پرستاری کودک و سالمند  سرد بودن انگشتان دست و پا به چه علت است؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر انگشتان دست یا پاهای شما زمانی رنگ پریده می‌شوند و در معرض سرما بی حس می‌شوند ممکن است تصور کنید که گردش خون ضعیفی دارید. سرد شدن انگشتان دست و پا معمولاً در اواخر یک پیاده‌روی طولانی در یک بعد از ظهر بهاری یا پاییزی اتفاق می‌افتد، زمانی که دما کاهش می‌یابد و شما هیچ دستکشی در دست ندارید.  انگشت‌های صورتی و سفید دست باعث اذیت شدن فرد می‌شود و ناخن‌ها آبی رنگ می‌شوند.

گردش خون ضعیف:

هنگامی که در معرض یک محیط سرد قرار می‌گیرید بدن شما با تلاش برای حفظ دمای مرکزی خود واکنش نشان می‌دهد. رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست شما منقبض می‌شوند و جریان خون را به عمق بدن هدایت می‌کنند. برخی از این عروق حتی به طور موقت فرو می‌ریزند و پوست رنگ پریده و خنک می‌شود و گاهی اوقات به رنگ سفید روشن تبدیل می‌شود. گردش خون محدود یا ضعیف معمولاً افراد مسن‌تری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شریان‌های آن‌ها با پلاک‌های چربی (معروف به آترواسکلروز) تنگ شده است که اغلب به دلیل کلسترول بالا، فشار خون بالا و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.

 مناطق ضرب دیده بدن را گرم نگه دارید:

مهم است که اندام‌های آسیب دیده را در سریع ‌ترین زمان ممکن گرم کنید یا زیر آب گرم نگه دارید. هنگامی که این کار امکان‌پذیر نیست می‌توانید آن‌ها را زیر بغل خود یا در کنار قسمت گرم دیگری از بدن خود قرار دهید. هنگامی که رگ‌های خونی در نهایت شل می‌شوند و جریان خون از سر گرفته شده پوست گرم و قرمز می‌شود. انگشتان دست یا پا ممکن است حالت ضربانی یا گزگز داشته باشند.

چطور از سرد بودن انگشتان دست و پا جلوگیری کنیم؟

بهتر است از دارو‌هایی که باعث انقباض عروق خونی می‌شوند خودداری کنید. این شامل سیگار نکشیدن و مصرف نکردن برخی دارو‌ها مانند قرص‌های سرماخوردگی و آلرژی که حاوی فنیل افرین یا سودوافدرین هستند و دارو‌های میگرن حاوی ارگوتأمین است. استرس همچنین ممکن است یک قسمت از رینود را تحریک کند، بنابراین ابزار‌ها و تکنیک‌هایی را در نظر بگیرید که می‌توانند به شما در کاهش استرس کمک کنند.

نتیجه‌گیری:

پزشک شما می‌تواند با انجام یک معاینه فیزیکی و سؤال از شما در مورد علائم و انجام چند آزمایش خون این موضوع را تعیین کند. اما بیشتر اوقات هیچ مشکل پزشکی زمینه‌ای وجود ندارد.

 

منبع:

www.health.harvard.edu

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 15 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها