پرستاری کودک و سالمند بزرگترین اشتباهات والدین که اعتماد به نفس و عزت نفس بچه ها را از بین می برد - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اشتباهات والدین mistakes of parents در مسائل تربیتی سبب تضعیف و تخریب اعتماد به نفس و عزت نفس کودک می گردد. هر پدر و مادری  علاقه مند است که  فرزندش  احساس خوبی در مورد خود داشته باشند. مطالعات نشان داده است که کودکان با اعتماد به نفس مزایای مختلفی را از این احساس خود تجربه می کنند که شامل اضطراب کمتر ،  بهبود عملکرد در مدرسه،  افزایش تاب آوری و روابط سالم می باشد.

انواع  اشتباهات والدین

بسیاری از والدین درگیر استراتژی هایی هستند که به اعتقاد آنها اعتماد به نفس فرزندانشان را تقویت می کند.

اما برخی از این استراتژی ها می توانند نتیجه معکوس بدهند و یک چرخه معیوب ایجاد کنند که در آن بچه ها مدام تلاش می کنند تا  بر خلاف احساس واقعی،  نسبت به آنچه که هستند احساس خوبی داشته باشند.

بزرگترین  اشتباهات والدین  که اعتماد به نفس کودک را از بین می برد:

  • به کودک اجازه ندهید که گاهی از مسئولیت فرار کنند:

اگرچه ممکن است فکر کنید کارهای روزمره زندگی فرزندانتان را سنگین کرده و بر میزان استرس آنها می افزاید ، اما کنار گذاشتن مشارکت آنها در امور خانه  باعث می شود تا در آینده  افراد مسئولیت پذیر تری باشند.

در نظر گرفتن وظایفی که با سن کودکان هماهنگی داشته باشد کمک می کند تا احساس تسلط و موفقیت را درون خود تجربه نماید . بنابراین خواه به کودک خود بگویید تا در شستن ظروف کمک کند یا سطل آشغال را بیرون بیاورد ، این مسئولیت ها فرصتی است که بچه ها می توانند توانایی و شایستگی های خود را بروز دهند.

 

  • جلوی اشتباهات کودکان را نگیرید:

برای بسیاری از والدین مشاهده اشتباهات کودک و عدم ورود برای حل  مشکل کار مشکلی است ، بسیاری از والدین برای جلوگیری از اشتباه کودک درست  قبل از اقدام او عکس العمل نشان میدهند. در حالیکه جلوگیری از اشتباه کودک فرصتی را برای یادگیری کودک از بین می برد و باعث کم رنگ شدن تجربیات او می گردد.

اشتباهات بزرگترین معلم های زندگی هستند . چه در زمین فوتبال باشند و چه در سر امتحان ریاضی همگی سبب افزایش تجربیات کودک می گردند. هر یک از این اشتباهات  فرصتی ارزشمند برای کودکان  است تا بتوانند قدرت ذهنی مورد نیاز خود را برای انجام بهتر  فعالیت ها در دفعات بعدی بسازند.

 

 اشتباهات والدین در تربیت کودک

  • روش کنار آمدن با احساسات را به کودکان بیاموزید:

گاهی کودکان  نیز مانند بزرگسالان ممکن است غمگین ، عصبانی و پرخاشگر شوند. اما چگونگی واکنش والدین در برابر احساسات کودکان تأثیر زیادی در رشد هوش هیجانی و عزت نفس آنها دارد.

یکی از  اشتباهات والدین عدم آموزش کافی به کودک در خصوص کنار آمدن با احساساتش  می باشد. لازم است به بچه ها کمک کنید تا احساسات خود را درک نمایند  و به آنها یاد دهید که چگونه  عکس العمل مناسبی در مقابل این احاسات بروز دهند . با این کار به کودکان آموزش می دهید که چگونه در آینده با اعتماد به نفس بیشتر و راحت تر با این احساسات کنار بیایند.

 

  • عدم زمینه سازی ذهنیت منفی در کودک :

گفتن جملاتی از جمله ” ما توانایی خرید  این کفش را نداریم چون ما فقیر هستیم و پول کافی نداریم ” برای کودک  این ذهنیت را تقویت می نماید که شرایط زندگی از کنترل او خارج است.

به جای اینکه به بچه های خود اجازه دهید که در مورد فقیر بودن و بدبختی های خود اغراق کنند ، آنها را تشویق کنید که اقدامات مثبتی انجام دهند . به عنوان مثال یک قلک برای آنها تهیه نمایید که مبلغی در آن پس انداز نمایند و برای تهیه بعضی از ملزومات خود از آن استفاده کنند . با این کار کودک قدر پول و منابعی که در اختیار دارد را بیشتر دانسته و نسبت به توانایی خود در ایجاد آینده ای بهتر برای خود اطمینان بیشتری دارند.

 

 اشتباهات والدین د رمحافظت از کودک

  •  اشتباهات والدین در محافظت و پشتیبانی بیش از حد از کودک

مطمئناً نگه داشتن کودک در داخل یک حباب محافظ ، اضطراب شما را از بین می برد. اما عایق نگه داشتن آنها در برابر چالش ها مانع پیشرفت کودکان می شود و از  اشتباهات والدین در تربیت کودک به شما می آید.  والدین لازم است به خود به عنوان یک راهنما نگاه کنند ، نه به عنوان یک محافظ. به فرزندان خود اجازه دهید زندگی را تجربه کنند ، حتی اگر این کار برای شما ترسناک باشد.

شما به آنها این فرصت را خواهید داد تا اعتماد به نفس خود را در توانایی مقابله با هر آنچه زندگی سر راهشان قرار دارد ، افزایش دهید. همانگونه که بیان شد ضروری است والدین آگاهی کافی در مورد تمام جوانب یک موضوع را به کودک آموزش داده و عواقب انتخاب های او را به او گوشزد نمانید تا کودک با دانش کافی نسبت به انتخاب اقدام نماید.

  • به کودک کمک کنید تا اهداف مشخص داشته باشد:

داشتن اهداف مشخص به کودک کمک خواهد نمود که برای زندگی و فعالیت های خود برنامه ریزی نماید و به تدریج به اهداف مورد نظر خود دست یابد. وقتی کودکان در میان انبوهی از کارهای انجام نشده سرگردان هستند ممکن است ناامید شوند و حتی زحمت امتحان نمودن و شروع کارها را به خود ندهند.

 

بهتر است در تنظیم یک برنامه واقع گرایانه  برای بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت برای کودک اقدام نمایید و  قطعا در تنظیم این برنامه از نظرات مستقیم کودک استفاده نمایید . به عنوان مثال رفتن به یک دانشگاه معتبر می تواند یک برنامه طولانی مدت در نظر گرفته شود، بنابراین به آنها کمک کنید در این راه اهداف کوتاه مدت تنظیم نمایند  (به عنوان مثال ، کسب نمرات خوب ، انجام تکالیف ، خواندن و مطالعه مستمر)

 اشتباهات والدین درتنبیه کودکان

  • تنبیه و مجازات با یکدیگر متفاوت هستند

کودکان باید یاد بگیرند که برخی اقدامات منجر به عواقب جدی می شود. اما بین تنبیه کردن و مجازات شدن کودک تفاوت زیادی وجود دارد. کودکی که تنبیه شده است فکر می کند ، “من انتخاب بدی کردم”  اما کودکی که مجازات می شود فکر می کند  که “من آدم بدی هستم.”

به عبارت دیگر ، آموزش تعهد و انضباط به کودک این اطمینان را  بوجود می آورد که در آینده می تواند هوشمندانه و سالم تر زندگی کند ، در حالی که مجازات باعث می شود که کودک احساس عجز و ناتوانی کند و اعتماد به نفس او دچار خلل شود.

مشاوران و روانشناسان کودک بر این باورند که  که تنبیه مناسب  می تواند اخلاقیات را به کودک بیاموزد ویاد آور تعهد و مسئولیت شود. گاهی والدین لازم است به طور جدی با کودکان برخورد کنند و در برخی شرایط تنبیه نشدن بچه ها یک اشتباه محض در تربیت آنان است.  یکی از اشتباهات والدین تنبیه بدنی کودکمی باشد که این کار تحت هر شرایطی مردود می باشد و تاثیرات مخرب آن تا سال ها در کودک باقی خواهد ماند.

لازم است اگر والدین روش های صحیح و مناسب تنبیه کودک را نمی شناسد با یک روانشناس و مشاور با تجربه در این خصوص مشورت نمایند و از انجام اقدامات ناآگاهانه اجتناب ورزد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل همچون گذشته افتخار دارد تا در در زمینه خدمات به سالمندان، کودکان و بیماران خدمت رسانی نماید. کافی است که با مشاوران این مرکز تماس گرفته تا در اسرع وقت نسبت به اعزام نیروهای متخصص و حرفه ای به صورت شبانه روزی  اقدام گردد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 385 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.