پرستاری کودک و سالمند علل سياهي زير چشم كودكان و روشهای کنترل و درمان این مشکل - موسسه پرستاری قاب چاریتی

سياهي زير چشم كودكان   Dark Circles Under Eyes in Kids  به تغيير رنگ در زير يا سراسر  اطراف چشم  مي گويند. سياهي زير چشم كودك مي تواند به دليل جمع شدن خون زير پوست نازك پلك و ناحيه اطراف چشم باشد. از دلايل ديگر مي توان به دلايل ژنتيكي، كم خوني، كمبود خواب و غيره اشاره كرد، و تنها راه درمان مراجع به پزشك و تحت نظر پزشك بودن است.

علل سیاهی زیر چشم کودک

 

جهت پيشگيري از سياهي زير چشم كودكان توصيه مي شود كه كودكتان خواب منظم داشته باشند، قطره آهن او را به طور منظم بدهيد، او را از تماشاي زياد تلويزيون و بازي هاي كامپيوتري منع كنيد و اگر عادت به مالش بيش از حد چشم هايش دارد او را به نحوي از اين كار منصرف كنيد.

ممكن است به دليل وجود سياهي زير چشم كودكتان احساس نگراني كرده باشيد، و كودكتان شبيه به يك راكون به نظر برسد، سياهي زير چشم اكثر براي بزرگسالان اتفاق مي افتد

و وجود آن براي كودكان شايد چيز عجيب و نادري به نظر برسد اما حقيقتا اين موضوع وجود دارد و بچه ها ممكن است در برهه اي از زمان دچار اين موضوع شوند، سوالاتي كه پيرامون اين موضوع ذهن اكثريت را درگير مي كنند عبارتند از سياهي زير چشم چيست و چطوري از آن پيشگيري كيم و آنرا درمان كنيم؟

دلايل سياهي زير چشم كودكان

اكثر به دليل اينكه رگ هاي زير پوست چشم آبي يا بنفش هستند و اين رگ ها كمي نمايان مي شوند و همين رگ ها هستند كه باعث مي شوند كه يك سياهي زير چشم نمايان شود. اين سياهي براي بزرگسالان مي تواند موقت يا دائم باشد، اما براي كودكان اكثرا موقت باشد دلايلي كه اكثرا در اين مورد دخيل هستند عبارتند از؛

تاثیر ژنتيك بر سياهي زير چشم كودكان

اگر در خانواده تان سابقه سياهي چشم وجود داشته باشد به احتمال زياد اين سياهي يك پديده ارثي براي كودك شماست، حال اگر كودك شما بيش از حد معمول گريه كند يا چشم هاي خود را مالش دهد اين پديده بدتر مي شود به همين دليل بايد تا جايي كه مي توانيد در فكر اين باشيد كه كودكتان زياد گريه نكند و دست از اين عادت مالش چشم هايش بردارد.

كمبود خواب

كودك شما ممكن است در طول روز، مشغله هاي زيادي داشته باشد و به همين دليل تماشاي تلويزيون و يا بازي كردن با تبلت را به آخر شب موكول كند و كمتر بخوابد و با كم خوابي مواجه شود. 

کم خوابی و سیاهی زیر چشم کودک

و يكي ديگر از دلايل كم خوابي كودك شما ممكن است بدين دليل باشد كه كودك شما خواب منظمي نداشته باشد و مثل يك جغد زندگي كند يعني اينكه در طول روز بخوابد و شب ها بيدار باشد.

با اين بي نظمي در خواب حلقه اي سياه در زير چشمان كودك شما به مرور زمان شكل مي گيرد كه باعث نگراني شما مي شود و براي درمان و  پيشگري در اين مورد قاعدتا بايد خواب كودكتان را كنترل كنيد و سعي كنيد كه شب ها ساعت ۹ بخوابد و  بعد از ۹ ساعت خواب ساعت ۶ صبح از خواب بيدار شود.

ولي اگر كودك شما خواب منظمي دارد و با اين وجود بازهم حلقه اي از سياهي در زير چشم كودكتان وجود دارد بعيد است كه اين كبودي بدليل كمبود خواب باشد و بايد به سراغ دلايل ديگر برويد.

اشك چشم

هر چند كه گريه كردن امري مثبت براي كودكان بشمار مي آيد و كودكان با گريه كردن غم و اندوه درونشان را خالي مي كنند، اما گريه بيش  از حد علاوه بر آسيبي كه به چشم وارد مي كند مي تواند باعث ايجاد تورم و يك حلقه سياه در زير چشم كودكتان شود.

گاهي اوقات دليل گريه هاي كودكان مي تواند ناشي از ورود گرد وغبار، يك جسم خارجي، شوره حيوان خانگي و يا حتي برخي از خرده ريزهاي ناهار به چشم آنها باشد و باعث تحريك موقتي چشم شود و زماني كه اين اتفاق مي افتد، كودك با مالش چشم سعي در برطرف كردن مشكل مي كند و اگر اين روند ادامه  داشته باشد با اين كار ناحيه اطراف چشم را تحريك مي كند و باعث ايجاد يك حلقه سياه در اطراف چشم مي شود.

درمان سیاهی زیر چشم کودک

براي پيشگيري بهتر است كه با كودكتان قدري بيشتر صميمي باشد و به او ياد بدهيد كه از طريق ديگر احساسات و نيازهايش را به شما انتقال بدهد و  زماني كه يك جسم خارجي به داخل چشم هايش ورود كرد خود سرانه دست به درمان نزد و اگر بازهم مشكل حل نشد بهتر است هر چه سريع تر به پزشك مراجع كنيد.

جمع شدن خون زير چشم

بين سياهي چشم و بيني شما يك ارتباطي وجود دارد، به همين دليل اگر بيني شما مسدود  و يا پر شود، و يا اينكه مدت زمان طولاني عطسه كنيد و بيني خودتان را با دستمال نگه داريد بايد بدانيد كه اين كار ها مي تواند رگهاي اطراف چشم شما را مسدود كند. و توده اي از خون زير چشم شما به وجود بيارد و باعث ايجاد يك حلقه سياهي در اطراف چشم شما شود، پس بهتر است كه اگر اين عادات را داريد  آن ها را هرچه سريع تر ترك كنيد.

از جمله بيماري هايي كه مي توانند باعث ايجاد سياهي زير چشم كودك شوند مي توانيم به موارد زير اشاره كنيم؛

انواع آلرژي و التهابات، سرما خوردگي، آنفولانزا، عفونت گوش، عفونت هاي سينوسي

تاثير خروپف بر سياهي زير چشم كودكان

بچه ها مي توانند مانند بزرگسالان خروپف يا آپنه خواب كنند. در بچه ها، خروپف به طور معمول توسط غدد لنفاوي بزرگتر از حد طبيعي به نام آدنوئيد ايجاد مي شود. اين غدد لنفاوي در پشت مجاري بيني درست بالاي لوزه ها هستند. اگر کودک شما دارای آدنوئید بزرگ است، ممکن است خرخر کند و بخوابد یا با دهان باز زیاد نفس بکشد.

گره های لنفاوی بزرگ همچنین می توانند منجر به انسداد بینی و تیرگی زیر حلقه های چشم شوند. به علاوه، خروپف می تواند خواب را قطع کند. اگر کودک شما خروپف کند ممکن است خواب آرام و کافی نداشته باشد. این مسئله قطعاً ارزش گفتگو با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی شما را دارد.

کم آبی و سیاهی زیر چشم کودک

تاثير كم آبي بدن بر سياهي زير چشم كودكان

نوشيدن آب به اندزه كافي از خشكي بيش از حد آن جلوگيري مي كند. اما اگر كودكتان به اندازه كافي آب ننوشد، علاوه بر خشكي پوست باعث به وجود آمدن حلقه اي از سياهي زير چشم كودك مي شود.

تاثير كم خوني بر سياهي زير چشم كودك

اگر كودك شما تمام ويتامين ها و مواد معدني را به طور كافي دريافت نكند، به احتمال زياد مبتلا به كم خوني مي شود و با ادامه اين روند يك حلقه اي از سياهي زير چشم كودك ايجاد مي شود.

تاثير آسيب ديدگي ها بر سياهي زير چشم كودكان

اگر فرزند شما دوست دارد هنگام بازي با بچه ها از وسايل پرش كند، با شما يا ديگران دسته و پنچه نرم كند ممكن است باعث ايجاد يك آسيب ديدگي در ناحيه صورتش بشود و يك حلقه اي از سياهي زير چشم كودك ايجاد بشود. جهت پيشگري توصيه مي شود كه مراقب رفتار هاي پرخطر كودكتان باشيد.

تاثير  تومور بر سياهي زير چشم كودكان

يكي از دلايل بسیار نادر سیاهی و تیرگی زیر چشم در کودکان، وجود سرطان در بدن است. نوعی نادر از سرطان یا تومور که در کودکان ۵ ساله یا کمتر اتفاق می افتد سرطان نوروبلاستوما نامیده می شود. همچنین گاهی ممکن است در کودکان بزرگتر نيز اتفاق بیفتد.

درمان سياهي و تيرگي زير چشم كودكان

معمولا براي سياهي زير چشم درمان خاصي مد نظر نيست و براي هر علت يك روش و درمان خاصي به كار برده مي شود به عنوان مثال براي كمبود آهن با معاینه و آزمایش خون می توان میزان کمبود آهن در کودک را تشخیص داد. متخصص اطفال ممکن است در صورت لزوم رژیم غذایی غنی از آهن یا مکمل های آهن را به شما توصیه کند. کودکانی که ۴ تا ۸ سال دارند حدود ۱۰ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند.

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل و وجوز رسمی از وزارت بهداشت آمادگی دارد به صورت شبانه روزی و در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار به ارائه خدمت بپردازد. 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.