پرستاری کودک و سالمند خون دماغ در کودکان چه دلایلی دارد و راه های پیشگیری و درمان این مشکل چیست؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

بیشتر خون دماغ هاNosebleeds      از آنچه که واقعا هستند بدتر به نظر می رسند. به عبارت دیگر ، خون دماغ شدن صحنه ای کثیف ، کمی ناخوشایند و حتی گاهی ترسناک است ، اما معمولاً نشان دهنده مشکل خیلی خاصی نیست.

علل خون دماغ

ممکن است یک بچه هر چند وقت یکبار یا بیشتر اوقات دچار خون دماغ شود. خون دماغی که بیشتر در کودکان دیده می شود معمولاً  در نزدیک جلوی بینی و  روی دیواره جدا کننده دو طرف بینی (سپتوم) اتفاق می افتد و معمولاً فقط از یک سوراخ بینی شروع می شود.

 

گاهی اوقات خونریزی بینی از مناطق بالاتر در بینی شروع می شود ، اما این اتفاق نادر است و بیشتر در افراد مسن یا کسانی که فشار خون بالا دارند یا از ناحیه بینی یا صورت آسیب دیده اند اتفاق می افتد.

 

اگر در اثر اگر آسیب دیدگی مانند مشت  یا ضربه بینی دچا رخون دماغ شده اید بهتر است  به پزشک مراجعه کنید. اما  مواقعی وجود دارد که بینی به صورت ناگهانی و بی دلیل شروه به خونریزی می کند . در این هنگام چه کاری باید انجام شود ؟

 

بهتر است برای کنترل خون دماغ این مراحل را دنبال کنید:

 

  • دراز نکشید –  بنشینید یا بایستید.
  • برای پاک کردن خون از دستمال یا پارچه لطیف مرطوب استفاده کنید.
  • سر خود را به سمت جلو ببرید و هرگز  سر خود را به عقب خم نکنید زیرا  این  کار می تواند خون را در گلو شما جاری کند.
  • قسمت نرم بینی خود را به هم  فشار دهید  (درست در زیر قسمت استخوانی بینی) و از طریق دهان نفس بکشید. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که فشار را بدون توقف ۱۰ دقیقه ادامه می دهید .
  • به نظر می رسد زمانی که بینی را در این مدت نگه داشته اید زمان به کندی می گذرد و بهتر است شخصی را مسئول اندازه گیری زمان نمایید تا حداقل ده دقیقه به این کار ادامه دهید .

روش جلوگیری از خون دماغ

  • اگر بعد از ۱۰ دقیقه فشار بر بینی ،  خون  دماغ  قطع نشد ، ۱۰ دقیقه دیگر آن را فشار دهید. اگر هنوز متوقف نشده است  بهتر است کودک را در همین حین به دکتر برسانید .
  • به داخل بینی خود  دست نزنید  ، آن را مالش ندهید و آن را از هوا  پر نکنید  زیرا ااین کارها می تواند باعث خونریزی بیشتر بینی شما شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

بهتر است  والدین کودک در این شرایط به سرعت با پزشک کودک تماس بگیرند و یا او را به بخش اورژانس برسانند:

 

  • کودک احساس سرگیجه ، ضعف یا سستی می کنید (مثل اینکه ممکن است از حال برود ).
  • بینی کودک سریع خونریزی می کند یا به نظر می رسد خون زیادی از دست می دهد.
  • کودک تازه شروع به مصرف داروی جدیدی کرده است
  • کودک علائم دیگری مانند کبودی غیرمعمول در بدن دارد.
  • پس از صدمه دیدن بینی کودک مدت طولانی خونریزی می کند
  • کودک همچنین در حال خونریزی از قسمت های دیگر بدن مانند لثه ها است.

 

چه عواملی باعث خونریزی بینی می شوند؟

بیشتر خونریزی های بینی وقتی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچکی که در داخل بینی قرار دارند به دلیلی پاره شوند  و خونریزی کنند.

این رگ های خونی بسیار شکننده  ظریف هستند و بسیار نزدیک به سطح  پوست  قرار دارند ، و این موضوع  باعث می شود به آسانی تحت آسیب دیدگی قرار گیرند.

 

دلایل رایج خون دماغ شدن  عبارتند از:

 

دستکاری نمودن بینی

برخورد چیزی به بالای بینی

سرماخوردگی یا آلرژی ، به خصوص با عطسه ، سرفه و گرفتگی بینی

هوای  خشک و گرم (معمولاً در طول زمستان) ، که باعث ترک خوردن  پوست داخل بینی، پوسته شدن و خارش داخل بینی می شود.

معمولا خون دماغ شدن در  آسیب به قسمت خارجی بینی ، صورت یا سر کمتر اتفاق می افتد اما اگر این اتفاق افتاد ، باید فوراً به پزشک مراجعه شود

جلوگیری از خون دماغ

آیا می توانیم از خون دماغ  پیشگیری کنم؟

اگر می خواهید  کودک خونریزی بینی کمتری داشته باشد این اقدامات را انجام دهید :

داخل بینی خود را دستکاری نکنید و چیزی را  روی بینی خود نچسبانید.

از دمیدن هوای با فشار بیش از حد در  بینی خودداری کنید.

اگر آلرژی دارید ، در مورد معالجه آن  به پزشک مراجعه کنید. اگر آلرژی های خود را کنترل کنید ، بینی کمتر دچار گرفتگی و تحریک خواهد شد.

از وسایل محافظتی مانند کلاه ایمنی برای هاکی ، فوتبال و بیس بال و هر ورزش یا فعالیت دیگری که به آنها نیاز دارد استفاده کنید.

وقتی قسمت داخلی بینی احساس خشکی و خارش می کند ، دستکاری آن می تواند وسوسه انگیز باشد. با مادر یا پدر خود در مورد استفاده از یکی یا دو مورد از این نکات برای مرطوب نگه داشتن بینی صحبت کنید:

  • دو یا سه بار در روز از اسپری بینی (آب شور) ، قطره های بینی یا ژل نمک استفاده کنید.
  • از یک بزرگسال بخواهید مقدار کمی ژل مرطوب کننده بینی یا پماد آنتی بیوتیک را در انتهای یک گوش پاک کن قرار دهد و آن را به آرامی در اطراف سوراخ های بینی خود بمالید.
  • بخواهید از یک دستگاه رطوبت ساز یا بخور مرطوب در اتاق خواب خود استفاده کنید. رطوبت سازها مقدار کمی آب به هوای اتاق می فرستند و اینکار باعث می شود هوا در طول زمستان بیش از حد خشک نشود. وقتی هوا مرطوب است ، بینی شما در داخل احساس نرمی و رطوبت بیشتری خواهد داشت . به عقیده پزشکان یک دستکاه رطوبت ساز جزو واجبات در فصل زمستان است که لازم است در هر منزلی وجود داشته باشد .

علل خون دماغ در کودکان

آیا خون دماغ شدن می تواند نشانه یک مسئله جدی تر باشد؟

خون دماغ معمولاً نشان دهنده مشکل جدی ای نیست. با این حال ، خونریزی مکرر یا شدید بینی ممکن است  نشان دهنده مشکلات جدی تری در سلامتی مانند فشار خون یا اختلال لخته شدن خون باشد  و باید بررسی شود. خونریزی بیش از حد در مدت زمان طولانی نیز می تواند منجر به مشکلات بعدی مانند کم خونی شود.

آیا خون دماغ نشانه سرطان خون است؟

علائم سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار مخفیانه و ظریف باشد و شامل خستگی ، تب غیرقابل توضیح ، کوفتگی غیرطبیعی ، سردرد ، خونریزی بیش از حد (مانند خونریزی مکرر از بینی) ، کاهش وزن ناخواسته و عفونت های مکرر باشد . بنابراین تنها داشتن خونریزی در بینی نمی توانند نشان دهنده ابتلا به سرطان خون باشد که لازم است این مشکل توسط یک پزشک متخصص مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با  داشتن سالها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل و مجوز رسمی از وزارت بهداشت آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به همشهریان گرامی بپردازد. با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار مورد نظر شما اقدام گردد.

 

۴٫۳
/
۵
(
۳

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 462 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.