پرستاری کودک و سالمند دیابت در دوران بارداری و هر آنچه لازم است در این مورد بدانید - موسسه پرستاری قاب چاریتی

این مقاله در مورد شناخت انواع دیابت در دوران بارداری  Diabetes During Pregnancy ، درصد زنان مبتلا به این مشکل مهم بهداشتی نوشته شده است.  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها اطلاعات سودمندی در خصوص این بیماری منتشر نموده است که به بررسی آن می پردازیم :

انواع دیابت

مدیریت  بیماری دیابت می تواند به زنان در بارداری و  تولد نوزادان سالم کمک کند.

انواع مختلف دیابت کدامند؟

دیابت بیماری است که بر چگونگی تبدیل غذا به انرژی در بدن تأثیر می گذارد. سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: نوع ۱ ، نوع ۲ و دیابت حاملگی.

در دیابت نوع ۱ ، بدن انسولین تولید نمی کند. انسولین هورمونی است که به قند خون کمک می کند تا وارد سلول ها شود تا از آن برای انرژی استفاده شود.

در دیابت نوع ۲ ، بدن انسولین تولید می کند ، اما از آن به خوبی استفاده نمی کند.

دیابت بارداری  نوعی دیابت است که در دوران بارداری ایجاد می شود. زنان بارداری که در اواخر بارداری نمی توانند انسولین کافی تولید کنند ، به دیابت بارداری مبتلا می شوند. اضافه وزن یا چاقی با دیابت بارداری ارتباط دارد. زنانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ممکن است از قبل بارداری،مشکل  مقاومت به انسولین داشته باشند. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری نیز می تواند یک عامل موثر در ابتلا به این بیماری باشد.

 

دیابت در دوران بارداری چقدر شایع است؟

در ایالات متحده ، حدود ۱٪ تا ۲٪ زنان باردار مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ هستند و حدود ۶٪ تا ۹٪ زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

دیابت در دوران بارداری در سال های اخیر افزایش یافته است. مطالعات اخیر نشان داد که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ، درصد زنان باردار مبتلا به دیابت حاملگی ۵۶٪ و درصد زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ قبل از بارداری ۳۷٪ افزایش یافته است.

 

دیابت در بارداری از نظر نژاد و قومیت متفاوت است. در زنان آسیایی و اسپانیایی نرخ دیابت بارداری بیشتر است  و در زنان سیاه پوست و اسپانیایی نرخ دیابت نوع ۱ یا ۲ در دوران بارداری بالاتر  است .

تغذیه در دیابت بارداری

 

چگونه دیابت در دوران بارداری  بر زنان تأثیر می گذارد؟

دیابت در دوران بارداری – از جمله نوع ۱ ، نوع ۲ یا دیابت بارداری – می تواند بر سلامت زنان و نوزادان آنها تأثیر منفی بگذارد.

برای زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ ، افزایش قند خون در زمان بارداری  باعث خطر نقص های مادرزادی ، تولد نوزاد مرده و زایمان زودرس را  افزایش می دهد.

علاوه بر این ، در میان زنان مبتلا به هر نوع دیابت ، افزایش قند خون در تمام دوران بارداری خطر زایمان سزارین را در زنان افزایش می دهد و خطر تولد نوزادان بیش از حد بزرگ و ابتلا به چاقی یا دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می دهد.

علایم هشدار دهنده ابتلا به دیابت بارداری:

قند در ادرار.
تشنگی غیرمعمول
تکرر ادرار.
خستگی.
حالت تهوع.
تاری دید.
عفونت های واژن ، مثانه و پوست.

 

در صورت ابتلا به دیابت در دوران بارداری چه کاری باید انجام دهم؟

قبل از بارداری

برای زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ ، مهم است که قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید. مراقبت های قبل از بارداری (مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه قبل و بعد از حاملگی) فرصتی برای بحث در مورد تغییر در سطح قند خون ، ایجاد تنظیماتی برای نظارت و داروها و بررسی و درمان مشکلات بهداشتی مرتبط مانند فشار خون بالا فراهم می کند.

تست قند در دیابت بارداری

در دوران بارداری

مدیریت دیابت می تواند به شما در داشتن یک بارداری سالم و تولد یک کودک سالم کمک کند. برای مدیریت دیابت ، طبق توصیه پزشک ، سطح قند خون را کنترل کنید ، یک برنامه غذایی سالم را که با پزشک یا متخصص رژیم غذایی تهیه شده دنبال کنید ، از نظر جسمی فعال باشید و انسولین را طبق دستور (در صورت لزوم) مصرف کنید. بهتر است با مطالعه منابع علمی و سودمند درباره نحوه کنترل دیابت نوع ۱ یا ۲ در دوران بارداری و دیابت بارداری بیشتر بیاموزید.

 

 بعد از بارداری

این نوع دیابت می تواند نوزاد و مادر را در دوران بارداری ، هنگام تولد و بعد از تولد تحت تأثیر قرار دهد. نوزادان مادران دیابتی (IDM) اغلب بزرگتر از سایر نوزادان دیگر هستند ، به خصوص اگر دیابت به خوبی کنترل نشود. این ممکن است زایمان واژینال را سخت تر کند و خطر آسیب های عصبی و سایر آسیب های حین تولد را افزایش دهد.

زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند ، بیشتر در اواخر بارداری به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید ، مهم است که به دکتر خود مراجعه کنید تا  ۴ الی ۱۲ هفته پس از تولد کودک  آزمایش دیابت را انجام دهد. اگر در آن زمان دیابت ندارید ، هر ۱ تا ۳ سال یک بار آزمایش خود را تکرار نمایید تا مطمئن شوید که سطح قند خون در یک حد سالم است.

 

برای کمک به کاهش خطر دیابت نوع ۲ ، این مراحل را دنبال کنید:

 

به یک شاخص توده بدنی سالم دست پیدا کنید و به معنای دیگر وزن خود را درحد متعادل نگه دارید . چاقی یک عامل خطرناک برای دیابت است. از دست دادن حتی چند کیلو گرم می تواند از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

حداقل ۵ روز در هفته فعالیت بدنی را به ۳۰ دقیقه در روز برسانید. می توانید فعالیت خود را به قطعات کوچکتر از زمان تقسیم کنید – به عنوان مثال ، ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع ۳ بار در روز انجام شود.

غذاهای سالم انتخاب کنید. انواع میوه ها و سبزیجات را بخورید ، مصرف چربی را به ۳۰٪ یا کمتر از کالری روزانه خود محدود کنید و اندازه آن را برای کمک به کاهش وزن و جلوگیری از دیابت نوع ۲ محدود کنید.

ورزش دیابت بارداری

زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده اند یا به دیابت پیش دیابت مبتلا می شوند نیز می توانند در تغییر روش زندگی و پیشگیری از دیابت  به انجمن ها و گروه های آموزشی در خصوص دیابت شرکت نمایند .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 560 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.