پرستاری کودک و سالمند اعتیاد در سالمندان به چه دلایلی بروز می نماید و روش های کنترل و درمان آن چیست؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اعتیاد در سالمندان addiction in seniors  باعث بروز مشکلات جسمی و روحی فراوان برای سالمند واطرافیان او می گردد. در دوران سالمندی فرزندان خانه را ترک می کنند و احتمالا خانه شلوغ تبدیل به خانه ایی ساکت میشود. سالمندی که در دوران جوانی فردی اجتماعی بود ارتباطش با سایرین کمتر میشود و احساس تنهایی می کند.

مشکلات و بیماری های دوران سالمندی نیز او را خسته می کند. بنا به هر دلیلی مشخص است که در دوران سالمندی روابط اجتماعی و سلامتی سالمند با مشکلاتی همراه است.

اعتیاد در سالمندان

سلامت عمومی، به خصوص  مشکلات سلامت روان و اعتیاد به سنی بستگی ندارد. بزرگسالان و سالمندان  میتوانند به دلیل مشکلات روحی و روانی که ریشه در گذشته دارد و یا در زمان حال در هر شرایطی و هر کجا که هستند به استفاده از مواد مخدر روی بیاورند. اعتیاد به مواد مخدر اختصاص به سن خاصی ندارد حتی سالمندان که تجربه های بسیاری در زندگی دارند و به نظر میرسد انسان هایی عاقل تر و داناتر هستند.

در هر صورت مواد مخدر همیشه یک راه فرار محسوب میشود، به خصوص اگر فرد با اختلال، مشکلات فردی ، خانوادگی و یا مشکلات جسمی و بیماری ها دست و پنجه نرم کند.

آیا می توان اعتیاد در سالمندان را یک مشکل جدی به شمار آورد؟

بله، استفاده از مواد مخدر در سالمندان می تواند مشکلات جدی برای آنها به وجود آورد مانند:

  • سقوط
  •  آسیب دیدن ناگهانی
  • بیماری های جسمی
  • از دست دادن حافظه
  • تداخل با سایر داروها و ایجاد مسمومیت

این موارد فقط بخشی از مشکلاتی است که اعتیاد در سالمندان ایجاد می کند. بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی هر فردی بالای ۶۰ سال سالمند محسوب میشود طبق این تعریف مقدار مصرف مواد مخدر و درجه اعتیاد افراد سالمند ممکن است بیشتر از آمارها باشد چون تشخیص و شناسایی این افراد با مشکلاتی روبروست.

مهم است خانواده ها برای محافظت از سلامت عزیزانشان به روشی صحیح اقدام کنند. یعنی توسط مراکز مرتبط با ترک اعتیاد و دوره هایی که وجود دارند، آموزش ببیند که  چطور کمکی دلسوزانه و موفق ارائه کنند تا یک تغییر واقعی در زندگی سالمند عزیز شان ایجاد شود.

 

خانواده و اعتیاد در سالمندان

توصیه های بی اساس به مصرف مواد مخدر در سالمندان

از گوشه و کنار میشنویم که اگر سالمند بیماری خاصی دارد می تواند گاهی تریاک مصرف کند! این توصیه غلط است چرا که سالمندان به دلیل شرایط خاصی که دارند این توصیه میتواند برای آنها بسیار خطرناک باشد. شاید این امراثر کوتاه مدت خوشایندی داشته باشد اما در بلند مدت می تواند اثر منفی روی سلامت جسم و روان بگذارد.

 

مواد مخدری که در اعتیاد در سالمندان نقش دارند

داروهای تجویزی توسط پزشک

افراد ۶۵ ساله و مسن تر ۳۳٪ از کل داروهای تجویز شده هر ساله را مصرف می کنند از طرفی پزشکان در هنگام تجویز دارو برای افراد مسن در مقایسه با افراد جوان ، احتیاط نمی کنند ، چون آنها معتقدند برای مدیریت درد سالمندان به آنها بیشتر احتیاج دارند. .و روی دیگر قضیه این است که اعتیاد سالمندان به مواد افیونی سریع تر اتفاق می افتد. پس یکی از دلایل اعتیاد در سالمندان می تواند داروهای مسکن قوی باشد

 

انواع مواد مخدر

مواد مخدر اثرات اصلی را بر مغز و نخاع می گذارد و در سالمندان بیشتر برای تسکین درد، کاهش اضطراب ،آرامش و رفع مشکلات بی خوابی استفاده می شود. ممکن است حالت سرخوشی یا خلق و خوی دیگر نیز تقویت شود، همچنین اثرات فیزیولوژیکی مهمی دارند برای مثال تنفس و ضربان قلب را کند می کنند.

مواد مخدر اعتیاد آور هستند و تنها با استفاده مداوم از داروهای ترک اعتیاد و روحیه جنگجویانه و مقاوم می توان با آن مقابله کرد چون باید به تدریج دوزهای بیشتری استفاده کرد تا اثربخشی روزهای ابتدایی را داشته باشد. مواد مخدرهایی مثل- هروئین و مورفین – نسبت به تریاک اعتیاد آورتر هستند. از طرفی مصرف  تریاک هم باعث وخیم ترشدن شرایط جسمی و روحی می شود و عمر را کوتاه می کند

درمان اعتیاد در سالمندان

 

مواد مخدر اثرات اصلی را بر مغز و نخاع می گذارد و در سالمندان بیشتر برای تسکین درد، کاهش اضطراب ،آرامش و رفع مشکلات بی خوابی استفاده می شود. ممکن است حالت سرخوشی یا خلق و خوی دیگر نیز تقویت شود، همچنین اثرات فیزیولوژیکی مهمی دارند برای مثال تنفس و ضربان قلب را کند می کنند.

مواد مخدر اعتیاد آور هستند و تنها با استفاده مداوم از داروهای ترک اعتیاد و روحیه جنگجویانه و مقاوم می توان با آن مقابله کرد چون باید به تدریج دوزهای بیشتری استفاده کرد تا اثربخشی روزهای ابتدایی را داشته باشد. مواد مخدرهایی مثل- هروئین و مورفین – نسبت به تریاک اعتیاد آورتر هستند. از طرفی مصرف  تریاک هم باعث وخیم ترشدن شرایط جسمی و روحی می شود و عمر را کوتاه می کند.

 

مواد مخدر تأثیر خود را روی مغز می گذارند یعنی  ساختار آنها شبیه به مولکول های خاصی به نام اندرفین است که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. اندر فین درد را سرکوب می کند و احساس خستگی را تقویت می کند. آلکالوئیدهای مواد مخدر قادر به اشغال همان محل های گیرنده هستند و  اثر اندرفین در سرکوب انتقال ضربان های درد در سیستم عصبی تقلید می کنند

در ادامه مواردی که می تواند از دلایل اعتیاد در سالمندان باشد، به تفضیل توضیح داده می شود

 

عادات قدیمی

اعتیاد در سالمندان هرچه مدت بیشتری تحت درمان قرار نگیرد ، باعث لاغرتر شدن آنها می شود از طرفی به محض رسیدن به این سن ، تغییر بسیار دشوار میشود. درمان فشرده بستری برای کمک به معتادان مسن از روش های مه درمانی  بسیار مهم است

 

نقش عدم مسئولیت پذیری و اعتیاد در سالمندان

اعتیاد تأثیرات مخربی بر حرفه شغلی افراد و زندگی خانوادگی دارد و این مسئولیتهای شخصی ممکن است دلایل اصلی بسیاری از افراد برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر باشد. با این حال، سالمندان مسئولیت بسیار کمتری در زندگی روزانه خود نسبت به افراد جوان دارند. آنها معمولاً بازنشسته هستند و فرزندانشان خانه و خانواده خود را دارند.

 

انزوا

عدم ارتباط نزدیک با دیگران، ممکن است سالمندان را به استفاده از مواد مخدر سوق دهد. فرزندان خانواده تشکیل می دهند و یا خانه را ترک می کنند، سالمند ممکن است دوستان یا همسرش  را ازدست دهد. سالمندان دارای اعتیاد که دوستان کمی دارند و یا اعضای خانواده نزدیکی ندارند ، بیشتر ممکن است به اعتیاد روی بیاورند.

 

افسردگی دوران سالمندی و اعتیاد در سالمندان

حتی سالخوردگانی که با همسرشان زندگی می کنند و دوستان زیادی دارند ممکن است از افسردگی رنج ببرند و افسردگی یکی از شایع ترین دلایل اعتیاد در سالمندان است  چرا که ممکن است احساس کنند که زندگی آنها چیز مفید و مهمی ندارد. این امر به ویژه در مورد افراد سالخورده که فرزندان آنها به دور از آنها زندگی می کنند صادق است و دیگر سالمندانی که در خانواده های خود نقش مهمی  ندارند.

اعتیاد در سالمندان و اضطراب

دردهای مزمن

افراد مسن اغلب در دو یا سه دهه آخر زندگی از نظر جسمی با مشکلاتی روبه رو میشوند. حتی کسانی که در طول بزرگسالی عادات سالم را حفظ می کنند، ممکن است هنوز از درد مفاصل ، التهاب عضلات و انواع دیگر مشکلات جسمی مزمن و شدید رنج ببرند. از این رو افراد مسن راحت تر به داروهای  مسکن های قوی دسترسی دارند.

به خاطر داشته باشید خانواده و کمک هایی که از سمت آنها می شود بسیار مهم هستند ، از جمله مراقبت های مستقیم ، کمک های مالی، مدیریت علائم بیماری و همچنین کمک به مشارکت وحفظ آشنایان و دوستان در حین معالجه است.

اثرات اعتیاد در سالمندان روی خانواده ها ممکن است از طریق نسل ها ادامه یابد. برای مثال ممکن است به روابط بین نسل ها آسیب برساند و بسیار فراتر از زندگی فرد “بیمار”  بر خانواده تأثیر بگذارد ، به خصوص در فرهنگ هایی که خانواده بسیار مهم تلقی می شود. بنابراین ، ارائه خدمات به کل خانواده می تواند اثربخشی درمان را دوچندان کند و در پیشگیری اجتماعی و مهار هزینه های آتی کمک کند.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات به سالمندان گرامی در تمام ساعات شبانه روز می باشد. پرستاران این مرکز با داشتن آگاهی و تجربه کافی در خصوص ترک اعتیاد در سالمندان آمادگی دارند در تمام مراحل این فرآیند در کنار سالمند بوده و از او حمایت کنند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 340 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.