پرستاری کودک و سالمند عادات مناسب غذایی و آشامیدنی مادر در دوران شیردهی - موسسه پرستاری قاب چاریتی

اگر جدیدا مادر شده باشید غالبا سوالات زیادی در مورد دوران شیردهی Breastfeeding  و تغذیه مناسب مادران در دوران شیردهی خواهید داشت. در این مقاله پاسخ برخی از سوالات متداول مادران در این موارد بیان شده است .

دوران شیردهی و تغذیه

چه غذاهایی باید در دوران شیردهی خورده شود :

درست مانند زمانی که باردار بودید ، خوب غذا خوردن  وخوردن مقدار کافی میوه ، سبزیجات ، غلات کامل ، پروتئین و غذاهای غنی از کلسیم ، در دوران شیردهی مهم است.

بهتر است در مورد جزییات تغذیه در دوران شیر دهی با متخصص تغذیه مراجعه نمایید . او با بررسی شرایط شما و کودکتان یک رژیم غذایی مغذی تنظیم مینماید.

لازم نیست رژیم غذایی شما بسیار پرکالری تر از قبل باشد . شما به عنوان یک مادر شیرده تقریباً ۳۰۰-۵۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارید. تغذیه کودک با شیر مادر ممکن است شما را تشنه کند ، بنابراین در نظر داشته باشید که یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید تا در صورت نیاز از آن بنوشید.

همچنین از دکتر خود بپرسید که آیا هنوز باید ویتامین های قبل از تولد کودک را مصرف کنید . بسیاری از پزشکان زنان توصیه می کنند که مادر به خوردن این قرص ها در دوران شیردهی ادامه دهند.

برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با کمبود ید ، آکادمی اطفال آمریکا به همه زنان شیرده توصیه می کند که مکمل حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید در روز استفاده کنند ، از نمک یددار در پخت و پز استفاده کنند و غذاهای حاوی ید مانند غذاهای دریایی بخورند

اگر وگان هستید یا لبنیات یا ماهی نمی خورید ، با پزشک خود در مورد بررسی کمبود ید صحبت کنید.

تغذیه در دوران شیردهی

آیا کودک شیرخوار من آلرژی دارد؟

نوزاد شیر خوار ممکن است پس از مصرف برخی از غذاها یا نوشیدنی ها توسط مادر (مانند مواد حساسیت زای معمول غذایی مانند شیر گاو ، غذاهای حاوی سویا ، گندم ، ذرت ، جو دوسر ، تخم مرغ ، آجیل و بادام زمینی و ماهی یا صدف) واکنش آلرژی یا حساسیت داشته باشد.

علائم واکنش آلرژی نسبت به غذا در کودک می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

تف مکرر یا استفراغ

شکم درد (گاز زیاد و یا کشیدن زانوها از درد)

مدفوع خونی و مخاطی

مدفوع سفت

بثورات و تورم پوست

اگر فکر می کنید کودک شما نسبت به غذا واکنش نشان داده است ، با پزشک خود تماس بگیرید و از خوردن و نوشیدن هر چیزی که به نظر می رسد کودک کوچک شما تحمل نمی کند ، خودداری کنید.

اگر کودک شما در تغذیه مشکل دارد ، سعی کنید دقیقاً آنچه را که می خورید و می نوشید ، همراه با عکس العمل هایی که کودک شما نشان داده ، یک دفترچه یادداشت داشته باشید ، که هم به شما و هم به پزشک کمک می کند تا مشخص کند مشکل غذایی از چه ماده ای است.

اگرچه چنین واکنشی بسیار نادر است ، اما اگر کودک شما در تنفس مشکل دارد یا تورم صورت دارد ، با شماره  سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

میوه در دوران شیردهی

آیا باید در دوران شیردهی از مصرف برخی غذاها خودداری کنم؟

هر نوزادی متفاوت است. بعضی از مادران ممکن است دریابند که اگر لوبیا ، گل کلم یا کلم بروکلی بخورند ، بچه هایشان  نفخ می کنند در حالی که بچه های دیگر می توانند این غذاها را به خوبی تحمل کنند.

و برخی از مادران می توانند تأیید کنند که به نظر نمی رسد بچه های آنها طعم شیر آنها را دوست داشته باشند. همچنین ممکن است بعضی از مادران از خوردن یک عدد فلفل تند قرمز لذت ببرند ، اما بچه های طعم شیر را دوست نداشت باشند .

درست مانند دوران بارداری ، مادران شیرده نیز باید از مصرف ماهی های حاوی جیوه اجتناب کرده یا آن را محدود کنند ، زیرا سطح بالای جیوه می تواند به سیستم عصبی در حال رشد نوزاد آسیب برساند.به دلیل نگرانی در مورد مسمومیت با جیوه در نوزادان ، زنانی که شیر می دهند باید از ماهی هایی که جیوه زیادی دارند مانند کوسه ، شمشیر ماهی و ماهی تن  استفاده نکنند.

محققان می گویند ماهی مقادیر زیاید پروتئین ، چربی های امگا ۳ و ویتامین های B-12 و D را برای زنان شیرده تأمین می کند. آنها توصیه می کنند زنان در هر هفته ۸ تا ۱۲ اونس ماهی با جیوه کم بخورند. ماهی قزل آلا پرورشی ، ساردین ، ماهی قزل آلا  زودخانه از جمله توصیه های متخصصان است.

همچنین ، اگر الگویی را مشاهده کردید (از کج خلقی ، چسبندگی بیش از حد به مادر ، رفتار کولیس و غیره) ، سعی کنید دقیقاً آنچه را که می خورید و نحوه واکنش کودک شما در برابر آن هر بار پیگیری کنید ، سپس با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک ممکن است پیشنهاد کند چند روز غذاهایی (مانند محصولات لبنی ، ماده حساسیت زای رایج) را نخورد تا ببیند آیا تغییری ایجاد شده است یا خیر .

 

نوشیدن الکل در دوران شیردهی :

نوشیدن الکل به هیچ وجه برای یک مادر شیرده مجاز نیست . هنگام نوشیدن الکل ، مقداری از آن به شیر مادر وارد می شود. میزان الکل در شیر مادر به میزان الکل در خون بستگی دارد. در صورتی که مادر نوشیدنی حاوی الکل مصرف نماید نباید از شیر خود به کودک بدهد و شیر حاوی الکل باید توسط شیر دوش از پستان خارج نموده و سپس به شیردهی مبادرت نماید یا از شیر خشک استفاده کند  .

حتی اگر شیر را تخلیه نمایید خطرات دیگری نیز برای کودک شما وجود دارد. نوشیدن الکل بر نحوه مراقبت از کودک تأثیر می گذارد و ممکن است مانع از پاسخ مناسب شما به نیازهای کودک شود ، زیرا توانایی هوشیاری و تفکر واضح شما را تغییر می دهد. این شرایط همچنین یک عامل خطر زا برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است.

کافئین در دوران شیردهی

 

استفاده از کافئین در دوران شیردهی :

همانند الکل ، بهتر است مقدار کافئین مصرف شده در دوران شیردهی را کاهش دهید. یک یا دو فنجان قهوه در روز خوب است ، اما بیش از یک یا دو وعده کافئین در روز ممکن است بر روحیه و  یا خواب کودک شما تأثیر بگذارد.

حداکثر ۳۰۰ میلی گرم – در حدود ۲-۳ فنجان (۴۷۰-۷۱۰ میلی لیتر) قهوه یا ۳-۴ فنجان (۷۱۰-۹۴۶ میلی لیتر) چای – در روز بی خطر محسوب می شود.

به گفته محققان برزیلی ، کافئین ممکن است مادران را بیدار نگه دارد اما احتمالا تاثیر بر خواب نوزادان آنها  نخواهد داشت  و به نظر نمی رسد که بچه ها کافئین را مانند کودکان بزرگتر و بزرگترها متابولیزه می کنند. تحقیقات دراین مورد ادامه دارد .

برای کاهش خطر انتقال کافئین به کودک ، هرگز درست قبل از تغذیه کودک قهوه ننوشید ، یا اگر در فواصل دو ساعته کودک را تغذیه میکنید در انتهای تغذیه کودک می توانید یک فنجان قهوه بنوشید که پس از دو ساعت اثر آن در شیر کاهش یابد .

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب و حرفه ای در زمینه ارائه خدمات پرستاری درمنزل به صورت شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 448 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.