پرستاری کودک و سالمند بیماری قرمزی چشم به چه دلیلی بروز می نماید و روش پیشگیری و درمان آن چگونه است - موسسه پرستاری قاب چاریتی

بیماری قرمزی چشم  Pink eyes  در کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. این بیماری معمولاً مسری است و می تواند در مراکز پیش دبستانی و زمین های بازی و محل های دیگر که محل تجمع کودکان است منتقل می شود. اما احتمال بروز این بیماری در جوانان و بزرگسالان نیز وجود دارد .

علل قرمزی چشم

قرمزی چشم در بخش های سفید چشم و پلک های داخلی رخ میدهد . این عارضه یک عفونت جزئی است و اگرچه ممکن است بد به نظر برسد ، اما معمولاً مشکل جدی به دنبال ندارد .با این وجود اگر کودک شما علائمی از این بیماری نشان داد ، مراجعه به پزشک الزامیست. برخی از انواع عارضه ی قرمزی چشم خودبه خود از بین می روند ، اما برخی دیگر به درمان نیاز دارند.

 

چه عواملی باعث ایجاد قرمزی چشم می شود؟

 

قرمزی چشم عفونی (نوعی از این بیماری که می تواند به دیگران سرایت کند) می تواند توسط بسیاری از باکتری ها و ویروس های مسئول سرماخوردگی و سایر عفونت ها ایجاد شود . از جمله عفونت گوش ، عفونت های سینوسی و گلودرد. گاهی اوقات توسط همان نوع باکتری ایجاد می شود که باعث کلامیدیا و سوزاک ، دو بیماری منتقله از راه مقاربت می شود.

برخی از انواع قرمزی چشم غیر عفونی هستند ، مانند:

 

قرمزی چشم آلرژیک ، که بیشتر در کودکان با سایر بیماری های آلرژیک مانند تب اتفاق می افتد. محرک ها شامل چمن ، گیاه گل محمدی و گرد و غبار سایر گیاهان است.

قرمزی چشم تحریک کننده ، ناشی از هر چیزی که باعث تحریک چشم شود ، مانند آلودگی هوا یا کلر موجود در آب استخرها .

قرمزی چشم نوزاد

قرمزی چشم در نوزادان

 

نوزادان تازه متولد شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و در صورت عدم درمان ممکن است دچار عوارض جدی در وضعیت سلامتی شوند. اگر یک زن باردار به قرمزی چشم مبتلا باشد ، در حین زایمان باکتری یا ویروس می تواند از کانال تولد به چشم نوزاد منتقل شود و باعث ایجاد این بیماری شود.

برای جلوگیری از این امر ، پزشکان بلافاصله پس از تولد به همه نوزادان پماد آنتی بیوتیک یا قطره چشمی می دهند. گاهی اوقات ، این روش درمانی باعث ایجاد قرمزی چشم خفیف شیمیایی می شود که معمولاً به خودی خود برطرف می شود. پزشکان همچنین می توانند زنان باردار را در طول بارداری غربالگری کرده و آنها را معالجه کنند تا از انتقال عفونت به نوزاد جلوگیری شود.

 

علائم و نشانه های بیماری قرمزی چشم چیست؟

 

علاوه بر رنگ قرمز یا صورتی مشهور که علامت آشکاری برای تشخیص این بیماری است ، احساس ناراحتی در چشم یکی از علائم رایج است.

بچه ها ممکن است بگویند که احساس می کنند در چشم خود دانه شنی وجود دارد.
غالباً مقداری ترشح از چشم دیده میشود
احساس درد و تورم در ناحیه چشم
بعضی از بچه ها پلک متورم دارند و یا به نور شدید حساسیت دارند.
در موارد ورم ملتحمه آلرژیک ، خارش و آبریزش چشم از علائم رایج است.
این بیماری می تواند روی یک یا هر دو چشم تأثیر بگذارد.

قرمزی چشم مسری
آیا قرمزی چشم مسری است؟

 

در پاسخ این سوال میتوان گفت که اگر قرمزی چشم ناشی از باکتری یا ویروس باشد ، مسری است.

اگر عامل این بیماری باکتری ها باشند، به محض بروز علائم و تا زمان ترشح از چشم یا تا ۲۴ ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک ها ، به دیگران منتقل می شوند.

اگر عامل این بیماری ویروس ها باشند که به طور کلی قبل از بروز علائم مسری است و می تواند تا زمانی که علائم ادامه دارند باقی بماند.

قرمزی چشم آلرژیک و تحریک کننده مسری نیستند.

 

کودک می تواند با لمس یک فرد آلوده یا شئ که فرد آلوده لمس کرده است ، مانند یک دستمال استفاده شده یا هنگامی که بچه ها در آب آلوده شنا می کنند یا حوله های آلوده خود را به اشتراک می گذارند ، می تواند انتقال یابد.این باکتری و ویروس ها همچنین می توانند از طریق سرفه و عطسه نیز پخش شوند.

همچنین ، اگر شخصی که در یک چشم دچار این عارضه شده است چشم آلوده را لمس کند و دست آلوده به آن را به چشم دیگر بزند ، بیماری را به صورت کامل به چشم دیگر انتقال می دهد.

 

بیماری قرمزی چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

 

اگر فکر می کنید کودک شما مبتلا به بیماری قرمزی چشم است ، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا بدانید که چه عواملی باعث ایجاد آن شده و چگونه می توان آن را درمان کرد. سایر بیماری های جدی چشم می توانند علائم مشابهی داشته باشند ، بنابراین کودکی که از درد شدید ، تغییر بینایی ، تورم دور چشم یا حساسیت به نور شکایت دارد باید مورد معاینه قرار گیرد.

بیماری قرمزی چشم چگونه درمان می شود؟

قرمزی چشم ناشی از ویروس، معمولاً بدون هیچ درمانی از بین می رود.
قرمزی چشم ناشی از باکتری با قطره های چشمی آنتی بیوتیکی یا پماد درمان می شود.

قرمزی چشم مسری

تحمل چندین بار استفاده از قطره چشم در طول روز برای بچه ها دشوار است. اگر مشکلی دارید ، قطره ها را در گوشه داخلی چشم کودک بریزید. وقتی کودک چشم را باز می کند ، دارو به داخل آن می ریزد. اگر هنوز در مصرف قطره مشکل دارید ، از پزشک در مورد پماد آنتی بیوتیکی که می تواند در یک لایه نازک و در محدوده پلک ها قرار گیرد بپرسید .

اگر کودک شما به قرمزی چشم آلرژیک مبتلا است ، ممکن است پزشک داروی ضد آلرژی را به عنوان قرص ، مایع یا قطره چشم تجویز کند.
همچنین می توانید برای از بین بردن احساس ناراحتی در چشم ،با مشورت پزشک به کودک خود استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید (دستورالعمل ها را برای مقدار صحیح آن بررسی کنید).

 

چگونه می توانم به کودک خود کمک کنم تا احساس بهتری داشته باشد؟

 

استفاده از کمپرس گرم روی چشم ها باعث راحتی کودک شما می شود. لبه های چشم آلوده را با دقت با آب گرم و گاز استریل شده یا گلوله های پنبه ای تمیز کنید. این کار همچنین می تواند پوسته ترشحات خشک شده را که باعث می شود پلک ها صبح به هم بچسبند از بین ببرد.

اگر کودک شما از لنزهای تماسی استفاده می کند ، ممکن است پزشک یا چشم پزشک توصیه کند که لنزها تا زمان از بین رفتن عفونت استفاده نشوند.

قبل از اینکه به کودک اجازه دهید دوباره آن را درد چشم خود قرار دهد ، حداقل دو بار لنزها و محفظه نگهداری آنها را ضد عفونی کنید.
اگر کودک شما از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کند ، جفت فعلی را دور بریزید و پس از رفع عفونت از یک جفت لنز جدید استفاده کنید.

پزشکان معمولاً توصیه می کنند بچه های مبتلا به بیماری قرمزی چشم را برای مدت کوتاهی از مدرسه ، مهد کودک یا کلاس های جانبی دور نگه دارید.

پیشگیری از قرمزی چشم

آیا می توان از این بیماری جلوگیری کرد؟

 

التهاب ملتحمه عفونی بسیار مسری است ، بنابراین به بچه ها بیاموزید که دستان خود را به خوبی و اغلب با آب گرم و صابون بشویند.
همچنین نباید قطره های چشمی ، دستمال کاغذی ، آرایش چشم ، پارچه های دستشویی ، حوله ها و یا روبالشتی ها را با دیگران به اشتراک بگذارند.

حتماً پس از لمس چشمان کودک مبتلا ، دستان خود را به خوبی بشویید و وسایلی مانند گاز یا گلوله های پنبه را پس از استفاده دور بریزید.
برای جلوگیری از آلودگی ، حوله ها و سایر پارچه هایی را که کودک استفاده کرده جدا از سایر لباس ها در لباسشویی و با حرارت بالای آب بشویید.

اگر می دانید کودک شما مستعد التهاب ملتحمه آلرژیک است ، در روزهایی که هوا آلوده است ، پنجره ها و درها را بسته نگه دارید .
قرمزی چشم تحریک کننده ،فقط با اجتناب از دلایل تحریک کننده قابل پیشگیری است.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و متخصص در عرصه مراقبت و پرستاری در منزل آماده ارائه خدمات شبانه روزی به همشهریان گرامی است. کادر این مرکز متشکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. کافی است با کارشناسان مرکز تماس حاصل فرمایید.

۳٫۵
/
۵
(
۲

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 548 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.