پرستاری کودک و سالمند پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل چه مزایایی دارد؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

طبق مطالعات انجام شده ۹۰ درصد سالمندان تمایل دارند دوران سالمندی خود را در منزل سپری کنند. از سوی دیگر مراقبت از سالمند در منزل از سوی اغلب خانواده ها نیز برای افزایش سلامت جسمی و روانی سالمند و مراقبین مورد استقبال قرار می گیرد. گاها سختی امور پرستاری و نیاز به خدمات تخصصی و تجهیزات ویژه باعث می شود خانواده ها علی رغم میل خود سالمندان را به مراکز نگهداری منتقل کنند.

امروزه با در دسترس قرار گرفتن خدماتی کلینیکی و پاراکلینیکی در منزل پرستاران و مراقبین به همراه تجهیزات مورد نیاز به سالمند کمک می کنند تا با حضور در منزل سطح سلامتی خود را افزایش دهد. سالمندان دارای آلزایمر، زوال عقل، پارکینسون و افرادی که در دوران نقاهت بعد از بیماری و جراحی قرار دارند بدون نیاز به ترک خانه از مراقبت های ویژه مورد نیاز در منزل بهره مند می شوند.

مراقبت از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند در منزل مزایای بیشماری برای سالمند و مراقبین او به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

کاهش هزینه ها

مراقبت در منزل باعث کاهش هزینه های تحمیلی به خانواده و سالمند خواهد شد. صرفه جویی در هزینه از بارزترین ویژگی های مراقبت از سالمند در منزل است.

گذران دوران سالمندی در منزل با آرامش بیشتری همراه است:

صندلی و تخت شخصی به جای تخت بیمارستانی، فضای آشنای منزل، بوهای آشنا، دمای اتاق و … باعث می شود که سالمندان تمایل به مراقبت در منزل داشته باشند. در آسایشگاه های سالمندان در اغلب موارد سالمندان مجبور به زندگی در یک اتاق با هم اتاقی های دیگر هستند و از فضای خصوصی برخوردار نیستند و همچنین پبسیاری از تجهیزات و امکانات آسایشی برای رفاه و امنیت سایر سالمندان در دسترس قرار نمی گیرد.

در مراکز نگهداری و مراقبتی سالمندان قوانین و مقرراتی اعمال می شود که در خانه لزومی به اجرای آنها نیست. به عنوان مثال نظافت مراکز با استفاده از مواد شوینده قوی با بوی زننده انجام می شود و یا در سطح زمین از فرش استفاده نمی شود.  محدودیت های که در زمان ملاقات و ارائه وعده غذایی اعمال می شود از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد، اما حضور در منزل باعث می شود سالمندان بر محیط خود کنترل بیشتری داشته باشد.

مراقبت در منزل باعث کاهش سرعت از دست رفتن حافظه می شود:

از دست دادن حافظه یک اتفاق ناخوشایند و ترسناک برای تمامی افراد است و با حضور در یک محیط جدید روند از دست دادن حافظه تسریع می یابد. مطالعه ای که بر روی سالمندان مقیم در منزل در مقایسه با سالمندان مقیم در آسایشگاه سالمندان انجام شد، نشان داد سالمندان مقیم در منزل ۷۰ درصد کمتر از گروه دوم به کاهش اختلالات حافظه دچار می شوند. درواقع مراقبت در منزل  با تحریک حواس مختلف سالمند باعث تقویت حافظه می شود.

حفظ روحیه اجتماعی سالمند:

حضور در اجتماع و گروه های اجتماعی و اقامت در منزل در دوران سالمندی برای مراقبت و نگهداری به سالمند این امکان را می دهد تا روابط گذشته خود را حفظ و تقویت کند و اوقات فراغت خود را با دوستان و نزدیکان خود سپری کند. سالمندان اغلب عمر خود را مشغول به کار بودند و در دوران سالمندی و بازنشستگی باید به فعالیت های تفریحی و مورد علاقه خود بپردازند و از این طریق از انزوا و افسردگی پیشگیری کنند.

مراقبت از سالمند در منزل

افزایش کیفیت زندگی: 

اقامت در منزل در دوران سالمندی باعث ایجاد حس استقلال می شود. مراقبت از سالمند در منزل بیشترین استقلال و آزادی را برای سالمند به همراه دارد، زیرا اگر سالمند نیاز به مراقبت و خدمات درمانی نیز داشته باشد، شخصا انتخاب می کند که چه فردی و در چه زمانی خدمات مورد نیاز را به او ارائه دهد. این ویژگی به خصوص در مورد مشارکت مراقب در امور مالی برای سالمندان بسیار حائز اهمیت است، زیرا باید از افراد مورد اطمینان در این زمینه کمک بگیرند.

ثبات:

با افزایش سن تطابق با تغییرات جدید برای افراد سخت تر خواهد شد. سالمندانی که بهمراکز مراقبتی منتقل می شوند به مدت زمان بسیاری برای تطابق با شرایط جدید نیاز دارند.

مراقبت از سالمند در منزل

راحتی:

در گذشته سالمندان برای ملاقات های پزشکی باید زمان زیادی را در مطب پزشک منتظر می ماندند و در صورتی که دارای وضعیت جسمانی مناسبی نباشد شرایط برای او و مراقبین دشوارتر نیز می شود،  اما در حال حاضر نیازی به رفت و امد سالمند تا بیمارستان و یا مطب پزشک وجود ندارد و بنا به خواسته و نیاز سالمند کادر درمانی در منزل برای ارائه خدمات به منزل سالمند می روند.

سلامت روانی:

زمانی که سالمند احساس کند بر زندگی خود کنترل ندارد دچار افسردگی و سرخوردگی خواهند شد. در مراقبت سالمند در منزل تمامی موارد مربوط به مراقبت و امور روزمره زندگی خود می تواند اظهار نظر کند و مراقب با در نظر گرفتن دستور پزشک و راحتی سالمند به او کمک خواهد کرد.

از این رو خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل با هدف بالابردن سطح کیفیت زندگی سالمند و اعضای خانواده و نزدیکان آن ها به صورت گسترده خدمات خود را به خانواده ه ارائه می دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.