrics منتشر شده است ، نوع روغن ماساژ وجود دارد که  مصرف آن در طی ماساژ نوزاد می تواند بر سلامت و رشد کودک شما تأثیر بگذارد.

محققان دریافتند وقتی روغن نارگیل (برخلاف روغن  های معدنی) برای ماساژ استفاده شود ، نوزادان (چه نارس و چه کامل) وزن بگیری بیشتری را نشان داده اند.

تحقیقات اخیر از دانشگاه منچستر همچنین نقش روغن  مورد استفاده در ماساژ کودک را بررسی کرد و دریافت که به نظر می رسد روغن زیتون و روغن آفتابگردان عملکرد محافظتی پوست کودک را تا حدی از بین می برد.

نوزادانی که با این روغن ها ماساژ داده می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزمای کودک قرار دارند.

روغن ماساژ نوزاد

بهترین روغن ماساژ نوزاد :

روغن نارگیل:

بله ، فقط یک قطره کوچک روغن نارگیل برای روغن ماساژ خود استفاده کنید. بچه ها به مقدار بیشتر از این مقدار نیازی به روغن ندارد . روغن نارگیل ضد میکروب ، ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد ویروس است.  با نگه داشتن  یک ظرف کوچک در کشوی نوزاد می توان از این روغن در هنگام تعویض پوشک نیز استفاده کرد.

ترکیب روغن Shea   و روغن نارگیل:

اگر کودک شما پوست خشک تری دارد ، روغن Shea به آبرسانی و محافظت رطوبت  پوست کودک کمک می کنید

 

استفاده از روغنهای مناسب :

هرگز روغنهای بدون کیفیت و نا آشنا را روی پوست کودک قرار ندهید زیرا  این روغن ها بیش از حد غلیظ هستند و می توانند باعث واکنش های آلرژیک ، تحریکات پوستی شوند.

همیشه هنگام استفاده از روغنهای گیاهی که به سلامت آن اطمینان دارید از  نسبت رقت مناسب برای پوست نوزاد استفاده کنید .

 

بهترین زمان انجام ماساژ کودک چه موقع  است؟

برای بیشتر والدین ، ​​فقط پنج دقیقه ماساژ در آخرین بار تعویض پوشک قبل از خواب اصلی  برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی  ، تسکین علائم کولیک و آغاز  یک شب آرام  کافی است.

بهترین سن برای آغاز ماساژ چه سنی است ؟

برای آغاز ماساژ دادن کودک هرگز زود نیست. اولین ماساژ کودک  حتی ممکن است در روز تولد او باشد که می توانید از چربی طبیعی که پس از زایمان روی بدن او قرار دارد برای ماساژ استفاده نمایید.  با این حال ، اگر  قصد دارید که نوزاد تازه متولد شده را ماساژ دهید ، باید هنگام استفاده از هر روغنی روی پوست حساس او  ، بسیار مراقب باشید.

بهترین زمان در طول روز برای ماساژ نوزاد :

زمانی را که برای ماساژ دادن کودک خود انتخاب می کنید ، می تواند در میزان واکنش کودک به ماساژ تفاوت ایجاد کند. از ماساژ دادن کودک بلافاصله پس از تغذیه خودداری کنید ، زیرا ممکن است باعث بهم خوردن حال نوزاد شود.

برخی از بهترین زمان ها برای ماساژ کودک:

  • حدود ۴۵ دقیقه بعد از غذا خوردن
  • وقتی کودک آرام ، هوشیار و بیدار است
  • درست قبل از خواب
  • بعد از تعویض پوشک

روش های ماساژ کودک

فواید ماساژ کودک

ماساژ نوزادان چیز تازه و جدیدی نیست. در واقع ، ماساژ کودک کاملاً تاریخچه دارد. شواهد اولیه ماساژ نوزادان به هند باستان برمی گردد. حتی در آن زمان ، ماساژها چیزی فراتر از نوعی آرامش بخشیدن به نوزاد  بود . هندی ها به عنوان راهی برای تقویت گردش خون ، خلاص شدن از سموم ، بهبود عملکرد هضم و تقویت سلامت عمومی در طب آیورودا از ماساژ استفاده می نمودند.

امروزه ما می دانیم که یک نوزاد تازه متولد شده از ماساژ چه میزان سود می برد و همه نوزادان ، به ویژه نوزادان کم وزن ، اغلب در معرض تماس های انسانی مکرر قرار میگیرند تا رشد مطلوبی را تجربه نمایند .  بیش از ۱۰۰ مطالعه،  دامنه گسترده ای از مزایای ماساژ را برای بیماری های شایع نوزادان از جمله  نفخ تا قولنج و  مشکلات خواب تایید می کند.

 

از مزایای کلی ماساژ نوزاد می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ماساژ کودک افزایش وزن او  را تسهیل می کند
  • ماساژ کودک احتمال زردی را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک میزان استرس کودک را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک علایم کولیک را کاهش می دهد
  • ماساژ کودک سبب بهبود وضعیت خواب می گردد
  • ماساژ کودک توسط والدین سبب استحکام روابط عاطفی کودک با آنها می گردد
  • ماساژ کودک سبب تسهیل مشکلات گوارشی و کاهش نفخ می گردد
  • ماساژ کودک سبب بهبود توانایی یادگیری کودک می شود
  • ماساژ کودک سبب آرامش بیشتر کودکان مبتلا به بیش فعالی یا اوتیسم می گردد

همانگونه که بیان گردید یکی از راه های ایجاد آرامش و بهبود سلامتی برای نوزادان علی الخصوص نوزاد تازه متولد شده استفاده از ماساژ می باشد. ماشاژ نوزاد علاوه بر تاثیرات مطلوبی که بر سلامت جسمی و روحی نوزاد می گذارد می تواند تا حد زیادی برای والدین کودک یک تجربه دلپذیر و آرامبخش باشد .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن پرستاران ماهر و آگاه به روش های ماساز نوزادان ، اماده ارائه خدمات به والدین گرامی و نوزدان دلبندشان هستند. با کارشناسان ما در مرکز پرستاری قاب چاریتی در تماس باشید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 347 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.