پرستاری کودک و سالمند جراحی لاپاراسکوپی: هر آنچه برای مراقبت از بیمار جراحی شده با این روش لازم است بدانید؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

جراحی لاپاراسکوپی  Laparoscopic Surgery ، که به آن جراحی با حداقل تهاجم (MIS) نیز گفته می شود ، یک روش جراحی است که در آن یک دستگاه جراحی نازک و مجهز به دوربین از طریق یک یا چند برش کوچک به شکم یا لگن وارد می شود.

انواع جراحی لاپاراسکوپی
این دوربین برای راهنمایی جراحی یک فیلم از اندام های داخلی را روی مانیتور پخش می کند و عمل از طریق برش های کوچک انجام می شود.
از لاپاراسکوپی می توان برای انواع مختلفی از جراحی ها مانند ترمیم فتق ، برداشتن رحم ، جراحی زخم معده و جراحی کاهش وزن استفاده کرد.

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

اقدامات لاپاراسکوپی جراحی هایی است که نیاز به حداقل برش را دارد. این نوع جراحی به عنوان کمترین تهاجم توصیف می شوند زیرا با برش های کوچکی انجام می شود که طول آنها یک چهارم تا نیم اینچ است.

یک دستگاه لاپاراسکوپ که دوربینی متصل بر روی آن قرار دارد در برشهای جراحی قرار می گیرد تا ساختارهای بدن را روی صفحه نمایش دهد.
جراح به جای دیدن مستقیم اندام های داخلی هنگام عمل ، تمام مراحل را با استفاده از تصویر بر روی مانیتور انجام می دهد.
انواع مختلفی از دستگاه های لاپاراسکوپی وجود دارد و طول ، عرض و درجه انعطاف پذیری یا سختی آنها متفاوت است. این دستگاه ها به طور کلی شامل یک دوربین ، یک منبع نور و ابزار جراحی هستند.

 

ابزارهایی که جراح انتخاب می کند بر اساس شرایط خاص بیمار است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– قیچی یا سایر ابزارهای برش
– فورسپس ( انبر دستی بوده که برای گرفتن و نگه داشتن ابزار ها استفاده می شود)
– نگه دارنده سوزن برای نگه داشتن سوزن های جراحی
– الکتروکوتر ، استفاده از گرما یا هموستاز (کنترل خونریزی
– حسگرهایی برای کمک به شناسایی بافت اندام ها و بافت ها

درمان با جراحی لاپاراسکوپی

جراحی رباتیک نوعی جراحی لاپاراسکوپی است که شامل تجهیزات ویژه ای برای افزایش دید و ابزارهای جراحی بسیار دقیق و قابل تنظیم است .

در حین جراحی لاپاراسکوپی ، معمولاً بیمار به بیهوشی عمومی و کنترل درد نیاز خواهد داشت. ممکن است بیمار پس از جراحی در همان روز بتواند به خانه برود ، یا ممکن است لازم باشد یک یا چند شب در بیمارستان بماند.

جراحی لاپاراسکوپی نوعی جراحی با حداقل تهاجم برای جراحی های شکم و لگن است. جراحی های کم تهاجمی در مناطق دیگر بدن به عنوان لاپاراسکوپی توصیف نمی شود.

هدف از جراحی لاپاراسکوپی

از جمله موارد ی که با این روش جراحی می شوند شامل :
– برداشتن کیست ، پولیپ یا آبسه
– نمونه برداری
– کنترل رگ خونی خونریزی دهنده
– از بین بردن لخته خون
– ترمیم
– برداشت تومور
– برداشتن کیسه صفرا ملتهب
– رفع انسداد
– مراقبت های انتخابی مانند بستن لوله یا وازکتومی
– جراحی اکتشافی برای مشاهده ساختارها برای اهداف تشخیصی

بهبودی معمولاً پس از جراحی لاپاراسکوپی سریعتر از جراحی لاپاراتومی( لاپاراتومی: عملی است که در آن پزشک متخصص با ایجاد یک برش در روی شکم اقدام به عمل جراحی می کند.) باز است ، و در صورت امکان روش کم تهاجمی سودمند است.

 

نحوه آماده سازی بیمار قبل از جراحی لاپاراسکوپی :

معمولا پزشک پیش از جراحی در مورد اتفاقاتی که در طی عمل و پس از آن برای بیمار رخ خواهد داد صحبت خواهد نمود. از جمله محل برشهای لازم ، مدت زمان لازم برای بهبودی ، پیش بینی تغییرات احتمالی ، و هرگونه محدودیت فعالیتی که در طول دوره نقاهت باید منتظر آن باشد.

بهبود جراحی لاپاراسکوپی

مکان جراحی :

جراحی معمولا در یک اتاق عمل که در بیمارستان یا مرکز جراحی واقع شده است انجام خواهد شد.

لباس مناسب در روز جراحی:

می توانید در جلسه جراحی از هر لباس راحتی استفاده کنید. هنگام ترک بیمارستان برای رفتن به خانه ممکن است لازم باشد لباس گشاد بپوشید.

اگر مجرای تخلیه یا سوند برای بیمار قرار داده شده باشد ، ممکن است پزشک توصیه کند برای راحتی بیشتر از پیراهن گشاد یا پیراهن دکمه دار استفاده نماید.

تغذیه قبل از عمل

شب قبل از جراحی باید از مصرف غذا یا نوشیدنی خودداری کنید.

 

داروها

ممکن است لازم باشد که داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهاب را برای چندین روز قبل از جراحی کاهش یا قطع کنید. ممکن است لازم باشد همان کار را انجام دهید یا دوزهای داروهای دیگر را نیز تنظیم کنید.
بسته به روش عمل ، ممکن است لازم باشد آنتی بیوتیک خوراکی را قبل از عمل در خانه شروع کنید.
پزشک قبل از عمل لاپاراسکوپی دستورالعمل های خاصی در مورد استفاده از دارو به شما می دهد.

چه لوازمی در هنگام جراحی مورد نیاز بیمار است؟

هنگامی که برای عمل به بیمارستان می روید لازم است شناسنامه و اطلاعات هویتی، اطلاعات بیمه و سوابق بیماری خود را به همراه داشته باشید.
همچنین باید شخصی به همراه خود داشته باشید که پس از ترخیص پس از جراحی بتواند شما را به خانه برساند.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

انواع مختلفی از جراحی لاپاراسکوپی وجود دارد. تغییر شیوه زندگی شما قبل از عمل با توجه به نوع جراحی شما انجام می شود.
به عنوان مثال ، اگر تحت جراحی لاپاراسکوپی لاغری هستید ، ممکن است لازم باشد قبل از عمل لاغر شوید. و اگر تحت جراحی لاپاراسکوپی برای تسکین انسداد نسبی روده ای مکرر هستید ، ممکن است لازم باشد قبل از جراحی از مصرف برخی غذاها خودداری کنید.
بهبود
بهبودی بیمار به نوع جراحی لاپاراسکوپی که انجام شده است بستگی دارد. حتی اگر جراحی لاپاراسکوپی حداقل تهاجمی باشد ، هنوز هم بیمارزخم هایی دارد که نیاز مند بهبود خواهند بود.

بیمار باید یک یا چند جلسه ملاقات پس از جراحی با پزشک داشته باشد. پزشک بخیه ها و پانسمان را عوض می کند و ممکن است نیاز به آزمایشات تصویربرداری برای نظارت بر بهبودی داشته باشید.

بهبود پس از جراحی

التیام بخش

در طول دوره بهبودی بعد از عمل ، ممکن است کمی درد داشته باشید. در این مدت می توانید از داروهای ضد درد که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید. درد باید طی چند روز اول بهبود یابد. بدتر شدن درد نشانه این است که باید با مطب جراح تماس بگیرید.
بیمار باید زخم خود را تمیز و خشک نگه دارد. حتی اگر برش بیمار بسیارکوچک باشد ، باید از آنها به خوبی مراقبت شود.

مراقبت از برش بعد از جراحی لاپاراسکوپی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک جراح تماس حاصل نمایید:
– درد مداوم
– تورم
– اتساع شکم یا لگن (بزرگ شدن)
– خونریزی یا تراوش مایع یا چرک در اطراف زخم
– قرمزی در اطراف زخم
– تب
– حالت تهوع یا استفراغ
– عدم ترمیم زخم

ممکن است چندین روز طول بکشد تا بیمار بعد از جراحی احساس آمادگی نماید تا بتواند راه برود و ممکن است لازم باشد چندین هفته از انجام فعالیت های بدنی سنگین اجتناب نماید.

یبوست می تواند پس از جراحی دستگاه گوارش یا به عنوان یک عارضه جانبی داروهای ضد درد رخ دهد. بسته به نوع جراحی لاپاراسکوپی ، ممکن است به بیمار راهکارهای رژیم غذایی یا نسخه دارویی برای جلوگیری از یبوست داده شود.
همچنین ممکن است بیمار مشکلات دیگری از جمله مشکل خواب ، درد و خستگی داشته باشد. اگر این مشکلات طی چند هفته بهبود نیابد ، لازم است بیمار حتماً با مطب پزشک تماس بگیرد.

یبوست پس از جراحی

مراقبت بلند مدت پس از عمل لاپاراسکوپی :

اگر بهبودی بیمار بدون عارضه است ، در نتیجه انجام یک عمل لاپاراسکوپی ، نیازی به مراقبت طولانی مدت خاصی ندارد.
البته بیمار همچنان باید به مراقبت از بیماری خود که با جراحی لاپاراسکوپی در حال درمان بوده است ادامه دهد. به عنوان مثال ، اگر برای برداشتن تومور جراحی انجام شده است ، ممکن است لازم باشد که پس از جراحی نظارت بر عود و درمان سرطان انجام شود.

جراحی های احتمالی در آینده :

ممکن است لازم باشد در نتیجه جراحی لاپاراسکوپی ، بدون توجه به روش خاصی که انجام داده اید ، جراحی های بعدی انجام دهید.
به عنوان مثال ، اگر برای برداشتن پولیپ در روده بزرگ خود جراحی لاپاراسکوپی انجام داده باشید ، در صورت ایجاد انسداد روده به دلیل چسبندگی پس از جراحی ، ممکن است در آینده به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

تغییرات در سبک زندگی

به طور کلی ، تغییرات در سبک زندگی پس از جراحی لاپاراسکوپی بر درمان بیماری اثر چشم گیری خواهد داشت.
این تغییر ممکن است به این معنی باشد که بیمار باید دارو مصرف کند ، رژیم محدودی را دنبال نماید یا از مواردی که باعث تشدید برخی بیماری های

گوارشی می شوند (مانند سیگار کشیدن یا الکل) خودداری کند. لازم است بیمار در مورد این تغییرات در سبک زندگی با پزشک معالج خود مشورت نماید.

مرکز پرستاری قاب چاریتی یکی از معتبر ترین مراکز خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل است که با کادری ماهر و آموزش دیده آماده ارائه خدمات شبانه روزی به سالمندان ، کودکان و بیماران می باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 536 views بار دسته بندی : پرستاری ، مقالات تاريخ : 27 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.