پرستاری کودک و سالمند هشت روش برای مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا - موسسه پرستاری قاب چاریتی

مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا  Management of depression in the winter and during Coronavirus Pandemic
یکی از مشکل ترین اقدامات در این دوران می باشد زیرا فرد مبتلا به افسردگی فصلی باید با چالش های دوران قرنطینه کنار بیاید.

برخی از ما از شروع فصل زمستان بسیار خوشحال هستیم و آمدن آن را در آغوش می کشیم . از گردش های دسته جمعی در طبیعت تا قدم زدن در زیر آسمان زیبا ، خوردن سوپ های دلچسب و گذراندن وقت با خانواده و دوستان خود لذت می بریم.

مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

اما بسیاری از افراد از اینکه در هنگام بیدار شدن از خواب هوا همچنان تاریک باشد و اینکه در اواخر بعد از ظهر باید منتظر تماشای غروب خورشید باشند متنفر هستند .

تعدادی از افراد در این شرایط احساس افسردگی ، بی ثمر بودن و بی انگیزگی دارند و گاهی اوقات ، این احساسات  بیشتر از ابر های زمستانی بر زندگی آنها سایه می افکند . این علائم می توانند علائم اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی زمستانی باشد که مدیریت این نوع افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا کار نسبتا مشکلی است.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

این مشکل به نام “اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی” نیز نامیده می شود ، که نوعی افسردگی است که هر ساله در یک فصل خاص اتفاق می افتد. این مشکل معمولا در زمستان شایع است اما ممکن است در تابستان نیز برخی از افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

طبق گزارشات روانشناسی امروز ، این مشکل هر ساله ۱۰ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و تا ۶۶ میلیون نفر دیگر ممکن است افسردگی زمستانی خفیف داشته باشند.

علائم اختلال عاطفی فصلی  و مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

افراد مستعد ابتلا به اختلال عاطفی فصلی علائم مشابهی را که معمولاً با افسردگی همراه هستند ، از خود نشان می دهند . این مشلات شامل کم حوصلگی و بدخلقی ، تحریک پذیری ، اضطراب ، خستگی ، کمبود انرژی و ناامیدی باشد.

افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی همچنین ممکن است:

بیش از حد خوابیده و همچنان احساس خستگی کنند
هوس خوردن کربوهیدرات دارند ( نان و شیرینی و …)
دچار تنش عضلانی یا مشکلات معده هستند
علائم افسردگی دارند مانند احساس ناراحتی ، از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه یا مشکل در تمرکز

 

ترکیب  افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، در ایالات متحده تقریباً ۷٫۵ میلیون نفر مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شده اند و تقریباً ۲۱۰،۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.( تا تاریخ نگارش این مقاله )

 

بیماری کووید ۱۹ در طی بهار ، تابستان و اوایل پاییز سلامتی روحی افراد را دچار خلل نمود و هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار رود با وارد شدن به زمستان از بین برود. بنابراین مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا  در جهان باید جدی گرفته شود.

ترکیب  افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

متخصصان بر این عقیده هستند که به عنوان بخشی از واکنش سلامت روان مردم به بیماری همه گیر ، ما شاهد افزایش افسردگی در جهان هستیم و نکته قابل توجه این است که این افسردگی در افرادی دیده می شود که سابقه افسردگی قبلی ندارند.

همه گیری کرونا ، مجموعه ای از عوامل استرس زا را با خود به همراه می آورد که افراد در هر گروه سنی را تحت تأثیر قرار می دهد ، از جمله افسردگی ، مشکلات جسمی و مشکلات مالی.

روانشناسان بر این باورند که تجربه همزمان  افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا، فشار زیادی بر روح و روان افراد وارد می سازد . این همزمانی عوامل استرس زا یا اثر تجمعی ، به ویژه برای افراد مستعد به افسردگی یا اختلال عاطفی فصلی می توانند سبب تشدید علایم و احساس ناامیدی بیشتر شود .

در این شرایط یک فرد افسرده احساس می کند که هیچ پایانی برای این مشکلات پیش نخواهد آمد و هیچ چیز دیگری به جز اخبار بد و ناامیدی بیشتر در زندگی وجود ندارد.

محرک های فصلی  و تشدید افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

زمستان ، به ویژه در هنگام شیوع همه گیری کرونا ، چالش های دیگری به همراه دارد که می تواند سلامت روان ما را دچار آسیب نماید و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هوای سرد

بیرون از خانه بودن چیزی است که برای کمک به حفظ سلامتی عاطفی خود به آن نیاز داریم . و افراد ممکن است به دلیل برودت و سردی هوا و همچنین حفظ قرنطینه کمتر از خانه خود خارج شوند .

فقدان جامعه پذیری

دانشمندان اثبات نموده اند که تعاملات اجتماعی نقش مهمی در حفظ سلامت روان دارد. ما موجودات اجتماعی هستیم و به تعاملات اجتماعی منظم احتیاج داریم که در دوران ههه گیری از این تعاملات منع شده ایم.

راه های مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

استرس در فصل تعطیلات

تعطیلات کریسمس یا آخر هفته ها ممکن است بیشتر از حد معمول برای خانواده ها استرس زا باشد. در این شرایط اجتماعات داخل خانه و انجام دیدو بازدید با دوستان و خانواده خطرناک است .
همچنین ممکن است افرادی که همیش در تعطیلات مشترک با آنها دور همی داشته ایم به دلیل ویروس کرونا فوت کرده باشند که این باعث بروز ناراحتی بیشتر می شود

وضعیت اقتصادی ناخوشایند نیز در این شرایط مشکل ساز است زیرا علاقه مند هستیم که مانند ساله ای گذشته به عزیزان خود هدایایی تقدیم کنیم اما قادر به پرداخت این مبلغ نیستیم.
اکنون که با مشکلات بوجود آمده در فصل زمستان وهمه گیری ویروس کرونا پی بردیم بهتر است که به فکر یافتن راه حلی برای ساده کردن مشکلات در این دروان باشیم .

بر طبق نظر کارشناسان همه افراد جامعه باید به احتمال درگیر شدن به افسردگی فکر کنند. حتی افرادی که در زمستان ها روحیه خوبی دارند ممکن است در مورد سیاست یا امور اقتصادی استرس داشته باشند.

بنابراین افرادی که به طور معمول افسردگی زمستانی را تجربه نمی کنند ، ممکن است امسال اوقات سخت تری داشته باشند.

روشهای درمان و مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا:

 

۱٫ زمان بیرون ماندن از خانه را در پاییز بیشتر کنید.

مقداری انعطاف پذیری در زندگی خود ایجاد کنید. برای پیاده روی یا دویدن به بیرون از خانه و مکان های خلوت بروید ، یا در ایوان خود بنشینید و یک میان وعده یا نوشیدنی گرم را با حفظ فاصله اجتماعی بنوشید.

۲٫تاثیر نور خورشید  بر مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

در وقت ناهار خود قدم بزنید. آخر هفته به پیاده روی یا اسکی بروید و یا کنار پنجره بنشینید و کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.

۳٫ روال زندگی و روتین های خود را حفظ کنید.

به موقع بخوابید ، بیدار شوید و طبق یک برنامه منظم غذا بخورید. به طور کلی منظم زندگی کردن را تمرین کنید.

۴- اگر سیگار می کشید ، آن را ترک نمایید یا در مصرف آن متعادل باشید .

بسیاری از افراد در طی همه گیری کرونا ، مستعد استفاده بیش از حد از مواد مخدر، سیگار و … هستند .

۵- در مورد نور درمانی با یک متخصص صحبت کنید.

بر اساس مطالعه ای که در مجله روانپزشکی آمریکا منتشر شده ، قرار گرفتن در معرض نور شدید صبح ها ممکن است به اندازه گفتگو با یک مشاور در دورن افسردگی موثر باشد.
یک متخصص بهداشت روان می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا نور درمانی برای شما مناسب است یا خیر.

۶٫ مدیتیشن یا ذهن آگاهی  برای مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

اگرچه این کار باعث نمی شود که مشکلات موجود برطرف شوند اما افراد آسیب پذیر را قادر می سازد احساسات خود را بهتر مدیریت کنند.

۷٫ از کمک های تخصصی کمک بگیرید.

اگر علائم افسردگی در زندگی شما تداخل ایجاد کرده است ، به دنبال دریافت کمک تخصصی باشید. در شرایط همه گیری کرونا بیشتر درمانگران بیماران را به صورت مجازی ملاقات می کنند که این موضوع دسترسی به این افراد را راحت تر کرده است . اگر علائم افسردگی شدید باشد ، ممکن است داروهایی برای اختلال عاطفی فصلی توصیه شود.

روش مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

۸- ارتباط با دیگران  جهت مدیریت افسردگی در زمستان و دوران شیوع کرونا

با اینکه امکان حضور فیزیکی در مهمانی ها امکان پذیر نیست اما می توان به صورت مجازی و تماس تصویری با عزیزانتان ارتباط برقرار نمایید. برای انجام کارهای مشترک مانند آشپزی که می تواند به صورت آنلاین انجام شود با یک دوست برنامه ریزی نمایید . به صورت آنلاین درس بخوانید و با همکلاسی های خود در ارتباط باشید . برای همه این موارد برنامه ریزی کنید و به انجام آنها پایبند باشید .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و متخصص در عرصه ارائه خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل، آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمت بپردازد .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 461 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.