پرستاری کودک و سالمند  تبخال تناسلی در کودکان - موسسه پرستاری قاب چاریتی

تبخال تناسلی وضعیتی است که در آن زخم‌هایی در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. ممکن است در زمان تولد برای شما اتفاق بیفتد و به آن تبخال اکتسابی هنگام تولد می‌گویند. در غیر این صورت ممکن است در هر زمانی بعد از زندگی خود مبتلا شوید. تبخال اکتسابی از بدو تولد ممکن است به یک عفونت کل سیستم تبدیل شود. به آن تبخال سیستمیک می‌گویند.

 

آیا تبخال تناسلی در کودکان شایع است؟

ابتلای کودکان به تبخال تناسلی یک مشکل نادر است. با این حال، اگر مادر حامل ویروس تبخال باشد این احتمال وجود دارد که کودک نیز مبتلا شود. اما تبخال تناسلی در نوزادان ممکن است رخ دهد اگر شیوع تبخال برای مادر درست قبل از شروع زایمان اتفاق بیفتد، ممکن است کودک هنگام عبور از دهانه رحم و واژن با ویروس در تماس باشد. اما اگر شیوع این بیماری در دوران بارداری برای مادر اتفاق بیفتد، احتمال انتقال آن به کودک کمتر است. به این دلیل است که سیستم ایمنی مادر باید آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با ویروس تولید کرده باشد. این آنتی‌بادی‌ها از طریق جفت به کودک منتقل می‌شوند. بنابراین، کودک در برابر ویروس محافظت می‌شود. اما اگر شیوع این بیماری در اواخر بارداری اتفاق بیفتدممکن است پزشک برای سزارین اقدام کند.

علائم تبخال تناسلی در کودکان

هنگامی که کودک به ویروس آلوده می‌شود علائمی شبیه آنفولانزا پیدا می‌کند. در چنین مواردی بلافاصله مشاوره پزشکی لازم است. در زیر شایع‌ترین علائم تبخال تناسلی در کودکان نوپا یا کودکان در هر گروه سنی آمده است:

 

  •  خارش و گاهی حتی درد در ناحیه تناسلی
  •  تاول یا برجستگی در ناحیه تناسلی
  •  تب
  •  حساسیت و تورم در غدد کشاله ران
  •  درد‌های عضلانی
  •  ترشح غیر طبیعی از واژن یا آلت تناسلی
  •  احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

 

شما اولین عفونت را معمولاً پس از ۲ تا ۱۴ روز از ابتلا به ویروس مشاهده خواهید کرد. شما شاهد تاول‌ها یا برآمدگی‌هایی در ناحیه تناسلی خواهید بود که حدود سه هفته ادامه خواهند داشت. هنگامی که اولین عفونت فروکش کرد ویروس در سلول عصبی غیرفعال می‌شود و بعداً با ظاهر شدن شرایط مساعد دوباره زنده می‌شود. زخم‌های بار دوم معمولاً طولانی نیستند. برخی از دلایلی که باعث فعال شدن مجدد ویروس در آینده می‌شود عبارتند از:

  • برخی از بیماری‌ها در آینده که ایمنی را به خطر میاندازد
  •  فشار
  •  خستگی
  •  قرارگیری در معرض نور خورشید
  •  دختران می‌توانند در طول قاعدگی شاهد شیوع این بیماری باشند

تبخال تناسلی چگونه در کودکان پخش می‌شود؟

اگر سابقه تماس با تبخال وجود نداشته باشد احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد. متخصص اطفال ممکن است سؤالاتی در این زمینه بپرسد تا علت اصلی را شناسایی کند.

 

چگونه تبخال تناسلی در کودکان تشخیص داده می‌شود؟

  • تجزیه و تحلیل مایع از زخم‌ها
  •  آزمایش خون در صورت عدم وجود زخم
  • درمان تبخال تناسلی برای کودکان

هیچ درمان خاصی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. پزشک در هنگام شیوع بیماری دارو تجویز می‌کند که از شدت و دفعات آن میکاهد. این دارو همچنین خطر سرایت بیماری را به دیگرانی که در تماس هستند به حداقل می‌رساند. در درمان تبخال تناسلی از پماد‌ها یا قرص‌های ضد ویروسی استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از شیوع بیماری، برخی درمان‌های سرکوب‌کننده روزانه همراه با دارو تجویز کنید. به کودکان مبتلا به عفونت‌های شدید یا مکرر توصیه می‌شود برخی از آزمایشات مربوط به بیماری‌های نقص ایمنی مانند HIV را انجام دهند. نتایج آزمایش به پزشک در تصمیم‌گیری برای تجویز دارو‌های ضد ویروسی کمک می‌کند.

چگونه از تبخال تناسلی در کودکان پیشگیری کنیم؟

به کودکان باید بهداشت صحیح دست را آموزش داد. آن‌ها نباید بدون شستن دست به اندام تناسلی خود دست بزنند

کودکان باید عادات بهداشت شخصی سالمی داشته باشند

به کسی که تبخال دارد اجازه ندهید نوزاد را ببوسد

باید به نوجوانان آموزش جنسی مناسب داده شود. نه تنها خطر ابتلا به تبخال تناسلی بلکه سایر بیماری‌های مقاربتی را نیز کاهش می‌دهد

 

نکات زیر برای بزرگسالان است:

هنگامی که کودک دچار زخم می‌شود دارو‌های ضد ویروسی شدت و گسترش بیماری را به حداقل می‌رساند

کاندوم شانس ابتلا به تبخال تناسلی را محدود می‌کند

اگر می‌دانید که ویروس تبخال دارید و اخیراً در اواخر بارداری شیوع پیدا کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اجازه دهید پزشک وضعیت را تجزیه و تحلیل کند و تصمیم بگیرد که آیا سزارین را انتخاب کند یا نه

 

نتیجه‌گیری:

تبخال تناسلی یک بیماری مادام العمر است که عموماً بزرگسالان را درگیر می‌کند. اما می‌تواند کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در صورت رعایت بهداشت شخصی کافی می‌توان از انتقال به طور کلی جلوگیری کرد. آموزش جنسی مناسب باید به نوجوانان داده شود. اگر شما یا فرزندتان شاهد هر گونه زخمی در ناحیه تناسلی بدون علائم عمده دیگر بودید فوراً با متخصص اطفال مشورت کنید.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 237 views بار دسته بندی : مقالات تاريخ : 25 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها