پرستاری کودک و سالمند علائم و نشانه های آکنه کودک و راههای درمان آن - موسسه پرستاری قاب چاریتی

آکنه کودک  Baby Acne  یک بیماری پوستی معمولاً موقتی است که در صورت یا بدن کودک ایجاد می شود. منجر به ایجاد برجستگی یا جوش های ریز یا قرمز یا سفید می شود. تقریباً در همه موارد ، آکنه بدون درمان خود به خود برطرف می شود.آکنه کودکان همچنین به عنوان آکنه نوزادی شناخته می شود . آکنه نوزاد در حدود ۲۰ درصد نوزادان اتفاق می افتد.

آکنه کودک و انواع آن

آکنه کودکان(Baby acne )  با آکنه شیرخواران (infantile acne  ) متفاوت است ، زیرا کومدون های باز یا جوش های سرسیاه معمولاً در آکنه کودکان  ظاهر نمی شوند. این علائم در آکنه های شیرخوران  شایع است. آکنه های شیرخوران  همچنین ممکن است به صورت کیست یا ندول ظاهر شوند. در موارد نادر ، در صورت عدم درمان جای زخم ایجاد کند.

 

آکنه کودکان  فقط در چند ماه اول زندگی کودک شما اتفاق می افتد. آکنه شیرخواران  تا ۲ سالگی ادامه دارد. آکنه شیرخواران  بسیار شیوع کمتری نسبت به  آکنه کودکان  دارد.

چه عواملی باعث آکنه کودکان  می شود؟

مشخص نیست که چرا آکنه نوزاد ایجاد می شود. برخی از محققان معتقدند که توسط هورمون های مادر یا نوزاد ایجاد می شود

علائم آکنه نوزاد چیست؟

مانند آکنه در بزرگسالان ، آکنه نوزادان معمولاً به صورت برجستگی های قرمز یا جوش هایی ظاهر می شود. پوسته های سفید یا جوش های سر سفید نیز ممکن است ایجاد شده و پوست مایل به قرمز برآمدگی ها را احاطه کند.

آکنه در هر جای صورت نوزاد می تواند بوجود آید ، اما بیشتر در گونه های آنها دیده می شود. برخی از نوزادان ممکن است در قسمت فوقانی کمر یا گردن خود نیز آکنه داشته باشند.

اگر کودک شما گریان و ناراحت  باشد ممکن است آکنه مشخص تر  شود. پارچه های خشن و همچنین استفراغ یا بزاق که در صورت می ماند ، می توانند آکنه را تحریک کنند.

آکنه نوزاد ممکن است گاهی در هنگام تولد وجود داشته باشد. اما ، در بیشتر موارد در طی دو تا چهار هفته پس از تولد ایجاد می شود. و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد ، اگرچه برخی موارد ممکن است چندین ماه باقی بماند.

چه مشکلات پوستی  ممکن است شبیه آکنه نوزاد باشد؟

شرایط مشابه شامل اگزما ، اریتم سمی (Erythema toxicumو میلیا (milia ) است.

آشنایی با روشهای درمان آکنه کودک

اگزما

اگزما معمولاً به صورت برجستگی های قرمز در صورت ظاهر می شود. با بزرگتر شدن کودک ممکن است روی زانوها و آرنج ها نیز ظاهر شود. اگزما می تواند آلوده شود و زرد و پوسته ای به نظر برسد.

این شرایط  ممکن است بدتر شود زیرا کودک شما شروع به خزیدن در اطراف و خراشیدن زانوها و آرنج های خود می کند. تشخیص پزشک برای آکنه نوزاد و اگزما معمولاً برای پزشک آسان است.رایج ترین نوع اگزما به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود.

اگزمای سبورئیک بیماری است که اغلب به عنوان آکنه در نوزاد شناخته نمی شود. همچنین به عنوان درماتیت سبورئیک و کلاهک یا گهواره شناخته می شود.

 

اگزما را می توان با محصولات بدون نسخه (OTC) مانند Aquaphor و Vanicream درمان کرد. یک داروی خفیف نیز ممکن است تجویز شود.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود مواد حساسیت زا را از خانه خود خارج کرده و به کودک پروبیوتیک روزانه بدهید.

سموم اریتم (Erythema toxicum )

تومور قرمز یکی دیگر از موارد شایع پوستی است که ممکن است به صورت بثورات ، برجستگی های ریز یا لکه های قرمزدر روزهای اول پس از تولد کودک ،در  صورت ، قفسه سینه یا اندام کودک شما دیده شود.این شرایط  بی ضرر است و معمولاً در کمتر از یک هفته پس از تولد از بین می رود.

 

میلیا (milia )

میلیا برجستگی های ریز و سفید رنگی است که ممکن است در صورت کودک شما ایجاد شود. این موارد وقتی رخ می دهد که سلول های مرده پوست در منفذهای  ریز پوست گیر کرده و ممکن است در عرض چند هفته از تولد ظاهر شوند. میلیا هیچ ارتباطی با آکنه نوزاد ندارند و نیازی به درمان ندارند.

آکنه نوزاد چگونه درمان می شود؟

آکنه نوزاد معمولاً بدون درمان از بین می رود. برخی از نوزادان آکنه هایی دارند که به جای هفته ها ماهها بطول می انجامد. برای درمان این نوع مقاوم  آکنه نوزاد ، پزشک متخصص اطفال ممکن است یک کرم یا پماد دارویی برای پاک کردن آکنه تجویز کند.

از درمان های آکنه ، شستشوی صورت یا لوسیون های OTC استفاده نکنید. پوست کودک شما در این سن بسیار حساس است. با استفاده از ماده بسیار قوی ممکن است آکنه را بدتر کنید یا باعث تحریک پوست شوید.

روشهای کنترل آکنه کودک

آیا درمان های خانگی می توانند به آکنه نوزاد کمک کنند؟

در حالی که منتظر پاک شدن آکنه کودک خود هستید ، مواردی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت پوست تا حد امکان انجام دهید.

صورت کودک خود را تمیز نگه دارید

صورت کودک خود را روزانه با آب گرم بشویید. زمان حمام، زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است. شما حتی نیازی به استفاده از چیزی غیر از آب ندارید ، اما اگر می خواهید به دنبال یک صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون باشیدحتما با متخصص اطفال مشورت کنید .محصولات غیر معطر باعث تحریک پوست کودک شما نمی شوند.

از مصرف محصولات خشن خودداری کنید

محصولات با رتینوئید ، که مربوط به ویتامین A یا اریترومایسین هستند ، معمولاً برای آکنه بزرگسالان استفاده می شود. با این حال ، آنها معمولاً برای نوزادان توصیه نمی شوند. از صابون های معطر ، حمام کف آلود یا انواع دیگر صابون هایی که حاوی مواد شیمیایی بیش از حد هستند استفاده نکنید.

از لوسیون ها صرف نظر کنید

لوسیون ها و کرم ها ممکن است پوست کودک شما را تحریک کرده و آکنه را بدتر کند.

اسکراب نکنید

مالش پوست با حوله می تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود. در عوض ، با حرکات دورانی به آرامی با یک پارچه نرم پوست را ماساژ دهید.  پس از شستشوی پاک کننده ، از یک حوله برای خشک کردن صورت کودک خود استفاده کنید

فشار ندهید از نیشگون گرفتن یا فشردن آکنه خودداری کنید ، این باعث تحریک پوست کودک شما می شود و مشکل را بدتر می کند

صبور باشید آکنه نوزاد به طور معمول بی ضرر است .

چه زمانی باید در مورد آکنه نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

هیچ درمانی برای آکنه نوزاد وجود ندارد ، اما اگر نگران آن هستید باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. معاینه دوره ای کودک زمان مناسبی برای طرح سوال  در مورد آکنه نوزاد و بحث در مورد سایر نگرانی های شما در مورد سلامتی کودک است.

اگر آکنه کودک شما منجر به جوش های سرسیاه ، برجستگی های چرکی یا التهاب ، درد می شود ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر آکنه کودک شما پس از چندین ماه درمان در منزل برطرف نشد ، پزشک ممکن است استفاده از لوسیون ۲٫۵ درصد بنزوئیل پراکسید را توصیه کند.

در موارد نادر ، ممکن است یک آنتی بیوتیک مانند اریترومایسین یا ایزوترتینوئین نیز تجویز کنند تا کودک شما زخم های دائمی نداشته باشد. برای نوزادان ، این معمولاً فقط برای آکنه های شدید ناشی از یک بیماری تجویز می شود.

آکنه نوزاد عود نمی کند ، اما خوب است توجه داشته باشید که اگر کودک شما قبل از بلوغ دوباره آکنه گرفت ، باید به پزشک مراجعه کند زیرا این می تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد.

شرایط زمینه ای

برخی شرایط نادر ممکن است باعث شود که آکنه به درمان خانگی پاسخ ندهد. این شرایط شامل تومورها ، اختلال فوق کلیوی هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) و سایر شرایط مربوط به سیستم غدد درون ریز است.

آکنه کودک و مشخصات آن

اگر دختر بچه ای دارید که علائم هیپرآندروژنیک را نشان می دهد ، از پزشک بخواهید تا موارد اساسی را بررسی کند. علائم ممکن است شامل رشد بیش از حد موهای صورت یا پوست غیرمعمول چرب باشد.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و کادری مجرب و حرفه ای در زمینه خدمات پرستاری در منزل به طور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان است .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی : پرستاری ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.