پرستاری کودک و سالمند چگونه با وجود درد سیاتیک خواب بهتری داشته باشیم؟  - موسسه پرستاری قاب چاریتی

خواب راحت و درد سیاتیک Sciatica Pain  با هم در یک جا نمی گنجد. تصور نمایید که دچار درد در کمر شده اید و یا پاهای شما دچار سوزش و گز گز شده است ، چگونه می توان در این شرایط خواب راحتی داشت ؟

عامل درد سیاتیک
اما یک نقطه امید در این شرایط وجود دارد: بله ، شما می توانید به دنبال درمان درد سیاتیک باشید و دیگر از بی خوابی رنج نبرید .
متخصصان طب فیزیکی بر این باورند که برای رهایی از درد سیاتیک و در نهایت داشتن خواب راحت راه هایی وجود دارد که در این مقاله به بیان آن ها می پردازیم :

درد سیاتیک چیست؟

سیاتیک به دردهای عصبی گفته می شود که در صورت فشرده شدن ، تحریک یا آسیب دیدگی عصب سیاتیک شما اتفاق می افتد.
عصب سیاتیک از لگن شروع می شود ، از باسن عبور می کند و از پای به سمت زانو می رود. در زانو ، به سایر اعصاب متصل به پایین ساق پا متصل می شود.

در واقع درد سیاتیک همان کمردرد نیست. کمردرد به درد در ناحیه ای از کمر محدود می شود. اما اگر دچار درد سیاتیک هستید ،

ممکن است علایم زیر را داشته باشید :

درد تیز ، سوزش دار که از پایین کمر به پا می رسد.
ضعف عضلانی در یک یا هر دو پا
بی حسی در یک یا هر دو پا
احساس سوزن سوزن شدن در ساق پا یا انگشتان پا.

محل درد سیاتیک می تواند بسته به اینکه کدام قسمت از عصب تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، متفاوت باشد. متخصصان بیان نموده اند که در هنگام مشکل داشتن سیاتیک ممکن است از جلو ، عقب یا کنار پای خود احساس درد یا سوزن سوزن شدن کنید.
این درد می تواند مداوم باشد ، یا ممکن است هنگام نشستن یا خوابیدن در موقعیت های خاص بیمار را آزار دهد.

 

قدم اول: علت درد سیاتیک را بیابید

رهایی از سیاتیک به برخی از اقدامات تشخیص نیاز دارد. ابتدا سعی کنید علت این درد را کشف کنید. سپس می توانید برای رفع آن گام بردارید. اینکار ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک و معاینات توسط متخصص طب فیزیکی داشته باشد.

علل درد سیاتیک

علل  شایع درد سیاتیک عبارتند از:

دیسک برجسته یا لغزنده
عصب فشرده یا تحریک شده
عضلات فشرده در پشت کمر یا باسن
مهره ها (استخوان های ستون فقرات ) که از تراز خارج شده باشند
تنگی کانال نخاع (باریک شدن ستون فقرات).
آسیب به عصب سیاتیک در اثر سقوط یا تصادف.
تومور یا رشد غده در نزدیک عصب سیاتیک (در موارد نادر).

متخصصان بر این باورند که علت سیاتیک بر موقعیت ها یا فعالیت هایی که بیمار را آزار می دهند تأثیر می گذارد.
این موارد همچنین تعیین می کند که کدام موقعیت خواب برای بیمار مناسب تر است. به عنوان مثال ، کسی که دارای دیسک برآمده است ممکن است در هر شرایطی خواب راحت داشته باشد ، در حالی که کسی که دچار تنگی کانال نخاعی است خوابیدن به پهلو را ترجیح دهد.

قدم دوم : آزمایش حالت های مختلف خوابیدن

هیچ حالت خوابیدن ، تشک یا بالش مناسبی وجود ندارد که در هر حالتی برای برطرف کردن درد سیاتیک مفید باشد. اما این بدان معنا نیست که بیمار باید شب به تا صبح از بیخوابی و درد رنج ببرد. با کمک یک متخصص فیزیوتراپی می توان فهمید کدام موقعیت خواب برای بیمار بهتر است.

توجه به این که ستون فقرات در چه حالت خوابیدنی راحت تر است مهم است. برای شروع ، ببینید خوابیدن با پشت صاف برای شما راحت است یا خیر.بهتر است وضعیتی را که به روی ستون فقرات فشاری نباشد پیدا نمایید.

وقتی دراز می کشید ، اطمینان حاصل کنید که سر ، شانه ها و باسن شما در یک خط مستقیم قرار دارند . یک بالش کوچک زیر گردن و سر خود قرار دهید اما در زیر شانه های خود چیزی قرار ندهید.

بعضی اوقات لازم است که بالشی زیر زانوی خود قرار دهید تا از خم شدن بیش از حد کمر جلوگیری کند. هنگامی که در این موقعیت قرار گرفتید ، به چیزی که به شما احساس خوب می دهد فکر کنید . برای تغییر وضعیت خوابیدن به آرامی موقعیت خود را تغییر دهید .

درد سیاتیک و خوابیدن

قدم سوم : خوابیدن به پهلو را امتحان کنید

برای بعضی از بیماران مبتلا به سیاتیک خوابیدن به پهلو بسیار راحت تر است . اینکار می تواند مقداری از فشار روی عصب سیاتیک را کاهش دهد ، به خصوص اگر در پهلویی بخوابید که در طرف مقابل آن احساس درد می نمایید .

بر طبق نظر کارشناسان قرار دادن بالش بین زانوها می تواند خواب راحت در هنگام خوابیدن به پهلوها بوجود آورد . این روش خوابیدن سبب بوجود امدن تعادل در قسمت باسن می شود و فشار روی لگن را کاهش می دهد . گزینه دیگر قرار دادن یک بالش در پشت کمر برای پشتیبانی بیشتر کمر است. این بالش پشتیبان باعث می شود نتوانید به پشت خود غلت بزنید.

قدم چهارم : کمر را به سمت جلو خم نمایید :

اگر تنگی کانال ستون فقرات باعث ایجاد در سیاتیک شود ، ممکن است کمی خم شدن به جلو باعث تسکین درد بیمار شود. حالت خم به جلو کمک می کند تا فضاهای تنگ شده در ستون فقرات باز شود.

اقدامات لازم برای داشتن خواب شبانه با کیفیت :

با استفاده از یک بالش بزرگ زیر سر و قسمت فوقانی کمر خود
خوابیدن روی تخت قابل تنظیم که قسمت سر آن اندکی بالا قرار گرفته باشد
خوابیدن در وضعیت جنین (به پهلو و با زانوهای خمیده).
اگر خم شدن کمر احساس خوبی دارد ، سعی کنید با کمر خم شده بخوابید.

اگر خوابیدن در حالت خم باعث درد پشت و گردن نشود ، معمولاً می توانید این کار را ادامه دهید. برای تعدادی از بیماران قوس دادن پشت آنها در واقع موجب تسکین درد سیاتیک می شود. اگر احساس خوبی به شما دست می دهد ، به این وضعیت خوابیدن ادامه دهید .

 

آیا برای تسکین درد سیاتیک به تشک یا بالش جدیدی نیاز دارم؟

از آنجا که تنوع زیادی در علل درد سیاتیک وجود دارد ، هیچ تشکی وجود ندارد که برای همه افراد مناسب باشد.
برخی از افراد تشک سخت یا حتی خوابیدن روی زمین را ترجیح می دهند. اما در گروه دیگری از بیماران تنها یک تشک و بالش نرم تسکین دهنده درد سیاتیک است .

محققان بر این باورند که اگر دچار درد سیاتیک هستید ، فوراً نباید تشک جدید تهیه کنید. در عوض ، از تشکی که باید موقعیت مناسب خود را در آن پیدا کنید استفاده کنید.

ابتدا از بالش ها یا تشک های خود استفاده کنید تا تغییرات کوچکی در آنها ایجاد کنید. وقتی متوجه شدید که چه حالتی باعث آرامش شما در حین خواب می شود ، پس می توانید تصمیم بگیرید که آیا یک تشک سفت تر یا نرم تر می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر .

درمان درد سیاتیک
درمان به موقع درد سیاتیک :

اگر به هر علتی دچار درد سیاتیک شده اید هرگز تصور نکنید که باید با این درد زندگی کنید. اگر این درد در کیفیت خواب (و زندگی) شما تداخل ایجاد می کند ، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد راه حل ها ، از جمله ارجاع برای فیزیوتراپی صحبت کنید.

متخصصان بیان می کنند که گذراندن فقط چند جلسه با یک متخصص طب فیزیکی می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد. درمانگر می تواند به شما کمک کند بفهمید کدام موقعیت های خوابیدن برای شما بهتر است. درد سیاتیک کاملا در هر فردی با دیگران متفاوت است بنابراین هیچ راه حل قطعی برای همه بیماران وجود ندارد.

با درمان پزشکی مناسب ، می توانید از درد سیاتیک رهایی یابید و دوباره از داشتن یک خواب شبانه با کیفیت لذت ببرید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار ارائه خدمت نماید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 430 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.