پرستاری کودک و سالمند پرتاب اشیا توسط کودک چه دلایلی دارد و بهترین روش برخورد والدین با این رفتار چیست - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پرتاب اشیا توسط کودک throwing things by kid همه کودکان بنا به محدوده سنی خود، با چالش هایی رو به رو می شوند. بسیاری از کودکان روحیه بسیار حساس و شکننده ای دارند و همین امر، اهمیت برخورد پدران و مادران را دو چندان می کند. رفتارهایی مانند جیغ زدن، پرت کردن اشیا در کودک و رفتارهایی از این قبیل جز عادت هایی هستند که برخی کودکان در سنین خاصی آن را تجربه می کنند، لذا با روش های درست رفتاری میتوان این عادت ها را از لیست رفتارهای کودک حذف کرد.

پرتاب وسایل توسط کودک

لطفا والدین این نکته مهم و با اهمیت را به خاطر داشته باشند:

کودکانتان را به هیچ عنوان محدود یا به صورت اشتباه تنبیه نکنید و مشکل پیش رو را برای وی دشوار نسازید. هرچند کودک شما نسبت به محیط اطرافش، کنجکاو و با توجه است، روند پرتاب اشیا توسط کودک هم جز خلاقیت و رشد فیزیکی در آن ها محسوب می گردد.

پرتاب اشیا توسط کودک، نوعی مهارت جدید است که نشان از ورود کودک به مرحله جدیدی از رشد و تکامل طبیعی است. او هنگام غذا خوردن، مقداری از غذایش را از بشقاب به زمین میریزد یا قاشق خود را از کنار میز به زمین پرت می کند زیرا در حال کشف نیروی جاذبه است و از این کار، لذت می برد. در خیابان، هنگام راه رفتن در پیاده رو، پستانکش را به زمین می اندازد و یا هنگام بازی با اسباب بازی هایش، آن ها را به اطراف پرت می کند.

در این موقعیت ها، واکنش شما بسیار حائز اهمیت است،

اگر به درستی واکنش نشان دهید، پرتاب اشیا توسط کودک در مرحله یادگیری باقی مانده و کودک شما از این روش برای ابراز خشم استفاده نخواهد کرد. آنچه مشخص است این حقیقت است که متوقف کردن پرتاب اشیا در کودک، عملا فرآیندی بی فایده است زیرا پرتاب اشیا در کودک، قسمتی از پروسه رشد  و تکامل وی است.

شما به جای مقابله با این رفتار کودک، می توانید به کودک آموزش دهید که چه اسباب بازی ها یا وسایلی را در چه مکان ها و زمان هایی می تواند پرتاب کند تا بدین وسیله به خودش و با دیگران آسیب نرساند.

وجود یک پرستار صبور و آگاه به امور ومسائل روانشناختی کودک در این زمینه بسیار کمک کننده و دارای نقش اصلی و کلیدی است.

پرستار کودک به شما کمک می کند که:

۱٫چگونه رفتار کنید و واکنش مناسب داشته باشید.

۲٫به کودک آموزش خواهد داد که چه وسایل و اسباب بازی ها را می تواند پرتاب کند و پرتاب چه وسایلی موجب آسیب می گردد.

۳٫رفتارهای مناسب با حال و هوای کودک را برای بروز رفتار پرتاب اشیا در کودک انتخاب خواهد کرد، به عنوان مثال کودک را به گردش برده و با قرار دادن تعدادی سنگ کوچک، با بهترین راهکار ممکن به کودک در این پروسه رشد و تکاملی کمک خواهد کرد یا در راهکاری دیگر، یک توپ پلاستیکی کوچک را در اختیار کودک قرار خواهد داد تا آن را پرتاب کند.

پرتاب اشیا توسط کودک

پروسه شناسایی اجسام تا دوسالگی بدین صورت است که کودک، شی را به دست می گیرد، شی را لمس می کند، ممکن است اشیا واسباب بازی هایش را به دهان ببرد و وقتی پروسه شناسایی به اتمام رسید، شی یا اسباب بازی یا پستانکش را پرت می کند.

پرت کردن اشیا توسط کودک، نه از سر خودخواهی و بی ادبی است و نه عاملی برای نگرانی است. او دنیایش را می کاود و یاد می گیرد که احساسش را نسبت به خودش بیان می کند و به دنبال علت ها ومعلول هایی است که در ذهنش شکل گرفته است.

 کودکان از سن حدود ۱۴ ماهگی، پرتاب اشیا را دوست دارد و از انجام این عمل، ذوق می کند که نوعی پیشرفت استعداد های حرکتی محسوب می گردد.

جالب است که بدانید، کودک به تدریج اشیا را با وسایل مختلف امتحان می کند تا ببیند چه بلایی بر سر هر کدام می آید، به عنوان مثال کودک می آموزد که پرتاب توپ اسباب بازی با پرتاب میوه تفاوت دارد.

پرتاب کردن اشیا در کودک، مستلزم هماهنگی بین دست ها و چشم های کودک است، هنگامی که کودک شروع به پرتاب کردن اشیا می کند، نه تنها بسیار به خودش می بالد که یک مهارت را کشف کرده بلکه پدر و مادران باید از این پروسه پیش آمده استقبال می کنند.

به تدریج کودک با کمک شما و واکنش و بازخورد پرستارش می آموزد که چه وسایلی را می تواند پرتاب کند و پرتاب چه اشیایی خطرناک است.

 

راهکاری های درمانی جهت پرتاب اشیا توسط کودک :

در برخورد با پرتاب کردن اشیا توسط کودک بهترین واکنش کدام است؟

۱.خاصیت جابه جایی را امتحان کنید:

اگر کودک شما، تلفن همراه شما را برای پرتاب کردن انتخاب نمود، با حفظ آرامش خود، تلفن همراهتان را از دست او گرفته و به آرامی برای وی توضیح دهید که به جای موبایل، توپ فومی یا پارچه ای خود را پرتاب کند.

۲.پرتاب اشیا توسط کودک هنگام عصبانیت نادیده بگیرید :

اگر کودک شما برای تخلیه خشم و عصبانیت خود، وسیله ای را پرتاب می کند، از این عمل او به صورت کامل چشم پوشی کنید زیرا اگر به این رفتار او توجه کنید، کودک برای جلب توجه شما، مجدد به این عمل اقدام می کند و به پرتاب اشیا اصرار می ورزد. در مقابل اگر متوجه شدید که پرتاب اشیا توسط کودک همراه با حالت عصبانیت و دلخوری همراه است، او را تشویق کنید که همیشه علت ناراحتی خود را در قالب کلمات بیان کند و با شما در مورد علت عصبانیتش در هر موردی که باشد، صحبت کند و به شما اعتماد کند که به وی کمک خواهد کرد.

راهکار دیگر، مشغول کردن او برای پرت کردن حواس کودک است، بهترین راهکار، بازی با کودک است که با این کار، به تدریج از پرت کردن اشیا یا کوبیدن سرش به دیوار،خودداری می کند.

۳.با کودک بازی کنید و برای مرتب کردن وسایلش، از خود او کمک بگیرید :

برای آموزش این موضوع که کودک وسایلی را که پرتاب می کند، خودش باید جمع کند، با کودکان روی زمین نشسته و به شیوه مسابقاتی و رقابتی، از او بخواهید که اگر وسایلی را که روی زمین پرت کرده، جمع کند و در سبد اسباب بازی ها یا کمدش قرار دهد، برنده یک شکلات خواهد شد. یا مثلا به وی بگویید: “حالا ببینیم کی برنده میشه ؟”

 

۴.عصبانی نشوید اما قاطع باشید:

با تغییر آهنگ صدا، ناراحتیتان را از پرتاب وسایل بروز نمایید اما عصبانیت، سرزنش و یا تحقیر کودک را در هیچ شرایطی ابراز نکنید.  در مقابل قاطع باشید و با صدایی روشن و آرام، کودک را از پرتاب کردن وسایل خطرناک منع کنبد.

والدین و پرتاب اشیا توسط کودک

۵.اسباب بازی هایی مانند طبل را در اختیارش قرار دهید:

می توانید از اسباب بازی هایی مثل طبل ها یا وسایلی که مخصوص موسیقی کودکان طراحی شده، کمک بگیرید، این اسباب بازی ها را در اختیار کودک قرار داده و او را تشویق کنید که از این وسایل استفاده کند.

 

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سالها  تجربه و دانش در امر مراقبت و نگهداری از کودکان آماده ارائه خدمات به خانواده های گرامی می باشد.  پرستاران با تجربه این مرکز با تکیه بر دانش روان شناسی و آگاهی از روش های مدرن تربیت و پرورش کودکان، در مراقبت و نگهداری از کودکان شما نقش بسزایی خواهند داشت.

 

۴٫۲
/
۵
(
۵

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 485 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.