پرستاری کودک و سالمند علائم و نشانه های کولیک در نوزادان و راههای درمان آن - موسسه پرستاری قاب چاریتی

کولیک colic فقط یک بیماری نیست بلکه ترکیبی از رفتارهای گیج کننده است. کولیک با گریه بیش از حد  نوزادان که معمولا در ساعات خاصی از شبانه روز رخ می دهد و معمولا هیچ کاری نمی توان کرد که آرام شوند شناخته می شود.

فقط با گذشت زمان و بزرگ شدن نوزاد این شرایط بهتر می شود این وضعیت بسیار شایع است ، تقریباً از هر ۵ نوزاد ۱ نفر مبتلا به کولیک است.

درمان کولیک در نوزادان

واقعیت این است که ، همه نوزادان گریه می کنند. این بهترین (و تنها) راه برای برطرف شدن  نیازهایشان در این سن حساس است. و به عنوان والدین ، ​​ما از نظر زیست شناختی برنامه ریزی شده ایم تا بتوانیم پاسخگوی آنها باشیم. اما در نوزادان مبتلا به کولیک ، گریه بدون هیچ دلیل مشخصی به طور ناگهانی آغاز می شود … و هیچ درمان مشخصی ندارد.

پزشکان معمولاً کولیک  کودک را بر اساس “میزان گریه کودک تشخیص می دهند مثلا :

جمعاً حداقل سه ساعت در روز

حداقل سه روز در هفته رخ می دهد

حداقل برای سه هفته متوالی ادامه دارد

چه زمانی کولیک شروع و پایان می یابد؟

خبر خوب این است که کولیک نوزاد برای همیشه دوام ندارد. بیشتر دوره ها از سن حدود ۲ تا ۳ هفتهگی کودک شروع می شود، در حدود ۶ هفته به اوج خود می رسند و سپس به طور معمول در  ۱۰ تا ۱۲ هفته شروع به کاهش می کند.

در ۳ ماهگی (اگرچه در نوزادان نارس معمولاً کمی دیرتر) ، به نظر می رسد در بیشتر نوزادان کولیک به طور معجزه آسایی بهبود می یابد . کولیک ممکن است ناگهان متوقف شود  یا به تدریج پایان یابد ، یا  برخی از روزها خوب و برخی روزهای بد می شود.  تا زمانی که بهبود کامل حاصل شود. در این بین ، کمی دانش و صبر زیاد به شما کمک می کند تا این شرایط سخت را با آرامش پشت سر بگذارید .

علائم کولیک

از کجا می دانید که آیا کودک شما کولیک  دارد؟ در اینجا برخی از علائم کولیک وجود دارد که باید به آنها توجه کنید

گریه و بی قراری کودک تکرار می شود ، گریه در مجموع حداقل سه ساعت در روز ، حداقل سه روز در هفته و حداقل سه هفته متوالی ادامه دارد.

گریه اغلب در هر روز تقریباً در یک ساعت انجام می شود (معمولاً در اواخر بعد از ظهر یا اوایل شب ، اما ممکن است متفاوت باشد).

به نظر می رسد کودک شما بی دلیل گریه می کند (نه به این دلیل که پوشک کثیف دارد یا گرسنه یا خسته است).

کودک ممکن است پاهایش را بالا بکشد ، مشت هایش را گره کند و به طور کلی پاها و بازوها را بیشتر حرکت دهد.

کودک شما اغلب چشمان خود را می بندد یا آنها را کاملاً باز می کند ، ابروهای خود را جمع می کند و حتی مدت کوتاهی نفس خود را نگه می دارد.

فعالیت روده ممکن است افزایش یابد ، و او ممکن است دفع گاز کند یا آب دهانش را خارج کند (یا ریفلاکس داشته باشد ).

غذا خوردن و خوابیدن با گریه مختل می شود – کودک با عصبانیت به دنبال یک پستان  است تا پس از شروع مکیدن آن را رها  کند یا چند لحظه چرت می زند و بعد با فریاد و گریه از خواب بیدار می شود.

 

علت کولیک در نوزادان چیست؟

در حالی که علت دقیق کولیک هنوز مشخص نیست  ، اما متخصصان  می دانند که این نتیجه ژنتیک یا هر آنچه در دوران بارداری یا زایمان اتفاق افتاده نیست. همچنین ربطی به مهارت والدین ندارد ، کلا کسی مقصردر بروز این شرایط  نیست.

آشنایی با علائم کولیک در نوزادان

در اینجا برخی از نظریه ها در مورد علل احتمالی گریه کولیک  وجود دارد:

حواس بیش از حد تحریک شده: نوزادان تازه متولد شده یک مکانیسم داخلی برای تنظیم دریافت محرکهای محیطی دارند که به آنها امکان می دهد بدون اینکه محیط مزاحم آنها شود ، بخوابند و غذا بخورند. با این حال ، نزدیک به پایان ماه اول ، این مکانیسم ناپدید می شود و باعث می شود نوزادان نسبت به محرک های اطرافشان حساس تر شوند.

با احساسات جدیدی که به آنها وارد می شود ، بعضی از نوزادان غالباً دچار استرس می شوند  ، در پایان روز، برای از بین بردن این استرس ، آنها گریه می کنند . این تئوری می گوید ، هنگامی که کودک یاد می گیرد چگونه برخی محرک های محیطی را فیلتر کند و با این کار ، از اضافه بار حسی جلوگیری  کند کولیک به پایان می رسد .

یک سیستم هضم نابالغ. هضم غذا برای سیستم گوارشی کاملاً نوپای  کودک وظیفه بزرگی است. در نتیجه ، غذا ممکن است خیلی سریع از آن عبور کرده و به طور کامل تجزیه نشود و در نتیجه باعث ایجاد گاز در روده ها شود.

آلرژی یا حساسیت غذایی. برخی از کارشناسان معتقدند که کولیک نتیجه آلرژی به پروتئین های شیر گاو (یا عدم تحمل لاکتوز) در نوزادان تغذیه شده با شیر خشک است.

قرار گرفتن در معرض دخانیات. مطالعات متعددی نشان می دهد مادرانی که در حین بارداری یا پس از آن سیگار می کشند به احتمال زیاد نوزادان مبتلا به کولیک دارند و سیگار نیز ممکن است مقصر باشد. اما مشخص نیست که چگونه دود سیگار ممکن است به کولیک مرتبط باشد.

درمان  کولیک کودک

علاوه بر ناامیدی و خستگی ، ممکن است احساس بی کفایتی و احساس گناه داشته باشید زیرا بیهوده سعی می کنید کودک کلافه خود را تسکین دهید. بنابراین در حالی که گفتن حفظ آرامش راحت تر از انجام آن است ، این استراتژی ها ممکن است به شما کمک کند .

 

پاسخ سریع به گریه کودک

او گریه می کند ، شما به طرف او می دوید در واقع ، مطالعات نشان می دهد که پاسخ سریع به گریه های کودک شما در دراز مدت گریه او را کاهش می دهد.

کنترل علائم کولیک در نوزادان

هیجان غیر مستقیم بازدیدکنندگان را محدود کنید و از قرار گرفتن کودک در معرض تجربیات جدید در محیط تحریک کننده ، به ویژه در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب خودداری کنید. ببینید کودک شما چگونه به برخی محرک ها پاسخ می دهد – و از هر چیزی که به نظر می رسد باعث آزار می شود ، کودک  را دور نگه دارید.

آرامش ایجاد کنید. تلاش برای آرام کردن محیط اطراف کودک باعث ایجاد آرامش کودک می شود. چراغ ها را کم کنید ، با لحن های آرامش بخش صحبت کنید یا آواز بخوانید (یا اصلاً صحبت نکنید) و سر و صدا و حواس پرتی های دیگر را به حداقل برسانید.

توجه به مشکلات گوارشی کودک

به شکم کودک فشار(ماساژ) وارد کنید. برخی از نوزادان کولیک هنگام فشار بر روی شکم تسکین می یابند – و قدرت لمس به تنهایی می تواند برای والدین و کودک بسیار تسکین دهنده باشد.

آروغ کودک را بگیرید

اگر نا آرامی کودک شما به علت نفخ شکم باشد اروغ زدن کودک باعث تسکین  می شود. مطمئن شوید که به طور موثرآروغ کودک را گرفته اید .

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید

قطره های پروبیوتیک ممکن است به طور بالقوه گریه را در برخی از نوزادان کولیکی مهار کند ، احتمالاً به این دلیل که مشکلات شکمی را تسکین می دهند (باکتری های پروبیوتیک به طور طبیعی در دستگاه گوارش رشد می کنند و به سلامت روده کمک می کنند). باز هم ، تحقیقات بسیار محدود است ، اما با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید تا بررسی کنید که آیا باید آن را امتحان کنید.

تغذیه خود را مورد بررسی قرار دهید

اگر شیرده هستید ، با پزشک خود درمورد رژیم غذایی مناسب مشورت کنید . مصرف بعضی غذاها  توسط مادر باعث نفخ کودک می شوند ، مانند سبزیجات چلیپایی (کلم ، گل کلم) گازدار ، مرکبات اسیدی یا آلرژی استفاده کنید غذاها (لبنیات ، سویا ، گندم ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، مغزهای درختی ، ماهی).

اگر نوزاد شما با شیرخشک تغذیه می شود در مورد نوع شیرخشک مناسب تحقیق کنید و دقت کنید که از شیرخشک مخصوص کودکانی که دستگاه گوارش حساس دارند استفاده کنید مثلا  حاوی شیر گاو نباشد .

سایر کارهایی که باعث  تسکین نوزادان کولیکی می شود

قنداق یا یک پتو را  گرم کنید ، و در حالی که هنوز گرم است ، آن را به خوبی دور کوچولوی خود بپیچید. ترکیبی از گرما و احساس امنیت ممکن است به خشک شدن اشک کودک کمک کند.

موسیقی آرامبخش پخش ، نوزادی که گریه می کند ممکن است به آواز آرام لالایی یا پخش آرام موسیقی کلاسیک پاسخ دهد. سایر نوزادان از صدای طبیعت لذت می برند. برای پیدا کردن چیزی که به نظر می رسد کودک شما دوست دارد ، آزمایش کنید.

راههای کنترل کولیک در نوزادان

حرکت کنید در حالی که نوزاد در آغوش شما است یا  تاب خوردن را امتحان کنید. حرکت و تکان خوردن برای نوزاد تازه متولد شده آرامش بخش است ، زیرا وضعیت رحم مادر را تداعی می کند .

از خانه خارج شوید ، گاهی اوقات فقط تغییر مکان مثلا بیرون رفتن  به طرز جادویی روحیه کودک را تغییر می دهد. حرکت نیز می تواند کمک کند. کودک خود را برای قدم زدن در کالسکه حمل کنید ، یا او را برای رانندگی به صندلی ماشین ببندید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات پرستاری در منزل و کادری مجرب و حرفه ای به طور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است . برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 200 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.