پرستاری کودک و سالمند مزایای حیوان درمانی برای سالمندان مبتلا به زوال عقل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

فواید حیوان درمانی ANIMAL THERAPY برای سالمندان سالهاست که توسط تحقیقات دانشمندان به اثبات رسیده است. حیوان درمانی یا حیوان خانگی درمانی به استفاده از حیوانات به عنوان راهی برای کمک به افراد بیمار در کنار آمدن و بهبودی از مشکلات جسمی و روحی اشاره دارد. بسته به عملکرد روش درمانی ، افراد ممکن است حیوانات مختلفی از جمله سگ ، اسب و پرنده را انتخاب کنند.

اثرات حیوان درمانی

روش های زیادی وجود دارد که زنان و مردان سالمند می توانند برای افزایش کیفیت زندگی و  بهبود سلامت خود انجام دهند. ورزش منظم ، رژیم غذایی مناسب و معاینات پزشکی منظم از مهمترین و شناخته شده ترین روش ها برای اطمینان از سلامتی مطلوب در سال های طلایی زندگی است.

با این حال ، تحقیقات اخیر نشان می دهد که حفظ روایط اجتماعی برای سالمندانی که می خواهند از نظر روحی و جسمی  سالم و پویا بمانند نیز حیاتی است.

برای بسیاری از ما گذران وقت در کنار کسانی که دوستشان داریم ، کیفیت زندگی ما را افزایش می دهد و ذهن و بدن ما را به طرق مختلف تحریک و تقویت می کند.

“کسانی که دوستشان داریم” فقط شامل افراد در خانواده و دوستان ما نمی شوند بلکه حیوانات خانگی و حیواناتی که هر روز با آنها روبرو می شویم نیز تأثیرات مثبتی بر زندگی ما دارند.

تحقیقات دانشمندان ثابت نموده است که تماس کنترل شده با حیوانات یک روش عالی برای بهبود سلامت سالمندان از ابعاد مختلف می باشد.

اثرات حیوان درمانی بر آلزایمر

حیوان درمانی برای سالمندان چیست؟

حیوان درمانی برای سالمندان که به آن Animal Assisted Therapy نیز می گویند ، روشی است که در آن به دلایل متعددی از حیوانات برای تعامل با سالمندان استفاده می کند تا به طور کلی سلامت و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

مطالعات نشان می دهد که وقت گذراندنن سالمند فقط ۱۵ دقیقه با یک سگ ، گربه یا حیوان خانگی دیگر می تواند فعالیت مغز و سطح سروتونین را در سالمندان افزایش دهد. (سروتونین به عنوان “هورمون احساس خوب” شناخته می شود و نقش مهمی در عملکرد بدن و همچنین تجارب ما از احساسات مثبت دارد.)

ارتباط روزمره سالمند با حیوانات از طریق حیوان درمانی فواید دیگری نیز در رابطه با سلامتی سالمند  دارد که در زیر توضیح داده شده است

فواید حیوان درمانی

مزایای ذهنی حیوان درمانی برای سالمندان

برای بیان مزایای ذهنی حیوان درمانی در افراد مسن ، فقط باید احساسی را که بیشتر حیوانات برای ما ایجاد می کنند را  بررسی کنیم تا بفهمیم چرا قرار گرفتن در معرض آنها برای مغز ما خوب است.

به زبان ساده ، حیوانات ما را خوشحال می کنند. آنها استرس ما را کاهش می دهند ، در حالی که به طور همزمان هوشیاری  ذهن ما را افزایش می دهند.

برای افراد سالمند ، که بسیاری از آنها به طور روزمره با مشکلات کاهش توانایی های شناختی ذهنی روبرو هستند  ،قرار گیری  در معرض حیوانات می تواند سبب ثبات عاطفی، کاهش اضطراب و افسردگی گردد.

مراقبت از حیواناتی مانند گربه یا سگ نیز می تواند به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس یک فرد سالمند کمک کند و راهی برای احساس مفید بودن و مسئولیت داشتن در مورد چیزی را در او تقویت نماید.

به طور مشابه ، مواجهه معمول با حیوانات می تواند به افزایش مهارت های اجتماعی سالمندان کمک کند. طبیعتاً حیوانات بدون قضاوت گوش می دهند و محبت بی طرفی می کنند.

این موضوع می تواند به ویژه برای سالخوردگانی که ممکن است مایل به اشتراک نظراتی باشند که گفتن آنها برای خانواده یا دوستان راحت نیست ، مفید باشد.

برای افراد مبتلا به زوال عقل که ممکن است در استفاده از زبان مشکل داشته باشند ، حیوانات می توانند تسکین دهنده باشند و حتی می توانند به این افراد کمک کنند تا در مورد مسائل مختلف صحبت کنند و نظرات خود را بیان کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد ، نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض حیوانات در محیط های صمیمی و کنترل شده باعث افزایش تولید و ترشح سروتونین در بدن سالمندان می شود.

ترشح سروتونین علاوه بر ایجاد احساس خوب و بهبود عملکرد شناختی ، می تواند به مزایای جسمی نیز منجر شود. در حقیقت ، درمان با کمک حیوانات یک روش عالی برای نگه داشتن سالمندان در اوج  سلامت جسمی است.

مزایای جسمی حیوان درمانی برای  سالمندان

حیوانات علاوه بر مزایای زیادی که می توانند در ذهن سالمندان داشته باشد ،  می توانند به سلامت جسمی سالمندان نیز کمک کنند. در حقیقت ، تحقیقات انجام شده در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که افراد سالخورده مبتلا به بیماری قلبی که حیوانات خانگی دارند تمایل به زنده ماندن بیشتر ی نسبت کسانی که این حیوانات را ندارند،  دارند.

فعالیت هایی مانند پیاده روی  با سگ ، تمرینات بدنی مورد نیاز را برای سالمند فراهم می کند ، که به سلامتی قلب ، بهبود تحرک و در کل یک سبک زندگی سالم کمک می کند.

حیوان درمانی و زوال عقل

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد ،  داشتن چیزی برای نوازش و لمس می تواند سالمندان را آرام کند. آرامش باعث کاهش استرس ، کاهش فشار خون و تثبیت ضربان قلب می شود.

اماکنی وجود دارد که افراد می توانند برای غذا دادن و بازی با حیوانات به آنها مراجعه نمایند و  بدون دردسر و مسئولیت اضافی که مالکیت حیوانات خانگی نیز به همراه دارد  از مزایای حیوان درمانی ، استفاده کنند.

در حقیقت ، فعالیت هایی مانند تغذیه  حیوان و نظافت او می تواند به افزایش توانایی های جسمی سالمندان کمک کرده و به فعالیت بیشتر آنها کمک کند.

دقیقاً به همین دلیل است که بیشتر برنامه های درمانی که شامل حیوان درمانی در سالمندان است  فعالیت هایی مانند غذا دهی و نظافت حیوان را شامل می شوند.

درمان اضطراب با حیوان درمانی

کدام حیوان خانگی برای درمان اضطراب بهتر است؟

سگها و گربه ها به ما کمک می کند تا احساس شادی و استرس کمتری داشته باشیم: با تحقیقات متعدد از نظر علمی ثابت شده است نحوه عملکرد آنها به این صورت است:

هنگامی که شما به مدت ۱۵ دقیقه حیوان خود را نوازش می کنید (حیوانی که دوست دارید) ، مغز شما یک ترکیب عالی از هورمون های شادی  آزاد می کندکه شامل پرولاکتین ، اکسی توسین و سروتونین می باشد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری درمنزل آمادگی دارد همچون گذشته به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید . با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 526 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.