پرستاری کودک و سالمند نکات ایمنی در خانه برای افراد مبتلا به زوال عقل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ایمنی منزل در  زوال عقل Home Safety for Dementia  اگر از یک سالمند که با برخی چالش های سلامتی دارد بپرسید که آیا دوست دارد در خانه سالمندان زندگی کند یا در  خانه شخصی خود قطعا حدس پاسخ بیشتر آنها آسان است:  خانه.

اما ، وقتی یکی از چالش های سلامتی آنها زوال عقل باشد ، زندگی در خانه ای که از ایمنی کمی برخوردار است دشوارتر می شود.

برنامه ریزی ایمنی منزل در  زوال عقل

بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل می تواند بر حافظه ، توانایی قضاوت ، ارتباطات ، رفتار و توانایی جسمی تأثیر بگذارد ، همه این عوامل  زندگی در خانه را پیچیده  تر می کند.

و اگرچه در نقاط مختلف کشور ، خانه های سالمندان خوبی وجود دارد و مراکز زندگی مساعدت شده نیز در آنجا وجود دارد ، اما این خانه ها همان خانه های مسن نیستند.

بنابراین ، چه کاری می توانید برای کمک به خود یا به سالمندان نمایید که بتوانند به مدت طولانی تری در خانه خود زندگی کنند ؟

چه روشهایی برای کمک به این سالمندان در دسترس است؟

 

  • کمک به مصرف دارو

اطمینان از زمان و دوز مصرف دقیق دارو توسط فرد مبتلا به زوال عقل برای موفقیت در زندگی مستقل در خانه بسیار مهم است. از سیستم های تجویز دارو گرفته تا پرستاری که ویزیت و توزیع مقدار مناسب دارو را انجام می دهد ، روش های مختلفی برای اطمینان از مصرف صحیح داروها وجود دارد.

  • ارزیابی منزل توسط متخصص طب فیزیکی یا کاردرمانی

بسیاری از آژانس های توانبخشی دارای درمانگران فیزیکی و شغلی هستند که می توانند  برای انجام ارزیابی ایمنی از خانه شما بازدید کنند. آنها می توانند مواردی مانند کفپوش ، چیدمان خانه ، خطرات جابه جایی ، ایمنی در استحمام و توانایی بالار فتن از پله ها را ارزیابی کنند. براساس ارزیابی آنها ، می توانید خانه را ایمن سازی کنید تا خطرات موجود در آن را کاهش دهد.

  • تغذیه خوب و  ایمنی منزل در  زوال عقل

اگر کسی بخواهد با موفقیت در خانه بماند تهیه غذا و نوع تغذیه بسیار مهم است. بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل در این کار به کمک نیاز دارند و گزینه های مختلفی برای ارائه کمکهای مورد نیاز وجود دارد.

ایمنی منزل در  زوال عقل و پرستار سالمند

  • استفاده از مراقبت های پرستاری در منزل

آژانس های مراقبتی و  بهداشتی در منزل می توانند کمک های پزشکی و غیر پزشکی برای افراد مبتلا به زوال عقل ارائه دهند. به عنوان مثال ، مرکز پرستاری قاب چاریتی  یکی از این مراکز است که با داشتن مجوز از وزارت بهداشت و کادر مجرب در هر ساعت شبانه روز آماده ارائه خدمات می باشد. پرستاران این مرکز با توانایی و تجربه زیاد می توانند فشار خون را بررسی کرده و تزریق انسولین انجام دهند  و همچنین می توانند به خرید مواد غذایی بپردازند و غذا را درست کنند.

  • سیستم هشدار اضطراری

می توان با استفاده از سیستم هشدار اضطراری متوجه زمین خوردن یا مشکلات ناگهانی سالمند در منزل شوید. یک سالمند می تواند در هنگام نیاز به کمک تنها با فشار دادن یک دکمه د رمورد مشکل بوجود آمده  کمک بگیرد.

سالمندان مبتلا به آلزایمر و زوال عقل ممکن است به دلیل اختلال در حافظه آدرس محل زندگی خود را فراموش کرده و دچار سردرگمی شوند. از تجهیزات ردیابی سرویس موقعیت یابی جهانی که به صورت مخفف به آن  GPS می گویند می توان برای جلوگیری از سرگردانی سالمندان استفاده شود . هر چند که سیستم های ردیابی مختلفی وجود دارد اما یک گزینه محبوب برای استفاده در لباس یا کفش سالمندان استفاده از  ردیابی GPS است.

  • هشدارهای درب و ایمنی منزل در  زوال عقل

برخی از افرادی که در خانه با یکی از عزیزان مبتلا به زوال عقل زندگی می کنند از  زنگهای هشدار دهنده در استفاده می کنند تا از زمان تلاش فرد برای بیرون رفتن زا خانه مطلع شوند . با استفاده از این سیستم می توان بر عبور و مرور سالمند نظارت کافی را انجام نمود .

  • نکات مربوط به رانندگی

اگر فرد در رانندگی رفتار های ایمن و بی خطری ندارد نیست ، حتما باید از در دسترس نبودن کلیدهای ماشین اطمینان حاصل کنید. گاهی این افراد بدون اطلاع اطرافیان ممکن است به سراغ اتومبیل بروند و بخواهند مانند گذشته رانندگی نمایند که انجام این کار هم برای سالمند و هم برای سایر مردم خطرات جانی  جدی به دنبال خواهد داشت .

دمای آب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که دمای آب گرم خیلی زیاد یا کم  نیست. سوختگی می تواند در سالمندان خیلی سریع ایجاد شود زیرا سالمندان دارای پوست حساس و شکننده ای هستند که به راحتی آسیب می بیند .

اجاق گاز و ایمنی منزل در  زوال عقل

  • ایمنی منزل در  زوال عقل و بررسی اجاق گاز

ایمنی اجاق گاز را ارزیابی نمایید.  اگر در اثر فراموشی شعله اجاق گاز روشن بماند می تواند محل شروع آتش سوزی شود . در صورت قطع شدن  شعله این وسایل به صورت خودکار ، خطر آتش سوزی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

 

  • سلاح ها را از دسترس سالمند دور نمایید

اسلحه ، تفنگ و سلاح های دیگر نباید در همان محلی  که فرد مبتلا به زوال عقل زندگی می کند نگهداری شود. ممکن است این افراد بدون اطلاع دیگران از سلاح استفاده نمایند و به خود وسایرین آسیب برسانند .

  • دما را کنترل کنید

از آنجایی که فرد مبتلا به زوال عقل همیشه نمی داند چگونگی دمای محیط اطراف خود را تفسیر یا بیان کند ، اطمینان حاصل کنید که دمای خانه در زمستان خیلی سرد یا در تابستان خیلی گرم نباشد.

  • تلفن را برنامه ریزی کنید

اطمینان حاصل کنید که تلفن سالمند با شماره تلفن های تماس با فوریت های پزشکی ، اعضای خانواده و پزشکان برنامه ریزی شده است. در صورتی که فرد نحوه استفاده از ویژگی برنامه نویسی تلفن را فراموش کند ، همین لیست شماره تلفن را نزدیک تلفن و روی دیوار بچسبانید .

  • دوربین پرستار

این دوربین ها را می توان در خانه ای در مکانی نصب کرد که فرد سالمند همچنان از حریم شخصی برخوردار باشد. به عنوان مثال ، می توانید دوربین را درمحل هایی از خانه قرار دهید که سالمند دچار احساس از دست دادن امنیت و آرامش خود نشود . همچنین در محل ورود و خروج خانه استفاده از این دوربین ها در کنترل و حفظ امنیت سالمند مفید است .

روش ایمنی منزل در  زوال عقل

  • ارزیابی دوره ای ایمنی منزل در  زوال عقل

به طور دوره ای ایمنی خانه سالمند را ارزیابی کنید.  از آنجایی که هدف اصلی شما کمک به سالمند مبتلا به زوال عقل است ممکن است شرایطی ایجاد گردد که علیرغم تمام تلاش های شما برای امن سازی خانه  سالمند توانایی زندگی در منزل را از دست داده و نتواند به راحتی در آن زندگی نماید .

در شرایطی که سالمند نیاز به مراقبت بیشتری دارد با انجام تحقیقات مناسب و مشورت با پزشکان بهترین روش مراقبت و پرستاری از او را یافته و برای انجام بهینه آن برنامه ریزی نمایید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل ، آمادگی دارد به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 370 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.