پرستاری کودک و سالمند مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی سالمندان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

در سالهای سالمندی ، بدن نحوه پردازش مواد مغذی Nutrition  را تغییر می دهد ، که این امر می تواند باعث کاهش اشتها و متابولیسم کندتر شود.

مواد مغذی در سالمندی

مشکلات جسمی و برخی داروها نیز ممکن است باعث شود سالمند کمتر غذا بخورد ، بنابراین لازم است غذایی که سالمند می خورد همواره سرشار از مواد مغذی باشد .

این مواد مغذی حیاتی می توانند از چندین مشکل جسمی و سلامتی پیشگیری  کرده یا آنهاراا تسکین دهد . داشتن یک رژیم غذایی مناسب باعث می شود که سالمند از سالهای طلایی عمر خود بیشترین بهره را ببرند.

 

مواد مغذی  سرشار از کلسیم و ویتامین D:

کلسیم استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند و به عملکرد عصب ها و قلب و عروق کمک می کند. مصرف غذاهای غنی از کلسیم ، مانند ماست ، پنیر  و شیر کم چرب ، راهی عالی برای دریافت مزایای این ماده مغذی است.

ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم مصرف شده را جذب کند ، به همین دلیل بسیاری از محصولات دارای کلسیم با ویتامین D غنی می شوند.

مواد مغذی و کلسیم

منابع کلسیم  شامل:

شیر ، پنیر و سایر غذاهای لبنی.

سبزیجات برگ سبز – مانند کلم پیچ ، بامیه و اسفناج.

نوشیدنی های سویا با کلسیم اضافه شده

نان و هر چیزی که با آرد غنی شده درست شود.

ماهی هایی که با استخوان خورده می شوند مانند ساردین

 

پتاسیم:

افراد مسن با فشار خون بالا باید مقدار متعادلی از پتاسیم را مصرف نمایند. پتاسیم الکترولیتی است که با کاهش مایعات در بدن با اثرات ناشی از مصرف نمک  مقابله می نماید .

زیرا مصرف نمک زیاد سبب افزایش  حجم مایعات بدن و بالا رفتن سطح فشار خون می شود .  موز ، سیب زمینی شیرین ، رب گوجه فرنگی و آب پرتقال همه منابع خوبی برای پتاسیم هستند.

همچنین پتاسیم در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی و حیوانی و در نوشیدنی ها یافت می شود. بسیاری از میوه ها و سبزیجات ، مانند برخی حبوبات (به عنوان مثال ، سویا) و سیب زمینی ، منابع عالی این ماده هستند. گوشت ، مرغ ، ماهی ، شیر ، ماست و آجیل نیز حاوی پتاسیم هستند.

در بسیاری از موارد اعضای خانواده سالمند فاقد مهارت و تخصص کافی جهت ارائه مراقبت و پرستاری از سالمند می باشد .

اما می توان در این شرایط با مراجعه به مراکز مراقبت و پرستاری از سالمند در منزل نسبت به استخدام یک پرستاری سالمند حرفه ای اقدام نمود .

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از معتبر ترین مراکز ارائه خدمات مراقبتی به سالمندان می باشد که با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات به همشهریان گرامی می باشد .

پرستاران حرفه ای این مرکز با طی نمودن دوره های جامع در مورد مراقبت از سالمندان مبتلا به زوال عقل ، آلزایمر و پارکینسون به صورت شبانه روزی آماده خدمت گذاری می باشند.

 

ویتامین B12

 

ویتامین B12 گلوکز را به سوخت مورد نیاز بدن تجزیه می کند. این ویتامین بسیار مهم است زیرا به تولید میلین ،که نوعی بافت پوششی محافظ در اطراف سلولهای مغز است کمک می کند.

برخی مطالعات نشان می دهد که کمبود میلین ممکن است به مشکلات شناختی و زوال عقل در سالمندان منجر شود.

تخمین زده می شود که ۲۰ درصد افراد سالمند  ویتامین B12 کافی دریافت نمی کنند ، این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسید معده برای تجزیه  این ویتامین لازم است.

مواد مغذی و ویتامین ها

اگر سالمندبه دلیل مشکلات معده آنتی اسید مصرف کند ، ممکن است اسید معده کافی تولید نکند. مصرف مکمل ها یا موادد غذایی سرشار از  ویتامین B12  شامل گوشت گاو کم چرب  ، صدف و غلات غنی شده در رژیم غذایی می تواند ویتامین B12 مورد نیاز سالمند را تأمین کند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳

در تحقیقی که به روی مشکلات التهابی در بدن متمرکز است نشان داد که التهاب می تواند  خطر بیماری قلبی ، اختلالات شناختی و برخی از انواع سرطان ها را افزایش  دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش التهاب در بدن می شود و به مقاومت به انسولین و سلامت قلب کمک می کند. ماهی سالمون ، بادام و دانه های کتان منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع مواد مغذی هستند.

 

با خوردن مواد مغذی از جمله موارد زیر می توانید مقدار کافی امگا ۳ دریافت کنید:

ماهی و سایر غذاهای دریایی (به ویژه ماهی های چرب آب سرد ، مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی ، ماهی تن ، شاه ماهی و ساردین) آجیل و دانه ها (مانند  بذر کتان ، دانه های چیا ، و گردو)

 

برخی از سالمندان فقط در اموری مانند ورزش یا آماده سازی غذا نیاز به کمک های پاره وقت دارند ، در حالی که سایر سالمندانی که با بیماری های جدی روبرو هستند نیاز دارند که به صورت شبانه روزی مورد مراقبت و پرستاری قرار گیرند

مرکز پرستاری قاب چاریتی با کمک به سالمندانی که علیرغم مشکلات جسمی، تصمیم به زندگی در خانه شخصی خود را دارند زمینه ساز هرچه بیشتر سلامت و تندرستی این عزیزان میگردد.

پرستاران ماهر این مرکز  به بهترین شکل ممکن از سالمندان مبتلا به آلزایمر ، زوال عقل و پارکینسون مراقبت به عمل می آورند

.با کمک مراقبان مرکز پرستاری قاب چاریتیف  یک سالمند می تواند زندگی شادتر و سالم تری داشته باشد. پرستاران می توانند با تشویق سالمند به استفاده از غذاهای مقوی ، ورزش و معاشرت منظم و تمرکز بر سایر عوامل سبک زندگی سبب ارتقا کیفیت زندگی سالمند گردند.

مواد مغذی و فیبر

فیبر

اکثر سالمندان فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارند. فیبر برای حفظ سطح قند خون  ، دفع  منظم  و احساس سیری در بدن ضروری است.

خوردن یک کاسه بلغور جو دو سر حاوی توت های خرد شده برای صبحانه ۲۰ درصد از مقدار توصیه شده فیبر روزانه را تأمین می کند.

غذاهای غنی از فیبر شامل:

غلات صبحانه سبوس دار ، ماکارونی سبوس دار ، نان و جو دوسر ، جو و چاودار.

میوه هایی مانند توت ، گلابی ، خربزه و پرتقال.

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، هویج و ذرت شیرین.

نخود ، لوبیا و حبوبات.

آجیل و دانه ها.

سیب زمینی با پوست

 

لوتئین و زئاکسانتین

افراد سالمند  در معرض خطر بیشتری برای ایجاد اختلالات چشمی هستند که می تواند منجر به مشکلات بینایی و نابینایی شود.

آب مروارید ، گلوکوم ، رتینوپاتی و دژنراسیون ماکولا می توانند باعث اختلال بینایی  در دوران سالمندی شوند.

مواد مغذی و لوتیئن

لوتئین و زاگزانتین آنتی اکسیدانی هستند که بدن به مقدار زیاد در ماکولا رسوب می کند. دریافت کافی لوتئین و زاگزانتین می تواند از بسیاری از اختلالات چشمی پیشگیری کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که خوردن میوه و سبزیجات با این مواد مغذی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال ماکولا را کاهش می دهد.

زرده تخم مرغ ، اسفناج ، کیوی ، خربزه ، جوانه بروکلی و کلم همگی سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند.

مراقبت از یک سالمند و تهیه وعده ای غذایی مناسب برای او می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و یک مراقب حرفه ای و دلسوز می تواند کمک بزرگی در این شرایط باشد .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و متخصص و مجوز از وزارت بهداشت آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل بپردازد. کافی است با کارشناسان این مرکزتماس حاصل نموده تا در اسرع وقت پرستار مورد نظر شما اعزام گردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 463 views بار دسته بندی : پرستار سالمند تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.