پرستاری کودک و سالمند استفراغ در کودکان و علل شایع و درمان آن - موسسه پرستاری قاب چاریتی

از جمله مشکلاتی که در مورد کودکان والدین را با نگرانی شدید رو به رو می کند استفراغ در کودکان و پیامد های آن است. در بین کودکان استفراغ امری شایع است. والدین و مراقب کودک باید به علائم و نشانه هایی که کودک نشان می دهد توجه کنند. اگر علی رغم اسهال کودک هنوز می تواند غذا بخورد و بازی کند و از حال عموم خوبی برخوردار است، سعی کنید رژیم غذایی او را رعایت کنید و به صورت مرتب نوشیدنی های کافی به او بدهید.

اما اگر کودک احساس بی حالی و بی اشتهایی داشت و قادر به خوردن و نوشیدن نبود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

استفراغ در کودکان

دلیل استفراغ در کودکان چیست؟
گاسترو انتریت

در اغلب مواقع استفراغ در کودکان شیر خوار ناشی از گاستروانتریت است. اسهال و استفراغ  که با عنوان گاستروانتریت شناخته می شود یک نوع عفونت ویروسی است. گاستروانتریت یک عفونت روده است که ناشی از ویروس و باکتری است و باعث اسهال نیز می شود. در این بیماری استفراغ ممکن است بعد از یک تا دو روز خانمه پیدا کند اما اسهال تا ۱۰ روز نیز ادامه داشته باشد. اغلب کودکان برای درمان گاستروانتریت نیاز به درمان دارویی ندارند اما والدین باید توجه داشته باشند که با توجه به از دست رفتن حجم زیادی از مایعات از طریق مدفوع، مایعات کافی را به کودک بنوشانند. از سوی دیگر با توجه به ماهیت ویروسی این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک در درمان ان تاثیری ندارد. در کودکان زیر ۶ ماه گاستروانتریت اهمیت بیشتری دارد زیرا در این گروه از کودکان کم آبی با شدت بیشتری اتفاق می افتد و حتما باید کودک توسط پزشک معاینه شود.

آلرژی غذایی

استفراغ ناشی از مسمومیت غذایی می تواند همراه با بثورات پوستی، قرمزی و خارش پوست و تورم پوست اطراف چشم، لب، زبان و یا سقف دهان ایجاد شود.

سایر عفونت ها

گاهی استفراغ در کودکان ناشی از بیماری های دستگاه گوارشی نیست. بلکه عفونت های سایر سیستم های بدن مانند سیستم ادراری،گوش میانی، منننژیت و یا ذات الریه نیز می تواند در کودک باعث ایجاد استفراغ شود. اگر علاوه بر استفراغ علائم همراه مانند تب و تحریک پذیری مشاهده کردید، با پزشک کودک مشورت کنید.

آپاندیسیت

در صورتی که آپاندیس دچار التهاب شود می تواند در کودک علائم استفراغ در کودکان را مشاهده کرد. آپاندیسیت خود را با درد شکمی که با گذشت زمان بدتر می شود نشان می دهد.

استفراغ در کودکان

مسمومیت

بلعیدن اتفاقی مواد سمی باعث ایجاد استفراغ در کودکان می شود. در این شرایط بدون اتلاف وقت باید به اورژانس مراجعه کرد.

ریفلاکس معده/ روده

عدم تحمل شیر که در ان محتویات معده از راه دهان خارج می شود.

شیشه شیر نامناسب

گاهی گشاد بودن سوراخ شیشه شیر باعث خروج مقدار زیاد شیر و در نتیجه بلع بیش از حد می شود و کودک اضافه شیر را به صورت استفراغ از راه دهان خارج می کند.

تنگی دهانه پیلور

این مشکل مادر زادی به دلیل تنگی دهانه معده به روده ایجاد می شود و در صورتی که کودک بیش از حد غذا بخورد به صورت استفراغ جهشی محتویات معده خارج می شود.

استفراغ در کودکان

جهت مراجعه به پزشک در زمان  استفراغ کودک باید شاهد چه نشانه هایی باشید؟
  • اگر کودک پیوسته استفراغ می کند و حتی قادر به نگه داشتن مایعات نیست.
  • اگر کودک دچار کم آبی شدید باشد. گریه بدون اشک، خشکی دهان، کاهش حجم ادرار
  • استفراغ سبز رنگ و خونی
  • استفراغ بیش از دو روز
نکات مربوط به مراقبت در منزل:
  • اصلی ترین و مهمترین نکته در مراقبت از کودکانی که دچار گاستروانتریت شده اند جایگزینی مایعات از دست رفته است. در کودکان مایعات را می توان به اشکال مختلف مانند یخمک به کودک داد تا کودکان همکاری بیشتری داشته باشند.
  • از محلول اواراس و یا سایر نوشیدنی هایی که برای کم آبی توصیه می شوند استفاده کنید.
  • در این دوران در کودکان شیرخوار نباید شیر مادر قطع شود.
  • در کودکانی که شیر خشک می خوردند اول باید محلول خورانده شود و سپس شیر خشک.
  • در کودکان زیر یک سال از پودر خوراکی او ار اس باید با احتیاط مصرف کرد و دز آن توسط پزشک تعیین شود.
  • تا زمانی که کودک دچار گاستروانتریت است و تحت نظر پزشک محلول قندی نمکی مصرف می کند  بی اشتهایی شایع است و جای نگرانی نیست.
  • از دادن داروهای ضد استفراغ و اسهال بدون نظر پزشک خودداری کنید.
  • در گاستروانتریت کودک تا ۴۸ ساعت بعد از قطع اخرین اسهال و یا استفراغ نباید به مدرسه برود زیرا امکان آلوده شدن سایرین نیز به این بیماری وجود دارد.

۲٫۹
/
۵
(
۳۸

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 423 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.