پرستاری کودک و سالمند فواید شگفت انگیز چغندر برای سلامتی چیست؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

چغندر beetroot به عنوان گیاهی از خانوادۀ اسفناجیان طرفداران زیادی دارد . مطالعات اخیر نشان می دهند که چغندر و آب چغندر می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود بخشند ، فشار خون را کاهش دهند و جریان خون را افزایش دهند.

خواص چغندر
فواید چغندر باعث شده است اکنون تعداد فزاینده ای از آب میوه ها و نوشیدنی ها از این ماده غذایی مغذی استفاده می کنند. چغندر از همان خانواده چغندرقند است. با این حال ، از نظر ژنتیکی و غذایی متفاوت است. چغندرقند سفید است و تولیدکنندگان تمایل دارند از آن برای استخراج شکر و شیرین سازی غذاهای فرآوری شده استفاده کنند. استخراج شکر از چغندر که بیشتر قرمز یا طلایی است امکان پذیر نیست.

در این مقاله به بررسی فواید سلامتی چغندر می پردازیم و محتوای تغذیه ای آن را مورد بررسی قرار می دهیم :

فواید چغندر :

چغندر طیف گسترده ای از فواید را شامل موارد زیر می باشد :

سلامت قلب و فشار خون

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ روی ۶۸ نفر مبتلا به فشار خون بالا انجام شد ، اثرات نوشیدن ۲۵۰ میلی لیتر آب چغندر را هر روز بررسی کرد.
محققان دریافتند که انجام این کار فشار خون را پس از مصرف به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

این محققان به این نتیجه رسیدند که این اثر ضد فشار خون به دلیل مقادیر زیاد نیترات در آب چغندر بوده است. بنابراین محققان مصرف سبزیجات با نیترات بالا را به عنوان یک روش موثر و کم هزینه برای کمک به درمان فشار خون بالا توصیه می کنند.

با این حال ، افراد مبتلا هرگز نباید بدون مشورت با پزشک ، داروی تجویز شده فشار خون خود را قطع کنند. فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) است. کاهش میزان ابتلا به این مشکل با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی امکان پذیر می باشد و باعث پیشگیری از نارسایی قلبی ، سکته ، حملات قلبی و سایر عوارض تهدید کننده زندگی می گردد.

دیابت

چغندر حاوی آنتی اکسیدانی به نام آلفا لیپوئیک اسید است. این ترکیب ممکن است به کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند.

دریک بررسی در سال ۲۰۱۹ اثرات آلفا لیپوئیک اسید بر علائم نوروپاتی دیابتی بررسی شد. محققان دریافتند که مصرف خوراکی و وریدی مکمل های آلفا لیپوئیک اسید منجر به کاهش علائم نوروپاتی محیطی و خودمختار در افراد دیابتی می شود.

با این حال ، بیشتر دوزهای این مطالعات بسیار بالاتر از دوزهایی است که در چغندر موجود است. اثرات دوزهای کمتری در رژیم غذایی هنوز از تحقیقات موجود مشخص نیست.

ویتامین های چغندر

هضم و منظم بودن دستگاه گوارش:

یک فنجان چغندر ۳٫۸۱ گرم فیبر را تأمین می کند. مصرف فیبر کافی برای هضم بهتر و سلامت روده ضروری است. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان چغندر می تواند بیش از ۸٫۸۱٪ فیبر مورد نیاز فرد را بسته به سن و جنس وی تأمین کند.
گنجاندن چغندر در رژیم غذایی یکی از راه هایی است که فرد می تواند فیبر دریافتی خود را افزایش دهد.

ورزش و عملکرد ورزشی

برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل آب چغندر می تواند میزان اکسیژن جذب شده در عضلات در هنگام ورزش را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که دوز بالای آب چغندر نتایج آزمایش دوچرخه سواران باتجربه را تحت تاثیر قرار داد و سبب بهبود آن شد .

پیشگیری از سرطان

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان داده شد که برخی ترکیبات موجود در چغندر می توانند جهش های سرطانی سلول ها را مختل کنند. از جمله این ترکیبات می توان بتالاین ها را نام برد که رنگدانه هایی هستند که رنگ قرمز و زرد چغندر به دلیل وجود انها است.

اگرچه پیش از آنکه متخصصان بهداشت چغندر را به عنوان جایگزینی برای سایر روش های استاندارد کاهش خطر سرطان توصیه کنند ، تحقیقات بیشتری لازم است ، اما ممکن است عملکردی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری داشته باشد.

 

ارزش غذایی چغندر :

یک فنجان چغندر خام شامل ترکیبات زیر است :
۵۸٫۵ کالری
۱۳ گرم کربوهیدرات ، از جمله ۹/۱۹ گرم قند و ۸۱/۳ گرم فیبر
۲٫۱۹ گرم پروتئین

درصد مواد مغذی مورد نیاز روزانه یک بزرگسال
ویتامین C 7.4٪
ویتامین A در مردان ۰٫۳٪ و در زنان ۰٫۳۹٪
فولات ۳۷٪
منیزیم برای مردان ۷٫۸۳٪ و برای زنان ۹۷/۱۰٪
فسفر ۷٫۷۷٪

چغندر همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد زیر است:

کلسیم
اهن
تیامین
ریبوفلاوین
ویتامین B-6
مس
سلنیوم

برگ چغندر دارای  سطح بالایی از نیترات رژیم غذایی را تأمین می کنند. برگ چغندر پخته شده منبع خوبی از آهن ، ویتامین C ، ویتامین A ، منیزیم ، پتاسیم و فولات است

تغذیه از چغندر

استفاده از چغندر در رژیم غذایی:

می توان چغندر را بو داده ، بخارپز ، جوشانده و در ترشی استفاده نمود .  همچنین می توان آن را به صورت خام خورد.

روشهای استفاده از چغندر : 

می توانید آب چغندر را با آب پرتقال تازه ، نعناع ، آناناس یا سیب ، لیمو و زنجبیل درست کنید. پس از آن افراد می توانند آن را صاف  نموده و استفاده نمایید . به یاد داشته باشید که افزودن آب میوه یا میوه های دیگر می تواند باعث افزایش قند این آب میوه شود .

چغندر خام را رنده یا ورقه ورقه کرده و به سالاد گل کلم یا سالاد کاهو  اضافه کنید.

چغندر خام را برش بزنید و آنها را با آب لیمو و  پودر چیلی سرو کنید.

هنگام انتخاب چغندر اطمینان حاصل کنید که درشت و سنگین است و نشانه هایی از آسیب  در سطح ندارد. اگر چغندر هنوز دارای قسمت های سبز رنگ است ، باید تازه به نظر برسد و پژمرده نشده باشد. برای نگهداری چغندر به مدت چند روز ، آنها را در یک کیسه محکم بسته شده در یخچال قرار دهید.

خطرات استفاده از چغندر :

نوشیدن آب چغندر می تواند منجر به ادرار یا مدفوع قرمز ، بنفش یا صورتی شود. اگرچه این مسئله نگران کننده به نظر می رسد ، اما نباید دلیلی برای نگرانی جدی وجود داشته باشد. پزشکان از این پدیده به عنوان “beeturia” یاد می کنند.

افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه از نوع اگزالات هستند باید مراقب باشند که بیش از حد از چغندر مصرف نکنند.

همچنین ، کسانی که مشکلات دستگاه گوارش یا سندرم روده تحریک پذیر دارند ، ممکن است پس از مصرف آب چغندر ، ناراحتی معده را تجربه کنند.
چغندر بسیار مقوی است. با این حال ، بهتر است افراد از رژیم غذایی استفاده نمایند که شامل طیف گسترده ای از مواد غذایی و مواد مغذی باشد.

فواید چغندر

مرکز پرستاری قاب چاریتی با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 480 views بار دسته بندی : پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مقالات تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.