پرستاری کودک و سالمند اوستئوآرتریت در سالمندان چه عوارضی دارد و روشهای کنترل و درمان این بیماری چیست - موسسه پرستاری قاب چاریتی

پرستاری از سالمندان مبتلا به اوستئوآرتریت osteoarthritis یکی از چالش های پرستاران و مراقبان بیمار است که با رعایت موارد زیر می توان در این مشکل سالمند را تا حد زیادی کنترل نمود.

علایم استئوآرتریت
اوستئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غضروف محافظی که انتهای استخوان های سالمند قرار دارد با گذشت زمان از بین می رود.

اگرچه آرتروز یا  اوستئوآرتریت می تواند به هر مفصلی آسیب برساند ، اما این اختلال معمولاً مفاصل دست ، زانو ، پهلو و ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

معمولا با پرستاری از سالمندان در منزل میتوان علائم آرتروز را کنترل کرد ، اگرچه که آسیب به مفاصل قابل جبران نیست. توجه به فعال ماندن سالمند مبتلا به آرتروز ، کمک به حفظ وزن او در محدوده سالم و برخی از روش های درمانی دیگر ممکن است روند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کنند.

 

علائم و نشانه های آرتروز یا  اوستئوآرتریت شامل موارد زیر است:

درد مفاصل در شخص مبتلا، ممکن است در حین حرکت یا بعد از آن احساس شود. سختی و سفتی مفصل ممکن است در هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از غیرفعال بودن به مدت طولانی بیشتر اتفاق می افتد.علائم آرتروز غالباً به کندی ایجاد شده و با گذشت زمان بدتر می شوند.

از دست دادن انعطاف پذیری

ممکن است نتوانید مفصل خود را به اندازه ی دامنه حرکتی کامل آن در حالت عادی، حرکت دهید. هنگام استفاده از مفصل ممکن است صدای ترک خوردن بشنوید.

خار استخوان

این تکه های اضافی استخوان ، که احساس توده هایی سخت را به شما می دهند ، می توانند در اطراف مفصل آسیب دیده ایجاد شوند.

عوارض استئوارتریت
تورم

این تورم ممکن است در اثر التهاب بافت نرم اطراف مفصل ایجاد شود.

 

راه های درمان

 

استئوآرتریت قابل درمان نیست ، اما درمان هایی وجود دارند که می توانند درد را کاهش دهند و به سالمند شما در حرکت بهتر کمک کنند.

 

داروهای تسکین اوستئوآرتریت

داروهایی که می توانند به تسکین علائم آرتروز ، که مهم ترین آنها احساس درد است کمک کنند ، عبارتند از:

 

استامینوفن

ثابت شده است که استامینوفن و دیگر مسکن ها به برخی از افراد مبتلا به آرتروز که درد خفیف تا متوسط دارند کمک می کند. مصرف بیش از دوز توصیه شده استامینوفن می تواند باعث آسیب کبدی شود.

داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی. بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن ، و سدیم ناپروکسن که در دوزهای توصیه شده مصرف می شود ، به طور معمول درد آرتروز را تسکین می دهند.

مصرف بیش از حد این دارو ها می تواند باعث ناراحتی معده ، مشکلات قلبی عروقی ، خونریزی و آسیب های کبدی و کلیوی شود.چند نوع مختلف از ژل یا پماد موضعی نیز برای کم کردن درد مفاصل روی پوست مفصل آسیب دیده قرار می گیرد که عوارض جانبی کمتری دارد و ممکن است به همان اندازه نیز کمتر درد را تسکین دهد.

استئوارتریت و فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات اطراف مفصل ، افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد برای سالمند مبتلا به اوستئوآرتریت شما در نظر گیرد. ورزش منظم و ملایم که به تنهایی انجام می شود ، مانند شنا یا پیاده روی ، می تواند به همان اندازه موثر باشد.

کار درمانی و اوستئوآرتریت

یک متخصص کاردرمانی می تواند به پرستاری از سالمندان مبتلا به آرتروز کمک کند. بدون اینکه فشار بیشتری به مفصل درد ناک و آسیب دیده ی خود وارد کند ، روشهایی را برای انجام کارهای روزمره کشف کند.

درمورد وضعیت سالمند خود و نحوه مدیریت آن ، به خصوص در مورد اینکه چگونه تغییر سبک زندگی می تواند بر روی علائم این بیماری تأثیر بگذارد ، همه آنچه را که می توانید بیاموزید. ورزش و کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن روش های مهمی برای کاهش درد مفاصل و سفتی آرتروز هستند.

ورزش

ورزش با فشار کم می تواند استقامت شما را افزایش داده و با تقویت عضلات اطراف مفصل ، مفصل را پایدارتر کند. پیاده روی ، دوچرخه سواری یا ایروبیک در آب را امتحان کنید. اگر احساس درد مفصلی جدید داشتید ، ورزش را متوقف کنید.

درد جدیدی که ساعت ها پس از ورزش ادامه می یابد ، احتمالاً به معنای آن است که شما در آن فعالیت زیاده روی کرده اید. به این دلیل که احساس میکنید به مفاصل خود صدمه ای وارد کرده اید نباید ورزش را متوقف کنید. یک یا دو روز بعد با شدت کمتری دوباره امتحان کنید.

کم کردن وزن و اهمیت آن در کنترل اوستئوآرتریت

در پرستاری از سالمندان مبتلا به اوستئوآرتریت توجه به وزن آنها بسیار مهم است.اضافه وزن باعث افزایش فشار در مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و پهلو می شود.

حتی کاهش جزئی وزن می تواند مقداری از فشار را کاهش داده و در نتیجه درد را کاهش دهد. در مورد راه های سالم کاهش وزن با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

نحوه ورود و خروج آنها از اتومبیل را تغییر دهید

درد در استئوارتریت

سوار شدن و پیاده شدن از اتومبیل برای شخصی که به آرتروز مبتلا شده است می تواند دردناک باشد. به طور معمول ،سوار یا پیاده شدن از اتومبیل نیاز به ایستادن روی یک پا و قرار گرفتن پای مخالف در اتومبیل و حرکت به سمت پهلو دارد و این حرکات به همان اندازه که برای یک شخص سالم به نظر آسان می آید ، برای یک شخص با درد آرتروز میتواند بسیار دردناک باشد.

به جای استفاده از روش معمول ،به شخص سالمند مبتلا به اوستئوآرتریت کمک کنید تا در حالی که روی هر دو پا ایستاده است به محل نشستن خود در اتومبیل پشت کرده و در حالی که پاهای او بیرون از اتومبیل قرار دارد روی صندلی بنشیند.

سپس هنگامی که در حالت نشسته قرار دارد ، می توانند پاهای خود را به داخل هدایت کند. برای خارج شدن، از فرایند معکوس استفاده کنید.

 

از نظر جسمی فعال باشید

اگرچه به نظر می رسد ورزش باعث افزایش سطح درد می شود ، اما در واقع برای کاهش درد آرتروز مفید است. این کار به عضله سازی کمک کرده و از مفاصل پشتیبانی می کند.

همچنین به سالمند شما کمک می کند تا وزن مناسبی داشته باشد و از آن بکاهد ، که باعث کاهش فشار وارده بر مفاصل می شود.در امر پرستاری از سالمندان در نظر گرفتن برنامه ورزشی یا فعالیت بدنی متناسب با آنها بصورت روزانه ،بخش مهمی از برنامه به شمار میآید.

 

فشار وارده بر روی انگشتان رابرای کنترل  اوستئوآرتریت کاهش دهید

وجود آرتروز می تواند فشار دادن دکمه ها را برای شخص مبتلا دشوار کند ، مانند دکمه های موجود روی مایکروویو یا ریموت کنترل تلویزیون. برای کاهش فشار بر روی مفاصل انگشتان دست ، یک درپوش پلاستیکی را در انتهای رولپلاک قرار دهید.

سالمند شما می تواند از آن برای فشار دادن دکمه های مایکروویو و جاهای دیگر استفاده کند. با استفاده از قلم همچنین می توان استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت را راحت تر کرد. از قلم می توان برای فشار دادن دکمه های ریموت تلویزیون نیز استفاده کرد.

برای تسکین درد از گرما و سرما استفاده کنید

گرما و سرما می تواند به کاهش درد کمک کند. گرما باعث تسکین درد و شل شدن عضلات متشنج می شود. حمام یا دوش آب گرم می تواند در این امر کمک کننده باشد.

اگر استفاده از این گزینه ممکن نیست ، یک کمپرس آب گرم یا حوله گرم شده را امتحان کنید. همچنین سرما درد را بی حس می کند. یک بار کمپرس سرد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مفصل قرار دهید و سپس به مفصل استراحت دهید.

هرگز بسته سرد را مستقیماً روی پوست لخت قرار ندهید زیرا می تواند به پوست آسیب برساند. قبل از استفاده از آن را با حوله بپیچید.

مراقبت از سالمند مبتلا به استئوارتریت

پرستاری از سالمندان مبتلا به اوستئوآرتریت در منزل

پرستاری از سالمندان در منزل راهی عالی برای کمک به اعضای بزرگتر خانواده که مبتلا به آرتروز هستند،است. همچنین برای رفع فشار از روی مفاصل و کاهش درد بسیار مفید است.

یک ارائه دهنده خدمات مراقبت در منزل می تواند بسیاری از کارهایی را که منجر به افزایش درد میشوند ، مانند تمیز کردن خانه ، که شامل خم شدن و کشش زیاد است ، بر عهده بگیرد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از معتبر ترین مراکز مراقبت و پرستاری در منزل است که در قالب پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار آماده اراوئه خدمات شبانه روزی به همشهریان گرامی می باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 599 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.