پرستاری کودک و سالمند نکات ایمنی در مقابل آتش و پرستار کودک که ضروری است - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پرستار کودک ، مسئول حفظ امنیت کودک است. بنابراین ، باید در مورد مواجهه با حوادث و تهدیدات اطلاعات کافی داشته باشد. آتش و پرستار کودک یکی از شایع ترین موضوعات است و همچنین یکی از خطرناک ترین تهدیدات است که باید به صورت ویژه مورد توجه مراقب قرار گیرد.

حال سوال اینجاست که مراقب چه نکات ایمنی را باید در این زمینه بداند؟ برای شروع می تواند گفت که مراقب باید از والدین در مورد سیستم اتوماتیک ضد حریق، کپسول های اطفاء حریق و راه ها  و خروجی های اضطراری خانه، اطلاعاتی را به دست بیاورد. همچنین باید در مورد به حداقل رساندن احتمال آتش سوزی نیز از والدین سوالاتی را بپرسد.

باید پیش از شروع کار، اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد

داشتن لیست شماره تلفن های ضروری

باید لیستی از شماره تلفن های ضروری را همیشه در دسترس خود نگه دارد. بدیهی است که داشتن شماره تلفن والدین نیز برای پرستار کودک بسیار ضروری خواهد بود. بهتر است مراقب این شماره ها را در جای مناسبی یادداشت کند. باید آدرس دقیق و کد پستی منزل را نیز بداند تا در صورت وقوع حادثه، بتواند آدرس را بدون فوت وقت به اپراتور بگوید.

اطلاع از برنامه مواجهه با آتش سوزی و بررسی اجمالی خانه

برنامه مواجهه با آتش سوزی در بعضی از خانه ها وجود دارد و پرستار کودک با کسب اطلاع از آنها، برای مواجهه با آتش سوزی آماده تر  خواهد بود.پرستار کودک باید برای اطلاع از شرایط و محل قرار گیری لوازم و وسایل در خانه، پیش از شروع کار حداقل یک بار خانه را به دقت بررسی کند.

خوب است که پرستار کودک در کنار کسب اطلاع از جای لباس ها و وسایل خانگی، محل دقیق تمام درب ها، پنجره ها، ورودی ها و خروجی ها را نیز بداند. همچنین باید از سلامت ورودی و خروجی ها نیز اطمینان حاصل کند.

اطمینان پیدا کردن از راه های برقراری ارتباط در زمان آتش و پرستار کودک

اگر پرستار کودک تلفن همراه خودش را دارد، باید از وضعیت آنتن دهی منزل و همیشه در دسترس بودن آن مطمئن شود. در غیر این صورت، مراقب باید از سالم بودن خط و دستگاه تلفن منزل اطمینان حاصل کند.

 خوب است که پرستار کودک همیشه راهی را به عنوان پیشتیبان برای برقراری ارتباط در نظر داشته باشد. برای مثال، او می تواند یکی از همسایگان مورد اعتماد را در نظر بگیرد تا در صورت وقوع حادثه و در دسترس نبودن موبایل و تلفن به هر دلیلی، بتواند از او درخواست کمک کند.

پیش بینی پناهگاه بیرون از خانه

باید پناهگاهی را در بیرون از خانه در نظر بگیرد. شاید این موضوع به ظاهر اهمیت زیادی برای پرستار کودک نداشته باشد، اما اگر در یک زمستان سرد با برف و سرما و یخبندان خانه دچار آتشسوزی شود به حدی که مراقب نتواند به همراه کودک در خانه بماند، باید کودک را کجا ببرد؟ بنابراین، این موضوع اهمیت زیادی در کار پرستار کودک دارد و او باید در مورد آن از والدین کمک بگیرد.

رعایت نکات ایمنی و به حداقل رساندن احتمال خطر

تنها نگذاشتن کودک و دور نگه داشتن لوازم آتش زا از دسترس کودکان

این نکته، یک موضوع اساسی در کار مراقب و به طور کلی در بحث مراقبت از کودکان است. بنا به دلایل زیادی، نباید کودک را تنها بگذارد . ممکن است کودک در غیاب والدین و پرستار کودک چیز خطرناکی را بخورد، به خودش آسیب بزند و یا از جایی بیفتد. حتی در زمان خواب کودک نیز باید به او سر بزند.

باید جای لوازم آتش زا مانند کبریت، فندک و … را به خوبی بداند و از دور بودن آنها از دسترس کودک اطمینان حاصل کند. بهتر است که پرستار کودک این لوازم در ارتفاع مناسبی که دست کودک به آن نمی رسد و یا در کمد های دارای قفل نگه داری کند.

آتش و پرستار کودک عدم استفاده از مواد مخدر

امروزه، بسیاری از والدین پرستار کودکی را که دخانیات مصرف می کند، استخدام نمی کنند. در موارد خاص نیز، و در صورتی که خود والدین نیز سیگاری هستند، بیرون از خانه سیگار می کشند و مراقب را نیز به همین کار ملزم می کنند. در هر صورت، نباید در خانه و در هنگام مراقبت سیگار بکشد.

اطمینان از خاموش بودن لوازم خانگی

بعد از خروج والدین، پرستار کودک باید از خاموش بودن لوازم خانگی که احتمال خطر را به وجود می آورند اطمینان حاصل کند. انواع اجاق گاز، قهوه ساز، کتری های برقی و … که بیشتر در آشپزخانه هستند باید بیشتر مورد توجه مراقب باشند.پرستار کودک همچنین باید مراقب باشد که اشیاء قابل اشتعال مانند کاغذ، در نزدیکی اجاق گاز قرار نگیرد.

عدم استفاده از بخاری های غیر استاندارد آتش و پرستار کودک

آمارها نشان می دهد که بخش زیادی از آتشسوزی های خانگی به علت استفاده از بخاری ها و آبگرمکن های غیر استاندارد است. بنابراین، مراقب باید حتما این تهدید را جدی بگیرد و از استاندارد بودن این لوازم اطمینان حاصل کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 227 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.