پرستاری کودک و سالمند تاثیرات کمبود خواب بر بدن و روشهای پیشگیری و درمان این مشکل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

تاثیرات کمبود خواب بر بدن sleep deprivation  در بسیاری از تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است و اثبات شده است که بیخوابی بر سیستم هایی مثل گردش خودن ، اعصاب و سیستم ایمنی اثرات مخربی دارد .

دلایل کمبود خواب
ممکن است همه افراد شبی را دچار کم خوابی شده باشند و قطعا متوجه کاهش عملکرد خود در روز بعد شده اند. خستگی ، نوسانات خلقی و عدم تعادل تنها تعداد اندکی از تاثیرات کم خوابی بر بدن می باشد .

اگر فردی به صورت مداوم دچار مشکل کم خوابی باشد و نتواند از ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید شبانه استفاده نماید قطعا مشکلات فراوانی در تمام سیستم های بدن او پیش خواهد آمد

محققان به این نتیجه رسیده اند که اثرات طولانی مدت محرومیت از خواب کافی ، توانایی های ذهنی شما را تخلیه می کند و سلامت جسمی را در معرض خطر واقعی قرار می دهد.

برای آگاهی از دلایل کمبود خواب و دقیقاً تأثیر آن بر عملکردها و سیستمهای خاص بدن این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید .

دلایل کم خوابی

به طور خلاصه ، کم خوابی در اثر کمبود مداوم خواب یا کاهش کیفیت خواب ایجاد می شود. کمتر از ۷ ساعت خواب منظم شبانه در نهایت می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

بدن همانطور که برای عملکرد بهتر خود به هوا و غذا نیاز دارد ، به خواب نیز احتیاج دارد. در طول خواب ، بدن وضعیت خود را بهبود می بخشد و تعادل شیمیایی خود را بازیابی می کند. مغز ارتباطات فکری جدیدی ایجاد می کند و به بهبود حفظ حافظه کمک می کند.

بدون خواب کافی ، سیستم های مغز و بدن به طور طبیعی کار نمی کنند. همچنینکم خوابی می تواند کیفیت زندگی را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

علائم قابل توجه کمبود خواب عبارتند از:

– خواب آلودگی بیش از حد
– خمیازه مکرر
– تحریک پذیری
– خستگی روزانه

استفاده از محرک هایی مانند کافئین ، برای رفع نیاز شدید بدن به خواب کافی نیستند. در حقیقت ، این امر باعث می شود که خوابیدن در شب دشوارتر شود و کمبود خواب بدتری ایجاد گردد.

در دراز مدت ، کمبود خواب مزمن می تواند در سیستم های داخلی بدن تداخل ایجاد کند و چیزی بیش از علائم و نشانه های اولیه ذکر شده در بالا ایجاد کند.

سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما شاهراه اصلی اطلاعات بدن شماست. خواب برای داشتن عملکرد مناسب ضروری است ، اما بی خوابی مزمن می تواند نحوه ارسال و پردازش اطلاعات بدن را مختل کند.

در طول خواب ، مسیرهایی بین سلول های عصبی (نورون ها) در مغز شکل می گیرد که به شما کمک می کند اطلاعات جدیدی را که یاد گرفته اید به خاطر بسپارید. کم خوابی مغز شما را خسته می کند ، بنابراین نمی تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد

درمان کمبود خواب

همچنین ممکن است تمرکز یا یادگیری چیزهای جدید دشوارتر باشد. سیگنال هایی که بدن شما ارسال می کند نیز ممکن است به تأخیر بیفتد و باعث کاهش هماهنگی و افزایش خطر تصادف در حین رانندگی یا انجام کارهای حساس شود.

کمبود خواب همچنین بر توانایی های ذهنی و وضعیت عاطفی شما تأثیر منفی می گذارد. ممکن است مستعد ابتلا به تغییرات خلقی شوید و همچنین فرایندهای تصمیم گیری و خلاقیت در شما دچار مخاطره شود .

اگر کمبود خواب طولانی شود ، ممکن است مشکل توهم بوجود آید و سبب دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارد بشود . کمبود خواب همچنین می تواند باعث شیدایی در افرادی شود که اختلال خلقی دو قطبی دارند.

سایر خطرات روانشناختی کمبود خواب عبارتند از:

رفتار تکانشی
اضطراب
افسردگی
پارانویا
افکار خودکشی

همچنین ممکن است در طول روز پدیده ای به نام میکرو خواب را تجربه کنید که در این شرایط، بدون اینکه متوجه شوید چند ثانیه به خواب خواهید رفت که این مسئله در حین رانندگی یا استفاده از لوازم تیز یا برنده بسیار …. خطرناک است.

سیستم ایمنی

هنگام خواب ، سیستم ایمنی بدن شما مواد محافظ و ضد عفونت مانند آنتی بادی ها و سیتوکین ها را تولید می کند. بدن از این مواد برای مقابله با مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها استفاده می کند.

سیتوکین های خاص به شما کمک می کنند تا بخوابید و به سیستم ایمنی بدن شما کارایی بیشتری برای دفاع از بدن در برابر بیماری می دهد.
کم خوابی مانع از افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر خواب کافی ندارید ، بدن شما قادر به دفاع در مقابل مهاجمان نیست و همچنین بهبودی از بیماری ممکن است بیشتر طول بکشد.

کمبود خواب طولانی مدت همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن ، مانند دیابت شیرین و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

کمبود خواب و بیماری ها

دستگاه تنفسی

رابطه بین خواب و سیستم تنفسی بسیار مهم است . یک اختلال تنفسی در شب به نام آپنه انسدادی خواب وجود دارد که می تواند خواب را قطع کرده و کیفیت آن را پایین بیاورد.

همانطور که در طول شب بیدار می شوید ، این امر می تواند باعث کمبود خواب شود ، در نتیجه شما در برابر عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر آسیب پذیر می شوید. کمبود خواب همچنین می تواند بیماری های تنفسی موجود مانند بیماری مزمن ریه را بدتر کند.

 

دستگاه گوارش

در کنار زیاد خوردن و ورزش نکردن ، کمبود خواب یکی دیگر از عوامل خطر اضافه وزن و چاقی است. خواب بر سطح دو هورمون لپتین و گرلین تأثیر می گذارد که احساس گرسنگی و سیری را کنترل می کنند.

لپتین به مغز شما می گوید که به اندازه کافی غذا خورده اید. بدون خواب کافی ، سطح لپتین در مغز کاهش می یابد و سطح گرلین که یک محرک اشتها است ، افزایش می یابد.

کمبود خواب همچنین می تواند سبب خستگی زیاد در حین ورزش کردن باشد . با گذشت زمان ، کاهش فعالیت بدنی می تواند باعث افزایش وزن شود زیرا به اندازه کافی کالری نمی سوزانید و توده عضلانی نمی سازید.

کمبود خواب همچنین باعث می شود بدن بعد از خوردن غذا انسولین کمتری آزاد کند. انسولین به کاهش سطح قند خون (گلوکز) کمک می کند.

کمبود خواب همچنین تحمل بدن را برای گلوکز کاهش می دهد و با سندرم مقاومت به انسولین در ارتباط است. این اختلالات می تواند منجر به دیابت شیرین و چاقی شود.

سیستم قلبی عروقی

خواب روی فرایندهایی که قلب و رگ های خونی را سالم نگه می دارند تأثیر می گذارد و متعاقبا بر میزان قند خون ، فشار خون و التهاب نیز تأثیر می گذارد.

همچنین نقش مهمی در توانایی بدن در بهبود و ترمیم رگ های خونی و قلب دارد. افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. یک تحقیق ارتباط بی خوابی را با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط دانسته است.

مضرات کمبود خواب

سیستم غدد درون ریز

تولید هورمون به میزان خواب بستگی دارد. برای تولید تستوسترون ، شما حداقل به ۳ ساعت خواب بی وقفه نیاز دارید . بیدار شدن از خواب در طول شب می تواند بر تولید هورمون ها تأثیر بگذارد.

این وقفه همچنین می تواند بر تولید هورمون رشد به ویژه در کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد. این هورمون ها علاوه بر سایر عملکردهای رشد ، به بدن در ساختن توده عضلانی و ترمیم سلول ها و بافت ها کمک می کنند.

غده هیپوفیز هورمون رشد را در طول روز آزاد می کند ، اما خواب و ورزش کافی نیز به ترشح این هورمون کمک می کند.

درمان کمبود خواب

ابتدایی ترین روش درمان کم خوابی ، داشتن مقدار کافی خواب است ، به طور معمول ۷ تا ۹ ساعت در هر شب خواب برای بدن کافی است.
اگر نمی توانید به راحتی به خواب بروید ممکن است به کمک پزشک یا یک متخصص خواب نیاز داشته باشید که در صورت نیاز می توانند اختلال احتمالی خواب را تشخیص و درمان کند.

مشکل اختلالات خواب ممکن است داشتن خواب با کیفیت در شب را دشوار کند.

موارد زیر برخی از رایج ترین انواع اختلالات خواب هستند:

  • آپنه انسدادی خواب
  • نارکولپسی
  • سندرم پای بی قرار
  • بیخوابی
  • اختلالات ساعت شبانه روزی بدن

برای تشخیص این مشکلات ، پزشک ممکن است یک مطالعه دقیق خواب را تجویز کند. این کار در یک مرکز مطالعات خواب انجام می شود ، اما در حال حاضر روشهایی برای اندازه گیری کیفیت خواب شما در خانه نیز وجود دارد.

در صورت تشخیص اختلال خواب ، ممکن است به شما دارو یا وسیله ای برای باز نگه داشتن راه هوایی شبانه (در مورد آپنه انسدادی خواب) برای کمک به مبارزه با این اختلال داده شود تا بتوانید خواب منظم شبانه داشته باشید

عوامل موثر بر کمبود خواب

پیشگیری از کمبود خواب :

بهترین راه پیشگیری از کم خوابی این است که اطمینان حاصل کنید که در طول شبانه روز از خواب کافی برخوردار هستید . دستورالعمل های توصیه شده برای گروه سنی خود را دنبال کنید ، که ۷ تا ۹ ساعت برای بیشتر بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ ساله است.

  • محدود کردن چرتهای روزانه (یا به طور کلی اجتناب از آنها)
  • چند ساعت قبل از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید
  • هر شب در یک ساعت ثابت بخوابید
  • هر روز صبح در یک ساعت ثابت بیدار شوید
  • در آخر هفته ها و تعطیلات به برنامه زمان خواب خود پایبند باشید
  • یک ساعت قبل از خواب به انجام کارهای آرامش بخش ، مانند مطالعه ، مدیتیشن یا استحمام بپردازید
  • اجتناب از وعده های غذایی سنگین ظرف چند ساعت قبل از خواب
  • خودداری از استفاده از وسایل الکترونیکی درست قبل از خواب
  • ورزش منظم ، اما نه در ساعات شب نزدیک به زمان خواب
  • کاهش یا قطع مصرف الکل

اگر همچنان در خواب شبانه مشکل دارید و با خستگی روزانه دست به گریبان هستید ، لازم است با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشنن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادر مجرب و متخصص آمادگی دارد در هر ساعت شبانه روز به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 434 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.