پرستاری کودک و سالمند بهبود و ارتقا کیفیت زندگی سالمندان از چه روشهایی امکان پذیر است - موسسه پرستاری قاب چاریتی

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان improve-seniors-quality-of-life تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد. با افزایش سن ، سالمندان تغییرات و عدم اطمینان زیادی را تجربه می کنند که می تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

به عنوان یک مراقب خانواده یا یک پرستار سالمند ، می توانید با ارتقا وظایف معنی دار و تقویت اهمیت سالمند برای خانواده ، اعتماد به نفس فرد سالمند را افزایش دهید.

آزادی والدین سالمند برای ابراز عقاید می تواند احساس خوبی به آنها دهد. ارائه مشاوره به دیگران همچنین می تواند خطر افسردگی و انزوا را در آنها کاهش دهد.

شش نکته برای بهبود مسائل جسمی و روحی و ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

زندگی ، مانند بسیاری از چیزها ، غالباً همیشه مربوط به کمیت نیست بلکه به کیفیت مربوط می شود. علاوه بر اینکه نیازهای پزشکی آنها را بررسی می کنید. همچنین باید به نیازهای ذهنی و عاطفی آنها نیز توجه کنید تا به آنها کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشند .

در واقع ، دید مثبت به زندگی می تواند به کاهش برخی از مسائل پزشکی که سالمندان با آن روبرو هستند مانند کاهش شناختی و استرس ، کمبود انرژی و اشتها کمک کند. در ادامه شش نکته وجود دارد که می توانید برای ارتقا کیفیت زندگی سالمندان خود استفاده کنید .

جلوگیری و درمان افسردگی و تاثیر آن بر ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

میلیون ها سالمند بالای ۶۵ سال تحت تأثیر افسردگی قرار دارند. علت آن می تواند یک عامل محرک مانند از دست دادن همسر ، عدم توانایی در بسیاری از کار ها در خانه ماندن یا بازنشستگی باشد. همچنین عوامل محرک پزشکی می توانند از بیماری یا حتی دارو حاصل شوند.

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان و افسردگی

  • غم و اندوه مداوم
  • احساس ناامیدی
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه
  • خستگی
  • مشکل خواب و تمرکز
  • درد و درد بدون علت جسمی

در مرحله آسیب پذیر زندگی ، افسردگی ممکن است سلامت جسمی و عاطفی آنها را تهدید کند . با پزشک فرد سالمند صحبت کنید و با علائم افسردگی آشنا شوید. اگر علائم هشدار دهنده مشاهده کردید ، برای سالمند به دنبال درمان پزشکی جدی باشید .

به سالمندان یادآوری کنید که مفید و مورد نیاز هستند

انسان ها در هر سنی می خواهند احساس مفید بودن کنند. روش هایی را برای احساس مفید و مورد نیاز بودن سالمند خود پیدا کنید. یک ترس بزرگ در میان افراد مسن ، ترس از تبدیل شدن به یک بار اضافی بر روی دوش دیگر اعضای خانواده است. احساس یک عضو کمک کننده در خانواده به کاهش این ترس کمک می کند. راه هایی پیدا کنید تا این احساس در سالمندان به حداقل برسانید .

 

در مورد وظایف متناسب با توانایی هایشان از سالمندان کمک بخواهید. برای مثال از آنها بخواهند آخرین اخبار را برای شما تعریف کنند. برای تهیه غذا و برای پخت و پز کمک بخواهید. در هنگام انجام کارها و فعالیت های مختلف از آنها کمک بخواهید .

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان و فعالیت بدنی

افزایش فعالیت بدنی و تاثیر آن بر ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

ارتباط بین سلامت عاطفی و جسمی کاملاً ثابت شده است. حتی ورزش ملایم نه تنها باعث ایجاد و حفظ توانایی های جسمی برای انجام کارهای روزمره زندگی می شود بلکه باعث ایجاد غرور ، اعتماد به نفس و افزایش احساس استقلال می شود که همه اینها برای داشتن احساس خوب در زندگی بسیار حیاتی است.

 

سعی کنید سالمندان را برای برخی فعالیتهای بدنی منظم تشویق کنید. پیاده روی ، تمرینات فیزیوتراپی ، این نوع فعالیت ها باعث تحریک جریان خون می شوند ، استرس و اضطراب را از بین می برند و  باعث  تقویت سلامت قلب می شود . ورزش همچنین کیفیت خواب را بهبود می بخشد ، باعث ایجاد استقامت می شود و می تواند افسردگی را تسکین دهد .

 

ورزش منظم در افراد مسن با جلوگیری از سکته مغزی و بیماری های قلبی ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، تسکین اضطراب ، بهبود خواب ، کاهش فشار خون و بهبود قدرت کلی ، باعث ارتقا  کیفیت زندگی سالمندان میشود .

سالمندانی که سه بار در هفته ورزش می کنند، عملکرد اجتماعی و نشاط بالاتری دارند .به طور منظم ورزش کنید و وقت خود را در فضای باز سپری کنید.

افزایش فعالیت های ذهنی و تاثیر آن بر ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

همه به تحریک ذهنی نیاز دارند. افراد سالمند به این نوع فعالیت ها برای حفظ یا بهبود عملکرد شناختی و همچنین ، برای به دست آوردن یا حفظ حس کلی رفاه نیاز دارند .

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان با فعالیت ذهنی

“بازی های مغزی” روزانه مانند سودوکو ، جدول کلمات متقاطع ، خواندن ، نوشتن و قصه گویی را ارائه دهید. اینها فعالیتهای شگفت انگیزی برای درگیر و فعال نگه داشتن ذهن هستند .

 

درخواست از عزیز خود برای به اشتراک گذاشتن داستانهایی از گذشته می تواند به مبارزه با اختلالات شناختی زوال عقل و آلزایمر کمک کند. علاوه بر این ، درخواست عقل از آنها می تواند به آنها احساس ارزشمند بودن و مهم بودن کنند.

افزایش تعامل اجتماعی و ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

سالمندان اغلب می توانند منزوی و تنها شوند ، به خصوص اگر توانایی رانندگی یا مشکلات حرکتی داشته باشند. این سالمندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. همچنین طول عمر آنها کوتاه تر است. به سالمند خود کمک کنید تا با خانواده ، دوستان و جامعه در ارتباط باشد .

 

خانواده و دوستان می توانند با فراخوانی دانش و تجربیاتی که سالمندانشان در طول زندگی جمع کرده اند ، کمک کنند. نظر آنها را جویا شوید. آنها را تشویق کنید تا درمورد آنچه که گذرانده اند صحبت کنند.

 

برای کاهش انزوا طلبی ، دیدارهای منظم و گردش های خانوادگی را برنامه ریزی کنید.حتی یک برنامه ساده مانند ناهار هفتگی یا پیاده روی در پارک می تواند همراهی لازم را فراهم کند.

 

یک فضای سبز برای عزیز خود ایجاد کنید تا بتواند یک باغچه پرورش دهد و با چیزهای طبیعی تعامل کند. این فعالیت ها می توانند باعث آرامش و تقویت بیشتر مغز شوند.

 

اگر فقط به اشتباهات فرد سالمند خود اشاره کنید ، این می تواند به عزت نفس او آسیب برساند. با این حال ، تعریف و تمجید از آنها می تواند به عزیزانتان احساس بهتری دهد . صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن یک دستاورد ، کمی ستایش کنید.

 

به عنوان مثال ، اگر فرد سالمند خانه شما را سازماندهی می کند یا اتاقهایی را که اغلب در خانه استفاده می شود تمیز می کند ، از مهارت های او تعریف کنید. قدردانی شما می تواند روحیه فرد موردعلاقه شما را بالا ببرد و باعث شود او احساس ارزش و نیاز کند. هنگامی که والدین شما اشتباهی مرتکب می شوند ، ضمن اشاره به کارهایی که وی به درستی انجام داده است ، پیشنهادات مثبتی بدهید .

ارتقا کیفیت زندگی سالمندان

اهمیت و علاقه نشان دادن به فرد سالمند و بهبود مسائل روحی

شما باید کارهای دیگری غیر از گوش دادن به فرد سالمند انجام دهید. با  واکنش نشان دادن  به داستان ها و اخبار مهمی که سالمند روایت می نماید به سالمند نشان میدهد که شما برای گفته های او ارزش  زیادی قائل هستید.

روش دیگر برای احساس مفید بودن سالمند  این است که بپرسید روز او چگونه می گذرد. صرف تماس با والدین خود برای دیدن کارهایی که در طول روز انجام داده می تواند سلامت روحی و روانی وی را تقویت کند.

نشان دادن علاقه به جنبه های مختلف زندگی فرد سالمند نیز می تواند مانع از نگه داشتن مسائل و مشکلاتشان در خودشان شود و او را تشویق کند که صداقت و صراحت بیشتری داشته باشد

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب و متخصص در عرصه ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی و در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار ارائه خدمت نماید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 521 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.