پرستاری کودک و سالمند کمک به سالمند در بهبود کیفیت زندگی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

کمک به سالمند helping the elderly یکی از مهم ترین مواردی است که اعضای خانواده با آن روبرو می شوند. پیر شدن آسان نیست ، اما دیر یا زود ، برای هر کسی اتفاق می افتد. پیری اجتناب ناپذیر است. دیدن پیر شدن والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ ها دشوار است ، به خصوص وقتی که سلامت جسمی یا روانی آنها در طول زمان کاهش می یابد. بسیاری از افراد در حال ورود به این مرحله غیرقابل کنترل در زندگی هستند. مرحله ای که در آن باید به مراقبت از افرادی بپردازیم که روزی مراقب ما بوده اند.

پذیرفتن این مسئولیت کار مشکلی می باشد و لازم است با انجام کارهای صحیح و کابردی در بهبود شرایط زندگی سالمندان تاثیر گذار باشیم . دراین مقاله به بررسی راه هایی برای  بهبود زندگی و  کمک به سالمند بیان شده است.

کمک به زندگی سالمند

 

حضور مرتب در کنار سالمند:

گاهی والدین پیر و سالمند ما چیزی جز حضور و همراهی فرزندان در کنار خود نمی خواهند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کمک به سالمند خود انجام دهید دیدار حضوری با آنها است. به خصوص اگر این سالمندان به تنهایی زندگی می کنند ، سرزدن مرتب به آنها بسیار مهم است .

گاهی شرایط سالمند برای  تنها زندگی نمودن غیر ممکن است و لازم است او را به زندگی در منزل خود دعوت نمایید. اگر با انجام اینکار موافقت نمود بهتر است تا جای ممکن شرایط زندگی جدید او را به خانه خودش شبیه نمایید و اسباب راحتی و آرامش او را فراهم نمایید.

تماس مکرر:

اگر به دلیل مشغله و مشکلات زندگی دیدار روزانه با سالمند ممکن نیست حتما روزی چند بار با او تماس گرفته واز اوضاع او جویا شوید. حتی اگر سالمند شما فردی بسیار مستقل است، اما همچنان دوست دارند از شما بشنوند که به آنها اهمیت می دهید.گاهی جهت توجه و  کمک به سالمند یک تماس تلفنی غافلگیرکننده واقعاً می تواند باعث خوشحالی و شعف یک سالمند شود.

دعوت به سفر:

همانگونه که در بسیاری از سالمندان شایع است با افزایش سن سالمند توانایی او برای رانندگی و طی مسیرهای طولانی سخت ومشکل و گاهی غیر امن خواهد شد.  در این شرایط بهتر است با حفظ حس استقلال سالمند از اودعوت نمایید که به همراه شما به سفر بیاید . گاهی این سفرها شاید طی یک مسیر کوتاه با ماشین در یک منطقه خوش آب و هوا باشد و مهم آن است که این محل موردعلاقه سالمند باشد.

همدلی و مراقبت از سالمند

همدلی با سالمند:

پیر شدن همواره با چالش هایی نظیر ناتوانی جسمی ، بیماری های سلامتی ، از دست دادن حافظه ، عدم آزادی و عدم توانایی در انجام کارهایی که روزی در آنها خبره بودند همراه است. همه این موارد می تواند برای سالمند بسیار ناامید کننده باشد.

در هنگام کمک به سالمند حتی اگر آنها را درک نکردید ، سعی کنید با آنها همدلی کنید. گوش دادن و سپس پاسخ های همدلانه باعث   بوجود آوردن احساس مثبت و خوشایندی در آنها می شود.

امن سازی محیط خانه :

گاهی اوقات با افزایش سن ، محل هایی در خانه وجود دارد که ممکن است برای زندگی سالمند خطرناک باشد. برای کمک به سالمند این مناطق را در خانه شناسایی نمایید و برای اصلاح و امن سازی آنها اقدام نمایید.

همراهی در دیدار با پزشک:

حضوردر مطب پزشک و همراهی با سالمند در دیدار های روتین و تخصصی  با پزشک کار بسیار مهم و مفیدی است. زیرا ممکن است سالمند در به خاطر سپردن صحبت های دکتر تمرکز و حافظه کافی نداشته باشد و همراهی با او می تواند به حفظ سلامتی او کمک بزرگی نماید.

 

شرکت در مراسم های خانوادگی:

برخی از افراد مسن احساس می کنند که از جامعه یا خانواده  جدا شده اند و به نوعی احساس انزوا دارند . تقویمی از مناسبتهای خانوادگی اعم از تولدها و سالگردهای مهم خانوادگی تهیه نمایید و سعی نمایید در صورت توانایی سالمند از او در تمام این مراسم ها دعوت به عمل آورید. با اینکار او را در حلقه خانواده نگه داشته و ازایجاد احساس انزوا و تنهایی او جلوگیری می نمایید.

کمک به اولویت بندی کارها در کمک به سالمند

برای افزایش بهره وری از زمان ، با کمک سالمند لیستی از کارهایی که باید انجام شود را تهیه نموده و به اولویت بندی آنها بپردازید. این لیست را بر در یخچال یا محلی که در معرض دید سالمند است قرار دهید تا فراموش نشود.

 

مراقبت از سالمند و آشپزی

آشپزی گروهی  :

به طور کلی ، خرید مواد غذایی و برنامه ریزی برای پخت و پز و آشپزی گروهی گاهی اوقات می تواند خیلی به به  تقویت روحیه سالمند کمک نماید. به عنوان مثال برای توجه بیشتر و کمک به سالمند در یک بعد از ظهر با کلیه افراد خانواده به خانه سالمند بروید و به صورت گروهی مسئولیت خرید مواد غذایی ،  پخت شام و شستشوی کلیه ظروف ونظافت را به عهده بگیرید.

برنامه ورزشی مرتب

بر طبق تحقیقات محققان ثابت شده است که  همانگونه که انجام فعالیت های ورزشی مرتب برای همه گروه های سنی مناسب است  برای سالمندان نیز دارای مزایای فراوانی است. جلوگیری از ابتلا به بیماری ، حفظ استقلال و بهبود کیفیت زندگی از تاثیرات ورزش مداوم می باشد.برای کمک به سالمند او را تشویق کنید که فعالیت بدنی را در اولویت قرار دهند. به آنها کمک کنید تا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنند و گاهی با هم پیاده روی کنید و به آنها کمک کنید تا فعال بمانند.

ایجاد ارتباط با سایر سالمندان :

فعالیت های بسیار زیادی  وجود دارد که یک سالمند می تواند با سایر سالمندان انجام دهد به عنوان مثال شرکت در گروه های کتاب خوانی یا شعر خوانی ، ورزش های گروهی و سایر برنامه های تفریحی می تواند تاثیرات مثبتی بر روحیه سالمند بگذارد.

مراقبت از سالمند و استفاده از فضای سبز:

بهتر است محیط خانه سالمند سرشار از گل و گیاه باشد که هم برای بهبود کیفیت هوای خانه مفید است و هم باعث نشاط و شادمانی او می شود. جهت کمک به سالمند در تهیه و نگهداری گلدان ها به او کمک نمایید و در صورت لزوم از یک باغبان وکارشناس استفاده نمایید.

در مورد کلاهبرداری ها به سالمندان آگاهی بدهید:

سالمندان هدف اصلی برای بسیاری از کلاهبرداری ها  هستند. بسیاری از کلاهبرداران از تاکتیک هایی مانند تماس تلفنی ، قرعه کشی و غیره برای گرفتن پول افراد مسن استفاده می کنند. درجهت کمک به سالمند درمورد کلاهبرداری های متداولی که سالمندان را هدف قرار می دهند به سالمند اطلاعات دهید .

کمک به سالمند و پرستار

استخدام یک پرستار پاره وقت یا تمام وقت جهت کمک به سالمند:

استخدام یک پرستار سالمند می تواند ایده خوبی برای همراهی و کمک به سالمند باشد.گاهی حضور دایمی پرستاری مسئول و قابل اعتماد که در انجام امورات روزانه و کمک به سالمند چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه به او یاری رساند می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آموزش فناوری های جدید

جهان در حال تغییر است و این اوضاع برای نسل قدیمی می تواند کمی گیج کننده باشد. یکی از کارهای ارزشمند که می توان برای  کمک به سالمند انجام داد آشنایی او با فضای نرم افزار های مهم و کاربردی است .یادگیری اعمالی مانند ایمیل زدن یا استفاده از موبایل های هوشمند یا استفاده از دستگاه کارتخوان می تواند باعث بسیار برای آنها جالب و کاربردی باشد.

کمک به تحقق رویاها :

به سالمند یادآوری کنید که برای یادگیری چیزهای جدید و رسیدن به اهداف هیچوقت دیر نیست.  در حقیقت هر سالمندی آرزوهایی دارد که ممکن است به تحقق نرسیده باشند و این یک فرصت طلایی در زندگی اوست که به دنبال محقق نمودن رویاهای خود برود. گاهی امتحان کاری جدید مانند یوگا یا مطالعه در مورد گیاهان میتواند برای بعضی از سالمندان جذاب و مهیج باشد. در امتداد کمک به سالمند لیستی از کارهای مورد علاقه او تهیه نمایید تا به ترتیب اولویت به انجام آنها بپردازد.

به عنوان مثال یک زن ۹۰ ساله اهل کنیا تصمیم گرفت برای آغاز تحصیل به مدرسه ابتدایی برود  فرصتی که هرگز  پیش از این برای او بوجود نیامده بود.

کمک به سالمند و حیوان خانگی

کمک به سالمند و نگهداری حیوان خانگی  :

برخی از افراد مسن از داشتن حیوان خانگی بسیار لذت می برند و نگهداری از این حیوان برای آنها روحیه بخش و سرگرم کننده باشد. اما قبل از تهیه حیوان خانگی حتما نظر سالمند را جویا شوید و از او در این مورد مشورت بگیرید.

 

تهیه آلبوم خاطرات:

در انتها یکی از بهترین کارهایی که می توانید جهت کمک به سالمند انجام دهید انجام یک کار خلاقانه مانند ایجاد آلبوم خاطره است که مراحل زندگی سالمند را از ابتدا تا لحظه کنونی با عکسهای خاطره انگیز و یادگار ی های مختلف به تصویر می کشد. این بهترین راه برای تبدیل زندگی  والدین سالمند شما به کتابی ارزشمند برای خانواده است

پس از انجام کلیه کار هایی که ذکر شد ، مهمترین کاری که می توانید برای سالمند عزیزتان انجام دهید اختصاص زمان به آنهاست. به  صورت مداوم به سالمند یادآوری کنید که برای شما بسیار ارزشمند است و با تماس تلفنی و دیدار حضوری زمانی را به دیدار و گفتگو با آنها سپری کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 200 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.