پرستاری کودک و سالمند عفونت آسکاریس در کودکان چه علایمی دارد و روشهای کنترل و درمان این بیماری چیست - موسسه پرستاری قاب چاریتی

عفونت آسکاریس در کودکان  Ascariasis عفونت روده ای است که توسط کرم موسوم به Ascaris lumbricoides ایجاد می شود. درمان با داروهای ضد انگل تجویز شده معمولاً طی یک هفته عفونت را از بین می برد.

عفونت آسکاریس در کودکان

چه عواملی باعث عفونت آسکاریس می شوند

تخمهای Ascaris در خاک و مدفوع انسان (مدفوع) یافت می شوند. وقتی کسی چیز آلوده به تخم کرم را بخورد یا بنوشد این تخم ، وارد بدن می شود.

اکثر افراد مبتلایان به آسکاریازیس از این روشها آلوده شده اند :

  • گذاشتن دستهای کثیف در دهان
  • خوردن میوه یا سبزیجاتی که به خوبی شسته یا پخته نشده اند

در سطح جهان ، آسکاریازیس شایع ترین عفونت روده انسان از طریق کرم است. عفونت ها بیشتر در مناطق گرمسیری ، به ویژه در مناطقی که از نظر بهداشتی نامناسب یا شرایط شلوغی دارند ، شایع است. این بیماری به دلیل اعمال سرسختانه مسایل بهداشتی در کشورهای پیشرفته نادر هستند.

کودکان بیشتر در معرض عفونت آسکاریس هستند. کودکان معمولا تمایل دارند چیزهایی را در دهان خود قرار دهند ، از جمله خاک و دستان کثیف ، و اغلب نسبت به بزرگسالان عادات بهداشتی ضعیف تری دارند

در عفونت آسکاریس در کودکان چه اتفاقی در بدن می افتد؟

تخمهای بلعیده شده به روده ها منتقل می شوند و در آنجا تبدیل به لارو می شوند. لاروها از دیواره روده عبور می کنند و وارد جریان خون می شوند.

سپس ، آنها به اندام های مختلف مانند کبد ، ریه ها ، مغز یا کلیه ها منتقل می شوند . لاروها در ریه ها می توانند از مجاری تنفسی تا حلق بالا رفته و در آنجا بلعیده شده و وارد دستگاه گوارش شوند . لارو بلعیده شده به روده باریک وارد شده و در همانجا رشد نموده و بالغ می شود. این اتفاق حدود ۲ ماه پس از بلعیدن تخمک می افتد.

 

کرم های بزرگسال حدود ۱ تا ۲ سال در روده کوچک زندگی می کنند. گاهی ضخامت آنها به اندازه یک مداد می رسد و طول آنها از ۵ تا ۱۴ اینچ یا ۱۲ سانتی متر تا ۳۵ سانتی متر خواهد بود .

اگر بسیاری از تخمها از طریق مدفوع بیرون بیایند ، فرد می تواند همزمان کرمهای زیادی در دروده داشته باشد. و هر کرم ماده می تواند بیش از ۲۰۰۰۰۰ تخم در روز تولید کند. هنگامی که آنها در مدفوع بیرون می آیند ، چرخه زندگی را از نو شروع می کنند.

علایم عفونت آسکاریس در کودکان

علائم و نشانه های عفونت آسکاریس در کودکان چیست؟

اکثر افراد مبتلا به آسکاریازیس هیچ علائمی ندارند. اما کسانی که علائمی دارند ممکن است علائمی از خفیف تا شدید داشته باشند که بستگی به تعداد کرم ها در روده دارد . علائم این عفونت همچنین به این بستگی دارد که کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

علایم شایع این بیماری عبارتند از:

مشاهده کرم ها در دهان پس از سرفه کردن
خس خس سینه یا مشکل تنفس
کرم در مدفوع
از دست دادن اشتها
تب
تهوع و استفراغ
اسهال
شکم درد یا نفخ شکم

کودکان بیشتر از بزرگسالان از علائم گوارشی شکایت دارند. دلیلش این است که روده آنها کوچکتر است و احتمال مسدود شدن روده توسط کرم ها بیشتر است.
انبوهی از کرم ها در روده ها می توانند منجر به سو تغذیه و رشد ضعیف کودک شوند. همچنین می تواند آپاندیس و سایر اندام ها را مسدود کرده و منجر به آپاندیسیت یا مشکلات کبدی ، لوزالمعده یا کیسه صفرا شود.

آیا عفونت آسکاریس در کودکان مسری است؟

آسکاریازیس از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. برای آلوده شدن ، فرد باید تخمهای کرم را ببلعد.

 

چگونه عفونت آسکاریس تشخیص داده می شود؟

پزشکان می توانند با مشاهده کرم که هنگام سرفه یا مدفوع از بدن فرد خارج می شود ، بیماری آسکاریازیس را تشخیص دهند. آنها همچنین می توانند نمونه مدفوع را از نظر وجود تخم آزمایش کنند.

گاهی اوقات ، آزمایشات تصویربرداری (مانند اشعه ایکس ، سونوگرافی یا سی تی اسکن) می تواند کرم های شکم یا قفسه سینه را نشان دهد.

تشخیص عفونت آسکاریس در کودکان

چگونه آسکاریازیس درمان می شود؟

پزشکان آسکاریازیس را با داروهای ضد انگل درمان می کنند. علائم معمولاً در طی ۱ هفته از شروع درمان متوقف می شوند.

به ندرت ، پزشکان برای برداشتن کرم ها جراحی انجام می دهند . این جراحی معمولاً فقط در صورت مسدود شدن روده یا ایجاد مشکل در کبد ، لوزالمعده یا کیسه صفرا اتفاق می افتد که پزشکان در این مورد تصمیم خواهند گرفت .

آیا می توان از عفونت آسکاریس در کودکان پیشگیری کرد؟

بهبود شرایط استفاده از سرویس بهداشتی مناسب بهترین راه پیشگیری از آسکاریازیس است.
کودکانی که از کشورهای در حال توسعه به کشورهای پیشرفته سفر می کنند حتی اگر علائمی نداشته باشند ممکن است از نظر کرم روده مورد آزمایش قرار بگیرند.
کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که آسکاریازیس شایع است ، حتی اگر این بیماری در انها تشخیص داده نشده باشد و علایمی از عفونت نداشته باشند باز هم ، ممکن است تحت درمان قرار بگیرند.

برای پیشگیری از عفونت آسکاریس :

به کودکان بیاموزید که به خصوص پس از استفاده از دستشویی و قبل از غذا خوردن ، دستان خود را به خوبی با صابون و مواد شوینده بشویند.
بچه ها را از قرار دادن چیزهای آلوده در دهان خود منع کنید ، به خصوص اگر آنها در اطراف محیط های خاک آلود باشند که ممکن است با مدفوع انسان آلوده باشد.
قبل از خوردن همه انواع میوه ها و سبزیجات ، آنها را بشویید ، پوست انها را بگیرید یا انها را بپزید.

معاینه عفونت آسکاریس در کودکان
چه موقع باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر کودک شما علائم آسکاریازیس دارد سریعاً با پزشک متخصص تماس بگیرید. این مسئله به ویژه اگر در سفر در یک منطقه گرمسیری هستید یا از مناطق گرمسیری مهمان دارید بسیار مهم است .
همچنین اگر علائم فرزندتان با درمان بهتر نشد یا علائم جدیدی شروع شد ، مجددا با پزشک تماس بگیرید تا بررسی های لازم را انجام داده و جلوی گسترش عفونت در بدن کودک را بگیرید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و متخصص در عرصه مراقبت از سالمند ، مراقبت از کودک و مراقبت از بیمار آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمت بپردازد. کافی است که با کارشناسان این مرکز در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به اعزام پرستار مورد نظر شما اقدام گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 425 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، پرستاری ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.