پرستاری کودک و سالمند سرگیجه در سالمندان چه دلایلی دارد و نقش آن در زمین خوردن سالمند چیست - موسسه پرستاری قاب چاریتی

سرگیجه در سالمندان Vertigo in the Elderly یکی از دلایل  اصلی سقوط  در سالمندان می باشد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد. برای جلوگیری از سقوط در میان سالمندان ، لازم است مسئله سرگیجه جدی گرفته شود. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، بیش از یک سوم سالمندان بالای ۶۵ سالانه حداقل تجربه یکبار سقوط را دارند.

علل سرگیجه در سالمندان

در حالی که شکستگی استخوان در اثر سقوط می تواند منجر به از دست دادن استقلال در سالمندان شود ، مهمتر از همه ، داده ها نشان می دهد که سقوط در واقع دلیل اصلی مرگ ناشی از آسیب برای افراد سالمند است.

یک مطالعه اخیر که در مجله Age and Aging منتشر شده است ، بیان نموده است که سرگیجه یکی از دلایل اصلی سقوط است و سالمندان مبتلا به سرگیجه – یا احساس عدم تعادل – بیشتر احتمال دارد که سقوط کنند.

در این گزارش آمده است: “سرگیجه یکی از شایع ترین علائم بیان  شده توسط افراد سالمند  است و با اختلالات تعادل ، کاهش عملکرد ، کاهش کیفیت زندگی و افت توانایی حرکتی همراه است.” خوشبختانه با تشخیص به موقع و درمان سرگیجه می توان جلوی بسیاری از این سقوط ها را گرفت.

 

تشخیص سرگیجه در سالمندان و دلایل  بروز آن

بسیاری از سالمندان ، از جمله اکثریت بالای ۷۰ سال ، گزارش می کنند که احساس بی حرکتی در پاها ، سبکی سر یا گاهی احساس حرکت کاذب می کنند.

یک سوم سالمندان بین سنین ۶۵ تا ۷۵ سالگی گزارش داده اند که سرگیجه یا عدم ثبات یک نگرانی اساسی است که کیفیت زندگی سالمندان را کاهش می دهد.

مهم است که بدانید همه علائم سرگیجه در سالمندان یکسان نیستند. به عنوان مثال سرگیجه به عنوان احساس چرخش و از دست دادن تعادل تعریف می شود ، به ویژه با نگاه به پایین از ارتفاع زیاد این حس تشدید می گردد.

این  حس می تواند باعث شود که فرد احساس کند  اتاقی که در آن قرار دارد در حال حرکت یا چرخیدن است . سرگیجه  جزو رایج ترین مشکلات در افراد سالمند است و این افراد بیشترین احتمال  سقوط و زمین خرودن  را دارند. خوشبختانه  این مشکل غالباً قابل درمان است.

 

انواع سرگیجه در سالمندان :

علت سرگیجه در افراد سالمند چیست؟ اگرچه دلایل سرگیجه در افراد  سالمند چند عاملی است ، اما اختلال عملکرد نوریت دهلیزی یکی از دلایل شایع آن است. سرگیجه موضعی خوش خیم شایعترین شکل اختلال عملکرد دهلیزی در افراد مسن و به دنبال آن بیماری منیر  از انواع شایع سرگیجه در سالمدان است که به بررسی آنها می پزداریم.

سرگیجه موضعی:

 

این وضعیت که سرگیجه موضعی پاروکسیسمال خوش خیم ( BPPV) نیز نامیده می شود ، هنگام حرکت دادن سر به صورت ناگهانی  شروع می شود و به حالت  چرخشی است. یک فرد سالخورده ممکن است متوجه شود که وقتی  در رختخواب  تغییر وضعیت می دهد و یا به بالا نگاه می کند تا چیزی را از قفسه خارج کند دچار این سرگیجه می شود.

BPPV در اثر ناهنجاری در گوش داخلی ایجاد می شود. اگرچه این حملات سرگیجه مختصر و جزیی هستند ، اما گاهی برای سالمند شدید و نگران کننده است. خبر خوب این است که BPPV با داروها و با انواع خاصی از تمرینات قابل درمان است.

درمان سرگیجه در سالمندان

نشانگان منییر:

علائم بیماری نشانگان منیر ، که به دلیل عدم تعادل مایعات در گوش داخلی ایجاد می شود ، شامل سرگیجه همراه با کاهش شنوایی و زنگ زدن در یک گوش واحد است. موسسه ملی بهداشت تخمین می زند که بیش از نیم میلیون آمریکایی از بیماری منیر رنج می برند. این بیماری با رژیم و دارو قابل درمان است.

 

بیماری نوریت دهلیزی

یک نوع جدی تر از سرگیجه ، نوریت دهلیزی است که نوعی اختلال گوش داخلی است که ممکن است باعث شود فرد علائمی مانند سرگیجه ناگهانی ، شدید ، مشکلات تعادل ، حالت تهوع و حرکات غیر طبیعی چشم به عقب  بنام “نیستاگموس” را تجربه کند.

نوریت دهلیزی با گذشت زمان به خودی خود برطرف می شود ، اگرچه ممکن است  درمان آن در سالمندان بیشتر طول بکشد.

سرگیجه مرکزی

این نوعی سرگیجه است که به دلیل اختلال در سیستم عصبی مرکزی ، معمولاً در اثر قطع جریان خون در بخشی از مغز ایجاد می شود. سرگیجه معمولاً همراه با آتاکسی ، یا از دست دادن هماهنگی عضلات و حالت تهوع است. در حقیقت در سالمندان کمتر از سنین میانسالی است.

سرگیجه دارویی

عوارض جانبی ناشی از داروها ، مشکلات قلبی و دیابت می تواند منجر به سرگیجه دارویی شود. اغلب به عنوان احساس سبکی سر یا گیجی توصیف می شود.

سرگیجه دارویی به دلیل افت فشار خون می تواند باعث از بین رفتن  سطح هوشیاری در حد مختصر شود. عوارض جانبی دارو همچنین می تواند باعث “افت فشار خون ارتاستاتیک” شود که می تواند هنگام ایستادن یا بلند شدن از رختخواب احساس سرگیجه کند.

 

انواع سرگیجه ، می تواند در سقوط در سالمندان نقش داشته باشد. مهم است که بدانید سرگیجه و عدم تعادل بخشی طبیعی از پیری نیست و درمان آن  نیز در دسترس است.

 

میزان شیوع سرگیجه در سالمندان :

سرگیجه ۷۰٪ افراد ۶۵ سال به بالا را تحت تأثیر قرار می دهد. درمان بیماری های تعادل می تواند در بیماران در هر سنی چالش برانگیز باشد ، اما عوامل مختلفی تشخیص و درمان اختلالات گوش داخلی را در بیماران مسن به ویژه پیچیده می کند.

ارتباط زوال عقل و سرگیجه :

در بیماری زوال عقل  برخی از افراد مبتلا  در واقع احساس سرگیجه (احساس حرکت در حالی که بی حرکت می مانند) را تجربه می کنند و این اتفاق دقیقا قبل از اینکه سالمند دچار مشکلات در تفکر و حافظه شوند قابل مشاهده است.

رفع سرگیجه در سالمندان

ترفندی برای درمان سریع سر گیجه در سالمندان :

لبه تخت خود بنشینید. سر خود را ۴۵ درجه به سمت راست بچرخانید.
به سرعت روی سمت چپ خود دراز بکشید. ۳۰ ثانیه در آنجا بمانید.
به سرعت حرکت کنید تا در سمت مقابل تخت خود دراز بکشید. …
به آرامی به حالت نشسته برگردید و چند دقیقه صبر کنید.
این حرکت ها را برای گوش چپ تکرار کنید


علائم هشدار دهنده سرگیجه در سالمندان برای مراقبان  و پرستار سالمند

برخی از علائمی که ممکن است با سرگیجه مشاهده شوند ، توجه فوری پرستار سالمند و مراقب  را می طلبند. اگر هر یک از علائم زیر همراه با سرگیجه است ، آن را به عنوان یک فوریت پزشکی درمان کنید

  • تب بالا
  • سردرد شدید یا سفتی گردن
  • تشنج یا استفراغ
  • ضربه به سر
  • از دست دادن هوشیاری
  • ضعف ناگهانی یا ناتوانی در حرکت دادن بازو یا پا
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
 مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری به کودکان ، سالمندان و بیماران آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی به  ارائه خدمت بپردازد. کافی است با کارشناسان این مرکز در تماس باشید.

۴٫۳
/
۵
(
۳

امتیاز

)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 244 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها