پرستاری کودک و سالمند هر آنچه پرستار بیمار باید در مورد مراقبت از بیمار مبتلا به بیماری هانتینگتون بداند - موسسه پرستاری قاب چاریتی

مراقبت از بیماری هانتینگتون  Huntington’s Disease می تواند فعالیتی چالش برانگیز باشد. مراقبت از فرد مبتلا به بیماری هانتینگتون شامل توجه و کمک به مدیریت نیازهای عاطفی ، جسمی ، اجتماعی و عملی بیمار در هنگام کنار آمدن با مشکلات این بیماری است.

علل بیماری هانتینگتون
متأسفانه مراقبت از بیمار مبتلا به دلیل پیچیدگی می تواند برای شخص پرستار بیمار نیز آسیب زننده و مشکل باشد که به همین دلیل در نظر گرفتن و رسیدگی به نیازهای پرستار بیمار نیز مهم است.

مدیریت مراقبت های پزشکی

کمک به مدیریت مراقبت های پزشکی قسمت اصلی مراقبت از فردی است که به بیماری هانتینگتون مبتلا است.
بسته به مرحله بیماری آنها ، ممکن است بیمار قادر به انجام موارد زیر باشند:
با حداقل کمک از طرف شما ، توانایی مراقبت از خود را دارند
می توانند در مراقبت از خود به شما کمک کنند
با همکاری و مدیریت شما قادر به مشارکت در امور مراقبت از خود هستند
مشکلات و بیماری های جسمی ، مانند عفونت ها و سو تغذیه ، می تواند برای این بیماران مشکل ساز شود زیرا بیمار در این شرایط استقلال کمتری پیدا می کند و توانایی همکاری با پرستار شخصی خود را ندارد.

مواردی که می توانید با هم همکاری نمایید شامل موارد زیر است:

برنامه ریزی قرارهای پزشکی ، درمانی و آزمایشی
رفتن به مطب دکتر در زمان مقرر
بررسی دستورالعمل های پزشکی
دریافت نسخه ها
مصرف دارو طبق دستورتجویز شده
انجام تمرینات در منزل طبق دستورالعمل فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر
شناختن علائم وخیم شدن بیماری هانتینگتون و عوارض جسمی داروها نیز بخشی مهمی از کمکی است که می توانید به بیمار بکنید ، خصوصاً به این دلیل که بیمار ممکن است نتواند اثرات وخیم بیماری خود را تشخیص دهد – مانند روان پریشی و کاهش توانایی های تفکر.

نیازهای عملی

در مورد مراقبت از فردی که به بیماری هانتینگتون مبتلا است ، تعدادی از ملاحظات عملی را باید بخاطر بسپارید.

ایمنی در منزل

ایمنی از آن جهت مهم است که اثرات جسمی این بیماری ، مانند کوریا chorea ، می تواند سبب شود که فرد بیمار کمتر بر بدن خو کنترل داشته باشد . بعلاوه ، اثرات شناختی می تواند استدلال را مختل کند ، که به طور بالقوه منجر به صدمات تصادفی می شود.

ایمنی در بیماری هانتینگتون

شاید لازم باشد خانه بیمار را دوباره سازماندهی کنید تا مطمئن شوید که بیمار در معرض خطر حوادث نیست ، مانند سقوط از پله ها یا برخورد به وسایل خانه.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که تختخوابی که در آن می خوابند خیلی بلند نباشد ، زیرا ممکن است بیمار از تخت سقوط نماید یا در وارد شدن یا خارج شدن از رختخواب مشکلی نخواهند داشت.

ایمنی حمام و محل دوش گرفتن نیز می تواند نگران کننده باشد. در عین حال که باید به حریم خصوصی او احترام بگذارید ، باید مطمئن شوید که بیمار در هنگام حمام یا دوش گرفتن ایمن است. شما می توانید در مورد یک استراتژی ایمنی با بیمار گفتگو و برنامه ریزی کنید.

خود مراقبتی

اگر فرد تحت پرستاری شما هنوز نسبتاً مستقل است ، می توانید با همکاری بر روی چک لیست کارهای که لازم است به صورت روزانه برای او انجام دهید برنامه ریزی نمایید . از جمله این کارها ی روزانه مانند مسواک زدن ، غذا خوردن ، دریافت مایعات کافی ، استفاده از توالت و جلوگیری از طولانی مدت ماندن در یک وضعیت است.

انجام این وظایف می تواند به جلوگیری از مشکلات جسمی بیشتر کمک کند (مانند زخم های بستر ناشی از ماندن طولانی مدت در یک وضعیت) .

کمک گرفتن از مراقبت های حرفه ای

بیماری هانتینگتون می تواند تا حدی پیشرفت کند که مدیریت آن در خانه خیلی سخت است. اگر بیمار به اندازه کافی مستقل نیست و توانایی مراقبت از خود را در منزل ندارد، شما باید با تیم مراقبت های بهداشتی بیمار گفتگو نمایید و تصمیم بگیرید که آیا به کمک بیشتری در خانه نیاز دارید وآیا لازم است از مراقبت های حرفه ای و تمام وقت ارائه شده در مراکز مراقبتی درمنزل استفاده نمایید یا خیر ؟

مراقب حرفه ای در بیماری هانتینگتون
اگر یکی از اعضای خانواده بیمار هستید ممکن است شغل و مسئولیت های دیگری داشته باشید که باعث شود واقعاً نتوانید به اندازه نیاز بیمار او را تحت نظر داشته باشید.

مراقبت از این بیماران ممکن است به مداخلات پزشکی نیاز داشته باشد که شما برای انجام آنها آموزش ندیده اید.
همچنین ، تحریک پذیری یا عصبانیت بیمار می تواند از تأثیرات عمده این بیماری باشد و شما ممکن است نتوانید به تنهایی در خانه این شرایط را مدیریت کنید

به خاطر داشته باشید که انواع مختلفی از امکانات مراقبت در منزل وجود دارد که می توانید در هنگام نیاز از آنها استفاده نمایید.

نیازهای روانپزشکی

بیماری هانتینگتون اثرات روانی بسیاری را ایجاد می کند. این مسائل تا حدی با داروهای تجویز شده و درمان حرفه ای کنترل می شوند ، اما با گذشت زمان بدتر می شوند.

با کمک به بیمار در جهت حفظ برنامه قابل پیش بینی و محیط های آشنا ، می توانید در کنار آمدن او با این مسائل کمک نمایید.
همچنین می توانید از روانپزشک در مورد چگونگی عکس العمل به بیماری که دچار توهم یا سایر مشکلات روانپزشکی شده است ، مشاوره بگیرید و احساس گمراهی و تحریک آنها را به حداقل برسانید .

 

نیازهای عاطفی و اجتماعی

هنگامی که از شخصی که به بیماری هانتینگتون مبتلا است مراقبت می کنید ، لازم است در خصوص علاقه مندی های او و نیاز های عاطفی و اجتماعی آنها اطلاعات کافی داشته باشید .
در صورت امکان سعی کنید به بیمار کمک کنید برخی از سرگرمی هایی را که دوست دارند را دوباره انجام دهند و آنها را در زندگی خود حفظ کنند.

به عنوان مثال ، اگر می توانید فعالیت هایی مانند ناهار با دوستانشان ، رفتن به مراسم مذهبی ، بازدید از موزه ها یا فعالیت های دیگری را که آنها مهم می دانند برای آنها مهیا نمایید . انجام این کار می تواند به آنها در حفظ ارتباط اجتماعی کمک کند و کیفیت زندگی را بهینه کند.

خود مراقبتی پرستار بیمار :

مراقبت از خود هنگام مراقبت از شخصی که به بیماری هانتینگتون مبتلا است ، امری حیاتی است. اگر یکی از اعضای خانواده بیمار هستید ممکن است پذیرفتن این نکته برای شما سخت باشد که ممکن است شما یا شخصی از خانواده تان در معرض خطر ابتلا به این بیماری وراثتی باشید.

همچنین از نظر عاطفی دشوار است که مشاهده کنید که بیمار نتواند از خود مراقبت کند و شرایط بیماری او روز به روز بدتر می شود. ممکن است پرستار از مسئولیت های روزمره خود خسته شود ، حتی ممکن است نیاز د اشته باشد که چند روزی به مرخصی برود.

حل همه این مسائل به تنهایی ممکن است دشوار باشد ، و مهم این است که هنگام روبرو شدن با این شرایط از دیگران کمک بگیرید ، از جمله راهنمایی پرستاران حرفه ای .

درمان بیماری هانتینگتون

کارهایی که ممکن است لازم باشد برای خود انجام دهید عبارتند از:

– انجام معاینات پزشکی معمول و مراقبت از مشکلات جسمی که ممکن است داشته باشید
– تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید آزمایش ژنتیکی برای بیماری هانتینگتون انجام دهید
– ورزش منظم
– خواب کافی
– تغذیه سالم
– داشتن وقت برای سرگرمی ها و معاشرت
– انجام اعمال معنوی
– برای مراقبت از بیمار از کمک دوستان یا اقوام کمک بگیرید
– برای مراقبت از بیمار در خانه از کمک های تخصصی استفاده کنید

مراقبت از فردی که به بیماری هانتینگتون مبتلا است می تواند چالش برانگیز باشد. پرستار غیر حرفه ای ممکن است دچار مشکلات فراوانی در نگهداری از بیمار مبتلا گردد و در نهایت انرژی کمی برای مراقبت از خود داشته باشد.
لذا لازم است در این شرایط از یک پرستار حرفه ای کمک گرفته شود تا با ارائه خدمات مراقبتی حرفه ای سلامتی بیمار تضمین گردد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 596 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.