پرستاری کودک و سالمند هفت گام برای کمک به فرد مضطرب و روشهای کنترل و درمان این مشکل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

کمک به فرد مضطرب  Help Someone with Anxiety یکی از مهم ترین چالش هایی که ممکن است هر یک از ما با آن روبرو شویم. این فرد مضطرب ممکن است یکی از اعضای خانواده ، دوست یا همکار ما باشد که دانستن اینکه اضطراب به چه عللی بروز می نماید می تواند به شما کمک کند بدون اینکه سهواً اضطراب فرد مبتلا را بدتر کنید به او در برطرف نمودن این مشکل کمک نماید.

تکنیک های کمک به فرد مضطرب
ممکن است تاکنون شاهد سناریوهایی مختلفی ناشی از وجود اضطراب در اطرافیان خود بود ه باشید . به عنوان مثال همسر شما ممکن است آنقدر احساس ترس کند که از انجام هر گونه اقدامی اجتناب کند ، یا به روشی غیرمنتظره اضطراب شما را نیز افزایش دهد.

ممکن است دوست شما در اثر اضطراب دائماً کارهای مهم یا بحث های مهم را به تعویق اندازد . در حالتی دیگر دوستی از تنهایی شکایت می کند اما از قرار ملاقات امتناع می ورزد ، یا رئیس یک شرکت همیشه بر روی آنچه ممکن است اشتباه باشد تمرکز می کند و همه را با مشکل روبرو می نماید.

برای کمک به فرد مضطرب چه کاری می توانید انجام دهید؟

ابتدا باید درک کنید که اضطراب یک ویژگی انسانی است نه یک نقص. بیشتر ما، هر از چند گاهی مضطرب می شویم ، زیرا این یک احساس عمومی مفید در بدن است که به ما کمک می کند تهدیدهای احتمالی را ببینیم و از آنها دوری نماییم .
اگرچه مستعد اضطراب بودن ممکن است یک عیب به نظر برسد ، اما در واقع برخی از افراد با احتیاط بیشتر جلوی اشتباهات خود را گرفته که این موضوع می تواند بسیار مفید باشد.

 

با این حال ، گاهی اوقات افراد با الگوهایی اشتباهی با اضطراب روبرو می شوند . آنها بیش از حد فکر می کنند و دائما در حال نشخوار ذهنی در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده هستند که باعث درگیر شدن آنها با احساسات اضطراب آلود و ناراحت کنند می شود .
در اینجا برخی از تکنیک هایی که برای مقابله با اضطراب سودمند هستند بیان شده است :

۱٫ تفاوت در نحوه بروز اضطراب را درک کنید

افراد مختلف با روشهای مختلفی در مقابل اضطراب عکس العمل نشان می دهند که برای افراد مختلف ، به طور معمول یکی از روشهای پاسخ غالب خواهد بود. به عنوان مثال ، برخی از افراد در مقابل اضطراب منفعل شده و ترجیح می دهند که هیچ اقدامی انجام ندهند. گروهی دیگر نیز تمایل به جنگ دارند و در هنگام استرس تحریک پذیر یا بیش از حد کمال گرا خواهند شد.

با توجه به چگونگی بروز اضطراب در فردی که با او روبرو هستید می توانید الگوهای رفتاری او را درک نمایید و در موقعیتهای حساس به او در کنترل عکس العمل هایش کمک نمایید

 

تبادل نظر در  کمک به فرد مضطرب
۲٫ تبادل نظر در مورد روشهای کمک به فرد مضطرب

بهتر است از کسی که دچار اضطراب است در مورد روشهای کمک به او همفکری و تبادل نظر نمایید . تعدادی از افراد که پاسخ اجتنابی به موقعیت استرس زا میدهند بهترین روش پشتیبانی عملی و قدرتمند است .

این پشتیبانی می تواند به فرد مضطرب کمک نماید که با ترس خود روبرو شده و از طریق تقسیم وظایف و یا گفتگو د رمورد مشکل استرس زا با این مشکل کنار بیاد . البته حفظ استقلال فرد در این شرایط بسیار مهم است و لازم است از طرف اطرافیان مورد احترام قرار گیرد .

 

گروه دیگری از افراد مضطرب به احتمال زیاد حمایت عاطفی را ترجیح می دهند ، به ویژه افرادی که به شدت وابسته هستند یا به دلیل ترس از ترک شدن در هنگام استرس دچار مشکل می شوند .
برای کمک به این افراد بهتر است به آنها خاطر نشان نمایید که در تمام شرایط در کنار او خواهید بود و با یکدیگر از پس موانع بر خواهید آمد

 

۳- کمک به فرد مضطربی که اضطراب خود را تکذیب می کند

اگر عزیزتان بینشی اضطراب آلود نسبت به خود یا اطرافیان دارد ، می توانید به او کمک کنید تا زمان بروز الگوی اضطراب رفتارش را تشخیص دهد.

گاهی بروز تحریک پذیری و یا بیش از حد کلافه بودن نشان دهنده اضطراب فرد است و از آنجا که اعضای خانواده به مروز می توانند الگوهای رفتاری یکدیگر را به خوبی بشناسند و به هم اعتماد دارند می توانند نسبت به بروز علایم اضطراب یکدیگر را مطلع نمایند.

 

اگر قصد انجام این کار را دارید ، بهتر است ابتدا برای انجام آن از فرد اجازه بگیرید.. اگر عزیز شما فاقد بینش درست در مورد اضطراب خود است یا در مدیریت آن مشکل دارد ، احتمالاً بهتر است او را به مراجعه به روانشناس بالینی و متخصص در زمینه درمان اضطراب ترغیب کنید.

 کمک به فرد مضطرب با تعدیل افکار

۴- کمک به فرد مضطرب از طریق تعدیل افکار

اگر اطلاعات خود را در مورد مدلهای شناختی-رفتاری اضطراب افزایش دهید ، می توانید فرد مفیدی در هنگام بروز اضطراب در اطرافیان باشید . بهتر است گاهی به همراه عزیز خود به جلسه درمانی بروید تا برخی تکنیک ها که می تواند برای افرادی که از اضطراب رنج می برند را بیاموزید.

به طور معمول ، افراد مضطرب نسبت به افکار منفی خود در هنگام اضطراب تعصب طبیعی دارند. برای کمک به آنها در این شرایط بر طبق اصول شناخت درمانی بهتر است از آنها بخواهید سه سوال زیر را در نظر بگیرند:

بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد چیست؟
بهترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟
واقع بینانه ترین یا محتمل ترین حالت چیست؟
بنابراین ، در این شرایط فرد مضطرب می تواند با تفکر در مورد تمام جوانب موضوع تسلط بیشتری بر وضعیت خود پیدا کند .

بهتر است وقتی فردی به عنوان مثال از پرواز با هواپیما دچار اضطراب می شود به او بگویید ” تصور سقوط هواپیما بسیار ناخوشایند و ترسناک خواهد بود ، اما شما با آن کنار خواهید آمد.” و اگر عزیزتان از اینکه شخص دیگری از او عصبانی شده یا از او ناامید شده است مضطرب باشد ، یادآوری این نکته بسیار مفید است که به او بگویید : “شما فقط می توانید اعمال خود را کنترل نمایید و پاسخ های دیگران خارج از کنترل شماست”

۵٫ از فرد مضطرب حمایت کنید اما مسئولیت انجام کارهای او را قبول نکنید

اجتناب یکی از ویژگیهای اصلی اضطراب است ، بنابراین گاهی اوقات ممکن است احساس کنیم که فرد مضطرب از انجام کارهای خود سرباز می زند .
به عنوان مثال ، ممکن است همکلاسی مضطرب شما برای برقراری تماس های تلفنی با استاد دچار اضطراب شود و در این هنگام ممکن است شما برای کمک به او این کار را انجام دهید .

 

لازم است یک اصل مهم را به خاطر بسپارید و آن این است که حمایت به معنای کمک به فرد مضطرب است که روش انجام یک کار را در موقعیت استرس آور نمی داند اما هرگز به معنای انجام آن کار برای فرد نمی باشد.

البته یک استثنا ممکن است زمانی باشد که اضطراب فرد توام با افسردگی شدید باشد. اگر این فرد نتواند از رختخواب بلند شود ، ممکن است آنقدر در این حالت بماند که نیاز به دریافت کمک های اورژانسی برای ادامه زندگی پیدا کند .
با این حال ، در شرایط کمتر شدید ، بهتر است بدون به عهده گرفتن مسئولیت کارها ، از فرد مضطرب در شرایط استرس آور حمایت نمایید.

مزایای  کمک به فرد مضطرب

۶٫ اگر کسی مشکل اضطراب جدی تری دارد ، از برچسب زدن به او خودداری کنید

برای کمک به فرد مضطرب یا افرادی که مسائل جدی تری دارند چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ افرادی که دچار مواردی مانند اختلال وحشت ، افسردگی آمیخته با اضطراب ، استرس پس از سانحه ، یا تفکر وسواسی (از جمله افکار مربوط به اختلالات خوردن) هستند ، ممکن است در شرایط مختلف با اضطراب زیادی دست به گریبان باشند .

ممکن است کمک به آنها فراتر از توانایی شما باشد و این افراد نیاز به دریافت کمک های تخصصی از سوی روانپزشک هستند اما شما هنوز هم می توانید از بسیاری جهات حمایت کننده باشید.
وقتی کسی اضطراب قابل توجهی را تجربه می کند ، لازم است به او اطمینان خاطر دهید که برداشت کلی شما از او تغییر نکرده است. او برای شما هنوز همان شخص هستند.

لازم است به او اطمینان دهید که او فقط از یک مشکل موقتی رنج می برد که از کنترل خارج شده است. شخصیت انها در مقابل اطرافیان شکسته نشده است و کسانی که هستند برای شما تغییری نکرده اند.

 

گاهی اوقات ، افرادی که دارای مشکلات اضطرابی مزمن هستند ، علاقه ای به تغییر ندارند. به عنوان مثال ، ممکن است با شخصی که مبتلا به آگورافوبیا یا اختلال در خوردن است دوست باشید ، اما تغییر وضعیت آنها طولانی مدت و پیچیده است. در این موارد ، می توانید آن شخص را بپذیرید تا احساس انزوا نکند.

۷٫ درهنگام  کمک به فرد مضطرب از خود نیز مراقبت کنید:

تشخیص دهید که هدف شما کمک است ، نه معالجه فرد یا رهانیدن او از اضطرابی که با آن درگیر است.
مسئولیت پذیری بیش از حد در واقع یکی از علائم اضطراب است ، بنابراین مطمئن شوید که خودتان در این دام گرفتار نشده اید.

 

بخاطر داشته باشید که حمایت شما نیازی به تمرکز مستقیم بر درمان اضطراب ندارد. به عنوان مثال ، ورزش برای کاهش اضطراب بسیار مفید است. بنابراین شاید یک پیاده روی ساده یا شرکت در یک کلاس یوگا به هردوی شما کمک کند.
گاهی بهتر است محدویت هایی در نظر بگیرید و به عنوان مثال بیشتر از بیست دقیقه در مورد مشکلات اضطراب با فرد مورد نظر صحبت نکنید.

کمک به فردی که دچار اضطراب است همیشه آسان نیست و ممکن است احساس کنید که این کار را از روشهای اشتباهی انجام داده اید.
اما ، اگر به خود یادآوری کنید که شما و عزیزتان هر دو بهترین تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام می دهید ، می تواند به شما در داشتن صبر و شکیبایی بیشتر در این مسیر کمک نماید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب متشکل از پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار امادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل بپردازد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.