پرستاری کودک و سالمند روشهای لباس پوشاندن و آراستن سالمند مبتلا به زوال عقل چگونه است ؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

روشهای لباس پوشاندن و آراستن سالمند مبتلا به زوال عقل  Elderly with dementia یکی از مهم ترین اصولی است که باید مورد توجه اطرافیان و پرستار سالمند قرار گیرد.

کمک به فرد مبتلا به زوال عقل جهت مراقبت و حفظ آراستگی ظاهر می تواند کمک موثری در افزایش احساس عزت نفس سالمند در این شرایط بنماید . هر چند که رسیدگی به ظاهر برای سالمندی که در مراحل پیشر فته آلزایمر قرارا دارد ممکن است فعالیتی به شدت سخت به نظر برسد اما با رعایت تکنیک های زیر می توان طی کردن این فرآیند را برای سالمند آسان تر نمود.

لباس سالمند مبتلا به زوال عقل

بهتر است به عنوان پرستار سالمندی که مبتلا به آلزایمر است، در هنگام برنامه ریزی، زمان زیادی را برای لباس پوشیدن یا نظافت فرد مبتلا به آلزایمر در برنامه بگنجانید .

عجله و شتاب در فرد مبتلا به آلزایمر می تواند باعث اضطراب و ناامیدی او شود. با پیشرفت بیماری فراتر از مراحل اولیه ، انتخاب و پوشیدن لباس می تواند برای فرد مبتلا به زوال عقل فعالیتی سخت و ناراحت کننده باشد. ممکن است فرد نحوه لباس پوشیدن را به خاطر نیاورد یا انتخاب های نماید که با شخصیت یا فصلی که در آن قرار دارید متفاوت باشد .

برای کمک به سالمند در این شرایط از تکنیک های زیر استفاده نمایید :

انتخاب ها را ساده کنید.

کمد ها را از پوشاک و لباس ههای اضافی دور نگه دارید. اگر انتخاب لباس برای سالمند مشکل گردد ممکن است فرد وحشت کند.بهتر است به او فرصت دهید لباس یا رنگ دلخواه خود را انتخاب کند ، اما سعی کنید فقط دو انتخاب را ارائه دهید.به عنوان مثال کت شلوار آبی یا کت شلوار خاکستری . در این شرایط انتخاب از بین این دو گزینه برای او بسیار اسان تر خواهد بود .

لباس پوشیدن سالمند مبتلا به زوال عقل

فرآیند لباس پوشیدن را سازماندهی کنید.

لباس ها را به ترتیب پوشیدن در اختیار سالمند قرار دهید . همزمان با دادن دستورالعمل های ساده و مستقیم مانند “بازوهایتان را در آستین بگذارید” به او در حفظ آرامش در حین لباس پوشیدن کمک کنید . هرگز به سالمند جملات کلی مانند “لباس بپوشید” را بیان نکنید زیرا او با این کلام گیج می شود و نمیداند از کجا باید این کار را آغاز کند . بنابراین لازم است که این کار را با صبر و آرامش زیاد انجام دهید.

لباس راحت و ساده انتخاب کنید.

ژاکت های بافتنی ژاکت ، پیراهن ها و بلوزهایی که دکمه های جلویی آن با فشار بسته می شود یا زیپ دارد نسبت به دکمه های زیاد و مخفی اولویت دارند زیرا سالمند مبتلا به زوال عقل  راحت تر می تواند با انها کار کند و انها را باز و بسته نماید .
از نازک و لطیف بودن لباس به خصوص در ناحیه کمر و باسن اطمینان حاصل کنید و پارچه هایی نرم و قابل کشش انتخاب کنید.

کفش راحتی انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که فرد کفش راحتی و ضد لغزش دارد. از انتخاب کفش هایی بند دار، پاشنه های بلند  یا پوتین هایی که به سختی به پای سالمند می روند اجتناب نموده و سعی کنید کفش هایی راحت تر که بدون زحمت به پای فرد می رود استفاده نمایید .

کفش مناسب سالمند مبتلا به زوال عقل

انعطاف پذیر باشید

اگر سالمندی می خواهد یک لباس را به طور مکرر بپوشد ، از همان رنگ و مدل چند عدد تهیه کنید تا همزمان گزینه های مشابه آن را در دسترس داشته باشید. حتی اگر لباس فرد از نظر رنگی چندان متناسب نیست ، سعی کنید روی این واقعیت تمرکز کنید که او هنوز قادر به لباس پوشیدن است و این یک موفقیت بزرگ است .

لباس زیر و بهداشت فردی :

بخاطر داشته باشید که رعایت بهداشت شخصی از جمله پوشیدن لباس زیر تمیز برای فرد سالمند مهم است ، زیرا بهداشت نامناسب ممکن است منجر به بیماری در مجاری ادرار یا عفونت های دیگری شود که مراقبت از سالمند را به مراتب پیچیده تر می کند.

تناسب لباس با فصل

اگر فرد بخواهد چندین لایه لباس را روی هم بپوشد ، اشکالی ندارد ، فقط مطمئن شوید که بیش از حد گرم نمی شود. وقتی در فضای باز هستید ، اطمینان حاصل کنید که فرد لباس مناسب هوای فصل را پوشیده است.

فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است نحوه شانه زدن موها ، گرفتن ناخن ها یا اصلاح ریش یا ابروی خود را فراموش کند. او ممکن است فراموش کند که روش استفاده از وسایلی مانند ناخن گیر یا شانه چیست.

روشهای کمک به سالمند مبتلا به زوال عقل برای آراستن ظاهر :

روتین نظافتی را ادامه دهید.

اگر سالمند مبتلا به زوال عقل سال ها سالن زیبایی یا آرایشگاه رفته است ، بهتر است این روتین را ادامه دهید. اگر تجربه رفتن به آرایشگاه به دلیل مشکلات جسمی آزار دهنده شود ، ممکن است با دعوت آرایشگر به خانه کمک بزرگی به سالمند نموده باشید .

پیرایش سالمند مبتلا به زوال عقل

از لوازم آرایش مورد علاقه سالمند استفاده کنید.

به سالمند مبتلا به زوال عقل اجازه دهید تا از خمیردندان ، کرم اصلاح ، ادکلن یا لوازم آرایش مورد علاقه خود استفاده کند و او را بدون دلیل مجبور به استفاده از لوازم و مواد جدیدی که به استفاده از آنها علاقه ای ندارد، نکنید.

تشویق سالمند به تقلید حرکات پرستار

بهتر است پرستار موهای خود را شانه کند ، و سالمند مبتلا به زوال عقل را تشویق کنید که از حرکات او کپی کند. در این شرایط لوازم مورد نیاز را دراختیار سالمند قرار دهید تا بتواند به راحتی موهای خود را شانه زده و از مواد آرایش استفاده نماید . لازم به ذکر است در صورتی که سالمند نیاز مند استفاده از لوازم تیز و برنده دارد شخص پرستار با احترام و آرامش انجام این وظیفه را به عهده گرفته تا از بروز خطرات جسمی مانند بریدگی و سوختگی در سالمند اجتناب گردد .

از ابزارهای نظافتی ایمن و ساده تر استفاده کنید.

قطعا برای سالمندی که دچار زوال عقل و مشکلات جسمی فراوانی شده است استفاده از ریش تراش های برقی کمتر از قیچی ها و تیغ ها می توانند تهدید کنند.

بنابراین همواره ایمنی و سلامت سالمند را در اولویت قرار داده و از استفاده از هر گونه لوازم خطرناک که باعث آسیب به سالمند می گردد اجتناب ورزید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل اماد ارائه خدمت به همشهریان گرامی میباشد. کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نمایید تا در اولین فرصت پرستار مورد نظر شما اعزام گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 570 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.