پرستاری کودک و سالمند داستان پیدایش لگو بازی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

داستان پیدایش لگو بازی

لگو بازی که اولین بار در سال ۱۹۳۲ به بازار عرضه شد، با گذر زمان به یکی از محبوب ترین اسباب بازی های جهان تبدیل شد.

 

سال ۲۰۲۲ نودمین سالی است که «اوله کرک »، نجاری از یک خانواده کشاورز فقیر از بیلوند دانمارک، برای اولین بار شروع به ساخت اسباب بازی کرد.

 

این اتفاقی بود که در میانه دوران «روکود بزرگ» رخ می داد.

 

نجاری به عنوان یک کار دائم از رونق افتاده بود و «اوله کرک» باید راه دیگری برای تأمین مخارج زندگی خود پیدا می کرد.

 

زمانی که او متوجه توانایی بالقوه خود در ساخت اسباب بازی های چوبی برجسته که از اقلام مینیاتوری الهام گرفته شده بودند به سرعت به موفقیت هایی در ساخت اسباب بازی دست یافت.

 

دو سال بعد او شرکتی بنا کرد و با تلفیق دو کلمه دانمارکی leg and godt  که به معنی «خوب بازی کردن» است،  نام شرکت خود را LEGO قرار داد.

 

یکی از دلایل موفقیت و رشد روز افزون این شرکت بخاطر توانایی سازگاری، انعطاف پذیری و ساختن موفقیت از درون شرایط بحرانی بود.

 

به عنوان مثال، خرید اسباب بازی لگو در زمانی یکی از رایج ترین انتخاب های مشتریان در دهه ۱۹۳۰ بود، یکی از این اسباب بازی هایی که این شرکت تولید می کرد یویوهایی بود که به منظور استفاده و بازی کودکان تولید می شد.

 

در همین زمان این کارخانه با یک مازاد عظیم غیر قابل فروش یو یو روبرو شد.

 

با این وجود «اوله» یک ایده درخشان را در سر داشت که تمام یویوها را به نصف تقسیم عرضه کند و به جای آن از آن ها به عنوان چرخ برای یک طراحی جدید کامیون اسباب بازی استفاده کند.

 

چیزی که در ادامه ی تولید و عرضه به بازار با استقبال مشتریان مواجه شد و به فروش حائز اهمیتی دست یافت.

امپراتوری جهانی اسباب بازی لگو

شخصی به نام «پیج»، مردی باهوش و اندیشمند که هفته ای یک روز را در مهد کودک های مختلف می گذراند و سعی در شناخت روانشناسانه کودکان داشت، یکی از قهرمانان گمنام تاریخ اسباب بازی است.

 

شرکت او به نام Kiddicraft بر این باور بود که رشد، توسعه و تسلط اسباب بازی لگو بر بازار اسباب بازی ها پس از یک دهه متوقف خواهد شد.

 

کرده بود که انقلاب لگو یک دهه باشد. او در سال ۱۹۴۰ اولین مکعب های ساختمانی(خانه سازی) قابل اتصال به همدیگر را به بازار عرضه کرد.

بنابراین در حالی که پیج خیلی زود وارد عرصه تولید سایر اسباب بازی ها نیز شد اما این دانمارکی ها(سازندگان لگو) بودند که این قطعات خانه سازی را به یک امپراتوری جهانی چند میلیون پوندی تبدیل کردند و این بازار را نیز به دست گرفتند.

 

در پنج سال اول، فروش شرکت لگو به کندی پیش رفت اما «اوله کرک» اطمینان داشت که در نهایت کیفیت تولیدات او به چشم خواهد آمد.

 

توجه او به جزئیات فوق العاده بود. در همین راستا داستانی نقل می شود که در روزهای اولیه تولید اسباب بازی های چوبی، پسر اوله با افتخار اعلام کرد که مبلغ قابل توجهی درآمد را برای پدرش کسب کرده است.

 

چنانچه او به جای رنگ آمیزی آخرین محصولات چوبی تولید شده در عوض استفاده از سه لایه لاک الکل، فقط از دو لاک استفاده کرده است.

 

این کار «اوله کرک» را بسیار آشفته و عصبانی نمود. از همین رو او پسرش را با عجله به ایستگاه راه آهن فرستاد تا اسباب بازی ها را برگرداند و کار را درست و با همان کیفیتی که باید انجام دهد.

 

این داستان به یکی از افسانه های دلچسب شرکت لگو تبدیل شده است.

 

چنانچه بر روی تی شرت های کارمندان در کارخانه اصلی LEGO در بیلوند دانمارک حک شده است که:

 

«Kun det bedste er godt nok». به این معنی که: «تنها بهترین ها به اندازه کافی خوب هستند.»

 

و همه کارمندان نیز بر اساس همین اصول رفتار می کنند. این مکان شرکت شاد و با طراوت LEGO است.

 

شرکتی با سخت کوشی های بسیار، اما با روحیه ای شگفت انگیز که دنیایی کودکانه در آن موج می زند:

 

گویی کارمندان و به ویژه طراحان این شرکت کاملاً این شانس را یافته اند که در بزرگسالی نیز درگیر همان چیزی باشند که از کودکی برای آن ها لذت بخش بوده است.

 

این روحیه شادابی به مدیران شرکت نیز تسری پیدا کرده است:

 

آنها به جای کارت ویزیت، کاریکاتورهای کوچک شکل لگو را با جزئیاتی چاپ شده از خود پخش می کنند.

آرشیوهای شگفت انگیز اسباب بازی لگو

یکی از نکات جالب توجه و هیجان انگیز در بازدید از بیلوند دانمارک،  و حتی هیجان انگیزتر از هتل LEGO ، اژدهای بزرگ لگو، و یا پارک تفریحی لگو لند یا موزه، بازدید از یک اتاق مخفی قفل شده است که به گریه مردان بزرگسال مشهور است.

در داخل این زیرزمین ناشناخته، که کابینت های آن پر است از اسلحه های فلزی انباشته شده، آرشیو Memory Lane LEGO قرار دارد.

 

تقریباً تمام اسباب بازی هایی که LEGO تاکنون ساخته است، در جعبه های اصلی خود بسته بندی شده و به ترتیب سال چیده شده اند.

 

اغلب، آخرین باری که بزرگسالان چنین بسته بندی و چیدمانی را دیده اند به زمانی در کودکی بر می گردد که هدیه های کریسمس خود را باز می کرده اند.

 

در چنین فضایی ناگهان همه چیز با سرعت و شدتی باورنکردنی باز می گردد و برای لحظه ای شما را به دوران دلچسب کودکی تان پرتاب می کند.

گسترش و توسعه شرکت اسباب بازی لگو

نسل جدید کودکان خود نیز نمی دانند که چگونه به اسباب بازی لگو وابسته می شوند.

 

امروزه طرفداران LEGO برای توجیه اعتیاد خود محصولات بسیار چشمگیری را در اختیار دارند:

 

کودکان نوپا اغلب با آجرهای بزرگ Duplo وارد دنیای بازی با لگو می شوند و سپس به همه انواع آن روی می آورند، از فیلم های مشابه (جنگ ستارگان ، داستان اسباب بازی و غیره) گرفته تا مجموعه های نمایشی مانند آتلانتیس یا بلویل که بیشتر به وسیله دختران مورد استفاده قرار می گیرند.

 

همچنین در ادامه و با پیش روی به سمت جلو، کیت های ساختمانی تکنیکی بسیار پیچیده Mindstorms ظهور می یابند که به وسیله آن ها می توان یک ربات فعال را نیز ساخت.

 

در روزگار گذشته لگو تنها آجرهایی مربع و مستطیل بود که عمدتا برای ساخت خانه استفاده می شد. همانطور که متناسب با فضا و شرایط پس از جنگ جهانی در راستای ساختن دوباره بود.

 

همچنین بر همین اساس بیشتر مجموعه های اولیه لگو همچون تمریناتی به منظور شهرسازی طراحی شده بودند.

 

این اسباب بازی ها یا در داخل قوطی های فلزی یا جعبه های مقوایی با طیف وسیعی از قطعات موجود بودند.

 

آنچه LEGO را تا به امروز نسبت به سایر رقبایی مانند Meccano منحصر به فرد کرده است این بود که اگرچه دستورالعمل ها و الگوهای  اولیه خود را حفظ می کرد، اما همواره به دنبال این مسئله اساسی بود که از یک مسیر یکنواخت خارج شده و به تولیدات خلاقانه دست بزند.

 

چنین چیزی یکی از دلایل اصلی توسعه و گسترش محبوبیت لگو در دنیا قلمداد می شود.

ساخت هر چیزی به وسیله اسباب بازی لگو

چیزی که همواره از اسباب بازی لگو به یاد می آوریم قطعات درهم و برهم از کیت های مختلف است که هر کدام می تواند در مدل ها و شیوه های مختلفی ما را به خود جذب نماید.

تبلیغات معروف تلویزیونی در دهه هشتاد با صداپیشگی «تامی کوپر» با صدایی به یاد ماندنی نیز چنین چیزی را برای همه طرفداران لگو تداعی می کند.

 

این انیمیشن به صورت stop-motion یک موش ساخته شده از قطعات لگو را نشان می دهد که به انواع مدل های مختلف لگو تبدیل می شود و به این طریق شکل عوض می کند تا از خورده شدن توسط یک گربه ساخته شده از قطعات لگو بگریزد.

 

به عبارت دیگر، این نمایش به ما نشان می دهد که اگر آجر و قطعات کافی از لگو را در اختیار داشته باشید، می توانید با LEGO همه چیز بسازید.

 

تأکید بر این گزاره که «تو می توانی» نیز یکی از پیامدهای تکیه بر دنیای لگوهاست.

 

موقعیت هایی که به عملاً می توان این حس را در بالاترین سطح آن در آن تجربه کرد، پارک های داستانی لگو لند هستند، مانند پارک اصلی در شهر بیلوند دانمارک. این مکان شامل یک الگویی از سرهای ریاست جمهوری در کوه راشمور (ساخته شده از ۱٫۵ میلیون آجر) و یک مجسمه به ارتفاع ۳۶ فوت ساخته شده از ۱٫۷۵ میلیون قطعه است که ساخت آن دو سال به طول انجامیده است.

 

همچنین در سال ۲۰۱۱، طرفداران LEGO دو ماه وقت خود را صرف ساختن درخت کریسمس به ارتفاع ۳۸ فوت با ۶۰۰۰۰۰ آجر در ایستگاه St Pancras در لندن کردند، در حالی که از سوی دیگر کسان دیگری هم بودند که با استفاده از مینی فیگورهای LEGO تابلوهایی را برای بازسازی برخی از وقایع مهم سال، در لیبی به نمایش در آوردند.

 

پتانسیل نامحدود اسباب بازی لگو باعث شده است که آن نه تنها یک اسباب بازی برای کودکان باشد بلکه یک وسیله سرگرم کننده و مطلوب برای بزرگسالان نیز قلمداد گردد، چنانچه بسیاری از بزرگسالان نیز به جمع آوری قطعات و خرید اسباب بازی لگو پرداخته و با آن سرگرم می شوند.

 

چیزی که لگو در سال های اخیر به عنوان مجموعه های نوستالژیک، که شامل اتومبیل های مدل قدیمی و دسته گل های زیبا تولید کرده است کاملاً با هدف جلب مشتریان بزرگسال در بازار صورت پذیرفته است.

 

خرید لگو بازی با کیفیت اصلی در ژپتویز .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 180 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 1 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.