پرستاری کودک و سالمند مشاوره روانشناسی چگونه می‌تواند زندگی ما را بهتر کند؟ - موسسه پرستاری قاب چاریتی

مشاوره روانشناسی چگونه می‌تواند زندگی ما را بهتر کند؟

روانشناسی، موضوعی است که همه‌ی افراد در زندگی به آن نیاز دارند. برای همه ما اتفاق افتاده ات که در موقعیت‌های زندگی احساس ناامیدی کنیم و از شرایط پیشِ روی زندگیمان ترس و واهمه داشته باشیم. طبعاً هرکسی که با یک تشویش در زندگی خود مواجه است، خود را نیازمند رهایی از آن شرایط می‌داند.

قطعاً زندگی اجتماعی ما، همیشه بر وفق مراد نیست و شرایط می‌تواند در مسائلی مثل زندگی زناشویی، روابط عاطفی، مشکلات خانوادگی، مسائل شغلی و… برای ما ناراحت‌کننده و سرشار از ناامیدی باشد. بیشترر افراد در چنین مواقعی، به دلیل اینکه رفتار و واکنش درست را نمی‌دانند، سعی می‌کنند با سوء مصرف مواد و … از مشکلات به وجود آمده فرار کنند.

پس چه زمانی قرار است مشکلات حل شوند؟ مشکلات با چه رفتار و روشی قرار است بهبود یابند؟ علم روانشناسی و مشاوره روانشناسی می‌تواند به همه این سوالات پاسخ دهد.

 

روانشناسی چیست؟

اگر بخواهیم به یک تعریف ساده و کلی از روانشناسی بپردازیم، روانشناسی علمی است که طیف گسترده ای از زیرشاخه ها را به دنبال دارد. هدف مشترک همه این زیرشاخه ها، مطالعه بر روی افکار و اندیشه‌ی افراد و همچنین بررسی عوامل مختلفی نظیر عوامل محیطی و اجتماعی است که این عوامل بر افکار، شیوه‌ی عملکرد و احساسات و عواطف افراد اثر می‌گذارد.

هرچه ما از علم روانشناسی بیشتر در زندگی‌مان استفاده کنیم، بینش ما ارتقا می‌یابد و در نتیجه‌ی ارقتای بینش، به درک بهتری از زندگی اجتماعی می‌رسیم. درواقع مشاوره روانشناسی، مسیری برای افزایش درک و آگاهی از خودمان و شرایط اطرافمان و در نهایت گام مهمی به سمت احساس خوشبختی است.

بهبود سلامت روانی با مشاوره روانشناسی چقدر طول می‌کشد؟

برای اینکه مشخص کنیم که بهبود عملکرد رفتاری و سلامت روانی افراد چقدر طول می‌کشد هیچ فرمول مشخصی وجود ندارد. بخاطر اینکه هر شخصی، ویژگی‌های ذهنی منحصر به فرد خاص خود را دارد. یعنی ممکن است ذهن بعضی افراد در مقابل درمان و در مقابل تغییر، مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. علاوه بر اینکه نوع مشکلات افراد و همچنین بزرگیِ مشکل افراد با هم متفاوت است.

اما به طور کلی، در حدود ۵۰ درصد افرادی که برای یک مشکل به‌خصوص به مشاور روانشناس مراجعه می‌کنند، بعد از ۸ جلسه مشاوره روانشناسی، شاهد بهبود اوضاع و تغییر قابل توجهی در شرایط مشکل خود می‌شوند. البته این بددان معنی نیست که درمان توسط مشاوره روانشناسی فقط در ۸ جلسه می‌تواند صورت بگیرد.

چرا که مشکلات شخص ممکن است با هم ترکیب شوند و واین مشکلات باعث هم‌افزاییِ یکدیگر شوند. به گفته روانشناسان، گاهی حتی ممکن است حل کردن مشکلات شخصِ مراجع، ۲ سال زمان ببرد! پس قطعاً نمیتوان برای درمان توسط مشاوره روانشناسی زمان مشخصی را تعیین نمود.

 

منظور از بهبودی در روند مشاوره روانشناسی چیست؟

هنگامی که بعد از جلسات مشاوره متعدد، اثرات بهبودی در افراد نمایان می‌شود، به این معنی نیست که درمان توسط مشاوره روانشناسی تکمیل شده است. گاهی نیاز است افرادی که پس از مراجعه به مشاور روانشناس به یک وضعیت بهتری دست پیدا کردند، وضعیت‌شان تثبیت پیدا کند. چرا که ممکن است وضعیتِ بهبود یافته‌ی شخصِ مراجع، پس از مدتی دوباره به حالت قبل برگردد و شخص مجدداً احساس آشفتگی و یا افسردگی و نارضایتی را تجربه کند.

نشانه‌هایی که باید بعد از مشاهده آنها، به روانشناس مراجعه کنید.

اگر احساس سراسیمه‌گی، نارحاتی و ناتوانی مفرط دارید و حتی با وجود تمام تلاش‌های خودتان و اعضای خانواده و دوستان‌تان نتوانستید شرایط را بهتر کنید، به مشاوره رواشناسی احتیاج دارید.

اگر در انجام امور روزمره احساس ناتوانی و سختیِ مفرط می‌کنید، برای مثال احساس می‌کنید دچار فرسودگی شغلی در محل کار شده‌اید و به طور کل عملکرد وظایف روزمره‌تان دچار اختلال شده است، بهتر است از یک مشاور روانشاس مراجعه کنید.

اگر اضطراب و نگرانی درون شما زیاد است و احساس آرامش در زندگی خود را به طور کل از دست داده‌اید، بهتر است سریع‌تر به فکر جلسات مشاوره روانشناسی برای خود باشید.

رفتارهایی انجام می‌دهید که برای اطرافیان و دوست‌دارانتان اذیت‌کننده است، مثل مصرف زاد مشروبات الکلی، سوء استفاده از مواد مخدر، رفتارهای پرخاشگرایانه و….

 

اهمیت مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی چیست؟

یک مرکز مشاوره روانشناسی، متشکل از درمانگرانی است که در حوزه‌های مختلف تخصصص دارند. وجود متخصصین با گرایش‌های مختلف یک مرکز مشاوره روانشناسی به افراد کمک می‌کند که برای حل مشکلاتشان به یک مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه می‌کنند، برای مشاوره روانشناسی به درمانگری مراجعه کنند که مشکلات شخص، کاملاً به تخصصِ آن روانشناس مرتبط می‌شود.

بهترین مرکز مشاوره روانشناسی کدام است؟

طبیعتاً بهتر است ما برای مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی، بهترین گزینه را بیابیم و به آنجا مراجعه کنیم. یکی از بهترین مراکز مشاوره روانشناسی، مرکز مشاوره روانشناسی سلامت است. مرکز مشاوره روانشناسی سلامت به عنوان بهترین مرکز روانشناختی  در سالهای ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ از سمت سازمان بهزیستی کشور شناخته شد.

شما عزیزان می‌توانید با سرچ عبارت مرکز مشاوره روانشناسی سلامت، وبسایت این مرکز مشاوره را بیابید و برای رزرو وقت مشاوره به صورت آنلاین و حضوری، با شماره زیر تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 295 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.