پرستاری کودک و سالمند نکاتی کاربردی برای روزه داری سالم در ماه مبارک رمضان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

روزه داری سالم Safely Fast  یکی از مهم ترین چالشهایی است که افراد در ماه مبارک رمضان با آن دچار چالش می شوند.  با استفاده از این نکات در حین روزه داری انرژی و سلامت خود را حفظ کنید. ماه مبارک رمضان ماه خاصی از سال برای مسلمانان در سراسر جهان است. این ماه زمانی است که مسلمانان با دین خود ارتباط عمیق تری پیدا می کنند ، در مورد خود تأمل می کنند و به روابط اجتماعی و دینی خود باز می گردند.

روزه داری سالم و افطار و سحری

در دین اسلام انواع وقتی نوبت به ماه رمضان می رسد ، روزه داری آدابی است که تقریباً همه مذاهب اسلام آن را واجب می دانند .
روزه گرفتن در ماه رمضان به معنای نخوردن غذا یا آب آشامیدنی بین طلوع و غروب آفتاب برای کل ماه است.

ماه رمضان فرصتی عالی برای رشد شخصی است و فرصتی را برای یادگیری بیشتر در مورد دین فراهم می کند. این پاداشهای معنوی به سخت کوشی و فداکاری در هنگام نماز ، تعهد به امور خیرخواهانه و اراده در هنگام روزه داری نیاز دارد.

مسلمانان تقویمی را براساس حرکت ماه دنبال می کنند که به آن تقویم قمری گفته می شود . هر سال ، ماه رمضان ۱۵ روز زودتر از ماه گذشته شروع می شود . بسته به جایی که فرد در دنیا زندگی می کند ، روزهای روزه داری ممکن است کوتاه یا طولانی باشد.

حفظ سلامت جسمی در هنگام روزده داری و داشتن توانایی کافی برای انجام وظایف روزانه بسیار موضوع مهمی است . لازم است یک فرد روزه دار با رعایت چند نکته و راهکار عملی به حفظ تعادل بدن خود کمک نماید .

 

از خوردن سحری صرف نظر نکنید

در ماه رمضان فقط دو فرصت برای غذا خوردن وجود دارد: صبح زود قبل از طلوع آفتاب (سحر) و بعد از غروب آفتاب عصر (افطار). صرف وعده صبحگاهی برای تعدادی از افراد مشکل است ، زیرا داشتن اشتها در اوایل صبح دشوار است.

با این حال محققان بر این باورند که بسیار مهم است که شما از این وعده صرف نظر نکنید. انتخاب های غذایی که انجام می دهید بر انرژی شما در طول روز تأثیر می گذارد.

ممکن است بسیاری از افراد برای وعده غذایی سحری به کربوهیدرات های ساده روی آورند. اما لازم است بدانید که کربوهیدرات های ساده انرژی طولانی مدت را تأمین نمی کند.

در عوض ، متخصصان توصیه می کنند غلات کامل همراه با چربی ها و پروتئین های سالم و همچنین میوه ها و سبزیجات را جایگزین کربوهیدرات ها نمایید .

غذاهای سرشار از کربوهیدرات شامل موارد زیر هستند :

بلغور جو دوسر
پنکیک
جو دو سر همراه با توت فرنگی و شکلات

روزه داری سالم و آب رسانی

آبرسانی

نوشیدن آب از اهمیت حیاتی برخوردار است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. عدم نوشیدن آب کافی می تواند منجر به ضعیف شدن و افزایش خستگی شود. این شرایط می تواند سطح انرژی و حافظه را کاهش دهد.

حفظ آب بدن در شرایط متعادل همچنین می تواند به مدیریت بیماریهای مزمن کمک کند و در پیشگیری و درمان سردرد ، میگرن ، سنگ کلیه و یبوست و حفظ فشار خون در حد نرمال کمک نماید.

همچنین برخی شواهد نشان می دهد که هیدراته ماندن باعث کاهش اشتها می شود. این امر در هنگام روزه داری که قادر به خوردن غذا نیستید بسیار مهم است.

هیدراته ماندن بدن بین سحری و افطار

از زمان قبل از طلوع آفتاب و پس از غروب آفتاب به عنوان فرصتی برای تأمین آب و تأمین میزان توصیه شده آب استفاده کنید. یک بطری آب را در طول شب نزدیک خود نگه دارید و هر وقت ممکن است آب بنوشید.

همچنین توجه به غذاهایی که می خورید می تواند مفید باشد. گرچه شیرینی ها در ماه رمضان می توانند بسیار وسوسه انگیز باشند ، سعی کنید به جای آن غذاهایی با محتوای آب زیاد انتخاب کنید.

محققان توصیه می کنند میوه ها و سبزیجات پر از آب را در وعده افطاری قرار دهید ، مانند:

توت فرنگی
هندوانه
طالبی
خیارها
کدو سبز
فلفل دلمه ای
گوجه فرنگیها

اگر ماه رمضان در یک فصل گرم قرار داشته باشد ، بهتر است لباس خنک بپوشید و سعی کنید از آفتاب مستقیم خودداری کنید.

روش روزه داری سالم

توجه به حجم وعده غذایی :

خوردن غذاهای سنتی مخصوصاً در ماه رمضان برای مسلمانان بسیار مهم است. با این حال ، اکثر این غذاها بسار روغنی و سنگین هستند . اگرچه طعم شگفت انگیزی دارند ، اما اگر بیش از حد استفاده شوند روز بعد احساس خستگی و ضعف زیادی بر فرد روزه دار غلبه خواهدکرد.
ماه رمضان یک روز نیست ، بلکه یک ماه است. در حالی که خوردن افطار پس از یک روز غلبه بر نفس و دوری از غذا یک جشن است ،اما خوردن غذاهای سنتی و سنگین به صورت روزانه در افطاری ممکن است ایده خوبی نباشد .

بعد از یک روز کامل غذا نخوردن و احساس گرسنگی ، پرخوری نیز امری عادی است. این امر ممکن است منجر به خستگی صبحگاهی و افزایش وزن در طول ماه شود.

محققان برای وعده افطار خوردن خرما ، مقداری میوه و نوشیدن مقداری آب توصیه می کند. در این مرحله ، توصیه می شود که قبل از رفتن بر سر خوردن غذاهای اصلی بهتر است اندکی مکث کرده و نماز عصر خوانده شود.

 

قندهای طبیعی موجود در میوه به بدن شما این امکان را می دهد تا احساس کنید که غذا خورده اید. و کمتر پرخوری می کنید.
برای وعده افطاری ، بهتر است از بشقاب خود به عنوان راهنما استفاده کنید. سعی کنید غذای خود را به صورت زیر در بشقاب خود قرار دهید :
سبزیجات یا سالاد: نصف بشقاب.
کربوهیدرات ها: یک چهارم بشقاب. اگر می خواهید کربوهیدرات های تصفیه شده بخورید ، مراقب باشید که آن را به حداقل برسانید.
پروتئین: یک چهارم بشقاب.

وضعیت بیماری های خود را ارزیابی کنید :

داشتن یک بیماری مزمن پزشکی به این معنی نیست که شما قادر به روزه داری نیستید. این بدان معناست که برنامه ریزی از قبل و انجام تنظیمات لازم قبل از روزه داری بسیار ضروری است.

محققان بیان می کنند که مصرف بیشتر داروها می توانند و باید در طول روزه داری ادامه داشته باشند. با این حال ، زمان مصرف آنها باید متناسب با برنامه روزه داری و وعده غذایی افطاری و سحری تنظیم شود.

اگر روزه داری وضعیت بیماری را بدتر کند ، حتی پس از اصلاح برنامه داروها ، بیماران نباید روزه بگیرند. این شرایط شامل بیماریهای مهمی مانند مواردی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند ، دیابت که نیاز به تأمین مداوم غذا و نوشیدنی برای مدیریت قند خون و برخی سرطان ها دارد.

مشورت روزه داری سالم
افراد مبتلا به بیماری های شایعی مانند دیابت و فشار خون بالا می توانند روزه بگیرند تا زمانی که شرایط آنها پایدار و کنترل شده باشند .
با این حال ، این بیماران باید قند خون و فشار خون را از نزدیک کنترل کنند ، از نوشیدن آب کافیاطمینان حاصل کنند و زمان داروهای خود را تنظیم کنند.

بیش از همه ،لازم است قبل از شروع ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت نموده و امکان روزه داری شما مورد بررسی پزشک قرار گیرد .لازم است در مورد نحوه مصرف داروها در هنگام روزه داری مشورت نمایید .

اگر روزه گرفتن با سلامتی شما در ماه رمضان مطابقت ندارد ، نگران نباشید. ماه رمضان را هنوز هم می توان با قضای روزه های بعد یا از طریق خیرات گرامی داشت.

پس از پایان ماه رمضان ، از سر گرفتن عادات غذایی منظم دشوار است. بدن شما ممکن است عادت کرده باشد که به مدت طولانی در طول روز غذا نخورد و عصرانه وعده غذایی سنگین تری بخورد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 370 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.